Gå til innhold

24 000 utbetalt i mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan jeg spørre om noe annet? Hvor mye kan man unne seg å betale i husleie/lån o.l når man får utbetalt dette?

Spørs hvor mye du liker å bruke på mat/bil/buss/forsikringer/andre lån/shopping/gaver/tannlege og diverse.

Umulig for noen av oss å svare på. Vi vet ikke om du har bil, barn, lang kjørevei, dyre vaner, hobbyer som koster, liker å reise eller noenting. Den må du nesten regne ut selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gammel tommelregel er vel at en ikke burde bruke mer enn 1/3 av nettoinntekten på bokostnader - strøm, leie/lån, kommunale avgifter, etc. Det blir ca 8000 for deg.

Men med dagens markedet er det kanskje vanskelig å forholde seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente noe generelt ja, og jeg er forresten ikke TS, bare ei som kommer til å tjene det samme.

Ikke bil, skal bo sentrumsnært, shopper nesten aldri, har et under middels forbruk på fritidssysler o,l går på 400 for trening og kanskje 600 i mnd på kino/cafe/byen, har ingen andre lån, betaler 150 på nåværende forsikringer. Har for tiden 4000 i boutgifter og bruker deretter 4000 på forbruk i måneden. Ingen tobakk eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om noe annet? Hvor mye kan man unne seg å betale i husleie/lån o.l når man får utbetalt dette?

Rundt halvparten.

Det er som kjent en del andre ting som koster penger også. Mat, transport, klær, forsikringer, ferie, sparing, telefon, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 20.000 mer enn jeg får utbetalt i måneden, så i min verden er det rimelig bra ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og mente ikke å kuppe tråden TS... :P tenker du kanskje lurer på noe av det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg du bør være, ja.

Jeg er 40, har 7,5 år på universitetet bak meg, er aleneforsørger for to barn, og har ca. samme inntekt som deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye da jeg var nyutdannet og nyansatt. Men i dag etter noen år i arbeidslivet er det veldig lite, har et forbruk på omtrent det dobbelte i måneden.

Så det kommer ann på utdannelse, jobb, livssituasjon, alder, og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye da jeg var nyutdannet og nyansatt. Men i dag etter noen år i arbeidslivet er det veldig lite, har et forbruk på omtrent det dobbelte i måneden.

Så det kommer ann på utdannelse, jobb, livssituasjon, alder, og så videre.

Har du et forbruk på 48 000 i måneden? :overrasket::hakeslepp:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Vel, hadde jeg hatt 24000kr, så hadde jeg uansett vært i stand til å spare 14000kr i mnd, for jeg bruker 4000kr i husleie (strøm og nett er inkludert) og så 6000kr på mat/lommepenger i mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 30 000 utbetalt i måneden, og synes dette er på grensa til lite.

Om 24 000 er bra eller dårlig er opp til deg og ditt forbruk... ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man svare generelt på dette? For hva, med hva slags kvalifikasjoner?

Dessuten hva betyr "utbetalt"? Netto? Netto er også meningsløst, da skattesatsen varierer med andre økonomiske forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er veldig mye, med tanke på din alder og utdanning. Til sammenligning hadde jeg 16 000 utbetalt da jeg var nyutdannet (hovedfag)... Klarte meg fint på det. Nå har jeg 4-5 tusen mer enn startlønna, og bruker ca 10-15 000 av dette på bolig/sparing i måneden. Som de andre skriver, har forbruk alt å si. For ikke å snakke om livssituasjon (jeg er gift med en som tjener omtrent det samme som meg, vi har to barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er ganske bra med 24k utbetalt i måneden. Ikke superbra, men bra. Og da spesielt om man er nyutdannet eller uten særlig utdannelse.

Denne uttalelsen er basert på hvor mye som er gjennomsnittslønna i en 100% stilling i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe poeng å sammenligne netto - dette varierer jo ut fra fradragene du har. Det kan f.eks hende du får utbetalt 2-3000 mer om du får deg lån hvor du betaler mye renter. Bruttolønna er det som burde "synes" om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En gammel tommelregel er vel at en ikke burde bruke mer enn 1/3 av nettoinntekten på bokostnader - strøm, leie/lån, kommunale avgifter, etc. Det blir ca 8000 for deg.

Men med dagens markedet er det kanskje vanskelig å forholde seg til det.

Det var en teit tommelregel. Tjener man mye kan man godt bruke halvparten av dette på faste utgifter og leve godt på resten. "Man kan ikke spise seg mer en mett" heter det seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en teit tommelregel. Tjener man mye kan man godt bruke halvparten av dette på faste utgifter og leve godt på resten. "Man kan ikke spise seg mer en mett" heter det seg.

Enig. Jo mer man tjener desto større andel kan gå til husleie/boutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...