Gå til innhold

Styrketrening .. igjen


Gjest ~Fantabulous_kitten~

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei!

Jeg trener styrketrening tre ganger i uken, og gjør 8-12 repetisjoner per øvelse. Kan noen forklare meg på en enkel måte hva som er hovedforskjellen på dette og å ta 10 repetisjoner x 3?

Slik jeg har forstått det er det slik at 10x3 også virker inn på kondisjonen, men stemmer dette? Og om man trener like mye styrke som kondisjon per økt (tenker da i tid) er det da like greit å kjøre 8-12?

Håper noen vil hjelpe meg med dette, jeg er elendig på å google... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg trener styrketrening tre ganger i uken, og gjør 8-12 repetisjoner per øvelse. Kan noen forklare meg på en enkel måte hva som er hovedforskjellen på dette og å ta 10 repetisjoner x 3?

Slik jeg har forstått det er det slik at 10x3 også virker inn på kondisjonen, men stemmer dette? Og om man trener like mye styrke som kondisjon per økt (tenker da i tid) er det da like greit å kjøre 8-12?

Håper noen vil hjelpe meg med dette, jeg er elendig på å google... :sjenert:

Nei.

3x10 er jo totalt 30 reps

12x1 er bare 12. Altså volumet er større.

Det vekten du klarer akkurat, eller såvidt 12 repetisjoner en runde på klarer du å kjøre en runde til på med litt pause. Derfor vil du trene muskelen mer med flere sett. For å klare 3x10 må du antageligvis litt ned i vekt ift 12x1

3x10 er typisk sett x rep som er vanlig i klassiske kroppsbyggerprogrammer. Jeg ville heller satset på litt tyngre vekter, lavere antall rep og flere sett. 5x5, 6x4 4x6 etc.

Utholdende styrke snakker vi 15 repetisjoner og oppover. Skal du over på kondisjon må du ha veldig lette vekter og kanskje så mye som 30-50 repetisjoner per sett.

I crossfit er det ikke uvanlig vekter som kondisjonstrening også kjent som "metcon" (metabolic conditioning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...