Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2012 #1 Skrevet 21. januar 2012 Hei, jeg har narsissistisk personlighetsforstyrrelse, noe som sikkert gjør at mange tenker jeg er en dritt, men jeg har aldri bedt om å bli slik. Et av kjennetegnene er at de med NPF ikke har empati for andre. Jeg har aldri helt skjønt begrepet empati, og hva det betyr. Hva betyr det å ha empati for andre? Og hva betyr det å ikke ha det? Jeg tror mange blander begrepene empati med sympati. Det gjør sikkert jeg også. Betyr det at man ikke bryr seg om hvordan andre har det? Eller betyr at man ikke forstår andres følelser? Forklar meg, den som kan
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #3 Skrevet 21. januar 2012 Du kan jo gå i behandling og endre deg.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #4 Skrevet 21. januar 2012 Empati (fra Gresk, empatheia, bokstavelig: "inn-følelse." Må ikke forveksles med sympati) er evnen til å forstå en annens sinnstilstand eller følelser. Empati er således ikke bare evnen til å se om noen er glad eller trist, men innebærer også evnen til å forstå andres motiver for handling samt deres verdier og holdninger. Et viktig moment i empati, som skiller det fra egosentrisme, er at man opplever de andres motiver, for eksempel, som deres, og ikke bare sine egne; i empati kan andres motiver avvike fra ens egne. Det motsatte vil være egosentrisme, som er manglende evne til å se en sak fra en annen synsvinkel enn sin egen. http://no.wikipedia.org/wiki/Empati Sympati (fra latinsk sympatha, fra Gresk: συμπάθεια oversatt som sympatheia) er egenskapen å vise følelser som følge av en annen persons følelser, eller som en følge av en annen persons lidelse. F.eks hvis en person er lei seg så kan en vise sympati ved å selv bli lei seg eller vise medfølelse. Sympati er nært koblet til empati, men er ikke det samme. Empati er evnen til å kunne sette seg inn i en annen persons situasjon, å forstå en annen persons tanker, handling osv på grunnlag av personens bakgrunn og gitte situasjon. Empati sier ingenting om hvordan denne forståelsen tolkes. Sympati sier derimot mer at en føler det samme som personen og faktisk føler med ham/henne og ser likt på saken som personen. Dermed antyder sympati bekymring, eller omsorg og et ønske om å lette negative følelser som andre erfarer. Dermed er det mulig å være: Empatisk, men ikke sympatisk, ved å forstå andres følelser men uten å "være enig" eller føle for den personens situasjon etc. Sympatisk, men ikke empatisk, ved å forstå (kanskje erkjenne) at noen er opprørt og ha viljen til å gjøre noe for å hjelpe personen, men uten å erfare deres følelser direkte og internt som en emosjonell tilstand innvendig (f.eks en person som ser en annen i elendighet, men føler ikke elendighet selv, men prøver å finne ut hva som er i veien og hjelpe). Sympati er en emosjonell samhørighetsfølelse, det som påvirker den ene påvirker på tilsvarende vis den andre. Medlidenhet er et synonym for sympati. Sympati må utvikles fra empati. Empati, som er viktig i utviklingen av en moralsk sans, er evnen til å forestille seg selv i andres situasjon og forstå andres følelser, ønsker, idéer, motiver og handlinger. http://no.wikipedia.org/wiki/Sympati
Sofie_22 Skrevet 21. januar 2012 #5 Skrevet 21. januar 2012 Empati er den evnen du har til å leve deg inn i et annet menneskets følelsesliv. Har ikke sjekket noen definisjon, så du får sikkert et bedre svar hvis du bare googler det.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2012 #6 Skrevet 21. januar 2012 Takk for svar. Synes likevel det er veldig vanskelig å forstå. Leser om det, men forstår ikke hva det betyr. Finnes det noen konkrete eksempler på det? TS
