Gå til innhold

Kan ikke parkere bilen i gir...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå var jeg ute og startet bilen og prøvde denne metoden. Jess, den låste seg i gir og bilen sluttet umiddelbart å trille i slakk bakke.

Herregud, flaut. Bra vi fant ut av det, ts. :)

Hva sku en gjort uten kvinneguiden.....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan hende at det ikke er nok motstand i giret i førstegir. Jeg bruker ofte å sette den i 3 eller 4 siden det skal mer kraft for å få den til å gå rundt. Er kanskje verdt et forsøk? Og så kan det være lurt å sette den i revers om du står med fronten nedover og gir(12345?) om fronten står oppover:) slik bruker jeg å gjøre det og jeg har kjørt alt mulig fra vrak til nybil:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her... Var akkurat ute og testet dette. Og det GIKK!! HURRA!!! Jeg fatter ikke at ingen har lært meg denne metoden før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg ute og startet bilen og prøvde denne metoden. Jess, den låste seg i gir og bilen sluttet umiddelbart å trille i slakk bakke.

Herregud, flaut. Bra vi fant ut av det, ts. :)

Hva sku en gjort uten kvinneguiden.....

Haha, jepp, veldig bra vi har KG! Var det du som svarte meg først og sa at det samme gjaldt deg og de 4-5 bilene du kjørte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, jepp, veldig bra vi har KG! Var det du som svarte meg først og sa at det samme gjaldt deg og de 4-5 bilene du kjørte? :)

....JA, det var meg, og jeg var så flau at jeg kjenner enda rødmen brenne i hele fjeset her jeg sitter :flau: :flau: :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....JA, det var meg, og jeg var så flau at jeg kjenner enda rødmen brenne i hele fjeset her jeg sitter :flau: :flau: :ler:

:skratte: :skratte: Og jeg var skikkelig glad for at det ikke bare var MIN bil det var noe galt med!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: :skratte: Og jeg var skikkelig glad for at det ikke bare var MIN bil det var noe galt med!!!

uuuuuuffff det blir jo helt dum og dummere :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg trodde dette var allmennkunnskap for alle som hadde lappen, men etter en lignende greie i "ting du har vært litt treig med å skjønne"-tråden har jeg innsett at folk ikke er spesielt opplyste når det gjelder dette.

Men det ER jo ganske logisk, da! :klo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, jeg trodde dette var allmennkunnskap for alle som hadde lappen, men etter en lignende greie i "ting du har vært litt treig med å skjønne"-tråden har jeg innsett at folk ikke er spesielt opplyste når det gjelder dette.

Men det ER jo ganske logisk, da! :klo:

Du skjønner, jeg husker at jeg på slutten av kjøreundervisningen, rett før oppkjøringa mi, spurte kjørelæreren hvordan det er det med å parkere i gir. For så langt i undervisningen hadde jeg ikke parkert skikkelig, jeg hadde bare stoppet, satt på handbrekk, ikke slukka motor, og neste elev kom inn.

Min kjørelærer sa "du setter den i første gir, og stopper på vanlig måte."

Og for meg var jo vanlig måte å slippe brems, så clutch. Og dette gjorde jeg, vi prøvde å parkere slik en gang. Ellers var det sommerføre, og jeg fikk ikke behov for å parkere på gir før jeg ble skremt av fryste handbrekk og slikt. Men da hadde jeg ingen til å forklare dette til meg, annet enn det jeg hadde lært av min kjørelærer, før det gikk opp et lys her i tråden.. Tok lappen i høst jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal prøve å holde kjeft, men blir nesten litt paff her jeg sitter å leser dette..

Litt, du liksom? Vedder trusa mi på at du har sukka og rista på hodet minst like mange ganger som jeg har i løpet av denne tråden!

Jeg prøver å tenke på at jeg må huske på at jeg er vokst opp med en bilgal far, og siden brukernavnet ditt er Audiot regner jeg med at din interesse er hakket over middels. Men LIKEVEL! Det har vist seg at folk ikke vet forskjellen på dekk og felg, tåkelys og nærlys, og de tror man er seriøs når man tuller med at blinklysolja er så dyr...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan parkerte dere egentlig bilene deres før??

Tja... Jeg har i grunnen alltid parkert med brekk, så jeg har ikke tenkt over hvilken pedal jeg har sluppet først av clutch og brems. Men jeg tror, når jeg tenker meg om, at jeg har:

1. Holdt inne clutch og brems, og satt bilen i første gir.

2. Satt på brekket

3. Slått av motoren

4. Trukket ut bremsen

5. Trukket ut clutchen

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Men hvordan parkerte dere egentlig bilene deres før??

Ikke meg du spør, men jeg har aldri parkert i gir. Har alltid brukt håndbrekket. Har aldri tenkt på å parkere sånn som beskrevet før. Hadde håndbrekket slutta å fungere i bilen min hadde jeg nok funnet ut av det, men ikke uten min mer bilkyndige bror og søster... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moscato og Audiot, hvorfor sitter dere og har en sånn holdning? Greit nok at dette er ting alle burde kunne vite, osv. Men hvis ingen lærte oss det, er det da vits i å sitte og riste oppgitt på hodet over oss da? Jeg har bare hatt lappen i 4 måneder, hvis man tar godt i. Dette er min første vinter, og jeg har måtte klare meg på mye alene, som kjørelærer aldri lærte meg, ikke har jeg andre bilkyndige i umiddelbar nærhet heller.

Vet hva tåkelys og nærlys er, hvor man slår på blinklyset og når, at bilen kan startes når den står i fri, hvor man fyller olje, de andre væskene, og at bilen min bruker 95bensin.

Men akkurat dette visste jeg ikke, naturlig nok fordi ingen har nevnt eller forklart meg det. Ingen grunn til å få meg til å føle meg veldig dum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Snip*

Og for meg var jo vanlig måte å slippe brems, så clutch. Og dette gjorde jeg, vi prøvde å parkere slik en gang. Ellers var det sommerføre, og jeg fikk ikke behov for å parkere på gir før jeg ble skremt av fryste handbrekk og slikt. Men da hadde jeg ingen til å forklare dette til meg, annet enn det jeg hadde lært av min kjørelærer, før det gikk opp et lys her i tråden.. Tok lappen i høst jeg.

Men det er ikke det det handler om. Det handler om å se logikken i at girkasse og motor ikke har kontakt når clutchen er inne, og at bilen dermed vil trille etter tyngdekrafta helt til man slipper clutchen :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moscato og Audiot, hvorfor sitter dere og har en sånn holdning? Greit nok at dette er ting alle burde kunne vite, osv. Men hvis ingen lærte oss det, er det da vits i å sitte og riste oppgitt på hodet over oss da? Jeg har bare hatt lappen i 4 måneder, hvis man tar godt i. Dette er min første vinter, og jeg har måtte klare meg på mye alene, som kjørelærer aldri lærte meg, ikke har jeg andre bilkyndige i umiddelbar nærhet heller.

Vet hva tåkelys og nærlys er, hvor man slår på blinklyset og når, at bilen kan startes når den står i fri, hvor man fyller olje, de andre væskene, og at bilen min bruker 95bensin.

Men akkurat dette visste jeg ikke, naturlig nok fordi ingen har nevnt eller forklart meg det. Ingen grunn til å få meg til å føle meg veldig dum.

Slapp av, det er ikke vondt ment (unntaket er når folk utsetter både seg selv og andre for fare med uvitenheten sin, noe som skjer altfor ofte). Det er mer forundring (og av og til oppgitthet) enn arroganse inne i bildet. I alle fall for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, det er ikke vondt ment (unntaket er når folk utsetter både seg selv og andre for fare med uvitenheten sin, noe som skjer altfor ofte). Det er mer forundring (og av og til oppgitthet) enn arroganse inne i bildet. I alle fall for min del.

Ok.. :)

Føler meg teit nok som det er. Men har alltid sikret bilen min skikkelig før jeg gikk ut, med brekk, og lagt blokker bak dekkene som gjør at bilen ikke skulle gli vekk likevel. Men når jeg ikke kunne bruke handbrekk, gjorde jeg hele giringa feil, og det er dumt. Heldigvis hadde jeg de tunge blokkene i tilfelle bilen skulle trillet likevel, men den står jo på flatmark, så hadde vel gått greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...