Gå til innhold

Cerazette

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har erfaring med mini pillen Cerazette?

Jeg vurderer å begynne på den, og går nå på diane. Har dere mistet mensen helt eller har dere mye mellomblødninger? Vil dere anbefale denne typen? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med den for ca. 4 mnd siden. Fikk "mensen" etter 8 uker, den varte i 2 uker, men var bare småblødninger/spotting (truseinnlegg var nok) og ingen smerter. Jeg har vært plaget med en del menssmerter tidligere, så det var deilig å slippe. Nå har jeg ikke blødd på ca. 3 uker. Ulempen er jo at man ikke vet når man får mensen.

Ellers fikk jeg litt kviser og økt svette i begynnelsen, men dette har stabilisert seg nå. Jeg gikk på Loette før, men fikk litt for mye bivirkninger på det (store mellomblødninger, humørsvingninger, åreknuter).

Skrevet

jeg har mistet den helt, og får den kun tilbake om jeg går av pillen en stund. syntes pillen er veldig grei å gå på, men er litt usikker på hvor bra det er i lengda å gå uten mens så lenge. :/

Skrevet

jeg har mistet den helt, og får den kun tilbake om jeg går av pillen en stund. syntes pillen er veldig grei å gå på, men er litt usikker på hvor bra det er i lengda å gå uten mens så lenge. :/

Jeg fikk beskjed av legen at det gikk helt fint og at det faktisk var kreftforebyggende. Det er kun rundt 20% som mister mensen helt da.

Skrevet

Jeg har brukt Cerazette i rundt to år og har mistet mensen helt. Det er godt å slippe, men samtidig så føles det veldig unaturlig og det er litt ekkelt å ikke få den månedlige bekreftelsen på at man ikke er gravid.

Når man ikke har hatt mensen på mange måneder, eller år, har oppblåst mage og føler seg småkvalm i et par dager så er det lett å tenke mulig graviditet og det er faktisk noe som plager meg en del.

Vet at sannsynligheten er uhyre liten, men allikevel er det noe som ligger og lurer.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen at det gikk helt fint og at det faktisk var kreftforebyggende. Det er kun rundt 20% som mister mensen helt da.

Og den gir ikke økt risiko for blodpropp sånn som andre p-piller. Jeg har forøvrig gått på Cerazette i nesten 7år nå og har ikke hatt mensen siden jeg begynte på den. Har vært på jevnlige gynokologiske undersøkelser og alt er i orden:)

Skrevet

Jeg hadde nærmere normal mens, men normal mens for meg er 4 dager og smertefritt. Fikk litt mer kramper i både livmor og korsrygg, men ellers var den grei i dagliglivet. Men jeg måtte bytte til en annen type, fordi enten hadde jeg fått noen feilproduserte pakker eller så var de ikke sterk nok, for jeg ble gravid to ganger. Uten at jeg hadde kastet opp eller hatt diare eller lignende, og jeg var streng med å få de i meg til riktig tidspunkt.

Skrevet

Går også på Cerazette, byttet til den fra Mercilon for 5 mnd siden. Merker at denne er mye, mye bedre. Mensen er helt borte også, noe som er veldig deilig (hadde kraftig blødning og helt jævlige smerter før). SUPERFORNØYD :biggrin:

Skrevet

Cerazette her og... kjempefornøyd! Mistet mensen også, men den kommer hvis jeg glemmer å ta pillen en dag eller to, da

Skrevet

Jeg var misfornøyd, hadde kjempeblødninger hele tiden i et år. Men ingen smerter, og ikke humørsvingninger. Så som et mirakel forsvant mensen helt! Jeg er superfornøyd og er glad jeg holdt ut perioden med blødninger! Bortsett fra noe lavere seksualdrift har jeg ingen bivirkninger med cerazette. Og elsker at den hersens invadidiserende mensen med styrtblødninger og smerter er BORTE.

Gjest Lotusblomsen
Skrevet

Jeg er overhode ikke fornøyd med de. 1 uke etter jeg startet på de så kom det kjempeblødning og den varte i 5-6 uker til jeg ikke gadd pillene mere. Blødde fortsatt i 2 uker etter jeg sluttet på de også hadde jeg kraftige humør svingninger.

Skrevet

Første gangen jeg prøvde Cerazette hadde jeg veldig ofte småblødninger. Etter ca. 3 måneder gadd jeg ikke å vente lenger for å se om det gikk over, så jeg byttet til en annen type. Følte at den ble feil for meg og byttet etter et års tid tilbake til Cerazette for å gi den en sjanse til. Da mistet jeg mensen helt og har ikke hatt den på 2 år. Jeg er kjempefornøyd!

Ser at AB nevner at det er litt ekkelt å ikke få bekreftelse på at man ikke er gravid. Enig i det! :gjeiper: Jeg løste dette ved å kjøpe en haug med HCG strimler på billige-tester.no og ta en test i måneden for å være helt sikker.

Skrevet

Jeg har gått på den i mange år, får en slags mens en til to ganger i året.

Superdigg!

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med Cerazette. Har mensen bare noen få ganger i året, og da lite blødninger i et par dager. Litt mindre sexlyst og av og til småblødninger/brun utflod etter sex, men mye heller det enn 7-dagers kraftig mens hver måned, som jeg hadde før.

Skrevet

Til dere som synes det er ekkelt å miste "bekreftelsen" på at man ikke er gravid: Man gjør ikke det :)

Blødningen man får av vanlige p-piller er uansett ikke mensen, men en blødning fremprovosert av det plutselige fraværet av hormoner (pillefri uke/sukkerpiller). P-piller forhindrer jo eggløsning, så det er ikke snakk om modne, ubefruktede egg som skylles ut.

Bruker selv Cerazette, og er superfornøyd. Ble en del spotting i starten, men nå har jeg ikke hatt "mensen" på flere år. Har ingen plagsomme bivirkninger heller. Siden jeg er livredd for å bli gravid, tar jeg en graviditetstest annenhver måned, men det måtte jeg gjort om jeg brukte vanlige p-piller også.

Skrevet

Jeg er glad i dem.

Har endometriose, og disse pillene reddet meg!

Før kunne jeg ikke bevege meg, uten å tro at magen skulle ekspolodere.

Nå er smertene tildels moderate, og det er deilig kan du tro!

En annen ting er, at jeg har plagdes med kviser en stund, og når jeg begynte på pillene ble de faktisk borte! :hoppendeglad:

Men herregud for et humør jeg hadde i begynnelsen. Samboeren min plystret plutselig og jeg kjeftet på han som om han hadde drept noen. Og det var ikke første eller siste gang heller :frown:

Men det ga seg, og er heldigvis ennå sammen med min sambo;)

Skrevet

Begynte på de i sommer, blødde en del i 2-3 uker, men har ikke hatt mensen siden :) digg! Eneste som plager meg nå er kvisene.. De begynte å poppe opp bare noen dager etter at jeg begynte på pillene, og har eksplodert nå i det kalde vinterværet. Har hørt om jenter som har fått kviser av de i begynnelsen, men at de forsvant etter noen mnd, så jeg håper fremdeles det skal skje meg og :) utenom problemhuden er jeg superfornøyd!

(om noen har fått kviser av cerazette som har gått over, si gjerne i fra!)

Skrevet

Til dere som synes det er ekkelt å miste "bekreftelsen" på at man ikke er gravid: Man gjør ikke det :)

Blødningen man får av vanlige p-piller er uansett ikke mensen, men en blødning fremprovosert av det plutselige fraværet av hormoner (pillefri uke/sukkerpiller). P-piller forhindrer jo eggløsning, så det er ikke snakk om modne, ubefruktede egg som skylles ut.

Men det er jo uansett en utstøtning av endometriet i livmoren? Som ikke vil skje hvis et befruktet egg er festet.

Gjest Blubberella
Skrevet

Men det er jo uansett en utstøtning av endometriet i livmoren? Som ikke vil skje hvis et befruktet egg er festet.

Det stemmer at det er utstøtning av endometriet, og stort sett slutter kroppen med dette hvis man blir gravid. Men det er også mulig å fortsette å blø regelmessig på pillefri/sukkerpille selv om man er gravid, så helt sikker kan man ikke være selv om man blør månedlig.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Etter at jeg hadde gått på piller i et halvt års tid blødde jeg plutselig i 1 og 1/2 mnd.. Siden da har jeg blødd annenhver uke.. Jeg går fortsatt på den, fordi jeg vil ikke bli utrygg.. Kan det fungere å slutte på pillen, for så å starte på igjen en måneds tid etter? Eller bør jeg skifte? Jeg må ha østrogenfrie piller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...