Gå til innhold

Jogging


DUX

Anbefalte innlegg

Hei KG!

Jeg begynte å jogge ca 8 km 5-6 dager i uken i Okt. Men det har seg slik at jeg får sterke smerter etter "hviledagen" min, og det som oftest i venstre kne.

Har hatt en strekkskade i venstre lår som av og til kommer opp igjen, men det er mest smerter i kneet som oppstår.

Vet noen hva dette kan komme av? Har gode sko, og varmer opp godt. Kan forøvrig legge til at smertene kommer og går som de vil, kan ha noen uker hvor jeg ikke har vondt i det hele tatt.

Takk for svar og innspill! :)

Endret av DUX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei KG!

Jeg begynte å jogge ca 8 km 5-6 dager i uken i Okt. Men det har seg slik at jeg får sterke smerter etter "hviledagen" min, og det som oftest i venstre kne.

Har hatt en strekkskade i venstre lår som av og til kommer opp igjen, men det er mest smerter i kneet som oppstår.

Vet noen hva dette kan komme av? Har gode sko, og varmer opp godt. Kan forøvrig legge til at smertene kommer og går som de vil, kan ha noen uker hvor jeg ikke har vondt i det hele tatt.

Takk for svar og innspill! :)

Hadde en liten periode der jeg også kjente litt belastning i kneet, det "knirket" litt om du forstår. For meg hjalp det å løpe litt kortere økter og fokusere mye på løpeteknikken min. Etter en stund forsvant det. Jeg løper ca. 3-4 mil i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en liten periode der jeg også kjente litt belastning i kneet, det "knirket" litt om du forstår. For meg hjalp det å løpe litt kortere økter og fokusere mye på løpeteknikken min. Etter en stund forsvant det. Jeg løper ca. 3-4 mil i uka.

Jaa, har det akkurat på samme måten! Tenkte jeg skulle prøve å jogge litt idag, da jeg har hatt pause i noen dager nå. Får prøve å jogge litt senere og varme opp ekstra mye, håper det hjelper! Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, har det akkurat på samme måten! Tenkte jeg skulle prøve å jogge litt idag, da jeg har hatt pause i noen dager nå. Får prøve å jogge litt senere og varme opp ekstra mye, håper det hjelper! Takk for tips :)

Ta og powerwalk 10 minutter før du starter joggingen slik at du blir litt varm i kneet først. Jogg også rolig, da jeg kjente at kneet ofte ble verre om jeg jogget for fort. Og gå deg alltid ned etter økten også :)

Endret av *Maja*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei KG!

Jeg begynte å jogge ca 8 km 5-6 dager i uken i Okt. Men det har seg slik at jeg får sterke smerter etter "hviledagen" min, og det som oftest i venstre kne.

Har hatt en strekkskade i venstre lår som av og til kommer opp igjen, men det er mest smerter i kneet som oppstår.

Vet noen hva dette kan komme av? Har gode sko, og varmer opp godt. Kan forøvrig legge til at smertene kommer og går som de vil, kan ha noen uker hvor jeg ikke har vondt i det hele tatt.

Takk for svar og innspill! :)

Sikkert noen som er uenig med meg, men etter å ha lest mye om løping og teknikk i det siste er jeg sikker på at det som gjør deg skadet som løper er det at du har gode sko.

Gode sko med mye demping og god stivhet fjerner feedbacken fra underlaget slik at du lar kroppen absorbere støt slik den er designet til, men heller lar dempingen i skoen forsøke å dempe støtet. Noe som resulterer i en sjokkbølge langs hele foten som også forplanter seg til hofte, rygg og til og med hode.

For å få litt perspektiv.

Prøv å ta av deg skoene og løp (på hardt underlag) slik som du hadde løpt med sko. Det kommer til å gjøre fryktelig vondt.

Joggesko med demping ble funnet opp av Nike på 70-tallet. Før det løp man med noen tynne lefser og før der igjen sandaler og antageligvis uten fotplagg først.

