Gå til innhold

Foreldre-barn-alkohol


Killer

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg hadde ikke likt at noen som var blitt "valsete" skulle håndtere mitt barn på 3 mnd! Om barnet lå og sov på et rom, ser jeg ikke egentlig noe galt i at mor og far kanskje fikk et glass for mye - sålenge det ikke var 12 glass for mye og de ligger i koma i 10 timer etterpå.

Jeg lurer egentlig mest på her er om de skulle dra hjem etter festen, og ta med barnet hjem, slik som dere. Det er uakseptabelt, å valse rundt med en babybag mens man sklir og småtryner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Her var det mange bastante meninger-

man skal ikke ha med barn på fest!

MAn skal ikke drikke foran barn!

Dette er vel litt situasjons bettinget.

Vi var på en fest hvor man tok med seg barna- dvs de som hadde tok de med og det var ogsp lagt opp til det- is , brus etc....

Det var også en del uten barn der og ja alkohol inntaket der var detsto større men de plaget ingen ingen

Både jeg og sambo har da vett nok til å vite når vi skla stoppe, her er det ikke en som holder seg edru og en som blir drita,

Begge koser seg med litt vin til maten og etc , men jeg har da over hode ikke lyst til å drikke meg full foran barnet mitt og det var det da ingen andre med barn som gjorde heller.

Gjør man det tror jeg det er andre underliggende problemer som også eksisterer.

Vi dro hjem kl 2.oo med minien og de andre ( uten barn) festet til kl 800 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det å bli full med barna tilstede er helt uakseptabelt.

Det å ta seg et glass eller to er greit, men nå er det stor forskjell på folk.

Drikker jeg to glass champagne så er jeg drita, så for meg er det ikke aktuelt og drikke mens datteren våres er tilstede.

Men faren hennes kan godt ta seg en drink eller to.

Jeg har et veldig spesielt forhold til dette siden jeg er vokst opp med foreldre som har vært fulle mesteparten av min barndom. Derfor kommer ikke jeg til å drikke foran datteren min, jeg vil aldri at hun skal få oppleve noe sånt.

Synes ikke det er riktig og drikke seg drita foran barn, uansett hvem sine barn det er.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ER kompromissløs på dette området... jeg synes det er mange gode grunner til å ikke drikke sammen med barn i det hele tatt.

Den beste grunnen er vel strengt tatt at når man drikker alkohol er man selv totalt inkapabel til å bedømme om en er litt pussa eller ikke.

Jeg er edru i de fleste (faktisk alle) sammenhenger og opplever stadig at folk mener seg mye mer edru enn det de faktisk var... også dagen etterpå. Det er ganske komisk igrunn.

I mine øyne er alkohol et luksusgode... og det er helt naturlig at det må vike for noe så viktig som barns trivsel.

Kanskje man kan stille seg selv et kontrollspørsmål: Hvor mange glass vin hadde man syntes det var OK at en barnevakt tok når vedkommende hadde ansvar for barn.

Jeg mener ingen... hva mener dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Kanskje man kan stille seg selv et kontrollspørsmål: Hvor mange glass vin hadde man syntes det var OK at en barnevakt tok når vedkommende hadde ansvar for barn.

Jeg mener ingen... hva mener dere andre?

Hvis det var noen jeg stolte på, som min mor eller god venninde: tja...3-4 glass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Det rare er vel at det faktisk blir folk av barn som vokser opp i Frankrike, Tyskland, Østerrike, Tsjekkia, Solvakia, ...... og en del andre land hvor det ikke er tabu å drikke alkohol.

Høres ut på flere av innskriverne her som om det er en umulighet at barn kan ha en ok - ja til og med flott - barndom, i land/kulturer hvor det faktisk er vanlig med et mye jevnere alkoholinntak enn her!

Men - vi vet vel best, som vanlig, vi som bor her i Norge tenker jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje man kan stille seg selv et kontrollspørsmål: Hvor mange glass vin hadde man syntes det var OK at en barnevakt tok når vedkommende hadde ansvar for barn.  

Jeg mener ingen... hva mener dere andre?

Hvis det var en jeg kjente godt (mor, venn el.l.) som gjorde meg en tjeneste(og som ikke har alkoholproblemer), ett til to glass.

Hvis det var en "fremmed" barnevakt som fikk betalt, ingen glass. (Jeg drikker ikke på jobb, og synes ikke andre skal gjøre det heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet hva vi mener bør taes hensyn til her i Norge!!

Vi HAR som du sier en helt annen drikkekultur her i norge, og da må vi jo også klare å se at vi reagerer helt annerledes på alkohol en det de gjør de som lever med kulturer der det blir brukt alkoholholdige drikker til hverdags.

Her til lands drikker vi når vi fester, hadde vi drukket vin som en del av maten hver dag, på lik linje med noen andre kulturer, så hadde det ikke vært vits å snakke om barn og fyll heller. Etter hva jeg har hørt, reageres det på vår fyllefesting også i de landene der det nytes alkohol i hverdagen, pga fylla!!

kan ikke se for meg at de fyller på samme måten som nordmenn, og det er fyll og berusede mennesker det blir reagert på, ikke ett glass vin til maten!! :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
og det er fyll og berusede mennesker det blir reagert på, ikke ett glass vin til maten!!

Aline, det er flere her inne som synes det er helt feil å drikke ett glass vin til maten med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poirot; jepp noen, men jeg har allikevel inntrykket av at de fleste her inne mener at det er ok å ta seg ett glass, men ikke ok å drikke seg beruset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:enig: .

Det er det jeg også stusser over her inne, det er forskjell på fyll og uansvarlighet og ett glass vin eller to på nyttårsaften :roll:

Som "ikke innlogget sissi" det er utrolig at det har blitt folk av barn i andre land hvor man har en annen og mye mer avslappet forhold til alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker da jeg og min bror var små (dette var på 70-tallet) - da var vi faktisk stadig vekk med Mamma og Pappa på fest vi, også nyttårsfester. Når jeg ser på bilder fra disse festene ser jeg jo helt klart at mamma og pappa ikke alltid ser like edrue ut, og det var de helt sikkert heller ikke. Men det plaget aldri hverken meg eller min bror, vi ble lagt på et gjesterom når vi var for trette og lei av å leke og se på tv, og vi ble vekket når taxien kom (sånn utpå natten/morgenkvisten en gang). Så vidt jeg kan bedømme har hverken min bror eller jeg fått varig svekket sjelsliv eller andre skader av dette, og ingen av oss kan huske en ubehagelig episode hvor vi ikke følte oss trygge.

Noen her i Norge har litt vel mye panikk synes jeg....

det blir vanskelig å være et menneske på godt og vondt med de standarder enkelte setter for seg selv og andres måte og leve sitt liv på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abelone

Jeg mener at hensynet til barna bør komme først. Ikke eget kosebehov. For min egen del vet jeg at jeg forandrer atferd kanskje bare etter 1 glass vin, iallefall 2. Jeg vil ikke utsette mine barn for meg selv i en slik tilstand. Jeg tror de vil lure på hva som er skjedd med meg, og at det kan skape en indre utrygghet og usikkerhet som er helt unødvendig. En av foreldrene bør være klinke edru så lenge man har ansvaret for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Jeg er uenig med deg. Jeg VET at jeg ikke forandrer adferd etter 3 glass vin, og ser derfor ingen grunn til å være totalavholdene. Men jeg kan måtehold, og vet hvor grensen går. Tror kanskje det er mangelen på den kunnskapen som er problemet for endel mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke barn tar noen skade av å se at foreldre og andre voksne drikker alkohol og blir påvirket av det i hyggelig selskap. Det som er så farlig med fyll, foruten at de voksne blir ute av stand til å ta seg av barna, er at det desverre så ofte blir kvalme og bråk ut av det, som høylytt krangel og i verste fall vold. Det kan de ta skade av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Jeg mener at hensynet til barna bør komme først. Ikke eget kosebehov. For min egen del vet jeg at jeg forandrer atferd kanskje bare etter 1 glass vin' date=' iallefall 2. Jeg vil ikke utsette mine barn for meg selv i en slik tilstand. Jeg tror de vil lure på hva som er skjedd med meg, og at det kan skape en indre utrygghet og usikkerhet som er helt unødvendig. En av foreldrene bør være klinke edru så lenge man har ansvaret for barna.[/quote']

Og nok en gang spør jeg: NÅR er barn voksne nok til å se sine foreldre drikke 1 glass vin? Når de blir 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil spørre: hva i helvete har en nybakt mor med en 3 mnd gammel baby på fest å gjøre?

Akkurat det spør jeg meg og. Ellers synes jeg det er viktig å være klar på forskjellen mellom fest og festlig lag. Jeg tar aldri med mine barn på fest, men festlig lag har vi bortimot hver helg på hytta eller hjemme, og da nytes det alkohol i rimelige mengder. Med rimelig mener jeg ikke rimelig mye, men vi koser oss med vin eller øl med påfølgende cognac til kaffen. Også god mat selvfølgelig :wink: (ikke uten grunn at jeg nå er på slanker`n).

Synes ikke det er grunn til å bastant hevde at det er fullstendig forbudt å drikke i nærvær av barn. Så lenge det er i fornuftige mengder, så tror jeg det er sunnere at barn får et avslappet forhold til det enn at det skal være noe hemmelig og forbudt som de som tenåringer sniker seg til og ikke vet hvordan de skal håndtere. Jeg er glad i vin, og nekter å vente til klokken 12 om kvelden når 11-åringen nettopp har lagt seg før jeg kan nyte det. Tullprat spør du meg.

Kan hende jeg ramla litt utenfor tema her. Beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Jeg var i barndommen vant til å se mine foreldre nyte alkohol en og annen lørdagskveld eller ved spesielle anledninger. Jeg så dem først påvirket da jeg var ca 11 uten at det gjorde meg urolig. (Jeg syntes snarere det var litt underholdende, jeg..) Jeg så mine foreldre noe beruset på fest (bygdefest) da jeg var 15. Det var aldri noe form for bråk i forbindelse med at mine foreldre drakk alkohol. Og selv var jeg måteholden fra første gang jeg smakte en dram, og har til gode å være dritings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

små barn reagerer vel lettere med usikkerhet når de opplever foreldrenes forandringer ved beruselse, en det 11 åringer gjør. Tror på at 11åringer kan synes det er litt komisk, og tenåring også, enten komisk eller flaut. :lol:

små barn, som ikke skjønner at det er alkoholen, og som ikke skjønner at dette ikke er varig eller farlig, KAN reagere med engstelse eller redsel eller usikkerhet dersom de på hver jul og nyttår opplever foreldre som blir beruset og endrer oppførsel.

Og den engstelsen eller usikkerheten synes jeg små barn kan spares for.

Synes IKKE det gjør noe om foreldrene tar seg ett eller noen øl eller glass vin, men synes det er unødvendig å drikke slik at oppførsel endrer seg når man har med småbarn.

Har ikke noen spesiell alder i hode når jeg tenker på småbarn, for jeg husker ikke når vi begynte å lære å kjenne dette med alkohol og dens påvirkning på folk etc, var nok litt hemmet der selv, da jeg kommer fra en totalt avholdsfamilie, og kun lærte det skumle og alt det som var galt og farlig med alkohol og andre rusmidler. "forstod" vel ikke bruken av alkohol før kanskje i 6.klasse, daværende 6. klasse, da andre jeg kjente begynte å bruke det.

Som liten tror jeg man kan bli "skremt" fordi man ikke forstår hvorfor de voksne oppfører seg så rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...