Gå til innhold

Øvelsen Markløft.. Redd for ryggen min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har studert teknikker på internett, i blader, og alt, tror jeg er klar for å prøve med litt lette vekter eller en lett stang. Men tidligere hadde jeg massive problemer med ryggen, det var muskulært, så det gikk å trene det riktig opp igjen, og fordele belastningen på knær og lår og mage, fremfor å legge styrken på rygg. Det er en stund siden jeg har hatt skikkelig vondt i ryggen, og takk for det. Men nå er jeg redd for at Markløft skal ødelegge hvis jeg gjør det feil, eller bare i det hele tatt.. Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med lette vekter, og ta det forsiktig. Markløft er en veldig teknisk øvelse, så vær helt, helt sikker på at du har riktig teknikk. Optimalt sett, få noen erfarne til å innstruere deg. De svære muskelbergene som står og pumper jern, for eksempel, er ofte veldig hjelpsomme og imøtekommende om man bare spør pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg vil gjerne ha tips fra erfarne før jeg prøver meg helt selv, kan ta alle andre gode øvelser, men akkurat denne har jeg kvidd meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig én viktig ting å passe på med markløft: Ikke la ryggen krummes. Andre feil du kan gjøre vil stort sett ikke ha verre konsekvenser enn f.eks. skrubbsår på leggene eller avrevne træler i hendene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat startet med markløft. Jeg fikk hjelp av en kompis, samt at jeg har sett og lest på nett. Ser meg selv i speilet fra siden og passer på at jeg ALDRI har krum rygg. Det er det viktigste.

Jeg bygger også litt opp, slik at jeg slipper legge stangen helt på gulvet. Føler ofte det er den siste biten som er lett å "glippe" med ryggen (fordi jeg er så stiv bak knærne :sjenert: ), så kanskje det er en ide.

Og start lav. Jeg varmer opp med stangen og tar kun 30 kg foreløpig (gjort øvelsen 2 ganger til nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd markløft hjemme, men hadde bare 15kg til sammen i hantler, sånne vekter man bygger sammen. Men poenget var uansett å øve inn markløftet i bevegelse, og jeg tok rådene herfra IKKE krumme ryggen. Det gikk bra, hadde ryggen bøyd pent på den måten det skulle bøyes på, og sank ned i knær osv. Kjenner ingenting i ryggen, heller egentlig ikke i lår eller ræv, men sikkert fordi de vektene var minimale da..

men nå er det prøvd i allefall :D Takk for tips dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips kan være å kjøre øvelsen med bare en fot, da kan man også bruke hantler istedenfor stang og bruke lettere vekter, noe som vil gi mindre belastning for ryggen din. Dette kan også være bra for støttemusklaturen, da du også må balansere.

Link:

http://aktivtrening.com/trening/styrketrening/ettbens-markloft

Red. La til link.

Endret av Tropic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange gjør denne øvelsen feil.

I korte trekk:

1) stå foran vektstangen med ikke spesielt bre benstilling, leggen din 2-3 cm fra stangen. Tærene dine kan gjerne peke litt utover.

2) ta tak i stangen, ikke et bredt grep. Armene langs utsiden av lårene dine.

3) dytt leggene dine inn mot stangen, skyv ut brystet, stram rompe/magemuskler/lår og løft.

Det er mange feil man kan gjøre i denne løfteprosessen og i lockoutprosessen men de er det best å illustrere med bilder, noe jeg ikke gidder å prøve å gjøre fra iPhone. Sjekk gjerne ut T-nation sin artikkel med tilhørende bilder. Lykke til, markløft er øvelsen som gjør det til en ekte mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumpa LANGT bak når du skal løfte sånn at du ikke krummer ryggen så går resten ganske greit. Du skal og dra skulderbladene helt bak på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært mange gjør denne øvelsen feil.

I korte trekk:

1) stå foran vektstangen med ikke spesielt bre benstilling, leggen din 2-3 cm fra stangen. Tærene dine kan gjerne peke litt utover.

2) ta tak i stangen, ikke et bredt grep. Armene langs utsiden av lårene dine.

3) dytt leggene dine inn mot stangen, skyv ut brystet, stram rompe/magemuskler/lår og løft.

Det er mange feil man kan gjøre i denne løfteprosessen og i lockoutprosessen men de er det best å illustrere med bilder, noe jeg ikke gidder å prøve å gjøre fra iPhone. Sjekk gjerne ut T-nation sin artikkel med tilhørende bilder. Lykke til, markløft er øvelsen som gjør det til en ekte mann.

Tusen takk for gode tips og forklaringer! Men jeg håper nå at jeg forblir en sexy kvinne likevel :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips kan være å kjøre øvelsen med bare en fot, da kan man også bruke hantler istedenfor stang og bruke lettere vekter, noe som vil gi mindre belastning for ryggen din. Dette kan også være bra for støttemusklaturen, da du også må balansere.

Link:

http://aktivtrening.com/trening/styrketrening/ettbens-markloft

Red. La til link.

Tusn takk, skal prøve denne øvelsen etterpå, da får jeg litt mer utfordring med de "pysevektene" mine :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...