Gå til innhold

Kosthold uten sukker, hvete og melkeprodukter


Mepsody

Anbefalte innlegg

Jeg prøver ut et kosthold uten (blant annet) sukker, gluten og melkeprodukter. Problemet er at de matvarene jeg (etter min foreløpige kunnskap og fantasi) står igjen med matvarer som inneholder for mye fiber, noe som gir meg luft i magen, oppblåsthet og ubehag.

Forslag til mat som metter uten for høyt fiberinnhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøver ut et kosthold uten (blant annet) sukker, gluten og melkeprodukter. Problemet er at de matvarene jeg (etter min foreløpige kunnskap og fantasi) står igjen med matvarer som inneholder for mye fiber, noe som gir meg luft i magen, oppblåsthet og ubehag.

Forslag til mat som metter uten for høyt fiberinnhold?

Jeg valgte å gå over til et kosthold med så lite sukker, hvete og det meste av melkeprodukter.

Første prioritet var å spise mer grønnsaker og sunnere.

Jeg er ikke helt avholden siden jeg ikke har noe allergier eller intoleranser, men jeg føler meg ihvertfall bedre når jeg spiser sunnere. Du vil tilvenne deg mengden fiber etterhvert, men i begynnelsen kan du være noe mer forsiktig.

Hvis du reduserer mengden karbohydrater noe (tenker på de fiberrike komplekse karbohydratene fra f.eks korn, eller tilsv) og øker mengden fett slik at du ender opp på ca like stor mengde energi per dag får du samtidig redusert fiberinntaket noe.

Nøtter, avocado, cocosa, olivenolje, linfrøolje og rapsolje er eksempel på gode fettkilder.

I tillegg kan du priorere fet fisk som makrell og laks fremfor f,eks kjøttdeig eller farseprodukter fra kjøtt og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å gå over til et kosthold med så lite sukker, hvete og det meste av melkeprodukter.

Første prioritet var å spise mer grønnsaker og sunnere.

Jeg er ikke helt avholden siden jeg ikke har noe allergier eller intoleranser, men jeg føler meg ihvertfall bedre når jeg spiser sunnere. Du vil tilvenne deg mengden fiber etterhvert, men i begynnelsen kan du være noe mer forsiktig.

Hvis du reduserer mengden karbohydrater noe (tenker på de fiberrike komplekse karbohydratene fra f.eks korn, eller tilsv) og øker mengden fett slik at du ender opp på ca like stor mengde energi per dag får du samtidig redusert fiberinntaket noe.

Nøtter, avocado, cocosa, olivenolje, linfrøolje og rapsolje er eksempel på gode fettkilder.

I tillegg kan du priorere fet fisk som makrell og laks fremfor f,eks kjøttdeig eller farseprodukter fra kjøtt og fisk.

Takk for svar!

Det er nok en god idé å øke fettinntaket ja! Jeg kan jo også spise poteter og ris. Det metter jo godt. Problemet er vel at det er lettere og raskere å ty til knekkebrød, frukt og grønt når sulten melder seg. Middager krever litt mer planlegging, og ikke minst tillaging, så det er vanskelig når man er på farten. Men, som sagt, et kosthold som i hovedsak baserer seg på disse matvarene blir for fiberheftig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...