Gå til innhold

Selvforsvarskurs eller kampsport?


Tia83

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt at jeg bør lære meg selvforsvar uten å gjøre noe med det, men etter at jeg leste at en 18 år gammel jente ble banket opp av fem gutter på jernbarnetorget fant jeg ut at jeg må få rumpa i gir!

Hvilke erfaringer har dere med selvforsvarkurs? Lærer man nok til å kunne ta en stor og sterk mann?

Bør jeg heller satse på å trene en form for kampsort fast? Hva anbefaler dere i så fall?

Har ingen erfaring med det og føler egentlig at jeg er for gammel for å begynne å trene kampsort nå (snart 30 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KAMPSPORT!

Selvforsvarskurs er en vits-_- Bedre enn ingenting selvsagt, men trust me, kampsport:P Helst noe i retningen av krav maga da, litt mer "gate" rettet.

Har selv gått karate i mange år, og det er en sport jeg anbefaler alle! Det er fantastisk god trening, sosialt og støttende, så får du selvforsvar som en bonus:) Og det passer uansett alder!:)

Endret av Zakuro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAMPSPORT!

Selvforsvarskurs er en vits-_- Bedre enn ingenting selvsagt, men trust me, kampsport:P Helst noe i retningen av krav maga da, litt mer "gate" rettet.

Har selv gått karate i mange år, og det er en sport jeg anbefaler alle! Det er fantastisk god trening, sosialt og støttende, så får du selvforsvar som en bonus:) Og det passer uansett alder!:)

Oi! Så spennende. Kanskje jeg skal forsøke krav maga! Er det mulig med "prøvetimer" først, vet du noe om det?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAMPSPORT!

Selvforsvarskurs er en vits-_- Bedre enn ingenting selvsagt, men trust me, kampsport:P Helst noe i retningen av krav maga da, litt mer "gate" rettet.

Har selv gått karate i mange år, og det er en sport jeg anbefaler alle! Det er fantastisk god trening, sosialt og støttende, så får du selvforsvar som en bonus:) Og det passer uansett alder!:)

Bare sånn at du vet det.. Krav maga er et rent selvforsvarssystem, ikke en kampsport.

Sånn sett kan selvforsvarskurs med KM være nyttig, en lærer enkle teknikker som en blir fort god på. Jeg vet at KM kjører gratis selvforsvarskurs i Trondheim, mulig det finnes tilsvarende i resten av landet, men det må du nesten sjekke med klubbene i byen din.

Selvforsvarskurs med kampsporter vil jeg derimot ikke anbefale. Karate kan nok være kjempenyttig, men fakta er at det ikke på langt nær er så virkelighetsbasert som krav maga, samt at det ofte krever flere års trening før man i det hele tatt blir noe god. Derfor vil jeg anbefale krav maga.

Etter annet alternativ er jo bryting. Som jente vil en jo mest sannsynlig havne på bakken om noe skulle skje, og da hjelper det ikke å kunne flygespark og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir angrepet av en stor mann, eller fem gutter foreslår jeg heller at du løper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Så spennende. Kanskje jeg skal forsøke krav maga! Er det mulig med "prøvetimer" først, vet du noe om det?:)

De fleste klubber tilbyr noen prøvetimer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste som funker er krav maga eller noe annet realitetsorientert. Alle asiatiske kampsporttyper og kickboxing er kun sport. Har selv trent kickboxing i 10 år og jeg kjenner ingen kvinner som driver med det som kan forsvare seg mot en normal, sint man.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen andre "realistiske" selvforsvarsteknikker enn krav maga? Synes krav maga virker så lite utbredt, og klarer ikke å finne noen kurs her i østfold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir angrepet av en stor mann, eller fem gutter foreslår jeg heller at du løper.

Ja, jeg tror ikke hun bør ha forhåpninger om å komme ut av den situasjonen på annet vis.

Jeg anbefaler for øvrig at ts trener langsiktig, det er ikke noe hinder å være 30, det er folk i alle aldre som trener kampsport. Korte kurs bidrar som regel til å gi en falsk trygghet, selv de som trener i årevis har ingen garanti for å avverge et overfall/nedkjempe overfallsmenn. Det å stå midt i en potensielt livstruende og ekstremt stresset situasjon, er noe helt annet enn å trene i rolige omgivelser. Du må trene både kropp og psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...