Bimbo Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Hva lager du når du virkelig skal imponere? Trenger inspirasjon
Roomie Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Spørs litt. Ofte stek,biff eller indrefilet...Nomnomnom..
Rumle Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 (endret) Det må vel bli Entrecote med ovnsstekte poteter og grønnsaker og soppsaus. Eller hjemmelaget lasagne! Endret 25. januar 2012 av Rumle 1
casting Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Spørs litt hvor mange man er, og om jeg serverer to eller flere retter. Men et utvalg eller kombinasjon av dette blir det gjerne: Krabbesuppe/ hummersuppe, med eller uten hjemmelaget ravioli Østers Hjortestek eller annet vilt. Lammeskulder eller coq au vin (litt mer rustikk, fantastisk godt) Semifreddo eller en frisk mousse-kake til dessert Roquefort og Sauternes til slutt, om jeg virkelig skal slå til. 1
Gjest Survival Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Biff Wellington Ostesufflè Elgstek Bakt torsk med smørsaus og reker
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 Biff Wellington Hvordan lager du det?
Gjest Survival Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Hvordan lager du det? Først å fremst finner jeg den fineste ostefilèten jeg får tak i. Den bruner jeg i stekepanna til den får godt med farge og stekesmak, og krydrer den litt med salt og pepper. Mens steken kjøler seg, lager jeg et salgs soppfyll. Har sjarlottløk og sjampinjong i ei stekepanne med litt smør i noen minutter (på svak varme). Tilsetter krydder, gjerne litt friske urter. Persille passer godt. Har på litt salt og pepper også. Deretter pakker jeg biffen og litt soppfyll inn i butterdeig. Butterdeigen skal dekke hele biffen, og det må være like tykt/tynt på alle sider sånn at steketiden er lik på alle sider av biffen. Husk å legge soppfyllet rundt biffen før du ruller den i butterdeigen da. Om det er vanskelig å få butterdeigen ordentlig sammen, er det bare å piske litt egg og pensle på kantene. Så pensler man litt egg oppå og på sidene også. Så er biffen klar til steking. Jeg steker biffen til 58-59 grader ca, og da blir den litt rosa i midten. Varierer steketid etter hvor rosa du vil ha biffen innerst. Ikke stek biffen på mer enn 200 grader, da vil butterdeigen bli fortere ferdig enn biffen.
Zzyzx Skrevet 25. januar 2012 #8 Skrevet 25. januar 2012 -Andebryst Med søtpotetmos og rødløkskompott sånn for det meste -Helstekt entrecote Langtidsstekes og serveres med det jeg måtte finne på, har aldri fast tilbehør til dette -Lasagne med egenlagde pastaplater Kankje ikke akkurat festmat, men det er noe med den likevel -Lammeskank Oppskrift og tilbehør varieres her, sist var det søtpotetmos, men en tomatbasert gryte med vanlig potetmos funker veldig fint -Det aller meste av vilt Foretrekker fileter av rådyr og hjort, men en god gryte skal man heller ikke se bort fra at havner på mitt bord -Kamskjell Brukes mest som forrett, har en crispy salat til og gjerne en valnøttvinaigrette -Dampet kveite Med ertepuré, soyasmør og sånne knaskegulrøtter som har fått en svingom i kokende og saltet vann 1
Trillrund Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 Forrett: 1) Kamskjell stekt med smør, hvitløk og chili med tynt skårede gulrotstaver og stimler av purreløk/vårløk. eller 2) Havets festbord; Kamskjell på ertepure med sprøstekt bacon, hvitløksmarinerte scampi med rømmedressing, teriyakimarinerte kreps med gulrot og ingefærpure. - til begge serverer jeg små,sprøstekte hvitløksbrød. Hovedrett: 1) Rødkålsribbe: Nesten ferdigstekte ribbestykker (ribbe stekt som Hellstrøm) stekes ferdig i en langform fylt med rødkål, rødløk, røde epler og litt sølvløk. Serveres med blomkålpure og saus basert på kraft fra ribbestekingen (som Hellstrøm gjør) - har alltid ribbe i frysern om sommeren også, for dette slår ann som sommermat også. eller 2) Kjøttbollefest: Stekte boller av lammekjøttdeig&karbonadedeig med krydder,rødløk og fetaost. Go og mager kjøttboller gratinert med ost i tomatsaus med kydder, tomater, hermetiske tomater og purreløk. Kyllingboller med chorizo og tacokrydder på grillspyd. Tilbehør: Rødløk, tomat og fetaostsalat, tzatziki, grønn pesto, grønn salat, foccacia, ris, gresk dressing. Dessert: 1) 17.mai dessert: Hvit sjokoladepudding, med jordbærcoulis, blåbærsorbet og marengstopper. eller 2) Varme bær eller bærkake på nøttebunn med Lians vaniljesaus med hvit sjokolade.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 grændis, om jeg er i det gode hjørnet blir det fiskeboll, rock'n'roll ! 2
Pialill Skrevet 26. januar 2012 #11 Skrevet 26. januar 2012 Helstekt indrefillet, varierer tilbehøret, men blir ofte gulrotpurre, potetbåter, diverse grønnsaker og en god saus
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #13 Skrevet 26. januar 2012 Hva er det? Det er purre som er oransj nederst. Blanding av gulrot og purre. Har du ikke sett det? 6
Pialill Skrevet 26. januar 2012 #14 Skrevet 26. januar 2012 Hva er det? Helt imponert over rettskrivingen min i dag! her har du en oppskrift som er ganske lik min :)men bruker hvit pepper da skrives puré
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #15 Skrevet 26. januar 2012 Helt imponert over rettskrivingen min i dag! her har du en oppskrift som er ganske lik min :)men bruker hvit pepper da skrives puré Åja! Haha, unnskyld - det slo meg ikke at du kanskje hadde skrevet det feil.
Pialill Skrevet 26. januar 2012 #16 Skrevet 26. januar 2012 Åja! Haha, unnskyld - det slo meg ikke at du kanskje hadde skrevet det feil. hehe! purre og puré er jo ikke det samme da hehe tror ikke blanding av gulrot og purre hadde vært noe stas til helstekt indrefillet
Gjest uAnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #17 Skrevet 26. januar 2012 jeg vil heller at folk skal like maten enn at de skal bli så innmari imponerte, så jeg lager som regel mange hjemmelagde småretter av vanlige halvtradisjonelle kosemåltider som nachos, lasagne, vårruller osv 1
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 27. januar 2012 #18 Skrevet 27. januar 2012 Honningmarinert kylling med fløte og appelsinsaus
Brunhilde Skrevet 27. januar 2012 #19 Skrevet 27. januar 2012 Jeg lager aldri mat for å imponere, men for at gjestene mine skal kose seg mest mulig. Hvis jeg har god tid lager jeg gjerne en Boeuf Bourguignon med hjemmelaget potetstappe ved siden av. Ikke for å imponere, men fordi det er så ufattelig godt. Lager sjelden forrett, men dessert er godt og ofte blir det en lett sjokolademousse. Etter gryten over er det ofte best å vente litt med dessert, så da blir det mislykket sjokoladekake med vaniljeis og bringebær til kaffen som et alternativ. Andre ganger lager jeg en god pai, det pleier også å falle i smak. Ellers er jeg veldig enig med uAnonymBruker og har et par av de samme rettene som gjestemat. 1
ladamafia Skrevet 27. januar 2012 #20 Skrevet 27. januar 2012 Jeg lager aldri mat for å imponere, men for at gjestene mine skal kose seg mest mulig. enig der. burgere på grillen av kvernet entrecote og litt bacon er en sikker vinner for meg, sinnsykt mye bedre og saftigere enn vanlig kjøttdeig burgere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå