Gå til innhold

Best å ha spisedag de dagene man trener?


LovelyMonroe

Anbefalte innlegg

Nå har jeg snopefri mnd og egentlig ingen spisedager direkte. Men sånn til neste mnd så lurer jeg på noe. Jeg trener mye(7gr.timer på 5 dager) og spiser sunt hver dag men lørd og sønd er mine fri dager, men om jeg da vil spise en bedre middag og noe snop om lørdagen(ikke sønd), og ikke trener.. OG skal slanke meg, er det ikke da helt egentlig bedre å ha denne dagen en dag der jeg trener? eller har det veldig mye å si? Det kjipe er bare at alle gr.timene jeg er på er i ukedagene, og jeg vil ikke gå glipp av noen.. så eneste fridagene jeg "egentlig" kan ha er lørd og sønd.. og lørd vil jeg gjerne ha til å lage meg noe godt(etter min snopefrie mnd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rastl0s

Du kan fint ha f.eks. lørdag som spisedag.

Selv prøver jeg ut en "diett"... Kcal. cycling... Dvs at jeg spiser mye (ordentlig mat) de dagene jeg løfter, mens jeg spiser mindre når jeg bokser og driver med annen kardio. Jeg har mistet en god del fett på disse 3 ukene... Og på lørdager spiser jeg godteri, kebab og you name it.

Du legger ikke på deg en halvkilo fett bare fordi du har spist usunt en dag ;)

Det har altså ikke noe å si om kosten er bra ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme, merker jeg ville mistet motivasjonen til å være sunn om jeg ikke hadde en dag i uka der jeg kunne kose meg med snop og en god middag, man må ikke se seg totalt blind på kosthold og trening mener jeg. Har du merket noe forandringer på den tiden du har trent og spist sunt? skulle virkelig ønske jeg hadde viljestyrken din!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisedager er noe stort tull, fullstendig meningsløst spør dere meg. Kjennertegner jojo-slankere slike, altså dem som misslykkes i lengden.

Hvorfor sier jeg så?

Jo, fordi dem som legger inn spisedager har helt feil mentalitet, ingen skal måtte ha tunge (fengslende) hverdager samt spisedager (befriende) innimellom. Man kommer aldri ut av den ille karusellen slik...

Burde man ikke se på alle dager som spisedager i stedet for? La meg spørre, kjennetegner det slanke mennesker å tenke slik, eller er det noe som kjennetegner fete og folk på slanking? Slanke mennesker tenker generelt ikke på den måten om sitt kosthold, fete som ei heller er på slanking gjør det.

Alt handler om følelser, det mentale, hvordan fete mennesker (og slankere) tenker omkring mat og spising skiller seg ut fra hvordan normalvektige tenker om det samme, er først om man klarer å bryte mentale mønstre man har suksess som kan være varig. Slanking handler således om å endre det mentale, i mye større grad enn hvordan man reduserer vekten i seg selv, intet fungerer nemlig dersom hodet er med.

Hva spisedag er, jo, motsetningen til slankende dager. Det er den klassiske misslykkenhet-oppskriften, hvor hverdagen blir tung og vanskelig mens spisedagene blir gode og lette osv. Altså har man fundamentalt annerledes tanker rundt spisedagene kontra de vanlige dagene, tror ikke du aner hvor mange tråder man kan trekke mellom de tankene og hva som kjennetegner det å ha et dårlig forhold til mat og spisevaner.

Jeg har IKKE tro på deg og hva du driver med, rett og slett fordi jeg ser at du ikke er ute av en tankegang der du føler for å måtte belønne deg selv - kontrasten er de vanlige dagene. Men det burde ikke være noen kontrast der, kontrasten er en del av hva som er mentalt feil for din del (og mange med deg).

Vil dog få tro på deg, den dagen du ikke trenger å belønne deg selv men kan spise usunt på hvilken dag det skal være uten at det påvirker din tankegang og føles som en belønning for en kontrast du har til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisedager er noe stort tull, fullstendig meningsløst spør dere meg. Kjennertegner jojo-slankere slike, altså dem som misslykkes i lengden.

Hvorfor sier jeg så?

Jo, fordi dem som legger inn spisedager har helt feil mentalitet, ingen skal måtte ha tunge (fengslende) hverdager samt spisedager (befriende) innimellom. Man kommer aldri ut av den ille karusellen slik...

Burde man ikke se på alle dager som spisedager i stedet for? La meg spørre, kjennetegner det slanke mennesker å tenke slik, eller er det noe som kjennetegner fete og folk på slanking? Slanke mennesker tenker generelt ikke på den måten om sitt kosthold, fete som ei heller er på slanking gjør det.

Alt handler om følelser, det mentale, hvordan fete mennesker (og slankere) tenker omkring mat og spising skiller seg ut fra hvordan normalvektige tenker om det samme, er først om man klarer å bryte mentale mønstre man har suksess som kan være varig. Slanking handler således om å endre det mentale, i mye større grad enn hvordan man reduserer vekten i seg selv, intet fungerer nemlig dersom hodet er med.

Hva spisedag er, jo, motsetningen til slankende dager. Det er den klassiske misslykkenhet-oppskriften, hvor hverdagen blir tung og vanskelig mens spisedagene blir gode og lette osv. Altså har man fundamentalt annerledes tanker rundt spisedagene kontra de vanlige dagene, tror ikke du aner hvor mange tråder man kan trekke mellom de tankene og hva som kjennetegner det å ha et dårlig forhold til mat og spisevaner.

Jeg har IKKE tro på deg og hva du driver med, rett og slett fordi jeg ser at du ikke er ute av en tankegang der du føler for å måtte belønne deg selv - kontrasten er de vanlige dagene. Men det burde ikke være noen kontrast der, kontrasten er en del av hva som er mentalt feil for din del (og mange med deg).

Vil dog få tro på deg, den dagen du ikke trenger å belønne deg selv men kan spise usunt på hvilken dag det skal være uten at det påvirker din tankegang og føles som en belønning for en kontrast du har til vanlig.

Så du mener jeg er en mislykket slank person fordi jeg spiser rent i hverdagene og har en dag i uka der jeg koser med med en middag som er litt usunnere og kveldskos som har litt ekstra karbs, fett og sukker?

Det er ganske sterke påstander du kommer med bare fordi du har en annen tankegang enn andre.

Min vekt har ligget stabilt i gudene vet hvor mange år(ikke har jeg slanket meg heller).

Tror du legger for mye i begrepet "spisedag". Det betyr ikke at en fråtser fra morgen til kveld; det betyr at det er den dagen en unner seg litt ekstra.

Synes det er kjempelurt at en ikke har for mye raske karbs og raffinert sukker mer enn en dag i uka, da slike ting i hverdagen vil bidra til svingende blodsukker. Dess renere en lever i hverdagen dess mindre cravings etter dritt er min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener ikke at noen er misslykket fordi om dem har en spisedag der dem koser seg med god mat og drikke, jeg har derimot ikke så sterk tro på dem som foretar livsstilsendringer slik, på kort sikt kan det jo gå bra men på lengre sikt har jeg ikke tro på det nei.

Lært en god del om akkurat dette, og ser man på dem med suksess kontra dem som ikke har det, ja så kan man lære mye av forskjellene dem beretter om. Det ligger mye på det mentale.

Slankere tenker i for stor grad på hva dem ikke kan spise, altså på alt dem må holde seg unna. I større grad burde dem tenke på alt dem kan spise. For alt for mange blir livsstilsendringen et fokus på alt dem må holde seg unna, hverdagen blir mer lidelse og ubehag enn det bør være - derfor føler mange også for nettopp spisedager der de kan slå seg mer løs og ta turen bort fra regimet de har i hverdagen.

Suksesshistoriene er derimot annerledes, ser man på dem med suksess så har ikke dem behov for spisedager da hverdagene for dem ikke er en like stor kontrast. Hva forteller du ikke deg selv med et behov for spisedager? Jo, at hverdagen er så tung at du trenger opphold fra dem med en dag der du lever mer usunt.

Hadde jeg hatt bedre tid så skulle jeg berettet mer om hvorfor det er helt feil mentalitet, og hvor likt slik tankegang er følelseskarusellen som følger med feil forhold til mat og spising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at noen er misslykket fordi om dem har en spisedag der dem koser seg med god mat og drikke, jeg har derimot ikke så sterk tro på dem som foretar livsstilsendringer slik, på kort sikt kan det jo gå bra men på lengre sikt har jeg ikke tro på det nei.

Lært en god del om akkurat dette, og ser man på dem med suksess kontra dem som ikke har det, ja så kan man lære mye av forskjellene dem beretter om. Det ligger mye på det mentale.

Slankere tenker i for stor grad på hva dem ikke kan spise, altså på alt dem må holde seg unna. I større grad burde dem tenke på alt dem kan spise. For alt for mange blir livsstilsendringen et fokus på alt dem må holde seg unna, hverdagen blir mer lidelse og ubehag enn det bør være - derfor føler mange også for nettopp spisedager der de kan slå seg mer løs og ta turen bort fra regimet de har i hverdagen.

Suksesshistoriene er derimot annerledes, ser man på dem med suksess så har ikke dem behov for spisedager da hverdagene for dem ikke er en like stor kontrast. Hva forteller du ikke deg selv med et behov for spisedager? Jo, at hverdagen er så tung at du trenger opphold fra dem med en dag der du lever mer usunt.

Hadde jeg hatt bedre tid så skulle jeg berettet mer om hvorfor det er helt feil mentalitet, og hvor likt slik tankegang er følelseskarusellen som følger med feil forhold til mat og spising.

Hverdagen min er alldeles ikke tung. Koser meg med frukt, nøtter og andre varainter av snacks, men jeg løper ca. 4 mil i uka og trenger en dag i uka der jeg henter inn ekstra overskudd i form av ekstra fett, raske karbs og raffinert sukker.

At DU synes det er tungt å spise sunt i hverdagen og ha en dag der du koser deg ekstra så betyr ikke det at det er formelen for alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg trur diverre Made4u har eit poeng. Eg trur det er veldig viktig å komme seg vekk frå tanken om å anten løne seg eller trøyste seg med mat. På den andre sida så er det så mykje mat der ute, og så mange høve til å stappe i seg, at ein er nøydd til å ha eit visst måtehald og seie nei til ein del ting for å halde vekta stabil, eller til og med gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur diverre Made4u har eit poeng. Eg trur det er veldig viktig å komme seg vekk frå tanken om å anten løne seg eller trøyste seg med mat. På den andre sida så er det så mykje mat der ute, og så mange høve til å stappe i seg, at ein er nøydd til å ha eit visst måtehald og seie nei til ein del ting for å halde vekta stabil, eller til og med gå ned i vekt.

Det er en mellomting å ta det fra det ene ekstreme til det andre. Enten leve nazi regime i hverdagen der det går i salatblader og sei 6 dager til der en fråtser hele dagen den 7.

Eller å spise normal mat som grove kornprodukter, ris/pasta, egg, kylling etc 6 dager i uka og en 7. dag der en koser seg med en bedre middag, dessert og kveldskos i form av gjerne iskrem og smågodt.

Verden er ikke så svart/hvitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u er inne på noe med spisedag-prinsippet. Dessverre synes jeg at han er noe brysk i fremleggelsen. Flesteparten av de som velger å ha spise dag sier det er fordi de trenger motivasjon.

Veldig mange av dem som slanker seg trenger å gjøre det fordi de er overvektig. Og veldig mange overvektige spiser for mye usunn mat.

Usunn mat har en slags tiltrekning psykisk. Man føler man "må" ha det. Ellers blir man sur og grinete. Gjerne fordi blodsukkeret er ustabilt. Man er da kanskje avhengig av stimulien raske karbohydrater gir og metthetsfølelsen fett gir.

Jeg tror at hvis man fortsetter å ha en dag i uken der man fast spiser usunn mat for å belønne seg med en god uke vil man komme inn i en sirkel og vane som kan være vanskelig å bryte. Mat skal ikke være belønning. Du fortjener ikke noe usunt. Det burde jo heller vært motsatt! Man kan heller belønne seg med et godt sunt måltid. Som kanskje tar for lang tid å lage i ukedagene. F.eks biff med hjemmelaget béarnaise (som egentlig ikke veldig usunn, bare veldig energirik) og smørdampede grønnsaker.

Dét fortjener man etter en lang treningsuke.

For å sette det litt på spissen. Man gir ikke narkomane på avvenning én dag i uken de kan sette seg et skudd. Bare for motivasjonsskyld.

Over til det tråden egentlig handler om.

For best mulig prestasjoner er det vel kanskje et større poeng å ha spisedagen dagen før trening eller konkurranse. Eller på dagen mellom to harde økter.

Det kommer jo også veldig an på hva spisedag omfatter. Har man allerede fulle glykogenlagre vil jo karbohydratene som ikke brukes direkte til forbrenning lagres som fett. Har man reduserte lagre man kan toppe vil man gjøre det først.

Fra et slankeperspektiv er det vel uansett tendens/trend over tid som dikterer vektnedgang og ikke nødvendigvis en slags syklus. Mange skriver dog at de har god effekt med slike sykluser eller periodisk faste, men man vet egentlig ikke sikkert om de ville hatt like god nedgang med en annen tilsvarende metode med samme forhold og energiinntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres sykt ut med spisedager.Sykt syn på mat og at en faktisk trenger variasjon og næring hver dag.Ikke kun på spisedager

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Herregud... :murvegg:

Jeg har en "spisedag" i uken, og der spiser jeg normalt kost og sunn mat, putter ikke i meg noe MER enn hva jeg gjør i hverdagen(spiser normalt kost der også), og du påstår jeg har den stramme slankedietten? You're wrong. Du vet ikke hva jeg veier eller hva målet mitt er, jeg spiser normalt jeg... spiser sunt og det som er godt for kroppen min. Jeg kutter ut snop i hverdagen fordi det gjør kroppen min vel, DET HAR INGENTING MED BELØNNELSE å gjøre, eller å holde motivasjonen oppe at jeg kan spise snop om lørdager, det har med at jeg vil ha det på lørdager istedenfor å spise det gjennom hele uken( og det anbefales og bare ha en snopedag for barn og mennesker i alle aldre, som er veldig forståelig). Og nei, jeg er ikke overvektig. Kan ikke forstå hvordan du kan legge frem ting på en slik måte, du høres litt mislykket ut spør du meg. Poenget mitt var om det kanskje var bedre å ha den dagen der jeg kunne spise snop og kose meg litt ekstra en dag jeg trente eller ikke. Så slapp av...

Og en siste ting, hvem har sagt jeg er overvektig? Jeg vil ha en sunn livsstil, jeg.

:balltre:

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

høres sykt ut med spisedager.Sykt syn på mat og at en faktisk trenger variasjon og næring hver dag.Ikke kun på spisedager

Så jeg har ikke variasjon i kosten min, hva vet du om det?? Jeg har aldri spist så variert og GOD mat som nå! Har aldri hatt så variert lunsj med meg, så den der... den må du formulere på en annen måe :) Og næring?? Kan garantere deg jeg får i meg mer næring nå enn noen gang!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at noen er misslykket fordi om dem har en spisedag der dem koser seg med god mat og drikke, jeg har derimot ikke så sterk tro på dem som foretar livsstilsendringer slik, på kort sikt kan det jo gå bra men på lengre sikt har jeg ikke tro på det nei.

Så kjære bedreviter.. du mener det altså da er best for kroppen å spise usunt hver eneste dag da enn å være sunn og ha en dag der man kan ha litt utskeielser? På lengre sikt, ifølge deg da... så er det altså best å proppe i seg snop egentlig gjennom hele uka... og ikke begrense det til én dag. Jaja, good luck! :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har IKKE tro på deg og hva du driver med, rett og slett fordi jeg ser at du ikke er ute av en tankegang der du føler for å måtte belønne deg selv - kontrasten er de vanlige dagene. Men det burde ikke være noen kontrast der, kontrasten er en del av hva som er mentalt feil for din del (og mange med deg).

Vil dog få tro på deg, den dagen du ikke trenger å belønne deg selv men kan spise usunt på hvilken dag det skal være uten at det påvirker din tankegang og føles som en belønning for en kontrast du har til vanlig.

Du har ikke tro på meg nei, hva er det du mener du skal ha tro på da? Har jeg bedt deg ha tro på meg? Tro på meg med hva?! Couldn't care less. Og det du beskriver øverst der, hva faen snakker du om?.. mentalt feil her og mentalt feil der, tror det er du som er den mentale feilen her.

Og for svarte svingene, HVOR I ALLE DAGER har du fått den formeningen om at jeg belønner meg selv med spisedager??? Oh jesus christ. Jeg gidder bare ikke putte i meg snop hver eneste dag, for å være snill med meg selv og kroppen min, og begrenser det til en dag, vær snill å LES innleggene før du svarer. Og en annen ting, er ikke spesielt glad i snop jeg, den lørdagen kan godt gå til å ta meg en skål med iskrem.

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rastl0s

Så kjære bedreviter.. du mener det altså da er best for kroppen å spise usunt hver eneste dag da enn å være sunn og ha en dag der man kan ha litt utskeielser? På lengre sikt, ifølge deg da... så er det altså best å proppe i seg snop egentlig gjennom hele uka... og ikke begrense det til én dag. Jaja, good luck! :klaske:

Som sagt... Du kan ha den spisedagen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello Marilyn,

Jeg synst spisedager er helt ok og særlig om det fører til at man holder seg disiplinert resten av uken. Et alternativ er å begrense det til et 2-3 timers vindu hvor man spiser det man har lyst på.

For å svare på spørsmålet ditt, så er det kanskje en fordel at det er på en treningsdag, men det er ikke noe jeg synst du skal stresse med om det ikke er praktisk.

Enjoy. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt... Du kan ha den spisedagen din.

Har aldri sagt jeg ikke kan ha den, selvfølgelig kan jeg det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med Maja og LovelyMonroe her..

Jeg er heller ikke overvektig, men har nå endelig bestemt meg for å bli kvitt de siste unødige kiloene.

Har siden november spist et sunt, proteinrikt og lett kaloriredusert kosthold. Da jeg ikke bare skal få ned fettprosenten, men også bygge muskler, er jeg veldig nøye med hva jeg putter i meg.

Jeg trener tung styrke, og hver lørdag har jeg et spisevindu på 5-6 timer hvor jeg spiser en middag som er akkurat hva jeg har lyst på, samt sjokolade eller bakverk til dessert. I og med at jeg ligger i lett underskudd resten av uka, og som sagt ikke er overvektig er dette godt for både kropp og sinn. Når jeg så trener styrke dagen etter, er musklene så "pumpa" og kroppen full av energi at det er helt herlig. :) Spisedager er kontroversielt, og alle må finne et opplegg med kosthold og trening som passer for seg selv. Men jeg har aldri vært så slank og sterk som jeg er nå, og liker kroppen min bedre og bedre. ;)

LovelyMonroe: Jeg liker å ta ei hard økt på dagen før spisevinduet mitt "åpner". Både styrke og kardio. Rett og slett fordi det føles veldig bra. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...