Gå til innhold

Hva bør jeg endre på i kostholdet mitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har de siste ukene prøvd å forandre på kostholdet mitt.

Både fordi jeg vil ned i vekt, men også fordi jeg vil leve sunt.

Har ikke peiling på ernæring (vet at sukker er fyfy lizzom), så trenger litt tips til hva jeg kan forbedre.

En typisk matdag er slik:

Frokost: Grovt brød med kokt egg og lettmargarin + skummet melk

Lunsj: Er jeg hjemme: smoothie av fruktmix, lettyoghurt og appelsinjuice

På skolen: en eller to grove brødskiver med hvitost/leverpostei,muligens et eple eller klementin. Vann eller skummet melk til.

Mellommåltid: Smoothie eller frukt

Middag: Varierer veldig, men de rettene jeg lager oftest:

Lakseburger, laksespyd, tomatsuppe med egg, fullkorsnpasta med kylling, grønnsaker og pastasaus, kyllingtaco med fullkornslefse, grove pannekaker, grønnsakssuppe med kjøtt. Helgemiddag: hjemmelaget pizza, enchiladas, tapas.

Drikker som regel vann til middag, men da brus er en av mine største laster blir det stort sett brus i helgen, men begrenser det til et glass.

Kveldsmat: smoothie eller frukt. Brødskive hvis jeg er veldig sulten.

Får jeg i meg nok proteiner, karbohydrater, antioksidanter, vitaminer +++?

Er det noen enkle grep som kan gjøre kostholdet mitt bedre?

Tar gjerne i mot tips til en bra og lett forståelig bok om helse og ernæring:)

Takk for svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har de siste ukene prøvd å forandre på kostholdet mitt.

Både fordi jeg vil ned i vekt, men også fordi jeg vil leve sunt.

Har ikke peiling på ernæring (vet at sukker er fyfy lizzom), så trenger litt tips til hva jeg kan forbedre.

En typisk matdag er slik:

Frokost: Grovt brød med kokt egg og lettmargarin + skummet melk

Lunsj: Er jeg hjemme: smoothie av fruktmix, lettyoghurt og appelsinjuice

På skolen: en eller to grove brødskiver med hvitost/leverpostei,muligens et eple eller klementin. Vann eller skummet melk til.

Mellommåltid: Smoothie eller frukt

Middag: Varierer veldig, men de rettene jeg lager oftest:

Lakseburger, laksespyd, tomatsuppe med egg, fullkorsnpasta med kylling, grønnsaker og pastasaus, kyllingtaco med fullkornslefse, grove pannekaker, grønnsakssuppe med kjøtt. Helgemiddag: hjemmelaget pizza, enchiladas, tapas.

Drikker som regel vann til middag, men da brus er en av mine største laster blir det stort sett brus i helgen, men begrenser det til et glass.

Kveldsmat: smoothie eller frukt. Brødskive hvis jeg er veldig sulten.

Får jeg i meg nok proteiner, karbohydrater, antioksidanter, vitaminer +++?

Er det noen enkle grep som kan gjøre kostholdet mitt bedre?

Tar gjerne i mot tips til en bra og lett forståelig bok om helse og ernæring:)

Takk for svar!

Synes dette så kjempefornuftig og bra ut :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Bytt ut brus med vann med kullsyre! Mange kalorier spart.

Dropp flytende kalorier generelt (Et glass melk kan bli ganske mange kalorier!) og dropp juicen i smootien, bruk kunn vann til å endre konsistensen! Yoghurten i smoothien kan også droppes uten at du merker det på metthetsfølelsen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som du får i deg litt lite kalorier generelt, og spesielt for lite proteiner. Litt grovbrød hver dag er vel ikke så skadelig, men bytt gjerne ut ett av brødmåltidene med f.eks avodaco, noen kokte egg, eller noe annet næringsrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her:

Maja: takk for det:)

Kevlarsjäl: Er veldig glad i melk og melk er vel strengt tatt ikke usunt? Kan selvsagt begrense meg litt. Angående smoothien er det ikke så dumt å bytte ut appelsinjuice med vann og evt kutte ut yoghurt. Det skal jeg prøve neste gang:) Angående brus kommer jeg nok ikke til å klare meg uten med det første og hater vann med kulsyre, men har begrenset brusinntaket enormt i forhold til hva jeg drakk før!

AB: Det stemmer at det ikke er så mange kcal, siden jeg har som mål å gå ned 7kg til sommeren. Derfor jeg er opptatt av at jeg får i meg nok av alle viktige næringsstoffer. Avocado har jeg aldri hatt for vane å spise, men kanskje jeg skal begynne med det! Pleier du å spise den som den er eller gjør du noe med den? Elsker egg så skal ikke være noe problem å spise mer av det:)

Takk for alle tips og triks!

Og vil gjerne ha flere!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du kanskje får i deg litt for lite grønnsaker (avhengig av hvor mye grønnsaker du har til middagen). Det er anbefalt med 300 g grønnsaker og 200 g frukt i løpet av en dag, så kanskje du kunne byttet ut noe av frukten med grønnsaker? (Ha med oppskjærte gulrøtter, en salat eller noe på skolen feks...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres ut som om du kanskje får i deg litt for lite grønnsaker (avhengig av hvor mye grønnsaker du har til middagen). Det er anbefalt med 300 g grønnsaker og 200 g frukt i løpet av en dag, så kanskje du kunne byttet ut noe av frukten med grønnsaker? (Ha med oppskjærte gulrøtter, en salat eller noe på skolen feks...)

Har som regel endel grønnsaker til middag (løk og squash til nesten alt og forskjellige grønnsaker alt etter hva jeg spiser). Er nok ikke like flink til å spise grønnsaker utenom, bortsett fra en paprikaskive på brødskiva. Men er veldig glad i gulrøtter, pleier av og til å kjøpe med knaskerøtter som jeg har med på skolen, kanskje jeg skal gjøre dette fast. Salat har jeg aldri vært noe fan av, så tror heller jeg prøver å fylle på med grønnsaker andre steder.

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...