Gå til innhold

tips mot dårlig fordøyelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, er det noen som har noen tips? Jeg er på do 1-2 ganger i uka, har vært slik siden jeg var liten... så er ingenting som er veldig "galt", er bare født sånn. Jeg trener hver dag og spiser nesten kun sunn mat (og mye fiber), så det hjelper ikke stort. Har dere noen tips? :D Ikke gøy å gå rundt med oppblåst og stappet mage til enhver tid, magen min er egentlig heeelt flat (når jeg står opp), men med en gang jeg spiser noe ser jeg gravid ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å kutt ned på fiberet :-) Og drikk culturamelk eller biola. Massevis av gode melkesyrebakterier som er bra for magen! Drikk et glass om dagen i et par uker, og du vil merke forskjell, tro meg! Gjerne fortsett selv om det skulle bli bedre. Også smaker det jo så godt! :-D

• Liker 1
Skrevet

Husk at hvis du spiser mye fiber, må du også drikke mye - ellers virker fiberet mot sin hensikt. Prøv også Activia yoghurt eller melk, den skal være bra for mager i ubalanse.

• Liker 1
Skrevet

Biola, Activia og svisker :tommelopp:

Gjest NozMonster
Skrevet

har ingen tips ts, men jeg må bare ha denne tråden i mine innlegg, for det du skriver, er beskrivelsen av meg det :ler:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Prøv å kutt ned på fiberet :-) Og drikk culturamelk eller biola. Massevis av gode melkesyrebakterier som er bra for magen! Drikk et glass om dagen i et par uker, og du vil merke forskjell, tro meg! Gjerne fortsett selv om det skulle bli bedre. Også smaker det jo så godt! :-D

Eller activia yoghurt

Gjest Consensio
Skrevet

For meg hjalp det litt å kutte ned på fiberet ( og ja, jeg drikker nok )

Går på do ca 3-4 ganger i uka etter at jeg kuttet litt ned, fra 1-2 ganger.

Drikker jeg litt cola eller kaffe, så kan det hende jeg kommer meg på do 5 dager pr uke

(må da drikkes litt etter et måltid og gjerne ta en røyk samtidig)

Skrevet

Kanskje det er naturlig for deg å gå sjelden på do? Alle er forskjellige. Ellers er jeg enig med de andre som svarer her angående fiber og væske. Selv har jeg supergod effekt med tørkede aprikoser og linfrø. Til daglig spiser jeg mye grønnsaker, drikker mye vann og spiser også bønner, byggryn, linser. Hadde problemer med fordøyelsen før, men aldri nå, er på do hver dag.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

For meg hjalp det litt å kutte ned på fiberet ( og ja, jeg drikker nok )

Går på do ca 3-4 ganger i uka etter at jeg kuttet litt ned, fra 1-2 ganger.

Drikker jeg litt cola eller kaffe, så kan det hende jeg kommer meg på do 5 dager pr uke

(må da drikkes litt etter et måltid og gjerne ta en røyk samtidig)

du sier du drikker godt men drikker du riktig? kaffe og cola erstatter ikke vann

Skrevet

All braun frokostblanding gjør susen!

• Liker 1
Skrevet

Spise balansert med fiber(for mye kan ha omvendt effekt)

Drikk mye vann, ha alltid med deg vannflaske som du drikker av.

Frokost med havregryn/rosiner etc

Grønnsaker

Styr helt unna loff/boller/lyse kornprodukter, og velg fullkornsprodukter både i brød/knekkebrød og middag

Spise hver 4 time

Melkeprodukter(også biola etc) kan ha motsatt effekt på enkelte, jeg er en av de.

Velg sunne fettsyrer, ikke fet mat

Vær mer forsiktig med sukker

Fysisk aktivitet er også veldig viktig, om ikke essensielt.

Prioritere besøk på badet; ikke gå bare når du MÅ

Ifølge en fyr jeg tok gastroskopi hos(pga omvendt problem) så hadde man problemer om det var mer enn 3 ganger daglig, eller sjeldnere enn 3 ganger i uken.

Skrevet

Ja - AB over her; kaffe og søtningsmidler er regnet for å være forstyrrende på fordøyelsen.

Det beste er å bruke variert kosthold. Mange får veldig god effekt av linfrø langt i bløt sammen med Biola, men jeg merket ingenting ;)

Gjest Consensio
Skrevet

du sier du drikker godt men drikker du riktig? kaffe og cola erstatter ikke vann

Sa ikke at jeg drakk kaffe og cola hele dagen, men en liten slurk etter et måltid for å få igang fordøyelsen.

Til vanlig så drikker jeg vann.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg en skikkelig "hestekur" med avføringspiller, for å få rensa ut alt...

Så kan du prøve et par dager der du spiser mindre enn vanligvis (gjerne mye kaffe og frukt), for å gi tarmene muligheten til å trekke seg sammen.

Problemet ditt er nok at du har tøyd ut tarmene dine så mye at det tar lang tid før kroppen registrerer at det er på tide med en ny tømming.

Testet ut i praksis :)

Skrevet

Jeg hadde det akkurat som deg før... var på do kanskje to ganger i uken og trodde det var normalt jeg, helt til jeg fikk vite at 2-4 ganger om dagen var heeeelt normalt, fikk jo hakeslepp jeg! Men activia har hjulpet MYE! Nå går jeg på do hvertfall en gang om dagen, gjerne to.. og noen ganger fire! activia youghurt altså... kjøpte den tifeldig fordi den var på tilbud og spiste en hver dag, så bare å hive på!

Skrevet

TS her

Takk for tips alle sammen, nå har jeg gått til innkjøpt av biola :-D siden alt det andre er testet ut.

Snille mennesker <3

Skrevet

Har du prøvd å kutte ut hvete? Den er kjent for å skape luft og oppblåsthet. Prøv en uke med knekkebrød av rug og unngå alt med hvete i (les varedeklarasjoner). Når uka har gått, tar du deg en brødskive eller et rundstykke og venter og ser hvordan magen reagerer...

Skrevet

Hadde samme problem selv, har vært hos lege på sjekk, prøvd alt av matendringer, kamera opp i ræva for å se om det var noe galt, men nei. Ikke noe galt, ikke allergi eller intoleranser.

Problemet forsvant da jeg sluttet med p-piller. Nå fungerer magen hver dag klokka 9 :)

Skrevet

Jeg har i grunn også samme problem.

Biola osv fungerer kjempe bra, men jeg merket også stor forskjell da jeg ifjor høst og vinter begynte å ta omega3 kapsler :fnise:

Skrevet

jeg gikk normalt på do hver 6 -11 dag.. legen hadde prøvd alt men kom ingen vei, samt hyllene til apoteket var raida.

men så begynnte eg å svømme annen hver dag i 30 - 60 minutter og vips så gikk eg på do hver eneste dag :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...