AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #1 Skrevet 22. januar 2012 Jeg/vi skjønner jo absolutt at det må være sånn - men allikevel er det en smule irriterende at når man inviterer til bryllup så må mange av våre venner og familie vike plass til fordel for at man selvfølgelig må invitere alle med følge. Antall plasser til bespisning i lokalene begrenser seg til rundt 100 her hvor vi bor og, nå ser man virkelig hva det innebærer. Dvs. at vi har ca 50 gjester hver, hvorav ca 20 på hver side er nær familie (foreldre, bestforeldre, søsken). Da blir det kun i praksis 15 venner og utvidet familie igjen å invitere hver siden man jo må doble antallet når alle skal få ha med seg partner. Luksusproblem helt sikkert - men heller ikke så enkelt når ingen av disse vennene (eller familiene) bor i nærheten slik at man kan invitert til kun kaffe eller festen etter middagen. Så nå når invitasjonene skal skrives kan jeg ikke hjelpe for å irritere meg litt over at det må komme ca 15 - 20 stk (partnere), som jeg ikke engang kjenner så godt (noen har man jo nesten ikke møtt), til fordel for 15 - 20 av mine venner! Joda - vi forstår at det må være sånn, og ingen av oss ville likt å bli invitert uten at vi fikk ha med vår bedre halvdel, men allikevel er det veldig dumt 1
ivorybride Skrevet 22. januar 2012 #2 Skrevet 22. januar 2012 Skjønner problemstillingen din.. men det er jo ingenting som tilsier at det absolutt MÅ være sånn at dere MÅ invitere alle venner med partnere. Vi hadde også det problemet at mange av våre venner har partnere som vi ikke kjenner eller treffer sjelden. Noen av de har vi faktisk ikke møtt i det hele tatt. Vi har derfor gjort det slik at vi inviterer familie med partnere, og venner som er gift får selvfølgelig en invitasjon med kona/mannen, samme med vennepar hvor vi kjenner begge to. Men når det gjelder venner av en av oss som har en eller annen kjæreste så blir ikke kjæresten invitert. Rett og slett fordi vi ikke kjenner de, og heller vil ha plass til flere venner som vi virkelig ønsker å dele dagen med. Slik har vi gjort det både pga plass og økonomi. I tillegg har vi tenkt at dersom våre venner har med seg kjærester som hverken kjenner brudeparet eller andre i familien og vennegjengen så har de egentlig ikke noe der å gjøre, de vil også legge en demper på vennen som da må ta mye mer vare på sin kjæreste. Vi ønsker heller ikke å hilse på noen for første gang i vårt eget bryllup. Derfor blir det sånn hos oss. Vi har ikke fått noen negative tilbakemeldinger på at noen er fornærmet grunnet dette, så det virker som folk forstår Et annet eksempel er at min kjære ble i fjor invitert til et bryllup til en av hans kompiser. Da ble ikke jeg invitert. Jeg hadde heller ikke villet gått hvis jeg ble invitert da jeg aldri har truffet bruden, og kun truffet kompisen ved et par anledninger. Synes derfor at det hadde vært litt rart hvis jeg skulle kommet dit og hilst på bruden for første gang.. Så jeg ble ikke fornærmet for det, kanskje heller litt lettet Håper dere får tenkt gjennom hvem dere virkelig vil dele dagen med, og får med alle som dere har lyst til å invitere Ikke noe er kosligere enn å dele dagen med familie og alle venner :D 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #3 Skrevet 22. januar 2012 TS her. Kan man virkelig gjøre det slik? Jeg har selv nemlig aldri hørt om eller blitt invitert uten følge i et bryllup. Ser helt klart fordelen, men visste ikke at det var vanlig å gjøre det på den måten? Jeg har vært/er så "satt" på at vi må invitere alle med følge... Ser også helt klart logikken i at en (vi) ikke ønsker å møte noen for første gang i vårt bryllup, eller ha folk som vi knapt kjenner. Dette er jo et rent praktisk problem i forhold til plass, samt naturligvis også noe økonomi. Vi føler ikke at vi er gjerrige, men vil heller dele dagen med venner enn en del folk vi knapt nok kjenner... Takk for oppløftende svar :-)
Gjest "gjest" Skrevet 22. januar 2012 #4 Skrevet 22. januar 2012 Går det ikke an å invitere bare vennene da?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #5 Skrevet 22. januar 2012 Går det ikke an å invitere bare vennene da? Det går helt sikker an, men jeg har bare aldri vært bort i eller hørt om det. Som sagt så har jeg alltid vært i bryllup hvor en har blitt invitert sammen med følge; det være seg om man er gift eller tar med en date. Det er ikke like lett å bare ta med venner heller, for noen er jo gift/samboere med noen vi kjenner men kanskje ikke ville vært sammen med uten partneren som er vår venn. Vi er begge i 40-årene så våre venner er litt "satt" og noen er det greit med følge, men andre så er det ikke så mye kjennskap vi har til partneren deres. Derfor synes jeg dette er en utfordring. TS
Evie Skrevet 23. januar 2012 #6 Skrevet 23. januar 2012 Hei! Vi inviterer med følge dersom de er samboere/gift eller at vi har møtt dem. Har venner kjæreste vi ikke har møtt blir de ikke invitert.. må nesten gjøre det sånn for noen av de som er single kan jo plutselig finne seg noen etter at de har blitt invitert. Vi har dog en veldig nær vennegjeng så dette er ikke noe stort problem da vi stort sett kjenner alle. Jeg hadde nok ikke ville reist i et bryllup hvis ikke min forlovede fikk være med da jeg syns det er en fin dag å oppleve sammen... 1
micromaya Skrevet 23. januar 2012 #7 Skrevet 23. januar 2012 (endret) Jeg tror ikke det er helt uvanlig å gjøre det slik, selv om de fleste inviterer med følge. Da fetteren min giftet seg i fjor, ble jeg som kusine invitert alene. Jeg hadde vært sammen med kjæresten i rundt 6 måneder da bryllupet sto, men hverken fetteren min eller bruden hadde møtt ham. Hadde full forståelse for at jeg ble invitert alene; selv om jeg selvfølgelig veldig gjerne skulle hatt med kjæresten den dagen. Edit: .. men nå som vi bor sammen, hadde jeg syntes det var litt rart om en av oss skulle blitt invitert alene i bryllup Endret 23. januar 2012 av micromaya
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #8 Skrevet 23. januar 2012 Vi inviterer følge der vi kjenner partner, uavhengig av om de er gift eller kjærester (men nå kjenner vi partner til de fleste som er gift). Vi ønsker å invitere så mange som mulig av våre venner, og da har vi ikke råd til å betale kuvert for en drøss med folk vi ikke har noe forhold til. Ser absolutt ingen grunn til å invitere noen man ikke kjenner
Gjest Solstråla88 Skrevet 23. januar 2012 #9 Skrevet 23. januar 2012 Siden lokalet ikke rommer med en 60 gjester, har vi kun invitert venner u\følge, hvis vi ikke kjenner samboer. De som er gift\forlovet er selvfølgeig invitert som par. Familie blir dog invitert med følge. Dette for og få plass til alle, uten at det skal bli for trangt. Personlig synes jeg godt du kan invitere uten følge, sålenge du ikke kjenner personen.. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #10 Skrevet 23. januar 2012 Takker for alle svar så langt. Det viser seg jo at man kan kanskje invitere uten følge til de man ikke kjenner - og det høres lovende ut :-). Noen er jo helt opplagte med følge naturligvis, men det er "alle" disse som vi ikke kjenner partneren til, eller som vi virkelig ikke har noe forhold til, som utgjør en liten frustrasjon. Vi får sette oss ned å ta en nærmere kikk på det. Tror man skal trå litt varsomt og det er jo ikke så enkelt å plukke ut de som skal få ha med partnere og de som ikke får. Personlig synes jeg det hadde vært litt kjipt å gå i bryllup uten min for eksempel. Det er egentlig kun plassen det står på. Vi hadde gladelig invitert alle hvis det bare hadde vært plass nok. TS
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #11 Skrevet 24. januar 2012 Jeg må innrømme at jeg hadde blitt skuffet om jeg hadde blitt bedt i vennebryllup uten samboeren min. spesielt hvis jeg var tilreisende (som jeg forstår at deres venner er?) det koster faktisk ganske mye å være tilreisende i bryllup, med transport og hotell. tror ikke jeg hadde dratt om jeg måtte dra aleine, når jeg først skal ha en helg på hotell, så vil jeg jo selvsagt ha med samboeren min! se heller på det som en sjanse til å bli kjent med kjæreste/samboer til venner. 1
Gjest Mahareth Skrevet 24. januar 2012 #12 Skrevet 24. januar 2012 Jeg skal i bryllup til sommeren. Det er en god venninne som skal gifte seg. Mannen min er ikke invitert. Jeg har ikke sagt noe til henne, men jeg synes det er sært og lite hyggelig. Vi har ikke mange felles venner, hennes andre venner er kun bekjente for meg, og jeg ser ikke frem til bryllupet av den grunn at jeg ikke kommer til å kjenne mer enn 3 mennesker foruten bruden selv. Hun har valgt å invitere alle venner uten følge, og det er fordi hun ikke vil gjøre noen forskjell at jeg ikke forteller henne hva jeg faktisk mener om saken.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #13 Skrevet 24. januar 2012 Jeg synes også det er litt kjipt å bli invitert uten følge - eller om samboeren min (gjennom mange år) skulle bli invitert uten meg. TS, hva om dere ber resten av vennene deres på kaffe/fest etter middagen? Hvis lokalet kun har plass til 100 middagsgjester, går det sikkert an å skvise inn en del flere når bordene er ryddet bort. Selv om det er delte meninger om kaffegjester også, så er det etter min mening mye bedre enn å ikke invitere med partner. Jeg var kaffegjest hos noen litt perifere venner en gang, det var riktig så koselig, og de hadde sørget for at vi alle ble tatt godt vare på og gjort stas på da vi kom.
fridr Skrevet 24. januar 2012 #14 Skrevet 24. januar 2012 De vennene vi har som vi ikke kjenner partner, driter vi i å invitere med følge. Og det er faktisk ingen sure miner Likevel blir vi alt for mange... :/
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #15 Skrevet 24. januar 2012 Jeg synes også det er litt kjipt å bli invitert uten følge - eller om samboeren min (gjennom mange år) skulle bli invitert uten meg. TS, hva om dere ber resten av vennene deres på kaffe/fest etter middagen? Hvis lokalet kun har plass til 100 middagsgjester, går det sikkert an å skvise inn en del flere når bordene er ryddet bort. Selv om det er delte meninger om kaffegjester også, så er det etter min mening mye bedre enn å ikke invitere med partner. Jeg var kaffegjest hos noen litt perifere venner en gang, det var riktig så koselig, og de hadde sørget for at vi alle ble tatt godt vare på og gjort stas på da vi kom. Alle våre venner og familie kommer langveisfra, så jeg tror ikke det er så kult å kun invitere til kaffe og fest hvis de først må fly hit... Noen nevnte også dette med å reise å bo alene på hotell osv. Vi betaler overnattingen som er et stort flott pensjonat (dog "enkelt" i form av at det ikke er bad på rommene), men det er kjempekult og flott! Alle som EVT. hadde kommet uten partner hadde naturligvis fått være her. Det er nærmere 40 sengeplasser, oppholdsrom med peis og det vil bli servert mat fra egen kokke på kjøkkenet. Så jeg tror ikke de vil lide noen nød eller være ensomme. Dessuten kjenner jo mange av disse vennene hverandre liksom - det er jo både hans og min vennegjeng så ikke alle der kjenner div partnere så godt heller.
CC* Skrevet 24. januar 2012 #16 Skrevet 24. januar 2012 Kan det være en mulighet å invitere de vennene der dere ikke kjenner partneren så godt til middagen, da uten følge, også inviterer dere partneren til kaffe og bryllupsfest? Er jo en fin mulighet til å møte de dere ikke kjenner så godt på festen etterpå! Og koselig for vennene deres å få feste med kjæresten sin... Lykke til!
Alissia Skrevet 24. januar 2012 #17 Skrevet 24. januar 2012 Kan det være en mulighet å invitere de vennene der dere ikke kjenner partneren så godt til middagen, da uten følge, også inviterer dere partneren til kaffe og bryllupsfest? Er jo en fin mulighet til å møte de dere ikke kjenner så godt på festen etterpå! Og koselig for vennene deres å få feste med kjæresten sin... Lykke til! Ja det er selvfølgelig en mulighet, men jeg kjenner jeg personlig hadde synes det var ganske dumt om jeg hadde vært med i bryllup sammen med min partner, for så å måtte sitte på hotellrommet å vente til han og resten av gjestene var ferdige med middagen. Så det er dessverre ikke noen hyggelig løsning synes jeg.
CC* Skrevet 25. januar 2012 #18 Skrevet 25. januar 2012 Ja det er selvfølgelig en mulighet, men jeg kjenner jeg personlig hadde synes det var ganske dumt om jeg hadde vært med i bryllup sammen med min partner, for så å måtte sitte på hotellrommet å vente til han og resten av gjestene var ferdige med middagen. Så det er dessverre ikke noen hyggelig løsning synes jeg. De trenger jo ikke å sitte på hotellrommet. Brudeparet kan jo være behjelpelige med å bestille bord på en restaurant i nærheten for alle de evt inviterer til festen slik at de kan spise og bli kjent før festen. Da er de også feststemte før de kommer. Ser at det ikke er den mest ideelle måten å gjøre med tanke på at man splitter par for en del av kvelden, men om alternativet er å ikke invitere noen man gjerne vil dele dagen med, kan det jo være en mulig løsning...
Golde Skrevet 25. januar 2012 #19 Skrevet 25. januar 2012 Vi gjør det slik i vårt bryllup at vi inviterer partnerne til alle som er gift eller samboere. Men ellers inviterer vi ikke "vanlige" kjærester. Det tror jeg alle kan leve med - inkludert oss som vertskap.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #20 Skrevet 25. januar 2012 Vi gjør det slik i vårt bryllup at vi inviterer partnerne til alle som er gift eller samboere. Men ellers inviterer vi ikke "vanlige" kjærester. Det tror jeg alle kan leve med - inkludert oss som vertskap. Enig - det er jo en god løsning :-). "Problemet" er at når man bikker 40 så er de fleste samboere og ikke bare kjærester lengre. Vi får se hvordan vi gjør det. En utfordring er det uansett og en kan jo ikke glede alle dessverre. Takker for gode innspill og idèer :-) TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå