Gå til innhold

Nrk- lisens


xinnia

Anbefalte innlegg

Jeg leier bolig, inkludert i leien er kabel-tv.

Skal man da betale tv-lisens til NRK?

Synes dette er en duste greie, da vi betaler nok for å se tv, + at også NRK har annonse inntekter.

At NRK er noe jævla dritt er det ikke tvil om en gang. Spesielt for studenter og lavtlønnede.

Hvis du har en TV-mottaker må du betale lisens. Uansett om den står i TVen eller det er en TV boks som står utenom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HÆ?! Er det nok at man bare eier en tv, så må man betale nrk lisensen?

Hva hvis en ikke er koblet til noe kabelanlegg da, bare bruker den til dvd og spilling?

- en som fortsatt bort hjemme ><

Man må fortsatt betale, med mindre man kan dokumentere at TVens mottaker (tuner) er deaktivert på godkjent verksted. ALtså at den ikke er i stand til å motta TV-signaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At NRK er noe jævla dritt er det ikke tvil om en gang. Spesielt for studenter og lavtlønnede.

Hvis du har en TV-mottaker må du betale lisens. Uansett om den står i TVen eller det er en TV boks som står utenom.

Nå vel. Dette er din mening.

Men hvorfor er det noe dritt (eneste argumentet ditt) for akkurat lavtlønnede og studenter?

Den tok jeg ikke.

NRK er i dag den mest sette Tv kanal i landet og NRK1 radio den mest hørte. (Ca dobbel så mye lyttere som P4)

Ikke kom med at NRK også kan bli helkommersiell. (reklame)

Makedet er så lite på TV reklame her i landet at Tv2 til og med har problemer og må kutte.

Og ikke minst....

Stort sett leverer NRK varene, av veldig variert og ikke minst egenprodusert nyheter og programmer ellers..

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kan ikke NRK være valgfritt, på lik linje med de andre kanalene?

Jeg ser ALDRI på nrk, men er pålagt å betale 1 290.- i året for noe JEG ikke har gleden av.

Synes ikke det er riktig.

Radio er jo pr idag gratis når det gjelder alle kanaler..( selv ikke der hører jeg på NRK)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kan ikke NRK være valgfritt, på lik linje med de andre kanalene?

Jeg ser ALDRI på nrk, men er pålagt å betale 1 290.- i året for noe JEG ikke har gleden av.

Synes ikke det er riktig.

Radio er jo pr idag gratis når det gjelder alle kanaler..( selv ikke der hører jeg på NRK)

Sorry, men det der er feil. 1290 i halvåret

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Man må fortsatt betale, med mindre man kan dokumentere at TVens mottaker (tuner) er deaktivert på godkjent verksted. ALtså at den ikke er i stand til å motta TV-signaler.

Dette er vel diskutert, og jeg tror NRK faktisk kom fram at så lenge man ikke hadde mulighet til å motta signal (noe som er relativt enkelt å vite med det nye digitale nettet) så trengte man ikke å plombere tv'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry, men det der er feil. 1290 i halvåret

Så det nå ja..

Da er det enda mer tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flytta for meg selv sendte jeg mail til NRK og sa ifra, og ba om å få tilsendt lisensregning. Jeg synes det er en bra ting. Man slipper reklame og er med på å finansiere mange gode programmer (og en hel del dårlige, hehe)!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer forsåvidt.

Men dersom noen andre enn eieren er bruker av TVen må vedkommende selv betale lisens.

Hvis TV er inkludert bør du få med i avtalen at lisensen også følger med. Altså at vedkommende som har satt TVen der også tar din regning for NRK-lisensen. Ellers må du selv betale den, eller gi TVen tilbake.

Da må dette i tilfelle betales i form av trekk i leien eller annet "direkte oppgjør".

For selv om huseier betaler sin lisens, må TS betale egen, da lisensen kun dekker "betaler, betalers ektefelle eller samboer, og andre i husstanden som forsørges av betaler. Medlemmer av husstanden som mottar studielån, stipend, pensjon eller andre former for trygdeytelser regnes ikke som forsørget av betaler".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dette i tilfelle betales i form av trekk i leien eller annet "direkte oppgjør".

For selv om huseier betaler sin lisens, må TS betale egen, da lisensen kun dekker "betaler, betalers ektefelle eller samboer, og andre i husstanden som forsørges av betaler. Medlemmer av husstanden som mottar studielån, stipend, pensjon eller andre former for trygdeytelser regnes ikke som forsørget av betaler".

Seriøst? Så siden jeg bor hjemme hos mine foreldre, og får AAP, så må vi betale DOBBEL lisens??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dette i tilfelle betales i form av trekk i leien eller annet "direkte oppgjør".

For selv om huseier betaler sin lisens, må TS betale egen, da lisensen kun dekker "betaler, betalers ektefelle eller samboer, og andre i husstanden som forsørges av betaler. Medlemmer av husstanden som mottar studielån, stipend, pensjon eller andre former for trygdeytelser regnes ikke som forsørget av betaler".

Ja, så klart.

Jeg tenker som så at utleier betaler en ekstra lisens som står i leietagers navn.

Seriøst? Så siden jeg bor hjemme hos mine foreldre, og får AAP, så må vi betale DOBBEL lisens??

Det stemmer, så vidt jeg vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gladelig betalt mer i lisens hvis jeg kunne slippe all reklamen på alle de andre kanalene også. Det hadde vært verdt en del kroner for meg. Haater reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gladelig betalt mer i lisens hvis jeg kunne slippe all reklamen på alle de andre kanalene også. Det hadde vært verdt en del kroner for meg. Haater reklame.

Reklame er helt supert.. da kan jeg ordne diverse ting, og likevel få meg med hele filmen:) Men å betale for noe jeg ikke har gleden av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edelt av deg å snylte på resten av oss!

Det er vel heller slik at det er lisensforsvarerene som snylter på resten av de som ikke ønsker å se på NRK, ved å kreve at vi skal betale for moroa deres. Tenk så mye billigere TV man kunne fått om man bare betalte for akkurat de kanalene eller seriene man ønsket å se på. NRK representerer det største spriket mellom makt og moral ved siden av verneplikt ved det å ha flertallsdiktatur. At du ikke ser det, sier meg bare at du er en løgnaktig og ussel person som påstår at dine egeninteresser skulle ha et spesielt moralsk fortrinn. Skam deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri betalt, ok kommer ALDRI til å betale lisensen heller. Skal gjøre alt jeg kan for å slippe unna den avgiften så lenge jeg lever. Den er nesten like irriterende som årsavgiften på bil (som tydeligvis blir brukt på helt andre ting en vei).

Kall meg gjerne en snylter, bryr meg MIDT på ryggen!

Tenk så ufattelig mye bortkasta penger som brukes for å kreve inn disse lisenspengene. Typisk byråkratiske Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tullinger som ikke bidrar til fellesskapet..

Skulle man godtatt alt som blir vedtatt i dette landet, så ville det blitt veldig "hyggelig" til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller slik at det er lisensforsvarerene som snylter på resten av de som ikke ønsker å se på NRK, ved å kreve at vi skal betale for moroa deres. Tenk så mye billigere TV man kunne fått om man bare betalte for akkurat de kanalene eller seriene man ønsket å se på. NRK representerer det største spriket mellom makt og moral ved siden av verneplikt ved det å ha flertallsdiktatur. At du ikke ser det, sier meg bare at du er en løgnaktig og ussel person som påstår at dine egeninteresser skulle ha et spesielt moralsk fortrinn. Skam deg.

Alternativet er å la det gå over skatteseddelen. Nå har du valget om du vil ha TV eller ikke, går det over skatteseddelen må du betale uansett.

Det du kaller flertallsdiktatur kaller vi normale mennesker demokrati.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÆ?! Er det nok at man bare eier en tv, så må man betale nrk lisensen?

Hva hvis en ikke er koblet til noe kabelanlegg da, bare bruker den til dvd og spilling?

- en som fortsatt bort hjemme ><

Ja, det er mottakeren du betaler for. Hvis du vet du ikke skal bruke RVen til TV, kan du betale ca 100,- hos et autorisert firma for å ta ut mottakeren, da trenger du ikke betale lisens.

Ellers vil jeg si at har du råd til TV har du råd til lisens, ellers har du faktisk ikke råd til den. Det er som å kjøpe bil og tro at bensinen er gratis...

Og; dersom NRK skulle ha reklame slik som alle de andre kanalene, ville NRK alene brukt opp hele det behovet som er for reklame og ingen andre kanaler kunne overlevd. NRK bidrar til at mye idrett, musikk ol er åpent for alle og at man slipper dyre betalingsprogrammer for å se på det. De var først ute i Norge med HD-sendinger og har faktisk ganske god kvalitet på det de sender.

Endret av Solbærpiken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å la det gå over skatteseddelen. Nå har du valget om du vil ha TV eller ikke, går det over skatteseddelen må du betale uansett.

Det du kaller flertallsdiktatur kaller vi normale mennesker demokrati.

Veldig enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...