Gå til innhold

Sanndrømming og forutanelser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste årene har jeg opplevd litt for ofte at ting jeg drømmer - skjer. Nå snakker jeg ikke om ting som at jeg møter nabo´n foran garasjen, eller at ei venninne farger håret. Det er større ting, både positivt og negativt. Eksempelvis drømte jeg at en bekjent av meg ikke var far til barnet sitt, den drømmen dukket opp flere ganger. Jeg hadde overhodet ingen grunn til å tro at han ikke skulle være faren, drømmene dukket opp før jeg kjente henne. Dagen før tsunamien i Japan drømte jeg om en enorm naturkatastrofe, osv.

Planen er at jeg skal til London på sen-våren, og nå drømmer jeg om store nyhetssoppslag om terror i London. Gatwick flyplass er veldig essensiellt i drømmen, og det er såklart der jeg skal lande. Natten før drømte jeg om det å ta en sjebnesvanger avgjørelse. Jeg vet jo selvsagt ikke om dette er en forutanelse, det er ikke slik at alt jeg drømmer skjer. Kanskje det også skjer, men ikke når jeg er der. Men likevel, dere som kan noe om dette, ville dere tatt sjansen på å dra? Understreker at jeg aldri har vært redd for å dra til London, tvert i mot har jeg gledet meg villt til denne turen, så ingen underliggende frykt som ruger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at du drømmer noe slikt har ingen sammenheng med om det skjer eller ikke. Du drømmer tydeligvis mye om så mangt, og når du i tillegg har ganske mye godvilje når du ser etter virkelige ting som samsvarer med drømmene er det ikke rart at du ofte synes du ser sammenhenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et forum for sanndrømming. Ikke misforstå, du kan skrive det her.

Det store flertallet her inne tror ikke på sanndrømming og du må være forberedt på mye kritikk. Jeg tror det finnes andre forum som er mer egnet for slike ting, men husker ikke navn nå i farten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et forum for sanndrømming. Ikke misforstå, du kan skrive det her.

Det store flertallet her inne tror ikke på sanndrømming og du må være forberedt på mye kritikk. Jeg tror det finnes andre forum som er mer egnet for slike ting, men husker ikke navn nå i farten :)

Hvis noe slikt som sanndrømthet eksisterer, så gjør det jo det uavhengig av om man tror på det eller ikke? Dermed er det kanskje greit å hente inn argumentasjon fra begge "sider"? Ikke tenk på det som kritikk av hverken deg eller andre, tenk på det som argumentasjon for hvorvidt dette er sannsynlig.

Det er (pr. dags dato) lite som tyder på at sanndrømthet eksisterer. Dette er en begrunnet påstand, og ikke noe som er avfeid fordi sånt er "tull", eller at skeptikerne liker å slakte alt som folk måtte finne på. Bakgrunnen for å mene at det sannsynligvis ikke finnes sanndrømthet er at det (igjen pr. dags dato) ikke er observert noe ved sanndrømthet eller noen som hevder at de er sanndrømte, som ikke lar seg forklare meget godt via tilfeldigheter, statistikk og hvordan den menneskelige psyken fungerer.

Psykologen Richard Wiseman har en fin forklaring på hvordan det alltid forut for en katastrofe vil være noen som har drømmer som kan tolkes som sanne i etterkant (hele artikkelen er her). Hans utgangspunkt er en ulikke som skjedde i Aberfan, som opptil flere hevdet å ha drømt om i etterkant.

First, let's select a random person from Britain and call him Brian. Next, let's make a few assumptions about Brian. Let's assume that Brian dreams each night of his life from age 15 to 75. There are 365 days in each year, so those 60 years of dreaming will ensure that Brian experiences 21,900 nights of dreams. Let's also assume that an event like the Aberfan disaster will only happen once in each generation, and randomly assign it to any one day.

Now, let's assume that Brian will only remember dreaming about the type of terrible events associated with such a tragedy once in his entire life. The chances of Brian having his "disaster" dream the night before the actual tragedy is about a massive 22,000 to one. However, here comes the sneaky bit. In the 1960s there were around 45 million people in Britain, and we would expect one person in every 22,000, or roughly 2,000 people, to have this amazing experience in each generation. The principle is known as the Law of Large Numbers, and states that unusual events are likely to happen when there are lots of opportunities for that event.

Han trekker også inn endel fakta som støtter teorien ytterligere:

- De fleste har gjennomsnittlig fire drømer hver natt, med andre ord glemmer man de aller, aller fleste drømmene man har

- Rundt 80% av alle drømmer er negativt ladede.

- Det er langt vanligere å huske en drøm om man våkner opp mens man drømmer den - noe man jo gjør relativt ofte om det er en ubehagelig og negativ drøm

- Hendelser i det virkelige liv kan "trigge" hukommelsen slik at man husker en drøm som ellers ville ha forblitt i glemmeboka

Ellers er hjernen en jævel på å finne på ting og å se mønstre der det ikke nødvendigvis er noen. Det gjør vi alle. det blir verdens lengste innlegg om jeg skal forklare i detalj hvilke mekanismer som kan spille inn ved husking av drømmen, en grei liten introduksjon er her (den burde være interessant uansett om man tror på drømmetydning eller ikke :)). Dette, i kombinasjon med menneskets evne til å huske kun elementer av drømmer og forsterke det i etterkant er en mer enn fullgod forklaring på sanndrømthet. Ihvertfall til det dukker opp noe som tyder på det motsatte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noe slikt som sanndrømthet eksisterer, så gjør det jo det uavhengig av om man tror på det eller ikke? Dermed er det kanskje greit å hente inn argumentasjon fra begge "sider"? Ikke tenk på det som kritikk av hverken deg eller andre, tenk på det som argumentasjon for hvorvidt dette er sannsynlig.

Selvfølgelig. Jeg husker bare tilbake til en annen tråd om sanndrømming for en stund tilbake, og der var folk slemme med TS, som lurte på noe om sanndrømming. En ting er saklig argumentasjon (slik du kommer med), men det kom mye stygt i den andre tråden.

Ts skriver også: Men likevel, dere som kan noe om dette, ville dere tatt sjansen på å dra?

Jeg kan ingenting om dette, og jeg vil tro at det finnes bedre egnede forum.

Ville egentlig bare advare TS. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Jeg husker bare tilbake til en annen tråd om sanndrømming for en stund tilbake, og der var folk slemme med TS, som lurte på noe om sanndrømming. En ting er saklig argumentasjon (slik du kommer med), men det kom mye stygt i den andre tråden.

Ts skriver også: Men likevel, dere som kan noe om dette, ville dere tatt sjansen på å dra?

Jeg kan ingenting om dette, og jeg vil tro at det finnes bedre egnede forum.

Ville egentlig bare advare TS. :)

Ja, sånne tråder har en tendens til å bli fryktelig usaklige. Liker det ikke, selv om jeg sikkert er skyldig i å ha bli revet med et par ganger :gjeiper:

TS sitt spørsmål ja: neppe overraskende ut fra hva jeg skrev i forrige innlegg, men jeg ville definitivt dratt. Jeg synes ikke det er noe rart at du drømmer om dette. Som du sier så gleder du deg masse til turen, og da er det ikke rart at den dukker opp i drømmene dine. Det + at de fleste drømmer er negativt ladet + at terror er mye i media for tiden + at fly og terror er sterkt assosiert med hverandre = den typen drømmer du har.

Nå skal ikke jeg sitte og si at jeg VET at det er den eneste forklaringen, siden jeg faktisk ikke har vært og pirket i hjernen din. Men jeg mener jo at det er overveiende sannsynlig at det er forklaringen. De fire elementene jeg nevnte i "regnestykket" er ting vi kjenner godt til og som er godt dokumentert. Det er ikke RART at dette skjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skeptikere vil alltid hevde at forutanelser ikke eksisterer, men at alt er tilfeldig. Det er overhodet ikke sant at 80% av drømmene våre er negativt ladet. Drømmer er underbevisstheten vår, og noen får absolutt forutanelser via drømmer. Post heller på et annet forum, og stol på intuisjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptikere vil alltid hevde at forutanelser ikke eksisterer, men at alt er tilfeldig. Det er overhodet ikke sant at 80% av drømmene våre er negativt ladet. Drømmer er underbevisstheten vår, og noen får absolutt forutanelser via drømmer. Post heller på et annet forum, og stol på intuisjonen.

...interessant at du skriver det etter et innlegg hvor jeg påpeker at dette ikke er endelige sannheter men det som er mest sannsynlig ut fra hva vi vet i dag, og hvor jeg lister opp en rekke med grunner til at disse drømmene IKKE er tilfeldige. Litt forutinntatt, kanskje? ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med 80% er forøvrig litt klønete skrevet av meg. Det er ikke sånn at 80% er helt negative, men de inkluderer negative følelser. Beklager hvis det ble litt unyansert :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, forsøk Gaia forum. Der er det et underforum om drømmetydning.

Jeg fant ikke underforumet, kan du veillede meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke underforumet, kan du veillede meg?

Har du registrert deg?? Ganske mange av underforumene er nemlig stengt for gjester. Det er for å unngå søppelpost og svar fra kverulanter. ;)

Forsiden: velg registrer.

http://forum.gaiaforum.com

Her er link direkte til registrering av bruker:

http://forum.gaiaforum.com/index.php?action=register

Når du er innlogget skroller du nedover og velger nr 7 av de grønne overskriftene; Mystikk

Under her finner du drømmetydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du registrert deg?? Ganske mange av underforumene er nemlig stengt for gjester. Det er for å unngå søppelpost og svar fra kverulanter. ;)

Forsiden: velg registrer.

http://forum.gaiaforum.com

Her er link direkte til registrering av bruker:

http://forum.gaiaforum.com/index.php?action=register

Når du er innlogget skroller du nedover og velger nr 7 av de grønne overskriftene; Mystikk

Under her finner du drømmetydning.

Er registrert, men finner ikke drømmetydning under "Mystikk". Ser det står "kun for aktive brukere", men jeg er jo registrert og innlogget :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edit:

Ok, ser at Pingting setter skapet på plass her, på en mye mer detaljert måte! :)

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er registrert, men finner ikke drømmetydning under "Mystikk". Ser det står "kun for aktive brukere", men jeg er jo registrert og innlogget :klo:

Merkelig, mulig det åpnes dersom du presenterer deg som ny bruker. Trenger ikke skrive noe mere enn hei egentlig. Ellers ville jeg spurt moderator om hva du må gjøre for å få tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Hva med alle drømmene du har som ikke går oppfyllelse?

De er ofte drit kjedelige, og går i glemmeboken. :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Jeg sanndrømmer ofte. Tror jeg har det fra min mor. 

Pappaen min fortalte meg at mye av det mamma drømte når vi var små barn, stemte. 

Jeg har begynt å si alt jeg drømmer til vennene mine, tilfelle det skjer, så de vet at jeg faktisk drømmer om ting som skjer. 

Jeg har drømt masse, til og med småting. 

Jeg drømte at jeg hadde en baby ganske ofte for 2 år siden, ca 3-4 mnd etterpå fant jeg ut at jeg var over 2 mnd på vei, nesten 3. Jeg måtte selvførgelig ta abort. 

Drømte at min kjæreste lå med ei annen, og at det ble slutt. Jeg fant ut at dette stemte 1 mnd etterpå. 

Jeg drømte at min søster fødte tidligere i fangerskapet, etter jeg drømte det, sa det til henne, så fødte hun 2 dager etterpå. 

Drømte at en av valpene i valpekullet mitt hadde fått tidligere øyner enn det de skulle, det stemte også. Gikk da opp å sjekket å da hadde en av valpene litt øyner. De var 1 uke, og 1 dag gamle. 

Drømte at jeg lå med min eks, det skjedde noen mnd etterpå. (Trodde aldri han kunne funnet på å ligge med meg siden jeg er hans eks, en veldig tilbakeholden person)

Drømte om en fyr, at jeg sov hos han og at jeg snakket med han. Dette skjedde noen mnd etterpå, og nå er jeg sammen med han. 

Moren min, jeg, og de to søstrene mine drømte at lille søsteren min døde, alle drømte om samme dato, men jeg husker ikke datoen jeg drømte om, husker bare gravstenen til søsteren min. Nesten et år etterpå ble hun nesten påkjørt av en bil, ganske nært. 

Hunden min som er veldig veldig overvektig, 12 år gammel, holdte på å dø, og måtte opereres, narkose var da veldig nifst på livet hennes, det var så ille at de faktisk ikke trodde hunden ville overleve. Jeg var lei meg å la meg til å sove den dagen, jeg drømte at hunden min overlevde, mamma kom gråtende på rommet å sa hun trodde ikke hunden ville overleve, jeg sa jeg drømte om det, nesten 1 time etterpå ringte dyrlegen å da hun klarte oprasjonen, og de var ganske sjokkert. De har aldri hatt en så stygg oprasjon før. 

Jeg drømte at en av vennene mine på hyttetur kranglet om soveplass og endte med å flytte seg siden de andre tok hele plassen, når jeg sa jeg drømte det så sa han "Åjaaa! Takk det skjedde."

Jeg drømte at ei venninne av meg reiste på fjelltur, dagen etterpå snappet hun at hun skulle på fjelltur. 

Jeg drømte at kjæresten til søsteren min dumpet henne i natt, så får håpe det ikke skjer... 

Er veldig mye annet jeg har drømt om også, mye personlig osv jeg ikke vil legge ut. Men dette er ikke det verste å dele.

Jeg sier alt jeg drømmer til kjæresten min og søstrene mine nå. Kjæresten min trodde ikke sånt gikk, men nå tror han det, han er veldig sjokkert over drømmene mine. De pleier å skje noen dager etterpå. Det kan også skje lenge etterpå, og drømmene kan forandre seg. Jeg kan også drømme om noe lignende som kan skje, er ikke alltid jeg drømmer om akkurat presis av hva som skjer, kan også få hintende drømmer.  

Anonymkode: b0973...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Men hvis du er sanndrømt bør jo absolutt alle drømmene dine stemme, og ikke bare en liten brøkdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jabx skrev:

Javel. Men hvis du er sanndrømt bør jo absolutt alle drømmene dine stemme, og ikke bare en liten brøkdel.

Alle drømmene trenger ikke å stemme, for det kan også være helt vanlige drømmer/mareritt også. Man trenger ikke å danndrømme hver eneste dag :) 

Anonymkode: b0973...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...