Ueland Skrevet 23. januar 2012 #21 Del Skrevet 23. januar 2012 Er da klar over det(jepp, helt utrolig!), tenkte mer i retning av at hadde vært kjekt om DNB ga tilsvarende skattelette tilbake til kontoeiere av BSU 2.0. Det har blitt foreslått av kunder på deres Facebook-side blant annet, men de har sagt nei til det. Noe jeg skjønner ganske så godt, blir tross alt litt utgifter for DNB. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #22 Del Skrevet 23. januar 2012 Jeg får prøve igjen.... Grunnen er skattefordelen. Realrenten (om man tar med skattefordelen i regnestykket) er skyhøy. Kanskje over 30% (første året). (Les mitt innlegg lenger opp) Når man tar med lånerenten på kanskje 3-5% så sier det seg vel selv. Ble det mer forståelig da? Mulig jeg tenker litt for enkelt, men når jeg har et boliglån på 1,2 mill, så vil årskvoten på BSU dekke litt over 13 avdrag på mitt lån, dette utgjør igjen ca kr 40 000 i renter for samme periode. Jeg betaler heller inn ekstra avdrag på lånet og kutter ned løpetiden og renteutgiftene, framfor usle 4000kr i skattelette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 23. januar 2012 #23 Del Skrevet 23. januar 2012 Visste du at det du kaller "usle 4000", tilsvarer 14000-15000 rentekroner på et boliglån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #24 Del Skrevet 23. januar 2012 Da følger du ikke resonnementet mitt. Er åpen for at heg tar feil, men da må du forklare det litt bedre. Betaler jeg inn ekstra avdrag på 40k får jeg mer enn 4k i skattelette på rentene. I tillegg til at jeg på sikt sparer veldig mange rentekroner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 23. januar 2012 #25 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Da følger du ikke resonnementet mitt. Er åpen for at heg tar feil, men da må du forklare det litt bedre. Betaler jeg inn ekstra avdrag på 40k får jeg mer enn 4k i skattelette på rentene. I tillegg til at jeg på sikt sparer veldig mange rentekroner. For det første er årlig sparebeløp på BSU 20.000, ikke 40.000. Dessuten havner jo BSU-pengene inn på boliglånet på et eller annet tidspunkt uansett. Vi kjøpte leilighet i sommer uten å bruke BSU-kontoene våre. Om tre år har vi fylt opp kontoene, og med renteinntektene regner vi med at vi har ca 200.000 hver på BSU-kontoene. Altså betaler vi ned 400.000 på boliglånet med en gang. Da har vi nytt godt av skattefordel og gode renter på BSU i tre ekstra år. Når man betaler ned ekstra på boilglånet er det jo som regel nedbetalingstiden som reduseres og ikke terminbeløp, så jeg kan ikke se at vi betaler mer renter på denne måten? Edit: Usikker på hva du mener med den uthevede setningen forresten, men du betaler jo ikke med renter når du betaler ned mer på lånet (det er jo rene avdrag), og da får du jo heller ikke noe mer i skattefradrag. Endret 23. januar 2012 av juliane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 23. januar 2012 #26 Del Skrevet 23. januar 2012 Jeg er 25 år, og har 40 000 på BSU. Burde jeg sette inn dette året da? Da burde du heller bruke BSU 2.0 (hvis du er TS eller ikke skal betale skatt i år). Du har igjen 110.000 før BSU-kontoen din er fylt opp. Med årlig sparing på 20.000 kroner fylles kontoen din opp i løpet av 5 og et halvt år. Siden du kan spare i BSU fram til og med du er 33 år gammel, bør du ikke bruke opp mulighetene til skattefordel ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #27 Del Skrevet 23. januar 2012 Mulig jeg tenker litt for enkelt, men når jeg har et boliglån på 1,2 mill, så vil årskvoten på BSU dekke litt over 13 avdrag på mitt lån, dette utgjør igjen ca kr 40 000 i renter for samme periode. Jeg betaler heller inn ekstra avdrag på lånet og kutter ned løpetiden og renteutgiftene, framfor usle 4000kr i skattelette. Du får rente på BSU-pengene også, og den kan være vel så høy som den du må betale på lånet. Det er derfor lite sannsynlig at det lønner seg å betale ned på lånet framfor å spare på BSU. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #28 Del Skrevet 23. januar 2012 Så lenge man har gjeld, så lønner det seg alltid å betale ned gjelden før man sparer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoë Castillo Skrevet 23. januar 2012 #29 Del Skrevet 23. januar 2012 Så lenge man har gjeld, så lønner det seg alltid å betale ned gjelden før man sparer. Ikke når renta på gjelda er lavere enn renta på sparinga. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 23. januar 2012 #30 Del Skrevet 23. januar 2012 Så lenge man har gjeld, så lønner det seg alltid å betale ned gjelden før man sparer. Nå er det rett før jeg igjen roper: "Gud gi meg styrke" Men, jeg skal nøye meg med å håpe at privatøkonomi, snart blir mer fag i skolen..... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #31 Del Skrevet 24. januar 2012 Setter jeg inn kr 20 000 på en BSU-konto med 4,7% rente (DNB)så gir det meg kr 914 i renter for 1 år, i tillegg til kr 4000 i rentefradrag. Betaler jeg inn kr 20 000 ekstra i avdrag på lånet mitt, så har jeg redusert løpetiden med litt over 6 måneder, og har tilsvarende redusert renteutgiftene mine med kr 20 000 for samme periode. Jeg sparer heller 20 000 i renteutgifter, enn å få en knapp tusenlapp i renteinntekter og 4000 kr i skattefradrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 24. januar 2012 #32 Del Skrevet 24. januar 2012 Setter jeg inn kr 20 000 på en BSU-konto med 4,7% rente (DNB)så gir det meg kr 914 i renter for 1 år, i tillegg til kr 4000 i rentefradrag. Betaler jeg inn kr 20 000 ekstra i avdrag på lånet mitt, så har jeg redusert løpetiden med litt over 6 måneder, og har tilsvarende redusert renteutgiftene mine med kr 20 000 for samme periode. Jeg sparer heller 20 000 i renteutgifter, enn å få en knapp tusenlapp i renteinntekter og 4000 kr i skattefradrag. Men løpetiden blir jo redusert med akkurat like lang tid hvis du betaler ned en større sum når BSU-kontoen din er full som hvis du setter inn litt av gangen. Så da får du FØRST 5000 i rente og skattefradrag (pluss rentene på summen som allerede står der, det er jo der de "store" renteinntektene kommer), og SÅ sparer du renter ved å betale inn ekstra og dermed få mindre renter. Win-win. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #33 Del Skrevet 24. januar 2012 Jeg sparer heller 20 000 i renteutgifter, enn å få en knapp tusenlapp i renteinntekter og 4000 kr i skattefradrag. Problemet er at du tenker på rentene på innskuddet som en engangsting, mens du tenker på lånet over hele løpetiden. Med samme rente vil du hvert år få akkurat like mye i ekstra renteinntekter fra innskuddet, som du vil spare i ekstra renteutgifter på lånet hvis du betaler ned. I tillegg vil du med BSU få et ekstra skattefradrag. I sum vil det derfor lønne seg med BSU-innskuddet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 24. januar 2012 #34 Del Skrevet 24. januar 2012 Håper dette er blitt forståelig nå. Fra flere skribenter her.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pixtive Skrevet 24. januar 2012 #35 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) Ja, så du mener da at skattelettet ikke er en bonus? Jeg sier det som det er, du får noe for du er flink å spare, det er da en bonus, skjønner ikke hva dere blir så sinte over Her er grunnen til at jeg ikke jubler i taket over BSU: Du vil få skattelette i 7.5 år, dvs 30 000 Kr, i tillegg til de 150 K du da har spart opp har du 180 K. En bolig som i dag koster 2 millioner, som du trenger 300 000 i EK til, vil i løpet av disse årene øke til (gitt dagens prisvekst, for enkelhetens skyld 8%): nå: 2 000 000 2013: 2 160 000 2014: 2 287 000 2015: 2 470 024 2016 2 667 625 2017: 2 881 035 2018: 3 111 035 2019: 3 359 917 2020: 3 628 710 Så når du har spart opp 180 000 har "leiligheten" steget med 1.6 millioner i pris samme tid, og du må da stille med nesten 550 000 i EK. Starter du med 0 og står ellers på bar bakke må du da spare nesten 80 000 kroner i -året- i 7 år (litt mindre per år om du tar 7.5 selvsagt), for å kunne få på plass bare den nødevendige egenkapitalen som er nødvendig, de 30 000 du da får hjelper selvsagt litt men blir samtidig en veldig liten dråpe i havet... Nå håper jeg forsåvidt inderlig at denne prisveksten ikke fortsetter såpass perverst som dette, og roer seg neg raskest mulig. Jeg sparer til bolig selv nå, for å kunne få noe fornuftig rente på sparepengene har jeg nå 2 BSU-kontoer, satt inn en haug på fastrente-konto (den gir faktisk ikke rente langt unna BSU-renten!). Jeg har fremdeles ekstra penger så noe er i buffer på vanlig sparekonto mens jeg har enda en haug i aksjer, men det kan jeg ikke anbefale om du ikke vet eksakt hva du driver med. Så jeg er UTEN TVIL tilhenger av MYE bedre BSU-muligheter enn det som finnes i dag, for slikt status er nå er det ikke særlig lett å kunne spare seg opp nok penger til å få et sted å bo. Og jeg synst veldig synd på de som ikke har kjærester de kan kjøpe sammen med. PS: Har du ikke begynt å spare i BSU når du er 27 år er det bare å starte BSU-sparing uansett om du ikke har nok skattbar inntekt for da vil du måtte fylle opp maks hvert år for å klare fylle den helt opp, rentemessig er det lurt. Så jo, skattefordelen er den eneste bonusen man har når det gjelder sparing til bolig i et system som helt klart ikke fungerer optimalt nå om dagen. Har du ikke gjeld vil du jo appåtil få formueskatt når du nærmer deg nok egenkapital! Jess, så hadde det vært mulig å stemme ned de som går helt off topic.. aaah! Men om en trenger BSU 2 før en fyller opp BSU 1 er jo en annen sak. Forsåvidt også synd en ikke får skattefordelene der, men skjønner at bankene ikke gir det. Du har tydeligvis det inntrykket av at bolig er en sikker investering. Det er det IKKE! Om du ikke tror meg, bare ta en titt bort å se på hvordan svenskene har det for tiden for der er det kjøpers marked. Link Dn.no Kanskje det er mulig at prisene i Norge vil stige videre med 8% pr år, men personlig har eg ingen tro på dette. I år blir dette det første året mitt siden eg opprettet BSU kontoen min da eg ikke jobber ved siden av studiene for øyeblikket så eg vil gå glipp av skattefordelene, som eg og gjor i fjor forøvrig da eg tjente 100 mindre enn frikortgrensen... Ja renten er bedre, men om en kan sette inn pengene på et senere tidspunkt vil det være enda mer lønnsomt etter skattefordelen selv om en regner renters renter opplegg. Er forøvrig 23 selv og har en rimelig grei sum på BSU for øyeblikket. Edit: Resten av pengene er og vil bli plassert på høyrentekonto om du skulle lure... Endret 24. januar 2012 av Pixtive Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ueland Skrevet 24. januar 2012 #36 Del Skrevet 24. januar 2012 (endret) *kremt* Nå håper jeg forsåvidt inderlig at denne prisveksten ikke fortsetter såpass perverst som dette, og roer seg neg raskest mulig. Siden du ikke så det så var det jeg skrev over et eksempel på hvordan tilstanden blir om prisveksten fortsetter i et like galopperende tempo som i dag. Ellers gleder det meg som fremtidig kjøper at prisene roer seg i områdene rundt oss, håper det kunne roet seg litt her og snart. Endret 24. januar 2012 av Ueland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #37 Del Skrevet 24. januar 2012 Har ikke lest alt nøye nå, MEN kan jeg opprette en bsu 2, OG fylle den opp i år istedenfor bsu 1? Kan jeg bruke de pengene uavhengig av bsu 1? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pixtive Skrevet 24. januar 2012 #38 Del Skrevet 24. januar 2012 *kremt* Siden du ikke så det så var det jeg skrev over et eksempel på hvordan tilstanden blir om prisveksten fortsetter i et like galopperende tempo som i dag. Ellers gleder det meg som fremtidig kjøper at prisene roer seg i områdene rundt oss, håper det kunne roet seg litt her og snart. Oi oi, en person som faktisk tar det med ro om noen overser en setning? Sjeldent vare nå til dags virker det som! Takker og bukker med andre ord for å slippe å bli "raget" på. Noen andre må svare personen ovenfor meg da eg ikke hadde engang hørt om BSU 2 før eg leste denne tråden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 24. januar 2012 #39 Del Skrevet 24. januar 2012 Har ikke lest alt nøye nå, MEN kan jeg opprette en bsu 2, OG fylle den opp i år istedenfor bsu 1? Kan jeg bruke de pengene uavhengig av bsu 1? Ja, du kan fylle opp BSU 2 istedenfor BSU 1. Hva mener du med "bruke de pengene uavhengig av bsu 1"? Vilkårene for bsu 2 er de samme som for bsu 1 unntatt skattefordelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #40 Del Skrevet 24. januar 2012 Er forøvrig 23 selv og har en rimelig grei sum på BSU for øyeblikket. Hvor mye er det å regne i dagens samfunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå