Gjest badeand1 Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 Vet noen om man må betale for gastroskopi, og eventuelt hvor mye det koster?
Envy Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Tror jeg betalte 500-600. Husker ikke helt. Måtte betale en god del hvertfall. Ikke privat lege.
Gjest LightBulb Skrevet 24. januar 2012 #3 Skrevet 24. januar 2012 Jeg måtte ikke, men så ble jeg lagt inn over natten. Men tror ikke du betaler mer enn egenandel som jeg tror er på 250-300kr
Emas Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 Om du får henvisning fra lege er det vel gratis? Eg har ikkje betalt dei 2 gongane eg har vore...
Gjest uAnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #5 Skrevet 24. januar 2012 jeg betalte 1200 men det var inkl full narkose:)
Envy Skrevet 24. januar 2012 #6 Skrevet 24. januar 2012 Om du får henvisning fra lege er det vel gratis? Eg har ikkje betalt dei 2 gongane eg har vore... Hadde du frikort fra før da? Tror nemlig det går på den frikortkvota. Jeg ble henvist fra fastlege til vanlig, offentlig lege og er ganske sikker på at jeg betalte egenandel på minimum 500. Kanskje det er forskjell fra helseregion til helseregion. 1
jente27 Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 dersom du ikke blir innlagt på sykehust men gjør det poliklinisk så må du betale og da pleier det stå egenandelsprisen i innkallingsbrevet. 1
Gjest LightBulb Skrevet 24. januar 2012 #8 Skrevet 24. januar 2012 Type Undersøkelse, behandling eller kontroll utført av relevant legespesialist, psykologspesialist eller tannlegespesialist, eller som er utført av leger, psykologer og tannleger uten eller under spesialisering, spesialist i allmennmedisin, sykepleiere, jordmødre og audiografer kr. 307,- Radiologisk undersøkelse og ultralydundersøkelse ved billeddannende spesialavdelinger, samt nukleærmedisinske billedundersøkelser kr. 218,-
Gjest badeand1 Skrevet 24. januar 2012 #9 Skrevet 24. januar 2012 Fader ta, trodde det var gratis, jeg. Jeg vil ha full narkose, men ikke hvis det er så dyrt. :o
Envy Skrevet 24. januar 2012 #10 Skrevet 24. januar 2012 Fader ta, trodde det var gratis, jeg. Jeg vil ha full narkose, men ikke hvis det er så dyrt. :o Om jeg noen gan må igjennom det helvetet igjen skal jeg definitivt ha narkose, uansett hvor mye det koster. Det er ubehagelige 7 min, men for all del, man overlever dem, selv uten beroligende midler Selvmotsigende, Iknow. Men om det er første gang kan du jo prøve i våken tilstand og se hvor ille du synes det er. Det går som sagt fort!
Gjest uAnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #11 Skrevet 24. januar 2012 Det tar mye mye kortere tid når du ikke tar det i narkose da. Som Envy sier, 7 minutter uten narkose, mot over èn time med narkose. vondt i halsen, kvalm og groggy blir du jo uansett og risikoen for komplikasjoner er jo også større i narkose. 1
Gjest badeand1 Skrevet 24. januar 2012 #12 Skrevet 24. januar 2012 Jeg blir ikke kvalm og groggy av narkose. Men skal prøve uten narkose først. Går det absolutt ikke så tar jeg narkose.
Gjest LightBulb Skrevet 24. januar 2012 #13 Skrevet 24. januar 2012 (endret) Jeg tok i full narkose. Det angrer jeg veldig på, for jeg fikk en bivirkning av narkosen som gjorde at jeg hadde forferdelig vondt i alle muskler i hele kroppen i 1 mnd. Den første uka hadde jeg store problemer med å bevege meg pga smertene. Det er ikke meningen og skremme noen altså Endret 24. januar 2012 av LightBulb
Meridian Skrevet 24. januar 2012 #14 Skrevet 24. januar 2012 Vet noen om man må betale for gastroskopi, og eventuelt hvor mye det koster? Jeg tror jeg ikke betalte for gastroskopi ... eller, jeg betalte bare som for vanlig legetime.