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2012 #9 Skrevet 21. januar 2012 emh..hei!? bare TS her som ønsker livstegn.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2012 #12 Skrevet 21. januar 2012 Ja+ Neivel. Den som gidder å hjelpe for gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #13 Skrevet 21. januar 2012 Ja+ at jeg bruker tid på deg nå for eksempel, er et bra eksempel. Jeg gjør det for din skyld, ikke min egen. Det er evnen til å forstå at noen for eksempel er lei seg og hvorfor de er det. Sympati er evnen til å synes synd på dem og kjenne på smerten deres. Skjønner du? Og det faktumet at jeg bruker tid nå på å hjelpe en fremmed. 2
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2012 #15 Skrevet 21. januar 2012 at jeg bruker tid på deg nå for eksempel, er et bra eksempel. Jeg gjør det for din skyld, ikke min egen. Det er evnen til å forstå at noen for eksempel er lei seg og hvorfor de er det. Sympati er evnen til å synes synd på dem og kjenne på smerten deres. Skjønner du? Og det faktumet at jeg bruker tid nå på å hjelpe en fremmed. Ja jeg skjønner. Men hvordan vet jeg at du ikke skriver dette fordi du elsker din egen smarthet og nyter å forstå dette bedre enn meg? Det er ikke anklagelser. Men det ville kanskje ha vært forklaringen bak en narsissist.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #16 Skrevet 21. januar 2012 Ja jeg skjønner. Men hvordan vet jeg at du ikke skriver dette fordi du elsker din egen smarthet og nyter å forstå dette bedre enn meg? Det er ikke anklagelser. Men det ville kanskje ha vært forklaringen bak en narsissist. Kanskje jeg gjør det også, men det finnes de som gjør det av pur empati. Uansett, alle som gjør noe godt, gjør det i bunn og grunn for at det får dem til å føle seg bra og flinke, så det ligger vel noe egoistisk bak det også. 2
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2012 #17 Skrevet 21. januar 2012 Kanskje jeg gjør det også, men det finnes de som gjør det av pur empati. Uansett, alle som gjør noe godt, gjør det i bunn og grunn for at det får dem til å føle seg bra og flinke, så det ligger vel noe egoistisk bak det også. I guess. For noen går det kanskje bare over grensen. Som da jeg lo og ble glad da min kamerat ble dumpet av kjæresten, for da er ikke han i et forhold mens jeg er singel.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2012 #18 Skrevet 21. januar 2012 I guess. For noen går det kanskje bare over grensen. Som da jeg lo og ble glad da min kamerat ble dumpet av kjæresten, for da er ikke han i et forhold mens jeg er singel. Yes, men andres suksess og fiasko bør ikke være gjenstand for ditt velbefinnende. Han har det sikkert tungt, så da ville han vel sette pris på å ha noen der for seg. Nå vet ikke jeg om det går ann å endre tankegangen til narsissisme, men å snakke med en psykolog kan kanskje hjelpe. Dont know tho.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2012 #19 Skrevet 21. januar 2012 Yes, men andres suksess og fiasko bør ikke være gjenstand for ditt velbefinnende. Han har det sikkert tungt, så da ville han vel sette pris på å ha noen der for seg. Nå vet ikke jeg om det går ann å endre tankegangen til narsissisme, men å snakke med en psykolog kan kanskje hjelpe. Dont know tho. Jeg forstår jo at han er lei seg, jeg har jo blitt dumpet selv. Og jeg har lært meg at man skal si de rette tingene og si "ring meg når som helst" og alt det der. Men det er jo bare bull man sier for å være korrekt.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2012 #20 Skrevet 21. januar 2012 Yes, men andres suksess og fiasko bør ikke være gjenstand for ditt velbefinnende. Han har det sikkert tungt, så da ville han vel sette pris på å ha noen der for seg. Nå vet ikke jeg om det går ann å endre tankegangen til narsissisme, men å snakke med en psykolog kan kanskje hjelpe. Dont know tho. Så lenge folk har suksess innen andre områder enn det jeg holder på med, så bryr det meg ingenting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå