Gå til innhold

Hus eller leilighet?


Edie

Anbefalte innlegg

Hvordan type bolig bor du i? Leilighet, enebolig, tomannsbolig, rekkehus eller andre typer?

Selveier eller borettslag?

Vi skal flytte til sommeren, og kjøpe oss sted å bo. Hva lønner seg? Fordeler og ulemper ved leilighet versus enebolig? Eie selv, eller borettslag?

Slik jeg har tenkt, er at det må være mer økonomisk fornuftig å betale mest mulig i lån, og minst mulig i husleie - i forhold til hverandre. Lån går jo til oss selv, husleie betales "til ingenting", altså får ikke noe igjen for det senere?

Ved å eie selv kan det plutselig komme store uventede utgifter, betale nye rør, elektrisk anlegg? Borettslag kanskje tryggere sånt sett? Har jo et boligbyggelag i ryggen?

Hva mener dere?

Og til slutt - atmosfære, hva er hyggeligst? Hvordan er det koseligst å bo? Hva mener du, og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i enebolig nå - altså hus - og det er fantastisk deilig. Rolig, god plass og usjenert. Har bodd i rekkehus i mange år i et borettslag og det var også bra, men det ble litt "nært" med så mange naboer innpå seg.

Fordelen med borettslag er selvfølgelig at alt utvendig vedlikehold er felles dvs snømåking, maling, vedlikehold av fellesarealer, renovasjon... og at du har en trygghet i at det er mange omkring deg.

Jeg ville bodd i enebolig slik som nå om jeg hadde en partner (som jeg har), mens jeg ville bodd i rekkehus om jeg var alene (slik jeg var da). Det er nå min mening... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en borettslagsleilighet. Vi valgte en med lav husleie (1400). Dette inkluderer kommunale avgifter, avdrag på fellesgjeld og kabeltv. Borettslaget har lite fellesgjeld, og derfor lav husleie. Nye borettslag har gjerne høy fellesgjeld, og derfor også høy husleie.

Jeg trives heldigvis godt med bo der vi bor, da vi ikke har råd til noe annet akkurat nå. Vi bor i et rolig borettslag, med mye gamle folk. Eneste som forstyrrer er lyden fra Dagsrevyen, noen som hører litt dårlig;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har tenkt, er at det må være mer økonomisk fornuftig å betale mest mulig i lån, og minst mulig i husleie - i forhold til hverandre. Lån går jo til oss selv, husleie betales "til ingenting", altså får ikke noe igjen for det senere?

Ikke helt riktig, hvis jeg forstår deg rett... Kjøper du en leilighet i borettslag står det feks prisantydning: kr. 950.000,- andel fellesgjeld: kr. 450.000,- Den husleien du betaler til borettslaget pr mnd dekker nedbetaling av fellesgjeld og gjerne snømåking, vedlikehold av bygning og andre ting. Ergo betaler du ikke "til ingenting".

Ellers har jeg prøvd ulike boformer, men personlig trives jeg best i selveier-boliger. Jeg liker å styre tingene selv og føler jeg har mer kontroll på den måten. Nå bor jeg i rekkehus og synes det er vanvittig deilig med god plass, få naboer å dele vegg med, egen hage, muligheten til å "bråke" litt uten å ha formannen i borettslaget på nakken...etc.

Jeg har gått fra liten leilighet til stor leilighet og nå rekkehus. Selv om jeg er fornøyd nå merker jeg at det er enebolig som blir tingen for meg etter hvert. Da får jeg full frihet.

Kjenner mange som aldri i verden ville byttet bort sin blokkleilighet, så smaken er som baken. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i enebolig og stortrives med det.

Å ha bar bakke rett utenfor døra, mulighet til å gjøre hva man vil uten at andre bryr seg osv.

Når du sier borettslag så kan jeg nevne at jeg har bare positivt å si om de borettslagene jeg har bodd i. Har eid 2 leiligheter i to forskjellige borettslag tidligere. Begge var ganske gamle og etablerte og hadde god økonomi. Derfor var fellesgjeld og husleie relativt lave. Og husleia går ikke rett ut av vinduet, men rett til utgifter du også ville hatt om du bodde i en selveier uten husleie.

Det er jo sånn med bolig, at om du kjøper en bolig med fellesgjeld, så selger du også denne boligen med fellesgjelden. Ingen penger tapt.

Det er litt vanskeligere å se hvilken tilstand et hus er i. Et eldre hus kan ha råte, sopp eller andre ting som gjør at du kan risikere store utgifter (om det skjer etter 5 år). Mer vedlikehold er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt riktig' date=' hvis jeg forstår deg rett... Kjøper du en leilighet i borettslag står det feks prisantydning: kr. 950.000,- andel fellesgjeld: kr. 450.000,- Den husleien du betaler til borettslaget pr mnd dekker nedbetaling av fellesgjeld og gjerne snømåking, vedlikehold av bygning og andre ting. Ergo betaler du ikke "til ingenting".[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg sammen prisen på innskuddet og fellesgjelden, så ser du hva leiligheten ville kostet om den var selveier(sånn ca iallfall...)

Vi betalte et innskudd på 850.000, og har andel fellesgjeld på ca 100.000. Dvs at leiligheten ville gått for ca 950.000 om den var selveier.

Det var noen oppgraderinger på leilighetene i blokka vår før vi flytta inn. Vindu og verandadør ble byttet ut med skyvedør som dekker en hel vegg. Ble kjempefint! Dette gjorde at husleia økte med 125 kr i mnd. Sånt blir tatt opp i generalforsamling i borettslaget der man stemmer for og imot. Borettslaget vårt virker veldig "stødig" og de gjør ikke noe som ikke er skikkelig gjennomtenkt. Er ikke sikkert det er sånn overalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mener å ha hørt en gang at det lønner seg ikke å kjøpe i et borettslag hvor fellesgjelden er over 100 000 kroner? Høy fellesgjeld betyr høy husleie, ja. Men ikke alt går til kommunale avgifter, snømåking osv da? For noen har jo husleie på 7000,- , mens andre har 1500,-? De med 1500,- dekker jo også kommunale utgifter. Dyrere går vel mye til nettopp byggingen av boligen?

Men innskuddet er kanskje lavere på nyere boliger med høy husleie, enn på eldre boliger med lav husleie?

Ja som regel.

Mye av husleia går med til å betale din del av fellesgjelda.

Når det gjelder fellesgjeld så blir denne tatt med i beregningen som banken gjør når du søker lån. Den blir lagt til evt. gjeld du får til banken. Så det kan lønne seg heller å kjøpe en dyrere leilighet med mindre fellesgjeld.

Stiger verdien på boligen i takt med mindre fellesgjeld?

Normalt sett ja

Og ved selveier: da kan man plutselig bli pålagt å fornye det elektriske anlegget, og må komme opp med pengene selv. Kjenner en som bor i selveier-leilighet. Blokkene skulle oppgradere det elektriske anlegget, og hver leilighet måtte selv skaffe 350 000,- på egen hånd. Det kan bli litt tøft for nyetablerte. Skjer dette i borettslag, er det vel borettslaget som tar opp lånet og fordeler gjelden ved økning i husleie? Eller?

Ja, som regel er det slik. Noen borettslag er flinke til å sette av penger til vedlikehold og slike store utgifter så det blir minimal økning i husleien. Det kan lønne seg å se på regnskapet til borettslaget for å få en ide om den generelle økonomien. Regnskapet evt årsberetning skal du kunne be om i forbindelse med salgsprospektet.

Generelt har man jo større plass i enebolig, men er det så mye dyrere?

I Oslo hvor jeg bor, ja. Kommer selvfølgelig an på strøket og standarden.

Jeg har sett for meg at "rike" bor i enebolig, og "normale" bor i leilighet. I hvertfall i Oslo - det er ganske stor forskjell i pris... Og man må jo ha penger til uforutsette utgifter i hus , i tilfelle taket ryker, eller doen tetter seg....

I Oslo bor nok mange i blokk/leilighet fordi det er fryktelig dyrt å kjøpe hus og vanskelig å få gode tomter til å bygge på om man ikke har lyst å ha naboen få meter fra husveggen. Men mange, spesielt folk fra Oslo som er oppvokst i leilighet, kunne ikke tenke seg å bo annerledes. Jeg har inntrykk av at det er vanskeligere for innflyttere som hele livet har bodd i hus med stor plass og hage osv å flytte i leilighet. Vanesak antakeligvis.

Jeg bor i leilighet i borettslag og trives veldig godt med det. Klart jeg kunne ønske meg større plass noen ganger. Men når jeg ser på bekjente som bor i hus som ikke er særlig større enn min leilighet og samtidig har bare en bitteliten hageflekk samt nabohuset omtrent klistra innpå veggene så er jeg ganske fornøyd. Jeg bor (nesten) uten gjenboere og har stort utearale i borettslaget, ordnede forhold med vedlikehold, snømåking osv og ingen fellesgjeld (gammelt borettslag som har nedbetalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye borettslag har som regel høy fellesgjeld/husleie og lavt innskudd. Etablerte borettslag har lavere fellesgjeld og høyere innskudd. Det gjelder bare å finne ut hvordan man vil gjøre det. Det er mer lønnsomt å kjøpe en leilighet med lav fellesgjeld og god økonomi enn å kjøpe noe helt nytt. men begge deler vil stige i verdi uansett.

Jeg trodde også at det bare var "rike" folk som bodde i enebolig, men etter at vi klarte å få oss hus selv har jeg sett at det ikke er sånn. Det kreves at man går igjennom sin egen økonomi og finner ut HVA man vil. Vår løsning ble å leie ut sokkelleiligheten. Denne betaler nå store deler av lånet og vi bruker mindre penger på å bo enn tidligere.

Men når dette er sagt, så har vi hatt flaks. Har gjort utrolig mye selv under byggingen og fikk tak i rimelige løsninger.

Jeg kjenner mange "rike" som velger å bo i leilighet. Stort sett fordi de ikke ønsker alt arbeidet som følger med et hus og en tomt. De ønsker også å bo på steder der det ikke er eneboliger, men heller eksklusive leiligheter.

Prioriteringer altså...

Sett opp en liste over hva du ønsker deg. Pluss og minus ved forskjellige alternativer. Så går du igjennom din egen økonomi og ser hvor mye du har råd til, uten å bo deg ihjæl. Siden tar du runden hos meglere og sjekker hvordan det ligger an i det området du vil bo. Vær tålmodig, for det dukker alltid opp noe etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Jeg har ny enebolig med stor tomt. Selvom det er mye arbeid, så er det et arbeid jeg liker å holde på med og det gir meg ro i kropp og sjel.

Har tidligere prøvd det meste, har leid leilighet, eid borettslagsleilighet og selveierleilighet. Det å ha enebolig er utvilsomt det ideelle for meg nå - jeg har barn i tenårene og synes det er deilig å ha et stort hus med mange rom hvor vi alle kan holde på med vårt uten å "trø oppi hverandre". Ungene kan ha venner på besøk og spille høy musikk i kjellerstuen mens jeg sitter i stuen og ser på TV - hører dem ikke i det hele tatt.

Når ungene flytter hjemmefra så kommer jeg garantert til å selge huset og finne meg en leilighet - en selveierleilighet. Boligbyggelag er jeg ferdig med - altfor mange "småkonger" som kommer seg inn i styrer og stell og lager bestemmelser som de ikke engang gidder å overholde selv.

Min drøm om noen år er en stor selveierleilighet med terasse og god utsikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt. Jeg lærer, jeg lærer..

Regner nesten med at hva man foretrekker er veldig individuelt.

Jeg er oppvokst i borettslagleilighet, sambo er oppvokst i stor enebolig. Naturlig nok skjønner ikke han hvordan jeg overlevde på det lille rommet jeg hadde.. Men jeg var jo ikke vant til noe annet..

Men nå leier vi, og det er i alle fall ikke lønnsomt, selvom det ikke kommer noen uforutsette utgifter. Vi betaler 5000,- i mnd for våre 45 kvm inkludert strøm.

Må nok vente og se hva vi får i lønn i våre nye jobber der nede før vi vet akkurat hva vi har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizbet

Størrelsen på fellesgjelden sier litt om alderen/standarden på boretslaget. Lav fellesgjeld og leie kan i mange tilfeller (ikke alle) tyde på at det trengs vedlikehold. Er det i tillegg i et gammelt bygg ville jeg nok lest årsrapporten og taksten grundig!!

Vi bor i leilighet i boretslag. Og jeg trives med boligformen, men gleder meg vanvittig til å flytte ut av oslo og få råd til noe større!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Størrelsen på fellesgjelden sier litt om alderen/standarden på boretslaget. Lav fellesgjeld og leie kan i mange tilfeller (ikke alle) tyde på at det trengs vedlikehold. Er det i tillegg i et gammelt bygg ville jeg nok lest årsrapporten og taksten grundig!!

Og hva får man vite i årsrapport og takst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en ny selveier leilighet i et helt nytt sameie. Synes det fungerer veldig bra. Vi betaler 2500 i mnd i fellesutgifter, strøm og gass (har gasspeis) - men egentlig noe mindre for vi har bodd her nesten ett år nå og fikk i desember igjen nesten 4000kr som vi hadde betalt inn for mye i strøm og gass.

Leide leilighet i et par år før dette og det var også OK, men da hiver man jo pengene rett ut av vinduet og i lommen til utleier istedenfor å betale ned på et lån, så det lønner seg ihvertfall ikke.

Siden renten er så lav nå så kan det til og med bli billigere å eie enn å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide leilighet i et par år før dette og det var også OK, men da hiver man jo pengene rett ut av vinduet og i lommen til utleier istedenfor å betale ned på et lån, så det lønner seg ihvertfall ikke.

Siden renten er så lav nå så kan det til og med bli billigere å eie enn å leie.

:Nikke:

Vet det ikke er lønnsomt å leie, men nå skal vi jo bare bo her ut juni - da er jeg ferdig på skole, og vi flytter. Gidder ikke å kjøpe bolig for seks måneder nei.. Burde ha gjort det da vi flyttet sammen for halvannet år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Flyttet fra borettslag til selveid i fjor.

Du betaler ikke til "ingenting" som du skriver. Husleie er til dekning til vaktmester, komunale avgifter, strøm, forsikring, snømåking og div. fellesgjelden er en del av prisen på boligen din. I mitt tilfelle hadde vi rehabilitert alle bygninger. Nye vinduer, fasage, inngang, kjøkken og bad. Grøntanlegg og nye garager og uteboder. fellesgjelden var når jeg flyttet 175.000. Det banklånet ble også dekket over husleien.

nå har jeg litt dyrere husleie. Husleie skal dekke det samme. Lån, kounale utgifter, strøm og forsikring. Må sette av penger til uventet ting.

Du bare ikke leier i et borettslag, men du eier din del.

Det er lett å si du har borettslag i ryggen, men til syvende og sist er det du selv som betaler utgiftene.Styret i et lag administrerer etter lover og regler. Det blir avstemming på generalforsamling om/når store løft bør gjøres og hvor mye det vil koste den enkelte.

Uansett hvor man vrir på det så vil det vel være mest lønnsomt å eie egen bolig fremfor borettslag.Fordelen er at du er deg selv og ikke avhengi av naboene får å gjøre forandringer du måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...