Mange mener derfor at skoen er skyld i mange av de løpeskadene vi ser i dag. Hvorfor ikke prøve å løpe på en mer naturlig måte?

Du trenger ikke løpe barbeint (for da river du av huden under beina og du kommer til å fryse), men jeg anbefaler deg å lese litt om såkalt barfotløping. Jeg prøvde det og forstår nå ikke hvorfor jeg i det hele tatt løp på den andre dårlige måten før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk problemer selv med kneet etter mye løping. Og problemet var for stor "fettpute" under kneet. Den måtte trenes vekk ved hjelp av sykling eller svømming. Et eller annet sånt, husker ikke så godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke allerde trener styrke kan jeg anbefale det :jepp: Både for å stykre de store mulskelgruppene i bena, støttemusklaturen rundt kneet men minst like viktg er kjærnemusklaturen. Så 15-60 min styrke i uka tror jeg kan hjelpe litt. Eller har mange fine råd i tråden her.. En idee er å veklse litt mellom å gå og løpe i løpet av turen ettersom gåing er mindre belastende enn løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen som er uenig med meg, men etter å ha lest mye om løping og teknikk i det siste er jeg sikker på at det som gjør deg skadet som løper er det at du har gode sko.

Gode sko med mye demping og god stivhet fjerner feedbacken fra underlaget slik at du lar kroppen absorbere støt slik den er designet til, men heller lar dempingen i skoen forsøke å dempe støtet. Noe som resulterer i en sjokkbølge langs hele foten som også forplanter seg til hofte, rygg og til og med hode.

For å få litt perspektiv.

Prøv å ta av deg skoene og løp (på hardt underlag) slik som du hadde løpt med sko. Det kommer til å gjøre fryktelig vondt.

Joggesko med demping ble funnet opp av Nike på 70-tallet. Før det løp man med noen tynne lefser og før der igjen sandaler og antageligvis uten fotplagg først.

Mange mener derfor at skoen er skyld i mange av de løpeskadene vi ser i dag. Hvorfor ikke prøve å løpe på en mer naturlig måte?

Du trenger ikke løpe barbeint (for da river du av huden under beina og du kommer til å fryse), men jeg anbefaler deg å lese litt om såkalt barfotløping. Jeg prøvde det og forstår nå ikke hvorfor jeg i det hele tatt løp på den andre dårlige måten før.

Fokus på tenknik er nok viktig ja! Prøver selv å bli en "forfotløper" men det er sannelig ikke så lett å endre tekniken man er vant til.. Lurer på om å bytte til sko som er mindre dempet som hjelper meg med å få mer riktig steg. Har du noen skotips, Supraspinatus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokus på tenknik er nok viktig ja! Prøver selv å bli en "forfotløper" men det er sannelig ikke så lett å endre tekniken man er vant til.. Lurer på om å bytte til sko som er mindre dempet som hjelper meg med å få mer riktig steg. Har du noen skotips, Supraspinatus?

Løplabbet har et par gode forfotsko. Jeg begynte med Nike Free 3.0v2, men disse er ganske dempet og har litt høydeforskjell fra tå til hæl. Byttet til Saucony Hattori som har omtrent ingen såle og ingen høydeforskjell. Jeg er fornøyd med disse, men jeg bruker dem mest til crossfit og ikke løping. De er veldig tynne og det er for kaldt til å løpe ute med dem nå. Da ville jeg heller satset på en litt mer robust minimalistsko.

Et alternativ dersom temperatur ikke er et tema er vibram fivefingers. Hansken for foten. Har aldri brukt dem selv, men jeg ser mange trener crossfit med dem. Og det er litt løping i blant.

Det jeg lærte var viktig da jeg var på POSE-workshop var å bruke sko som har så liten høydeforskjell mellom hæl og tå som mulig, samt liten demping. Da får man best feedback fra underlaget og man vil nesten automatisk lande riktig. Man bør dog satser på litt kortere distanser i begynnelsen og heller øke den etterhvert.

En ganske god løpeblogg er No meat athlete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...