Meridian Skrevet 24. januar 2012 #15 Skrevet 24. januar 2012 Jeg blir ikke kvalm og groggy av narkose. Men skal prøve uten narkose først. Går det absolutt ikke så tar jeg narkose. Jeg vil anbefale deg å ta uten narkose, og du får jo sånn bedøvende væske som du skal svelge før de fører slangen inn i halsen din, og da kjenner du nesten ingenting i halsen. Er bare ekkelt at man brekker seg ... huff! og jeg hadde litt angst for ikke å få puste. Første gangen var fælt! Det er ikke det at det gjør vondt, men det er frykten. Jeg var redd og ikke visste hva jeg gikk til. Andre gangen gikk helt fint, for da var jeg litt herdet
Gjest Gjest 21 Skrevet 24. januar 2012 #16 Skrevet 24. januar 2012 Jeg hat tatt det to ganger, men hadde frikort begge gangene, tror du betaler en egenandel, men det pleier ikke være så fryktelig høyt. Hvis du vil gjøre det enkelt ringer du bare legen din i morgen og spør:) Jeg har tatt uten noe narkose eller beroligende middel begge gangene og første gangen jeg tok det var jeg 15 år og det gikk bra! Jeg sier ikke at det ikke er ubehagelig, for DET ER DET!! Men når du er ferdig så gjør det ikke vondt, kan føle du har litt sår hals bare, og legene og sykepleierne der jeg har tatt det er ihvertfall utrolig snille, de roer deg ned og tar veldig godt vare på deg 1
Gjest badeand1 Skrevet 24. januar 2012 #17 Skrevet 24. januar 2012 Er litt redd for at jeg kommer til å brekke meg. Brekker meg gaanske lett. (når jeg pusser tunga og tannbørsten kommer litt for langt inn )
Envy Skrevet 24. januar 2012 #18 Skrevet 24. januar 2012 Er litt redd for at jeg kommer til å brekke meg. Brekker meg gaanske lett. (når jeg pusser tunga og tannbørsten kommer litt for langt inn ) De kaller det ikke VM i oppkast for ingenting Tror jeg brakk meg 50-100 ganger i løpet av de 7 min.. minst :gjeiper: ..Men pga situasjonen forventer at du brekker deg, og alle forberedelser er gjort (viktig å ikke sluntre unna fastingen!), så er det ikke annet enn fryktelig ubehagelig.
Meridian Skrevet 24. januar 2012 #19 Skrevet 24. januar 2012 Er litt redd for at jeg kommer til å brekke meg. Brekker meg gaanske lett. (når jeg pusser tunga og tannbørsten kommer litt for langt inn ) Ja, du kommer garantert til å brekke deg! Men så skal du ikke spise eller drikke den dagen før du skal ta gastroskopi, så da er det bare å brekke i vei uten at det kommer opp noe. Det gjør ikke vondt eller noe, men det er så ubehagelig! Ubehagelig med følelsene i halsen og lydene som kommer av brekkingen ... jeg brakk meg kjempemye, og det var så flaut, og jeg hadde bare lyst til å rive ut slangen! Men når slangen er kommet et stykke ned i halsen og vi var forbi det værste partiet, ga brekkingen seg, og jeg konsentrete meg kun om å puste rolig, mens jeg kjente på at slange var i halsen. Men det er bare å bite tenna sammen, bokstavelig talt for du skal faktisk bite rundt en myk ring som det er hull i til slangen.
Gjest badeand1 Skrevet 24. januar 2012 #20 Skrevet 24. januar 2012 Takk Skal prøve mitt beste. Men går det absolutt ikke så er narkose siste utvei. *grue seg*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå