Gå til innhold

Tv lisens.


Gjest badeand1

Anbefalte innlegg

Ja, men jeg går på AAP og da må jeg betale egen lisens siden mamma ikke forsørger meg.

Det som er spm. :P

Nei det må du ikke hvis ikke samvittigheten din får deg til å melde fra. Og det ville da være dumt siden du sikkert har lite nok å rutte med som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest badeand1

I utgangspunktet ja, men du disponerer jo ikke egen tv som er i bruk såvidt jeg har skjønt. Felles tv som moren din betaler lisens på, trenger ikke du å betale lisens på. Man betaler (jeg har iallefall aldri hørt om det) flere lisenser på en tv.

Takk!

Og uansett om jeg hadde brukt den, så står den ikke på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg går på AAP og da må jeg betale egen lisens siden mamma ikke forsørger meg.

Det som er spm. :P

Det skal IKKE betales to lisenser for samme tv.

Står begge tv-ene registrert på din mor, går de under hennes lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Det skal IKKE betales to lisenser for samme tv.

Gjelder også hvis jeg får AAP?

Endret av Mortem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Man skal vel egentlig betale egen lisens hvis man ikke lenger er førsørget av sine foreldre, men fremdeles bor hjemme. Men jeg har aldri hørt om noen som er blitt pålagt dette, og så lenge man ikke selv oppgir til nrk at man vil betale lisens, skal det nok mye til at man får kontrolløren på døra.

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371

Egen lisens på samme tv som mamma betaler lisens på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor hos mine foreldre, og er over 18. Kjøpte ny tv til å ha på eget rom i fjor, og da anbefalte de på butikken at jeg satte tven på den personen som den andre tven i huset står på (mor og far sin), fordi da måtte ikke jeg betale en egen tv-lisens. Så nei, du trenger ikke betale lisensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egen lisens på samme tv som mamma betaler lisens på?

Du skriver at du har egen tv på rommet ditt? Da skal du i utgangspunktet betale for den, men det er jo selvfølgelig ingen som kommer og krever deg for lisens for den tv`en.

Det er jo ikke værre enn at dere kvitter dere med den ene tv`en.

Endret av zellica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Du skriver at du har egen tv på rommet ditt? Da skal du i utgangspunktet betale for den, men det er jo selvfølgelig ingen som kommer og krever deg for lisens for den tv`en.

Det er jo ikke værre enn at dere kvitter dere med den ene tv`en.

ja, altså..egen tv som står på rommet mitt som jeg aldri bruker og som står på mamma.

Edit: men den felles tv'en i stua, må vi betale to lisenser på den?

siden Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger..

Mamma forsørger ikke meg ettersom jeg er i AAP.

Endret av Mortem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Spørsmålet er ikke hvem som forsørges. men om du bor i en engen husstand. Dvs, leier du en lilighet i din mor sitt hus? I så fall skal du betale. Deler du husstand med din mor skal du ikke betale. AAP har INGENTING å si her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, altså..egen tv som står på rommet mitt som jeg aldri bruker og som står på mamma.

Edit: men den felles tv'en i stua, må vi betale to lisenser på den?

siden Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerene brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger..

Mamma forsørger ikke meg ettersom jeg er i AAP.

Ja den tv`en som står på rommet ditt skulle du i utgangspunktet ha betalt lisens for. Lisensavdelingen gir en lang i hvem som har kjøpt apparatet. De ser på hvem som bruker det. Tvapparatet i stua betaler din mor for, så det er iorden.

Men Mortem dette er ikke noe problem. Ingen kommer og krever deg for lisens, så lenge du ikke selv ringer inn å sier fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Spørsmålet er ikke hvem som forsørges. men om du bor i en engen husstand. Dvs, leier du en lilighet i din mor sitt hus? I så fall skal du betale. Deler du husstand med din mor skal du ikke betale. AAP har INGENTING å si her.

Deler huset med mamma.

Trodde AAP hadde noe å si pga Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er ikke hvem som forsørges. men om du bor i en engen husstand. Dvs, leier du en lilighet i din mor sitt hus? I så fall skal du betale. Deler du husstand med din mor skal du ikke betale. AAP har INGENTING å si her.

Det er ikke så enkelt. Loven sier ikke noe om egen husholdning, men om forsørgelse. Så man kan i prinsippet måtte betale for to lisenser innen samme familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Ja den tv`en som står på rommet ditt skulle du i utgangspunktet ha betalt lisens for. Lisensavdelingen gir en lang i hvem som har kjøpt apparatet. De ser på hvem som bruker det. Tvapparatet i stua betaler din mor for, så det er iorden.

Men Mortem dette er ikke noe problem. Ingen kommer og krever deg for lisens, så lenge du ikke selv ringer inn å sier fra.

Takk. :)

Jeg er litt skremt og dum nå. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk. :)

Jeg er litt skremt og dum nå. :sjenert:

Neida du er ikke dum. Jeg synes det er flott at du er så lovlydig, men noen ganger kan man godt ta en hvit en altså. Ikke tenk mer på dette. Den dagen du flytter for deg selv og får deg tv, kan du betale din lisens med glede. Eller sinne om du vil. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke betale på den så lenge du bor samme sted. Det er én lisens pr husstand, ikke pr tv eller noe som har med alder å gjøre. Når du flytter for deg selv må du derimot betale lisens, uavhengig om du da går på AAP eller ikke. Og det hadde du måttet om du hadde flytta hjemmefra som umyndig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Du må ikke betale på den så lenge du bor samme sted. Det er én lisens pr husstand, ikke pr tv eller noe som har med alder å gjøre. Når du flytter for deg selv må du derimot betale lisens, uavhengig om du da går på AAP eller ikke. Og det hadde du måttet om du hadde flytta hjemmefra som umyndig også.

Mener du den felles tv'en i stua eller på rommet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må ikke betale på den så lenge du bor samme sted. Det er én lisens pr husstand, ikke pr tv eller noe som har med alder å gjøre. Når du flytter for deg selv må du derimot betale lisens, uavhengig om du da går på AAP eller ikke. Og det hadde du måttet om du hadde flytta hjemmefra som umyndig også.

Fremdeles er dette feil. Det er ikke så enkelt som du skriver.

Denne artikkelen sier vel det meste: http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/Ma-betale-TV-lisens-brApa-gutterommet-5569898.html#.TxyP6Pny31U

Endret av zellica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...