Gå til innhold

Et mareritt ut av en annen verden!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som mener nav ikke har noen sak, har noen av dere satt dere inn i lovverket her? Det som er så horribelt er at man som nav-klient er pliktig til å kunne lovverket bedre enn konsulentene, selv om man blir feilinformert. Så nav har all juridisk mulighet til å føre slike saker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som mener nav ikke har noen sak, har noen av dere satt dere inn i lovverket her? Det som er så horribelt er at man som nav-klient er pliktig til å kunne lovverket bedre enn konsulentene, selv om man blir feilinformert. Så nav har all juridisk mulighet til å føre slike saker.

Det er bare så synd at de svarer med å bryte loven flere ganger. Men sannsynligvis er det jeg som kommer dårligst ut av det likevel. Det er liksom meg mot en hel etat...

Det er grusomt å se at vi er fler i samme situasjon. Tallet på hvor mange som har gått i en eller annen NAVfelle og får straff i større eller mindre grad på grunn av deres mangel på riktige opplysninger er nok langt større enn man tror.

Leste at de feilutbetalte en milliard i 2010.. EN MILLIARD! JODA, det sitter en og annen gjøk og bevisst snyter. Men samtlige skjønner vel at nav må ta skyld i mye feilutbetalinger selv også.

Minnes også at riksrevisjonen satt kaffen i halsen når de gikk gjennom hva nav egentlig holder på med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æreskrenkelse og maktmisbruk av enkeltindivid, det er psykisk mishandling, i følge norsk lov er ikke det lovlig.

Hvis du mener at dette er noe jeg faktisk kan gjøre skal jeg ta det opp med advokaten min. Men som nevnt tidligere er første bud å gjøre skaden minst mulig for min del.

Ting som beløp som skal betales tilbake, og eventuelt erstatning tar vi etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så deprimert, og dette takket være NAV.

Det har pågått i et år nå, og jeg er så utrolig sliten...

Så, her er altså historien:

Jeg jobbet som 20åring fulltid, og hadde ønske om å studere, derfor heiv jeg må studier og jobbet fulltid++ i tillegg til at jeg tok studier ved siden av. Etterhvert ville jeg ta en "siste innspurt" og bli ferdig med studiene, først som sist.. Avtalte med arbeidsgiver på en arbeidsplass hvor arbeidstiden var på dagtid å få trappet ned stillingen slik at jeg fikk fulgt forelesninger. På den andre arbeidsplassen jeg i utgangspunktet kun jobbet hver tredje helg fikk jeg lov til å jobbe mer slik at jeg kunne klare meg økonomisk. Jeg var forberedt på at dette kom til å bli tøft, men jeg var fit for fight!

Sommeren før skolestart kom, og mye skjedde. I løpet av sommeren skulle det vise seg at jeg var den ène prosenten som blir gravid til tross for prevensjon. Jeg var utrolig usikker på hva jeg skulle gjøre, og hadde en veldig tøff periode med min daværende samboer og kjæreste som var litt vrang.

I det øyeblikket jeg nevnte dette på jobben fikk jeg min oppsigelse, da "de hadde hatt nok fødselspermisjoner", den andre jobben trakk tilbake sin avtale, og jeg satt der med arbeid hver 3. helg.. Jeg hadde så lite jeg skulle sagt, da jeg kun jobbet på engasjement og dette var selvsagt rett før eventuell fornyelse av kontrakt hos hovedarbeidsgiver.

Slik situasjonen så ut så jeg ingen annen utvei enn å ta abort, siden jeg sto der uten jobb og veldig dårlige utsikter i forhold til planene.

Neste skritt var å søke arbeidsledighetstrygd hos NAV og det var her det VIRKELIGE helvete begynte.

Jeg fikk penger, til tross for at jeg sa jeg skulle studere... NAVkontoret jeg måtte forholde meg til er blitt kåret til et av Norges mest kompetansefattige kontor, og dette er vel fortjent.

Jeg har aldri lagt skjul på at jeg var i ferd med å fullføre høyere utdanning, og at planene var klappet og klart men at jeg fikk veldig mange kjepper i hjulene like før planene skulle iverksettes.

Jeg ble møtt med forståelse, og jeg fikk beskjed om at dersom jeg var tilgjengelig for arbeid når som helst og hvor som helst til en hver tid kunne jeg gjøre hva søren jeg ville ved siden av å søke jobb. Jobber søkte jeg i eninga, men dette var en periode med høy arbeidsledighet, og jeg klarte ikke få meg jobb uansett hvor mye jeg prøvde. Ved siden av tok jeg skole, uten å møte opp på skolen, jeg tok kun noen konteeksamener som jeg tidligere hadde strøket på.

Så ble min saksbehandler sykemeldt, og jeg gikk en periode uten noen å henvende meg til i NAV. Fikk ny saksbehandler, og ny beskjed i forhold til studiene; Det er ok, så lenge du ikke tar noen eksamener...

Neivel.. Jeg fortsatte å studere, men jeg tok ingen flere eksamener..

Så fikk jeg meg omsider jobb, og kuttet ut dagpengene. En liten stund etterpå fikk jeg skrekk-brevet fra NAV. De mistenkte meg for trygdebedrageri. Med det samme forsto jeg hva de snakker om når de sier at alt raste sammen, -for det gjorde det. Jeg husker det som det var i går. 19.01.11...

Alt som har skjedd siden har vært et rent helvete. Jeg fikk en skrekkelig saksbehandler som behandlet meg som dritt i NAV forvaltning. Hun gjorde det hun kunne for å tråkke meg ned i søla og, og gjorde rett og slett narr av meg. Etter å ha blitt tråkket på av henne en stund ble jeg tvangsinnlagt meg en alvorlig depresjon, og tilsynelatende suicidal. Jeg husker ikke så mye av den perioden der, men jeg husker når familien min dro meg opp av søla, og til en advokat.

Lite visste jeg om at jeg hadde funnet den største NAVelskeren til en advokat. Hun anbefalte meg å tilstå hele greia, for å slippe unna mest mulig straff. Hun sendte et brev hvor det sto at jeg tilsto å ha mottatt urettmessige penger (heldigvis for hennes dårlige formulering kan det hende at dette brevet ikke har gjort så stor skade som det kunne ha gjort)

Dette fikk hun meg altså til å gjøre mens jeg var nede i kjelleren og vel så det. Jeg visste virkelig ikke forskjell på opp og ned, og jeg stolte blindt på henne, -for hun var jo advokat.

Etterhvert fikk pappa opp øynene for den saken her, og fant en ny advokat til meg.

Han har sett på dette, og mener at her er det så mye feil fra ende til annen. Fra saksbehandlere på NAV/NAV forvaltning, til dokumentasjon fra NAV kontroll, og til hvordan den første advokaten har grepet fatt i tingene. Dette er jo en viss trøst, men det holder ikke.

Jeg er så utrolig redd, for her trues det med fengselsstraff, i tillegg til at jeg må betale tilbake pengene.

SELVSAGT skal jeg betale tilbake, men straff utover det kommer til å ødelegge så utrolig mye for meg. Hele utdanningen er bortkastet, og jeg kommer sannsynligvis til å miste jobben. Jeg har så mange planer for fremtiden, men ALT kommer til å gå i vasken :(

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette, ei heller om dere orker å lese alt, men jeg trenger bare å få utløp for det. Det er en hemmelighet ytterst få får vite om, dermed lite støtte å få ifm med det også. Få vet hvorfor jeg har hatt det så vondt det siste året.

Jeg er forberedt på å få høre at jeg er en trygdesnylter, men jeg vil ikke ta det til meg. Per dags dato jobber jeg opptil 60-70 timers arbeidsuke, og har planer om å jobbe etter beste evne til alderen tar meg igjen.

Med forbehold om skriveleifer og uteglemte detaljer, men hvis noen har innspill kan det komme flere detaljer etterhvert...

Dette her overrasker ikke meg. Alle SVere som leser dette burde skamme seg, da det er deres og arbeiderpartiets skyld at vi har disse jævlige systemene som gjør at det er verre for fattige å ha med det offentlige å gjøre enn å bare tigge penger. Byråkrater er ikke annet enn avskum. Det koster 30 000 å saksøke NAV uten å bruke advokat, hvor mange fattige har penger til å bla opp dette? So much for en rettsstat, fuck off Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at dette er noe jeg faktisk kan gjøre skal jeg ta det opp med advokaten min. Men som nevnt tidligere er første bud å gjøre skaden minst mulig for min del.

Ting som beløp som skal betales tilbake, og eventuelt erstatning tar vi etterpå...

Hvis ikke jeg husker feil så skrev du tidligere i tråden at denne saken har gjort deg så syk at du ble innlagt. Det burde absolutt komme frem i saken. At du har gått fra å være selvstendig arbeidstaker og student som vet å brette opp erma og klare deg selv til å bli psykisk syk. Det er jo helt horribelt. Og så gjemmer de seg bak en regel som sier at klienter har ansvar for å selv sette seg inn i reglene noe som i seg selv er idiotisk mtp at det kreves høyere utdanning for å kunne jobbe i Nav. Hvorfor skal de som har studert disse og andré lover og systemer i tre år på universitetet kunne forlange at andré uten samme utdanning skal kunne det. Det er jo ikke ukjent at en del av klientene knapt har grunnskole. Og hva med dyslektikere, de med språkproblemer osv, de jo knapt forutsetninger til å lese avisa, langt mindre lovverket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at NAV har gjort noe galt her

Du har ikke anledning til å studere mens du hever dagpenger. Hva du og saksbehandleren har snakket om aner jeg ikke, men dette opplyses det klart om skriftlig.

På meldekortene skal du krysse av for om du har gått på kurs eller skole. Gjør du det så stoppes dagpengene. Dersom du har hevet dagpenger mens du går på skole uten å krysse for det er det en straffbar handling.

Ditt forhold til arbeidsplassen din er ikke NAV sitt ansvar.

Jeg er i grunnen lei av folk som er sinte og sure på NAV fordi de ikke får de de tror de har krav på. Stort sett betaler NAV ut det de skal og de følger det regelverket som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke anledning til å studere mens du hever dagpenger. Hva du og saksbehandleren har snakket om aner jeg ikke, men dette opplyses det klart om skriftlig.

På meldekortene skal du krysse av for om du har gått på kurs eller skole. Gjør du det så stoppes dagpengene. Dersom du har hevet dagpenger mens du går på skole uten å krysse for det er det en straffbar handling.

Jeg er i grunnen lei av folk som er sinte og sure på NAV fordi de ikke får de de tror de har krav på. Stort sett betaler NAV ut det de skal og de følger det regelverket som gjelder.

Du kan ikke se at nav har gjort noe galt her? nei, det sier vel meg hvertfall mye om dine ressurser til å se ulike sider av en sak.

Når det går så langt at mennesker ikke vil høre på din sak ( slik som nav damen som er beskrevet ) bryter de b,la etiske grunnlagsdokument som er føringer for alle som arbeider i nav sitt arbeid, dvs RESPEKT FOR ENKELTINDIVIDER, når folk blir psykisk syke har de ikke gjort jobben sin, rolige samtaler tidlig i prosesser kan faktisk ordne opp i mye, og igjen lage samfunnsøkonomisk vinning, virker ikke som de er smarte nok til og forstå dette. Hva i all verden tjener de på å skremme livet av folk? det er ikke alle som har forutsetninger til og forstå reglene, så hva med å ha litt reflekterte evner, fortståelse og heller bidra til selvhjelp, i stedet for å knuse de??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg ikke har fattet meg i korthet her, men du bør ta deg tid til å lese det jeg har skrevet, så skal du se du finner svar på det meste.

Hva som står NÅ vet jeg ikke. Men det sto den gangen jeg søkte, at det viktigste var at jeg var tilgjengelig for arbeid når som helst, hvor som helst og til en hver tid, noe saksbehandler også sa til meg. Hva jeg gjorde når jeg satt å ventet på arbeid (Selvsagt parallellt med at man søkte på stillinger) stilte de seg mer eller mindre likegyldig til fikk jeg inntrykk av. Når jeg i tillegg har gjort alt annet enn å legge skjul på at jeg har vært oppmeldt som student når jeg har snakket med de. det hadde kostet de så mye som èn setnning; Si opp plassen din, ellers stopper vi dagpengene dine. Hvorfor var det så vanskelig? Fikk to ulike beskjeder av to ulike saksbehandlere. 1: ok. så lenge du er tilgjengelig for arbeid når som helst og hvor som helst.

2: ok. så lenge du ikke tar noen eksamener.

Gjorde som jeg fikk beskjed om, og stolte på at de visste hva de snakket om.

Skulle huke av for hvor mange timer man hadde brukt på utdanning og kurs. Dersom jeg hadde brukt 0 timer (ettersom jeg ikke var på skolen), hva skulle jeg huket av for?

Kun det faktum at jeg ALDRI har vært arbeidssky, som de skal ha det til. Det har aldri vært min feil at jeg har vært arbeidsledig. JEg sa ikke opp jobben for å kreve trygd jeg ikke har hatt krav på.

Nav betaler ut mye mer enn de egentlig skal, og følger ikke regelverket i denne saken.

Vi har sett mange lovbrudd fra deres side også. Såspørsmålet er bare om den ene parten er noe bedre enn den andre her.

Jeg vet nå, at jeg har gjort noe ulovlig, men jeg visste det ikke da. Det er et viktig poeng.

Samtidig var spørsmålet mitt om NAV faktisk KAN ødelegge meg psykisk, ta fra meg alt jeg har opparbeidet meg og opptre som Gud.. Ikke om nav hadde gjort noe galt eller ikke så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle huke av for hvor mange timer man hadde brukt på utdanning og kurs. Dersom jeg hadde brukt 0 timer (ettersom jeg ikke var på skolen), hva skulle jeg huket av for?

Jeg støtter deg fullt og helt altså, men lurer på om det ikke var nettopp det at du studerte som var problemet? Altså har du jo ikke brukt 0 timer på det? :klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter deg fullt og helt altså, men lurer på om det ikke var nettopp det at du studerte som var problemet? Altså har du jo ikke brukt 0 timer på det? :klo:

Til syvende og sist var det urelevant hvor mange timer jeg hadde brukt i følge nav forvaltning.. Det var det at jeg i det hele tatt hadde vært oppmeldt som student! Og jeg som hele veien sa det klart og tydelig at jeg ikke ville gi fra meg skoleplassen min uansett..

Den eneste tiden jeg brukte var på å ta noen få konte-eksamener. det er snakk om veldig få timer, og hvis DET hadde vært det avgjørende hadde det ikke vært noen sak en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist var det urelevant hvor mange timer jeg hadde brukt i følge nav forvaltning.. Det var det at jeg i det hele tatt hadde vært oppmeldt som student! Og jeg som hele veien sa det klart og tydelig at jeg ikke ville gi fra meg skoleplassen min uansett..

Den eneste tiden jeg brukte var på å ta noen få konte-eksamener. det er snakk om veldig få timer, og hvis DET hadde vært det avgjørende hadde det ikke vært noen sak en gang.

Åhja. Jeg tenkte bare i forhold til meldekortet, vet de er så nazi på det. Man skal jo krysse av når man leser hjemme også, så å la være kan jo oppfattes som et forsøk på å "skjule det" - men det gir jo uansett ikke mening med tanke på at du har vært i dialog med dem om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt ser jeg ikke problemet her i det hele tatt.

Dersom man er "under utdanning" har man ikke anledning til å motta dagpenger. Regelverket er klart på det punktet. Dette har ikke blitt forandret. Man har en informasjonsplikt overfor NAV om dette.

Søker man dagpenger er man pliktig til å sette seg inn i og følge regelverket. Jeg har selv hevet dagpenger en periode og opplevde ikke det som noe problem.

Hvem som er mest arrogant når folk krangler med saksbehandlerne i NAV kan jeg ikke ta stilling til, men det er ikke første gang jeg hører at noen som bryter NAV sine regler skylder på den enkelte saksbehandler.

Og hvis du faktisk mener at NAV har brutt regelverket så kan du bare skrive en klage hvor du redegjør for hvilken paragraf du mener NAV opptrer i strid med. Dersom klagen blir avvist kan du anke til siviliombudsmannen. Har NAV brutt forvaltningsloven vil du få medhold der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klemmer: hadde jeg vært utdannet jurist hadde jeg kommet løpende for å hjelpe deg :klemmer:

Får helt vondt av historien din og ønsker deg virkelig lykke til...håper du får fikset opp i alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: hadde jeg vært utdannet jurist hadde jeg kommet løpende for å hjelpe deg :klemmer:

Får helt vondt av historien din og ønsker deg virkelig lykke til...håper du får fikset opp i alt..

Tusen takk for støtte :klemmer:

Jeg har en advokat. Hvis alt går i vasken trenger jeg nok en pilot som kan fly meg vekk her i fra! :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtte :klemmer:

Jeg har en advokat. Hvis alt går i vasken trenger jeg nok en pilot som kan fly meg vekk her i fra! :trist:

Det kan jeg fikse :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du virkelig trodde at du hadde rett på dagpenger mens du var student så er du enten svært naiv eller veldig lite opplyst.

Du har hørt om Lånekassen og studielån?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du virkelig trodde at du hadde rett på dagpenger mens du var student så er du enten svært naiv eller veldig lite opplyst.

Man er ikke naiv når man tror det man hører fra sin saksbehandler. Det er forøvrig mulig å motta dagpenger under utdanning, dersom enkelte vilkår er til stede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke naiv når man tror det man hører fra sin saksbehandler. Det er forøvrig mulig å motta dagpenger under utdanning, dersom enkelte vilkår er til stede.

Dette er noe alle oppegående folk vet.

Åpenbart så oppfyller ikke TS de vilkårene, så akkurat det er ikke noe å diskutere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE som er i konflikt med NAV skylder på saksbehandleren. Stort sett går det ut på at man påstår at "saksbehandleren sa det var greit", eventuelt så hevder man at "saksbehandleren er en arrogant dust som ikke skjønner noen ting".

Alt man trenger for å søke dagpenger finnes det skriftlige regler for. De kan man lese. De finnes på NAV kontorene og på internett. På meldekortene krysser man av for om man jobber eller studerer. Verre er det ikke.

Om man studerer mens han hever dagpenger og skjuler dette overfor NAV så er det en straffbar handling. De fleste skjønner det og det står i regelverket til NAV.

Det er mulig (unntaksvis) å heve dagpenger og studere samtidig, men da må man faktisk søke om det og få det godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...