AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg har en Mazda fra 1997, den er altså gammel, men går som en drøm. I det siste har brekket frosset fast et par ganger, så jeg bestemte meg for å forsøke å parkere i gir i stedet for å bruke brekk. Jeg parkerer i en slak nedoverbakke, setter bilen i 1. gir, og slår av tenningen. Så begynner bilen å rulle. Jeg starter bilen igjen, og skifter til revers. Samme resultat, jeg triller nedover når bremsen er sluppet. Før noen spør, jeg vet at giret var helt inne. Men det jeg også vet, er at biler ikke skal kunne rulle når de står parkert i gir. Så hva i alle dager skjer med min bil? Er noe galt med den?? Den går helt fint ellers, og jeg har ingen problemer med girskift, så jeg skjønner ikke dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #2 Del Skrevet 25. januar 2012 Min bil er helt frisk, og den ruller hvis den står i gir eller revers, og bakken er slakk. Den må stå på bein grunn, ellers ruller jo bilen. Slik er det med de 3-4 andre bilene jeg kjører også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #3 Del Skrevet 25. januar 2012 Min bil er helt frisk, og den ruller hvis den står i gir eller revers, og bakken er slakk. Den må stå på bein grunn, ellers ruller jo bilen. Slik er det med de 3-4 andre bilene jeg kjører også Åh, takk for svar! Godt å høre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 25. januar 2012 #4 Del Skrevet 25. januar 2012 En motor i god stand skal ha nok kompresjon til å holde igjen bilen i en slak bakke.. Gått langt, fulgt servicer hele veien? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #5 Del Skrevet 25. januar 2012 En motor i god stand skal ha nok kompresjon til å holde igjen bilen i en slak bakke.. Gått langt, fulgt servicer hele veien? Takk for svar. Den har gått 170.000, og har fulgt service hele veien. Var på EU-kontroll i november. Motoren er veldig liten, det vet jeg. Kan det ha noe å si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 25. januar 2012 #6 Del Skrevet 25. januar 2012 Hm.. Jeg har en bakke i oppkjørselen min, så siden jeg parkerer den så den står med fronten nedover, setter jeg den i revers. Da står den stille. Synes det er rart at AB sier at man kun kan parkere der det er jevn grunn. Det er da mange som parkerer i bratte bakker. Men jeg vet dessverre ikke hvorfor dette skjer med bilen din, TS. Og ikke bli sur for dette: slipper du opp clutchen når du har parkert? Tror ikke du er dum, men jeg er dum når det gjelder bil, så jeg tenkte ikke over sånt før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HvittHus Skrevet 25. januar 2012 #7 Del Skrevet 25. januar 2012 Takk for svar. Den har gått 170.000, og har fulgt service hele veien. Var på EU-kontroll i november. Motoren er veldig liten, det vet jeg. Kan det ha noe å si? Ta en tur innom et verksted og få tatt en kompresjonstest av motoren. Det burde ikke koste noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest döderlein Skrevet 25. januar 2012 #8 Del Skrevet 25. januar 2012 Nå husker jeg ikke helt hvordan jeg gjør det, men for at den skal låse seg i gir må man jo ta ut clutchen først, for så å slippe bremsen. Om det ikke er omvendt... Haha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #9 Del Skrevet 25. januar 2012 Hæ? Hvordan låser man bil i gir da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 25. januar 2012 #10 Del Skrevet 25. januar 2012 Tror kanskje Badabing er inne på noe. Har du husket å slippe clutchen før du slipper bremsa? De fleste biler står ganske greit selv om det ikke er flatt. Og de skal ikke begynne å rulle uten at girspaken spretter ut av posisjon. Hvis bilen står i gir og prøver å rulle, så hører du garantert diverse lyder først som ikke skal være der. Men så lenge man ikke kan bruke håndbrekk bør man uansett parkere så flatt som mulig, just in case. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #11 Del Skrevet 25. januar 2012 Og ikke bli sur for dette: slipper du opp clutchen når du har parkert? Tror ikke du er dum, men jeg er dum når det gjelder bil, så jeg tenkte ikke over sånt før. Haha, dette er et godt spørsmål. Jeg må tenke over hva jeg faktisk gjør... Jeg holder inn clutch og brems, setter bilen i gir, slår av motoren, så slipper jeg clutch og brems. Er det feil??? :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 25. januar 2012 #12 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Haha, dette er et godt spørsmål. Jeg må tenke over hva jeg faktisk gjør... Jeg holder inn clutch og brems, setter bilen i gir, slår av motoren, så slipper jeg clutch og brems. Er det feil??? :D Hvis du har den i gir og har sluppet opp både clutch og brems, mener jeg ganske bestemt at bilen ikke skal begynne å rulle om den er frisk. Min har ikke havnet i husveggen enda i alle fall, og den står parkert på den måten hele tiden. Stoler ikke på håndbrekket :gjeiper: Edit: i følge kjæresten min som har litt mer peil enn meg, så bør du ha den i revers. Om du har den i første kan den i teorien begynne å rulle, men det er visst litt spesielt. Endret 25. januar 2012 av Badabing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 25. januar 2012 #13 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Haha, dette er et godt spørsmål. Jeg må tenke over hva jeg faktisk gjør... Jeg holder inn clutch og brems, setter bilen i gir, slår av motoren, så slipper jeg clutch og brems. Er det feil??? :D Du MÅ slippe clutchen først. Hvis ikke vil bilen naturligvis begynne å rulle så snart bremsekraften forsvinner. Og når du merker at bilen begynner å rulle antar jeg at du tråkker inn både brems og clutch igjen, og da sannsynligvis før du rakk å slippe clutchen helt ut i utgangspunktet? Endret 25. januar 2012 av Moscato Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #14 Del Skrevet 25. januar 2012 Å herregud. Så det er slik man må gjøre det? 1. stoppe bilen, trykke inn clutch og brems. 2. slå av motoren, IKKE slippe ut clutch og brems 3. Slippe ut clutch 4. slippe ut brems. ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 25. januar 2012 #15 Del Skrevet 25. januar 2012 Ja, sånn ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 25. januar 2012 #16 Del Skrevet 25. januar 2012 Selvsagt. Slipper du bremsen mens clutchen er inne triller jo bilen, siden du kobler girkassa fra motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #17 Del Skrevet 25. januar 2012 Oh my fucking god................................................................................... Har bare hatt lappen i 4 måneder, men likevel. Jeg har satt bilen i 1 gir i hele vinter. På FEIL måte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 25. januar 2012 #18 Del Skrevet 25. januar 2012 Haha.. Trøst deg med at grunnen til at vi i det hele tatt skjønte hva det kunne være, er fordi vi har vært der selv (i alle fall jeg) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #19 Del Skrevet 25. januar 2012 Haha.. Trøst deg med at grunnen til at vi i det hele tatt skjønte hva det kunne være, er fordi vi har vært der selv (i alle fall jeg) Alikevel, hvor TREEEEEEEEEEEEEEEEEEEIG kan man være, jeg føler meg som sirup i hjernen, det er seriøst et lys som gikk opp for meg Jøss, så flaut. Er så glad jeg ikke skrev her med brukernavn, haha. Det lærte vi virkelig aldri på kjøreskolen, men så parkerte vi alltid flatt, og alltid med handbrekket, og på sommertid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #20 Del Skrevet 25. januar 2012 Og jeg som er trådstarter (ikke den andre anonyme brukeren) takker også for hjelpen. Jeg har hatt lappen i 7 år, så dette er hakket pinligere for meg. Jeg skal teste denne metoden på Mazdaen i morgen, så får jeg håpe det går bedre da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå