Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #21 Del Skrevet 3. januar 2004 Flatcoated retriviere er virkelig gladhunder med masse liv og lyst :D Og så er de, i likhet med golden retriviere, virkelig aktuelle lydighets og agillity-hunder, dersom du interesserer deg for dette. Ella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 4. januar 2004 #22 Del Skrevet 4. januar 2004 Ta en titt på Cavalieren - det er en herlig familiehund og en aktiv og utholdende turkamerat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2004 #23 Del Skrevet 4. januar 2004 Ella: Aldri møtt på en Golden som ikke lukter vondt i pelsen? i alle dager? Mulig at jeg er så vant til lukten av min hund, at jeg ikke legger merke til det altså men... ??? Til golden retriveres fordel vil jeg si at de ER godlynte, de tåler masse, de har et kjempegodt kroppsspråk og de tilpasser seg sin eier. Min hun er like glad om den en dag kan ligge på fanget og kose foran tv'en eller få en 3 timers tur i skogen. Når jeg er rolig er den rolig, når jeg er rastløs blir han rastløs. Og jeg har fått masse masse skryt for min kjære hund, den er ikke spesielt lydig (burde frisket opp litt kanskje) men den er utrolig snill. Og jeg kan fint ha den med meg til mine tanteunger på 3 og 5 år, han er sååå utrolig tålmodig med dem atte! En annen ting - det gikk også greit å venne han til å være alene hjemme, vi startet tidlig for vi visste at dette var noe av det han MÅTTE vennes til for at vi kunne ha hund - da vi er i full jobb begge to! Normalt er han 9-10 timer alene på hverdagene, men da er han også selskapssyk når vi kommer hjem, og han går da foran alt annet... middag og hus må pent vente ja! Da må det luftes, lekes, gå tur, fores, gi kos og oppmerksomhet! Jeg har aldri angret en eneste dag - har hatt han i to og halvt år nå!!! Han er min "lykkepille!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 4. januar 2004 #24 Del Skrevet 4. januar 2004 Kunne også tenke oss en flat coat retriever eller irsk setter' date=' noen erfaringer med disse?[/quote'] Flat er hyper til sin død. Det gjelder vel settere også?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 4. januar 2004 #25 Del Skrevet 4. januar 2004 Både Flat og Settere er rimelig "vimsete" i mange tilfeller. Jeg får meg ikke til å se disse i samme gruppe som Golden og Labrador i alle fall. Pass i alle fall på at du kjøper en hund som passer dine behov. Selv om du liker utseendet, så betyr ikke dette at du bør skaffe deg denne rasen. Sett deg ned, tenk deg om og skriv opp nøyaktig hva du skal bruke hunden til, hvilke krav du har både til fysikk og det mentale. Settere er jakthunder. Jeg synes ikke at folk som IKKE driver med jakt skal skaffe seg en jakthund/fuglehund. (Men nå vet jo ikke jeg om dere jakter da..) Grunnen til at jeg anbefalte deg å vente med hundekjøp til du har flyttet er i hovedsak at du rekker å ta noen runder med deg selv før du skaffer deg hunden. Det er ikke bare lett å ha en hund i en blokk. Noen hunder er flinke til å bjeffe. De kan bjeffe døgnet rundt og det blir ikke bedre av at folk løper opp og ned i oppgangen hele tiden. At man bor på landet/har hage betyr ikke at hunden blir stående ute i stedet for å gå på tur. Hvis dette skjer, så har man ikke tenkt seg godt nok om før man skaffet hunden. Selvsagt er det helt greit å ha hund i byen/i blokk. Det finnes helt sikkert fordeler med dette også. Men det er ikke alltid så greit å flytte med en hund, når man ikke helt vet hvor man havner. Kanskje forandrer ting seg litt før dere skal flytte og da kan det bli vanskelig å finne et egnet sted å bo med hunden. Ikke sikkert at alt dette er relevant for dere, men det er mye man skal tenke i gjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 4. januar 2004 #26 Del Skrevet 4. januar 2004 Kjære Brunhilde Alle hunder skal kunne bevege seg og leve innendørs, og jeg har ennå ikke sett en leilighet som ikke er stor nok til dette. Dersom du vil ha fotballbane til dine ev. hunder i din leilighet så er jo det helt ok. Det er ditt valg. Og den Granden du kjenner er jeg sikker på ville trives i leiligheter som kan kalles små. Den må bare få den aktiviteten og stimulien som den trenger slik at den kan kose seg og hvile innendørs :blunke: Ella Jammen himml og hav, Ella, kan du ikke lese? Jeg skrev at jeg vil ha så stor plass at hunden kan utfolde seg OGSÅ inne! Om du vil at din hund bare skal ligge som et slakt innendørs så du om det, jeg vil ikke. Og nei, den Granden jeg kjenner har eget rom og ville IKKE trives med mindre plass - og merk deg, JEG kjenner den, gjør du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 4. januar 2004 #27 Del Skrevet 4. januar 2004 Vi hadde også lyst på hund lenge, men ventet til vi flyttet til hus... (Vi flyttet i månedsskiftet april/mai, og hunden vår er født 26.mai... hehe...) Kommer ikke så mye an på boligen om man kan ha hund eller ikke. Dette var VÅR vurdering, men også fordi vi syntes leiligheten vår var for liten til en hund på den størrelsen vi ønsket oss. Vi ønsket oss en lettlært, omgjengelig rase med ok størrelse som ikke røyter noe særlig. Det er utrolig irriterende med hår overalt!! Valget vårt falt på storpuddel. Jeg har svelget en del kameler, jeg likte overhodet ikke PUDDEL da vi først snakket om det. Men jeg kan bare si at jeg ikke angrer på NOEN måte. Hun er kjempesnill, lærenem, til tider utrolig sta, men det er HENNE, ikke nødvendigvis rasen, liksom. Elsker barna i huset, og trives like godt med å slumre foran tv'en som på løpetur i skogen. Og hun røyter IKKE! Pudler må klippes da, og børstes osv - men i forhold til alt man sparer med hår overalt, på møbler, klær osv, så er det ingenting Ville lest/sett litt på denne rasen selvom dere i utgangspunktet ikke kunne tenke dere puddel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2004 #28 Del Skrevet 4. januar 2004 Vent til dere flytter!!! Jeg venta i 8 år jeg på å få kjøpt meg hund, og har ikke angret på det. Jeg er vokst opp med hunder og når jeg flytta hjemmefra var det en selvfølge at jeg skulle ha min egen hund etter hvert. Pga at jeg bodde på studenthybel noen år, reiste utenlands, og jeg og samboern bodde i en liten leilighet i sentrum så valgte jeg å vente med hund til vi fikk vårt eget hus. Og sommern 2002 var tiden endelig inne!! Slike ting er virkelig verdt å vente på. Vi studerte også veldig mye på rase, og endte opp med Rhodesian Ridgeback, som viser seg å være den ideelle hunden for meg. Sporty glad hund som trenger masse oppmerksomhet og aktivisering. Hadde ikke passet inn i en liten leilighet. Huset vårt ligger i skogkanten og om morgenen og kvelden slipper jeg bare vesla ut og jeg trenger ikke drive å stresse med å gå tur i bånd for at hun skal få gjort fra seg. Alle de tre rasene du nevner er gode og rolige familiehunder HVIS de får nok oppmerksomhet og trening/aktivisering. Og å ha en stor hund i en liten leilighet krever mye av eierne, og en understimulert hund er ingen god familiehund. Men hvis dere er sporty mennesker som er mye ute å går turer o.l. uansett så går det sikkert bra. En annen ting med disse rasene er at alle er forholdsvis høyt disponert for å få både HD og AA, da er det veldig viktig å velge oppdretter med omhu, ikke kjøp den første og billigste valpen, det kan koste dere dyrt i etterkant. Både Golden og Labrador Retriever har også ofte plager med hud/pels og allergi. Sjekk statusen til foreldrene. Lykke til med hundekjøp!! Bruk god tid før dere bestemmer dere for hva det måtte bli. Dere får et familiemedlem til, som skal være sammen med dere minst 10 år framover. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirius Skrevet 4. januar 2004 #29 Del Skrevet 4. januar 2004 Sorry, det var jeg som skrev det siste innlegget. Glemte å logge innn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 5. januar 2004 #30 Del Skrevet 5. januar 2004 Hei. Om dere ikke jakter så ikke kjøp setter/fuglehund ! Synes ikke dere skal undervurde Golden , det er en flott hund som kan være like aktiv som Flat`en Har selv en golden og den var i sine yngre dager med på rideturer hver dag, og sprek som bare det. Ulempen er at de røyter en del og det tar uendelig lang tid før de blir tørre pga pelsen. Å bo i leilighet er ingen hindring, men det er lurt å tenke på at om du bor i eks 4 etg og må bruke trappene så lønner det seg med en hund du kan bære. Valper skal ikke løpe så mye i trapper de første mnd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå