Gå til innhold

Må ned mange kilo


Gjest alven

Anbefalte innlegg

I det siste året egentlig har vekta gått opp og ned som den har følt for. Jeg har ME så jeg får ikke trent noe enormt. Selv om jeg er i en enormt god periode.

I dag var jeg på Kardiologisk Poliklinikk. Jeg har den siste tiden slitt med brystsmerter, jeg har fått sjekket det ut, når det har vært skikkelig ille smerter, pga mye hjerteproblem i familien min.I dag kom jeg da til en herlig lege. Han så på meg, sjekket meg og fant ut at det er ikke psykisk problem her, for han ser det jo på belastnings ekg. Men så lurte han på om jeg kunne gå på vekta, og det gjorde jeg, han noterte litt, tenkte litt og så sa han så hyggelig han kunne." du må drastisk ned i vekt. Jeg ligger i fedmeklasse 2, med bmi på 38 kg.Hvis ikke jeg går ned i vekt er det helsefarlig for meg, jeg risikerer hjerteinfarkt.

Så da sitter jeg her da, med tanker på hvordan i alle dager jeg skal klare dette.

Jeg spiser kun snop om lørdagene, da er det litt potetgull. Ellers drikker jeg ikke sukkerholdig drikke,

Noen gode ider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan begynne med å notere alt du spiser i løpet av en uke. Viktig å skrive ned alt, mengden og når på dagen det er. Ikke unnlat å skrive noe, da lyver du bare for deg selv.

Deretter kan du finne ut hvor mange kcal du ligger på om dagen, og hvor mange kcal du bør legge deg på for å oppnå vektnedgang.

Ting du kan tenke på:

Drikker jeg nok vann?

(annen drikke som brus, iste, iskaffe, juice o.l kan erstattes med vann)

Får jeg i meg nok grønnsaker og frukt?

Hva spiser jeg egentlig til middag?

(Halvfabrikata, fast food o.l er ikke bra. Begynn å lag mat fra bunnen av)

Bytt ut hvitt brød, pasta med grove, fullkornsvarianter.

Trening er kanskje ikke noe for deg riktig enda, pga ME som du sier. Men du kan jo f.eks gå turer de dagene du orker? :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke legen din at han eventuelt kunne hjelpe deg med å gå ned i vekt?

Eller kanskje sende deg til en ernæringsfysiolog eller noe lignende?

Han kan jo ikke bare si at du kan risikere hjerteinfarkt om du ikke reduserer vekten din og så ikke tilby deg hjelp vel?

Om han ikke har sakt det til deg så kan du jo be om hjelp i forhold til hvordan du kan trene for å ikke bli utslitt pga sykdommen din.

Masse lykke til, høres ut som en veldig vanskelig situasjon du sitter i , men husk at du alltid kan be om hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror grunnen er at jeg selv er helsepersonell. Ja jeg vet at jeg skal kunne svare på dette selv, men jeg er retrt og slett helt blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror grunnen er at jeg selv er helsepersonell. Ja jeg vet at jeg skal kunne svare på dette selv, men jeg er retrt og slett helt blank.

Men du kan jo f.eks fått til en avtale med en ernæringsfysiolog? De er spesialisert kun på kosthold, og har ofte mye bedre peiling på hva som blir riktig kost for deg i forhold til en lege.

Da kan en sånn liste som jeg snakket om istad være fin og ta med seg. Da kan dere gå gjennom måltid for måltid sammen og finne fine løsninger du kan leve med. Resten av livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan jo f.eks fått til en avtale med en ernæringsfysiolog? De er spesialisert kun på kosthold, og har ofte mye bedre peiling på hva som blir riktig kost for deg i forhold til en lege.

Da kan en sånn liste som jeg snakket om istad være fin og ta med seg. Da kan dere gå gjennom måltid for måltid sammen og finne fine løsninger du kan leve med. Resten av livet :)

Ja jeg må nok det, jeg får ringe legen min, hvis ikke så får jeg sjekke med kardiologen.

'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Daenerys

Kan du begynne med å gå en tur på en halvtime-time hver dag? Ser du har ME, men det er i alle fall en start hvis du har energi til det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er såpass stor så er det ikke bare å kaste deg på tredemølla og leve på 1500 kalorier om dagen. Du burde fått en henvendelse til en som kan sette opp en skikkelig plan for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, for en vanskelig situasjon. Det må jo være utrolig vanskelig å få trent noe som helst når du sliter med ME. Er det noen dager som er bedre enn andre? Som du kanskje kunne klart å gå litt turer? Er jo så forskjell på hvor hardt man er rammet. Har en venninne som kan gå på konserter den ene dagen, mens hun så må hvile i to uker og får feber av å gå inn i stua. Men mange som har ME blir jo sykere av å trene.

Du får nok starte med kosthold og ligge i underskudd på kaloriene hver dag. Prøv å ha én spisedag i uka hvor du unner deg godteri og alt du har lyst på, og så er du forsiktig de andre dagene. Da er det lettere å overholde. Hvis du klarer å gå en bitteliten tur én dag er det bedre enn ingenting også!

Vil bare gi deg en god klem, for det høres så Vanskelig ut!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, for en vanskelig situasjon. Det må jo være utrolig vanskelig å få trent noe som helst når du sliter med ME. Er det noen dager som er bedre enn andre? Som du kanskje kunne klart å gå litt turer? Er jo så forskjell på hvor hardt man er rammet. Har en venninne som kan gå på konserter den ene dagen, mens hun så må hvile i to uker og får feber av å gå inn i stua. Men mange som har ME blir jo sykere av å trene.

Du får nok starte med kosthold og ligge i underskudd på kaloriene hver dag. Prøv å ha én spisedag i uka hvor du unner deg godteri og alt du har lyst på, og så er du forsiktig de andre dagene. Da er det lettere å overholde. Hvis du klarer å gå en bitteliten tur én dag er det bedre enn ingenting også!

Vil bare gi deg en god klem, for det høres så Vanskelig ut!! :klem:

Jeg har heldigvis en god periode, , og jeg har 2 hunder som jeg går med men etter 20 min er jeg sengeliggende i 2 dager, Men jeg er enig med dere alle sammen, Må bare lage en matdagbok.

Noen som vet hvor jeg kan finne noen kaloritellerplan??

Eller noe i den duren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke matdagbøker på nettet, som f.eks. mylog eller onlinefitnesslog, eller apper som f.eks. myfitnesslog. Da får du kontroll over hvor mye du spiser og forbrenner i løpet av en dag :)

Må være utrolig vanskelig når du har ME :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis en god periode, , og jeg har 2 hunder som jeg går med men etter 20 min er jeg sengeliggende i 2 dager, Men jeg er enig med dere alle sammen, Må bare lage en matdagbok.

Noen som vet hvor jeg kan finne noen kaloritellerplan??

Eller noe i den duren

Hva med å melde deg inn i vektklubb.no? Har ikke erfaring med det selv, men virker som det fungerer veldig fint for veldig mange:-)

Uansett hvordan du gjør det, lykke til!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bruke matdagbøker på nettet, som f.eks. mylog eller onlinefitnesslog, eller apper som f.eks. myfitnesslog. Da får du kontroll over hvor mye du spiser og forbrenner i løpet av en dag :)

Må være utrolig vanskelig når du har ME :(

Vel det er nok ikke det enkleste.

Men finne ikke sånne kalorikalkulatorer på norske nettsider eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er nok ikke det enkleste.

Men finne ikke sånne kalorikalkulatorer på norske nettsider eller noe?

På Grete Roede sine nettsider er der en enkel og grei gratis variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner at du er i en vanskelig situasjon. Du bør be om å få en time hos ernæringsfysiolog. Før du kommer dit så er det viktig at du skriver opp absolutt alt du spiser og mengden du spiser. Dette også for å bevisstgjøre deg selv samt at ernæringsfysiologen da har noen konkret å jobbe med.

Jeg vet ikke hvilken type trening som kan passe for deg. Ser for meg at svømming kan passe. Aktivitet bør du ha, men hva, hvor mye og hvor ofte vet du kun selv. Få kontakt med andre med ME og se om du får noen ideer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du virkelig ingen idé om hvordan du har blitt såpass overvektig? Spiser du store porsjoner, spiser du mye ferdigmat, pizza og fete sauser/desserter?

Jeg skjlnner at det er vanskelig for deg å trene med ME, men litt er bedre enn ingenting.

jeg ville definitivt gått på et eller annet opplegg for å få hjelp, siden du føler deg så blank. Grete Roede eller Fedon eller noe sånt. jeg hadde selv god hjelp av vektklubben i VG. Du betaler litt for det, men får planer, kaloriteller, oppskrifter og annet. dessutene r det forum der som du kan diskutere med andre som skal ned i vekt.

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...