Gå til innhold

SMS-språket

louise123

Anbefalte innlegg

Hva er deres meninger om SMS-språket og hvordan tror dere det vil påvirke det norske språket i fremtiden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Jeg synes SMS-språk er flott. Men jeg bruker det ikke selv, for jeg er nemlig litt sånn bakstreversk og konservativ av meg når det gjelder språk.

Jeg synes det er morsomt å se hvordan språket tilpasser seg nye kommunikasjonskanaler, for å sikre en mest mulig effektiv og hensiktsmessig kommunikasjon: forkortelser på SMS, ettersom det er om å gjøre å bruke få tegn, manglende store bokstaver på chat, ettersom det er viktig at man skriver fortest mulig, dialektord og slang på Facebook og chat, ettersom det dreier seg om uformell og personlig kontakt mellom venner, osv., osv. Jeg vil tro at alt dette fører til at ungdom blir mer språklig bevisste enn før i tida, hvor man jo stort sett bare skrev i skole-/jobbsammenheng, et og annet brev eller postkort, i dagbøker, og ved henvendelser til skole/forsikringsselskap og andre instanser man forholder seg til i hverdagen. Nå har man i tillegg SMS, chat, Facebook, online PC-spill, diskusjonsfora på nettet, blogger, Twitter, e-post, osv., så den jevne nordmann uttrykker seg veldig mye mer skriftlig nå enn før. Veldig mye kommunikasjon har jo gått over fra å være muntlig til å være skriftlig.

Jeg tror ikke det kommer til å påvirke det norske språket i nevneverdig grad. Jeg tror dagens ungdom er ganske bevisste når det gjelder det med at ulike fora krever ulike uttrykksmåter. Selvfølgelig finnes det en og annen som bruker SMS-språk eller dialekt hvor det ikke passer seg, som f.eks. på diskusjonsfora på nettet, eller i e-post, men de aller, aller fleste er nok - enten det er bevisst eller ubevisst - veldig klar over hva slags type språkbruk som egner seg hvor. Og dette innebærer jo at folks generelle språkkompetanse er større enn den var før, hvor man jo bare hadde noen få registre og stilnivåer å spille på. :)

Endret av Ludovie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes SMS-språk er flott. Men jeg bruker det ikke selv, for jeg er nemlig litt sånn bakstreversk og konservativ av meg når det gjelder språk.

Jeg synes det er morsomt å se hvordan språket tilpasser seg nye kommunikasjonskanaler, for å sikre en mest mulig effektiv og hensiktsmessig kommunikasjon: forkortelser på SMS, ettersom det er om å gjøre å bruke få tegn, manglende store bokstaver på chat, ettersom det er viktig at man skriver fortest mulig, dialektord og slang på Facebook og chat, ettersom det dreier seg om uformell og personlig kontakt mellom venner, osv., osv. Jeg vil tro at alt dette fører til at ungdom blir mer språklig bevisste enn før i tida, hvor man jo stort sett bare skrev i skole-/jobbsammenheng, et og annet brev eller postkort, i dagbøker, og ved henvendelser til skole/forsikringsselskap og andre instanser man forholder seg til i hverdagen. Nå har man i tillegg SMS, chat, Facebook, online PC-spill, diskusjonsfora på nettet, blogger, Twitter, e-post, osv., så den jevne nordmann uttrykker seg veldig mye mer skriftlig nå enn før. Veldig mye kommunikasjon har jo gått over fra å være muntlig til å være skriftlig.

Jeg tror ikke det kommer til å påvirke det norske språket i nevneverdig grad. Jeg tror dagens ungdom er ganske bevisste når det gjelder det med at ulike fora krever ulike uttrykksmåter. Selvfølgelig finnes det en og annen som bruker SMS-språk eller dialekt hvor det ikke passer seg, som f.eks. på diskusjonsfora på nettet, eller i e-post, men de aller, aller fleste er nok - enten det er bevisst eller ubevisst - veldig klar over hva slags type språkbruk som egner seg hvor. Og dette innebærer jo at folks generelle språkkompetanse er større enn den var før, hvor man jo bare hadde noen få registre og stilnivåer å spille på. :)

Her tror jeg du tar grundig feil. Veldig naivt og veldig usannsynlig at ikke sms vil påvirke språket i nevneverdig grad. Språket vil bli mer vulgært og form vil få langt mindre betydning. Språkskillet mellom generasjonene vil bli atskillig større enn det den har vært historisk sett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Her tror jeg du tar grundig feil. Veldig naivt og veldig usannsynlig at ikke sms vil påvirke språket i nevneverdig grad. Språket vil bli mer vulgært og form vil få langt mindre betydning. Språkskillet mellom generasjonene vil bli atskillig større enn det den har vært historisk sett.

Og hva underbygger du dette med?

I mine øyne fører nye uttrykksformer som SMS-språk, innslag av slang og dialektord (i de foraene hvor dette passer inn, vel å merke), heller en berikelse av språket.

Og en ting man ikke må glemme, er at det pga. alle de nye kommunikasjonskanalene man har fått de siste 20 årene, er veldig mange flere som uttrykker seg skriftlig nå enn tidligere. Så dermed kommer man også over mye mer dårlig språk enn før, hvor man jo stort sett bare leste bøker, aviser, o.l., og at man dermed stort sett ikke leste tekster skrevet av folk med dårlige skriveferdigheter. I motsetning til nå, altså.

For øvrig er det ingen ting foreløpig som tyder på at formelle brev, eksamensbesvarelser, osv., har dårligere språk nå enn tidligere. Snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apophis

Grusomt og jævlig, de fleste unge (og ein god del eldre) folk klarer fanken ikkje å skille SMS på telefon og å skrive ein tekst på internett, så de forkorter alt der også. Eg klarer virkelig ikkje å ta de seriøst i eit kvart millisekund eingang når de ikkje klarer å bruke eit sekund ekstra på å skrive skikkelig (kan ikkje fordra når folk skriver "d" istedefor "det", "e" istedefor "er", "k" istedefor "ok", etc etc). Trur det kommer til å kjøre det norske språk rett i grøfta og gravlegge det under tusen tonn jord.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Trur det kommer til å kjøre det norske språk rett i grøfta og gravlegge det under tusen tonn jord.

Hvorfor tror du det? Og tror du ikke det heller kan være sånn at disse slektningene dine ER elendige til å skrive, og at SMS-språk, slik det har utviklet seg de siste årene,i grunnen ikke spiller noen rolle fra eller til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apophis

Hvorfor tror du det? Og tror du ikke det heller kan være sånn at disse slektningene dine ER elendige til å skrive, og at SMS-språk, slik det har utviklet seg de siste årene,i grunnen ikke spiller noen rolle fra eller til?

Når folk ikkje klarer å holde sms-språk til kun sms, men bruker det ellers også, så gir det meg grunn nok til å tru det.

Og hvorfor nevner du slektningene mine? For din informasjon - mine slektninger er FLINKE til å skrive som normale, oppegående, VOKSNE mennesker, ikkje som fjortiser som knapt kan skrive på ordentlig norsk og som ikkje har hørt om rettskriving!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Når folk ikkje klarer å holde sms-språk til kun sms, men bruker det ellers også, så gir det meg grunn nok til å tru det.

Joda, jeg er enig i at SMS-språk er en uting i andre sammenhenger. Men samtidig - tror du at disse det gjelder ville skrevet glitrende norsk dersom det ikke hadde vært for SMS-språk? Det tror ikke jeg, nemlig.

Og hvorfor nevner du slektningene mine? For din informasjon - mine slektninger er FLINKE til å skrive som normale, oppegående, VOKSNE mennesker, ikkje som fjortiser som knapt kan skrive på ordentlig norsk og som ikkje har hørt om rettskriving!

Beklager, jeg misforsto sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Grusomt og jævlig, de fleste unge (og ein god del eldre) folk klarer fanken ikkje å skille SMS på telefon og å skrive ein tekst på internett, så de forkorter alt der også. Eg klarer virkelig ikkje å ta de seriøst i eit kvart millisekund eingang når de ikkje klarer å bruke eit sekund ekstra på å skrive skikkelig (kan ikkje fordra når folk skriver "d" istedefor "det", "e" istedefor "er", "k" istedefor "ok", etc etc). Trur det kommer til å kjøre det norske språk rett i grøfta og gravlegge det under tusen tonn jord.

I en slik sammenheng burde jeg kanskje gjøre deg oppmerksom på at du ikke skriver spesielt bra; det er en salig blanding mellom bokmål og nynorsk. Til og med med innslag av riksmål. Overhodet ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apophis

Joda, jeg er enig i at SMS-språk er en uting i andre sammenhenger. Men samtidig - tror du at disse det gjelder ville skrevet glitrende norsk dersom det ikke hadde vært for SMS-språk? Det tror ikke jeg, nemlig.

Det trur ikkje eg heller, men det hadde trolig vært bedre.

I en slik sammenheng burde jeg kanskje gjøre deg oppmerksom på at du ikke skriver spesielt bra; det er en salig blanding mellom bokmål og nynorsk. Til og med med innslag av riksmål. Overhodet ikke bra.

Det er eg fullt klar over. Eg klarer ikkje å skrive 100% nynorsk (altfor mange rare ord) og 100% bokmål gjør meg bare kvalm, så det blir litt dialekt. Men dialekt er jo greit å skrive no, man har jo til og med lov til å skrive dialekt på skulen.

Endret av Apophis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har allerede påvirket det norske språket hos de yngre, og jeg tror det bare vil fortsette. Se bare hvordan mange skriver forkortelser i annen kommunikasjon enn sms, være seg e-post, på forum som KG, m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tror at skriftlige fora som diskusjonsforum på nett, SMS og e-post tvinger folk til å skrive bedre. En blir ikke forstått ellers.

Kortere tekster er oftere lettere å lese. SMS tvinger frem kort og konsis informasjon. Jeg bruker ikke forkortelser selv (d, k osv), men forstår de som gjør det.

Og jeg sliter grusomt med personer som blander målformer, dialekt og SMS språk i en salig røre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ludovie FTW!

(sånn for relevansens skyld)

Som arkeolog synes jeg det er morsomt hvor utrolig likt SMS-språket er det opprinnelige norske skriftspråket: runene. Begge karakteriseres av løs ordstilling, ofte med mindre viktige ord utelatt. Forkortelser florerer. Det er ikke én rettskrivningsstandard - og skrivemåte og grammatikk er gjerne opp til forfatteren. Tegnsetting er underordnet eller fraværende. Formålet er å uttrykke seg så kort som mulig, så meninger blir fortettet.

Jeg ser ikke noen grunn til bekymre seg, jeg. Språket har aldri vært, og vil aldri være statisk. Referanser til "det norske språket" blir litt ufrivillig morsomme synes jeg, egentlig er det jo snakk om "rester av norrønt med solide doser ispedd tysk, dansk, engelsk, fransk og ymse annet, tilpasset og fornyet over mange århundrer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg ser ikke noen grunn til bekymre seg, jeg. Språket har aldri vært, og vil aldri være statisk. Referanser til "det norske språket" blir litt ufrivillig morsomme synes jeg, egentlig er det jo snakk om "rester av norrønt med solide doser ispedd tysk, dansk, engelsk, fransk og ymse annet, tilpasset og fornyet over mange århundrer".

Veldig enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stiller meg rak i ryggen bak de som påpeker at språk alltid er i utvikling.

I tillegg vil jeg peke på panikken på 80-tallet, vedrørende engelsk på fjernsynet og på radioen. Jeg husker det var store debatter når jeg gikk på barneskolen rundt låneord som feks "bag". Så viste det seg at "bag" var opprinnelig ett vikingord ("baggi") for ryggsekk, som engelskmennene hadde lånt av oss. Vi bare fikk det tilbake.

Den engelske utviklingen de fryktet da, for over 25 år siden, har latt vente på seg. Ja, engelsk blir benyttet i utrykk og dagligtale. Men det har ikke forunrenset språket vårt nevneverdig. Samme med SMS-språket. Debatten til TS våknet til live når mobilen først ble allemannseie sent på 90-tallet. Jeg har rundt 300 venner på facebook, de fleste mellom 25 og 35år. Tre av dem skriver tidvis SMS-forkortelser. Men jeg har aldri sett dem skrive SMS-forkortelser i faktiske brev eller invitasjoner til barnedåper o.l.

Så; nei, dette er er ikke noe jeg frykter. I det hele tatt.

Endret av Tirkes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Den engelske utviklingen de fryktet da, for over 25 år siden, har latt vente på seg. Ja, engelsk blir benyttet i utrykk og dagligtale. Men det har ikke forunrenset språket vårt nevneverdig.

Godt poeng. Særlig grammatikken vår er jo veldig "resistent" - vi sier jo ting som en caps, den capsen.

Jeg tenker noe av det samme med SMS-språk også. Elevene mine skriver ikke SMS-språk i skolestilene sine selv om kvaliteten ellers varierer og mange selvfølgelig gjør andre typer feil. I den grad de "snakker SMS-språk" er det med norsk grammatikk og brukbar flyt, selv om det heller ikke forekommer ofte: "Jeg lollet så sykt av den vitsen" (LOL). Og de snakker også annerledes til meg enn til hverandre, for å ta et annet eksempel. Generelt oppfatter jeg at ungdommene er kjappe til å skifte gir når de kommuniserer.

Endret av Glenfarclas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...