fridr Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Det virker som "alle" bruker hormonprevensjon, og få tenker over hva det har å si for kroppen. Jeg har brukt hormonprevensjon i flere år nå, og det siste halve året har jeg VIRKELIG fått bivirkninger. Jeg blir SÅ SINT! Så kjempeutroligheltumuligFORBANNA. Og kjempetrist og emosjonell... Jeg er rett og slett ikke meg selv. Det går utover livskvaliteten min. Dessuten er syklusen min helt på bærtur, og jeg kan gå rundt med menstruasjon i 3 uker i strekk. Holder på å bli spenna gæren. Hva er vitsen med prevensjon da? Når vi nesten aldri har sex uansett pga syklusen?! Hva i .... skal jeg gjøre? Jeg er så fortvilet at jeg er helt i kne. Jeg orker ikke mer. Jeg er i et fast forhold, og vi ønsker ikke barn de nærmeste årene. Jeg er så utrolig fortvilt over dette. Hjelp..! PS: kondom er tull for vår del. Har prøvd en periode... Hilsen fortvilet.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #2 Skrevet 21. januar 2012 disse har snakka noe om natural birth control tror jeg, men jeg gidder ikke finne frem riktig video
fridr Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2012 De virka ganske gærne... Jeg tror det eneste som kan hjelpe meg er eventuelt pessar eller kobberspiral. Noen som har erfaringer med disse?
Gjest Mahareth Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Jeg har ikke erfaring med spiral eller pessar, men jeg har erfaring med temping som prevensjon. Det fungerer bra nok om du har en stabil syklus, men ikke om den er ustabil. Jeg ser av åpningsinnlegget at du sliter med svært ustabile sykler nå, var det slik før du prøvde hormonprevensjon? Uansett hva du velger, så bør du kutte hormonprevensjonen. Ikke alle tåler dem, og du er veldig tydelig en av dem som ikke bør ha det.
SmallTalk Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 (endret) Eneste hormonfrie alternativ er vel kobberspiral? Eventuelt pessar, men det er det vel færre og færre leger som anbefaler. Har ikke erfaring med noen av alternativene selv, ettersom jeg er en av de som ikke får noen bivirkninger av hormoner. Kobberspiral sies det jo at kan føre til lenger, kraftigere og mer smertefulle blødninger, og da har man heller ikke noen mulighet til å kunne forskyve mensen etc. Pessar krever vel kanskje litt mer tiltak ettersom det ikke er mulig å ha like spontan sex, og blir vel omtrent som kondom å regne? Endret 21. januar 2012 av SmallTalk
Gjest Ida Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Jeg har supre erfaringer med kobberspiral, tåler heller ikke hormoner! Verdt et forsøk:) det reddet hvertfall forholdet og sexlivet mitt
Gjest alille Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Jeg ville gått for femcap om jeg kunne. Sjekk ut femcap.se. Den kan settes inn lang tid i forveien, så hvis man ofte har sex om kvelden kan man f.eks sette den inn om morgenen. Eller omvent. Det er min "drømmeprevensjon", men selv om p-piller ødelegger sexlysta og humøret mitt funker ikke kroppen min som den skal uten. Så her funker p-piller og redusert sexlyst som fantastisk prevensjon!
fridr Skrevet 21. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2012 (endret) hehe, jeg kom faktisk over denne femcap på youtube av alle plasser ;D Skal sjekke den litt mer ut... ja, Mahareth, jeg tror nok jeg må gå til legen og få den fjerna. Orker ikke leve slik. skriveleif... Endret 21. januar 2012 av fridr
fridr Skrevet 22. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 22. januar 2012 alille, dette har jeg aldri hørt om før. Kroppen funker ikke UTEN p-piller? wth? :gjeiper:
Gjest alille Skrevet 22. januar 2012 #10 Skrevet 22. januar 2012 alille, dette har jeg aldri hørt om før. Kroppen funker ikke UTEN p-piller? wth? :gjeiper: Hehe, vel, den funker jo, men da på en måte som er mye verre enn redusert sexlyst.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #12 Skrevet 22. januar 2012 Fins det ikke sånn Ladycomp eller hva det heter som sier fra når du har sikre perioder og sånn? Når du har eggløsning osv.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #13 Skrevet 22. januar 2012 Hørt om kondom? Hørt om å lese hele hovedinnlegget?
Gjest Mahareth Skrevet 22. januar 2012 #14 Skrevet 22. januar 2012 Fins det ikke sånn Ladycomp eller hva det heter som sier fra når du har sikre perioder og sånn? Når du har eggløsning osv. Det er den jeg har, og den er ikke å anbefale til dem som ikke har en stabil syklus. Temping tar nemlig utgangspunkt i at eggløsning kommer til omtrent samme tid hver syklus. Min syklus er på 28 dager, med el på dag 16. Hvis syklusen min noen ganger hadde vært på 35 dager ville jeg da hatt eggløsning på dag 23 i de lengste syklusene. Da ville jeg fått rødt lys (beskjed om at jeg er fruktbar) fra dag 11 og frem til 3 dager etter registrert eggløsning. For de som ikke har en stabil syklus, vil det resultere i kondombruk eller annen prevensjonbruk minst halve syklusen, og da er poenget faktisk vekk.
Jolene Skrevet 22. januar 2012 #15 Skrevet 22. januar 2012 Det er også noe som heter hormonspiral hvor hormonene kun virker inn lokalt "der nede"
fridr Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #16 Skrevet 23. januar 2012 Spiral er utelukket. Samme med kondom. Temping og BabyComp er også uaktuelt da jeg har veldig ustabil syklus. Jeg skal bestille meg en FemCap... Ser ut som at det er det som passer meg.
fridr Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 23. januar 2012 Hehe, vel, den funker jo, men da på en måte som er mye verre enn redusert sexlyst. Det høres rart ut og jeg forstår ikke :gjeiper:
fridr Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #18 Skrevet 23. januar 2012 Det er også noe som heter hormonspiral hvor hormonene kun virker inn lokalt "der nede" Alt som har med hormoner å gjøre, går i blodet. Så det er totalt uaktuelt. Kobberspiral tør jeg ikke. Er redd for at det skal gi meg kraftigere menstruasjoner enn det jeg allerede har, og har hørt om folk som har "født" dem ut igjen.
solch Skrevet 23. januar 2012 #19 Skrevet 23. januar 2012 Løsningen er kanskje så enkelt som å bytte p-piller. Det finnes mange lavhormonelle p-piller eller hva det nå heter, snakk med legen din, så har han nok gode råd til deg.
Gjest alille Skrevet 23. januar 2012 #20 Skrevet 23. januar 2012 Det høres rart ut og jeg forstår ikke :gjeiper: Jeg har ikke lyst å legge ut om mitt problem, men det finnes for eksempel kvinner som må gå på p-piller fordi de har helt ekstreme smerter og kraftige blødninger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå