Gå til innhold

Noe vits å jogge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en stund siden klarte jeg å gå ned nesten 10 kg (fra 76/78 til 68/69 kg). Jeg er 160 høy, så var jo fortsatt overvektig, men var dritfornøyd likevel da. Måten jeg gjorde dette på var uten spesielt trening, men jeg hadde god oversikt på inntak og så gikk jeg mye. Holdt vekta i et års tid, men nå har jeg dessvere klart å putte på igjen kanskje 5 kg så er oppe ca 72 nå. Dette vil jeg ikke ha noe av, så har tatt grep.

Denne høste ble alt for stillesittende og full av mat (eksamenstid og jul og alt sånt ;) ).

Jeg er igjen fokusert på hva jeg spiser, har så godt som kutta ut alt av godteri og sånn i uka (det var dette det ble mye av i høst) blant annet.

Beveger meg mye mer, hver eneste dag beveger jeg meg 1- 1 1/2 time. Da går jeg som regel, men ca tre dager i uka har jeg begynt å jogge (på tredemølle inne - er jo så mye snø).

Siden formen min er drit så klarer jeg ikke å løpe så lenge/langt, men jeg tenker at man må jo begynne et sted. Folk sier jo at man må TRENE lenge for at det skal ha noe effekt, men når jeg løper nå, så klarer jeg ca 20 min (med et par minutters gange midt i) og da har jeg tatt meg helt ut.

Spørsmålet mitt er jo hvorvidt dette er noe vits? Siden jeg ikke løper laangt.

Grunnen til at jeg begynte å løpe var at jeg fikk en naturlig trang til det - det var akkurat som at kroppen trengte mer motsand enn det den bare fikk av og gå og gå. Uansett, på de 5 løpeøktene jeg har hatt har jeg klart å øke total løpetid med 4 minutter, og jeg er kjempemotivert for å fortsette å øke - og forhåpentligvis få det til å bli lengre økter etterhvert.

De dagene jeg løper så prøver jeg å få godt 45-60 min tur i tillegg.

Noen tips? Jeg tenker at det er veldig viktig å ikke gå på en smell ved å overdrive treningsmengden og heller la det komme av seg selv etterhvert.

Men spørsmålet er jo om det er noe poeng å løpe når jeg ikke klarer mer enn 20 min.

Og hvilken effekt jogging kan ha på vekta og en finere kropp?

(JA JA JA jeg vet at man bør trene styrke i tillegg men kan ikke begynne med alt på en gang, så hvordan er jogging/løping for vekttap og finere kropp?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Mennesker er skapt for å løpe og bevege seg, så selvsagt vil du få utbytte av jogging. Ikke bare gir det deg en sprekere kropp, men det gir deg også bedre kondisjon slik at du takler andre treningsformer bedre.

Og selv om du ikke klarer så mye nå, skal det ikke SÅ mye til for å bygge opp utholdenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det noen vits! man må jo starte et sted. 20 minutter med jogging er også en helt ok økt. Og hvis du ligger i et tempo som gjør deg andpusten, vil du fort merke at formen blir bedre og du vil klare å løpe lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Og det er viktigere å trene litt hver dag, enn kjempelenge, noen få dager i uka =) Men ikke slit det ut helller, for da går du fort lei. Husk at slankingen starter på kjøkkenet, så fokus på å spise riktig er nesten viktigere enn å trene som en gærning hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er kjempeflink jeg! :smilbla:

Stå på, 20 min er slett ikke verst. Snart greier du 30. Heier på deg!

:duskedame:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen er det supert å jogge/løpe(her må du pushe) i intervaller. F.eks 4 intervaller av 4 minutter med 2min gange i mellom + oppvarming/nedtrapping. Formen kommer raskere, og det virker mer overkommelig i begynnelsen kanskje:) Jeg har hatt kjempeeffekt med intervalltrening :) Trente dette 3 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er viktigere å trene litt hver dag, enn kjempelenge, noen få dager i uka =) Men ikke slit det ut helller, for da går du fort lei. Husk at slankingen starter på kjøkkenet, så fokus på å spise riktig er nesten viktigere enn å trene som en gærning hver dag...

Ja jeg vet, men å bevege seg i tillegg er nødvendig for meg for å klare å komme i minus på inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen er det supert å jogge/løpe(her må du pushe) i intervaller. F.eks 4 intervaller av 4 minutter med 2min gange i mellom + oppvarming/nedtrapping. Formen kommer raskere, og det virker mer overkommelig i begynnelsen kanskje:) Jeg har hatt kjempeeffekt med intervalltrening :) Trente dette 3 ganger i uken.

Flott at dette har funka for deg, men jeg vil bare kommentere at 4 minutters intervaller er for lenge for noen (les: meg). Jeg mister totalt motivasjonen av 4x4-trening, så jeg har heller begynt med intervaller på 30-60 sekunder * 10 (fikk inspirasjon fra Yngvar i Puls, hvor han foreslår 10*100 m oppoverbakke-intervaller). Synes dette er mye mer inspirerende og gjennomførbart enn å starte rett på 4*4 minutter. Jeg tenker å etterhvert øke intervallene til 2, 3 og 4 minutter (og så klart senke antall intervaller, slik at det ikke blir 10*4...).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha: da jeg begynte å jogge var jeg dø etter 10 minutter...men så plutselig gikk det lettere og lettere uke etter uke. Det er bare ved utholdenhet at en kommer seg videre. Tenk deg at for hver gang du jogger så blir du en sterkere jogger.

Hvem skulle trodd at jeg klarte å løpe 3-4 mil i uka da jeg peste meg gjennom mine første 10 minutter?

Du spurte om hva kropp du kan få av jogging; en knallbra kropp. Jogging forbrenner fett effektivt, samt at du styrker både skjelett og muskler. Har aldri fått raskere resulater ved annen trening som jeg har fått med jogging.

Fortsett med joggingen du :jepp:

Endret av *Maja*
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Du spurte om hva kropp du kan få av jogging; en knallbra kropp. Jogging forbrenner fett effektivt, samt at du styrker både skjelett og muskler. Har aldri fått raskere resulater ved annen trening som jeg har fått med jogging.

Du har vel ikke bare jogging å takke for kroppen din? :sjokkert: Hvis det er deg på profilbildet må jeg bare si at du ser skikkelig sprek ut! Godt jobba :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha: da jeg begynte å jogge var jeg dø etter 10 minutter...men så plutselig gikk det lettere og lettere uke etter uke. Det er bare ved utholdenhet at en kommer seg videre. Tenk deg at for hver gang du jogger så blir du en sterkere jogger.

Hvem skulle trodd at jeg klarte å løpe 3-4 mil i uka da jeg peste meg gjennom mine første 10 minutter?

Du spurte om hva kropp du kan få av jogging; en knallbra kropp. Jogging forbrenner fett effektivt, samt at du styrker både skjelett og muskler. Har aldri fått raskere resulater ved annen trening som jeg har fått med jogging.

Fortsett med joggingen du :jepp:

Hvor lenge må man holde på før man kan begynne å se liiittt resultater da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel ikke bare jogging å takke for kroppen din? :sjokkert: Hvis det er deg på profilbildet må jeg bare si at du ser skikkelig sprek ut! Godt jobba :klappe:

Tusen takk :blomst: jo det er meg på profilbildet.

Det eneste jeg gjør er å jogge i snitt 5 dager i uka. Utover det trener jeg ingenting.

Hvor lenge må man holde på før man kan begynne å se liiittt resultater da?

Det kommer helt an på hvor flink du er med kosthold og utgangspunktet ditt. Jeg hadde ikke så mye fettprosent å miste, så etter 6 mnd. var kroppen min helt endret. Først synlige resultatet kom etter ca. 6 uker(da jeg klarte å jogge 3 kilometer sammenhengende og ca. 4 ganger i uka)

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :blomst: jo det er meg på profilbildet.

Det eneste jeg gjør er å jogge i snitt 5 dager i uka. Utover det trener jeg ingenting.

Shiiiiiiit! Motivasjon til 1000!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk :blomst: jo det er meg på profilbildet.

Det eneste jeg gjør er å jogge i snitt 5 dager i uka. Utover det trener jeg ingenting.

Det kommer helt an på hvor flink du er med kosthold og utgangspunktet ditt. Jeg hadde ikke så mye fettprosent å miste, så etter 6 mnd. var kroppen min helt endret. Først synlige resultatet kom etter ca. 6 uker(da jeg klarte å jogge 3 kilometer sammenhengende og ca. 4 ganger i uka)

Utgangspunktet mitt er ganske dvaskt ;) Håper det gjør at resultatene synes desto kjappere..hehe

Er som sagt bare 160 høy og veier drøyt 70, så har en liten jobb å gjøre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort løper du når du bare greier 20 minutter? Det kan jo også være at du løper for fort?

Skill mellom harde intervalløkter, der du skal gi bortimot jernet (slik som beskrevet i tidligere innlegg over her) og roooolige joggeturer som gjerne kan vare en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor fort løper du når du bare greier 20 minutter? Det kan jo også være at du løper for fort?

Skill mellom harde intervalløkter, der du skal gi bortimot jernet (slik som beskrevet i tidligere innlegg over her) og roooolige joggeturer som gjerne kan vare en time.

jeg løper ikke for fort, jeg er bare i dårlig form. i startfasen for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...