Måndagsbarn Skrevet 19. januar 2012 #21 Skrevet 19. januar 2012 Gud så naiv du er. Hun kunne IKKE feste rundt og brukt penger skjødesløst da hun står under nøye observasjon til enhver tid. Begynner hun å oppføre seg som festdronning ville det være den eneste dronningtitelen hun noen gang får, for da blir kongehuset avskaffet, og det ganske fort. Sånn som yngsteprinsen i England oppfører seg utad, så stemmer vel ikke dette helt 2
Daraya Skrevet 19. januar 2012 #22 Skrevet 19. januar 2012 Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg mener å sammenligne med lille Island blir litt feil. Island har rundt 310 000 innbyggere, langt mindre landareal og langt større økonomi. Finland er vel bedre å sammenligne med, selv om det heller ikke optimalt. Lille Island? Norge har snaue 5 millioner, globalt sett er det et lite land også. Jeg foretrekker uansett president, den kvitter man seg med etter noen år. En president trenger ikke være politiker nødvendigvis, det finnes mange land der presidenten kun har representative oppgaver og ingen makt, akkurat som kongen i Norge.
Grønt blad Skrevet 19. januar 2012 #23 Skrevet 19. januar 2012 Lille Island? Norge har snaue 5 millioner, globalt sett er det et lite land også. Jeg skulle vel spesifisert at jeg sammenlignet med Norge. Jeg foretrekker uansett president, den kvitter man seg med etter noen år. En president trenger ikke være politiker nødvendigvis, det finnes mange land der presidenten kun har representative oppgaver og ingen makt, akkurat som kongen i Norge. Det gjør det, bl.a. Tyskland, men hvem har hørt om Christian Wulff? En av fordelene med å ha et kongehus er økt oppmerksomhet fra utenlandsk presse, noe presidenter som representerer ikke får. La dog dette ikke bli en diskusjon for eller mot kongehuset. Lag heller en ny tråd der det er tema.
Brunhilde Skrevet 19. januar 2012 #24 Skrevet 19. januar 2012 Mette Marit finnes ikke representativ for verken Norge eller skandinavia. Hun bruker en halv million på religiøse tullesmykker og en halv million til på italiensk design? I tillegg oppfører hun seg på ingen måte som en rollemodell Kongefamilien bør enten oppføre seg som representanter for Norge eller pelle seg ut av landet! Eller pelle seg ut av landet, ja? Du er kanskje en av de som mener det samme når det kommer til alle du ikke liker? Eller? Reflektert er du ikke, det skal du ha! 1
Drizzt Skrevet 19. januar 2012 #25 Skrevet 19. januar 2012 Jeg liker kronprinsparet og syns barna er søte, men å bruke 1.3 mil på 24-timers barnevakt av pedagoger ser ganske rart ut når det er så stor mangel for pedagoger i barnehagene. De 1.3 mil kan sikkert brukes mer fornuftig enn dette. 2
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 19. januar 2012 #26 Skrevet 19. januar 2012 Sånn som yngsteprinsen i England oppfører seg utad, så stemmer vel ikke dette helt Han er da ingen tronfølger heller. Ikke den første i rekken i alle fall. Særlig ikke når W og Kate en gang får barn (hvis de får det).
Gjest "gjest" Skrevet 19. januar 2012 #27 Skrevet 19. januar 2012 ER ikke rart MM ikke har råd til å betale barnevaktene sine når hun kjøper seg "religiøse smykker" til en halv million kroner.... 1
Gjest BamseB Skrevet 19. januar 2012 #28 Skrevet 19. januar 2012 De burde absolutt få mer penger! Norges kongelige burde regelrett drukne i penger, husk på at de er vårt rikes høyeste. Ta et par prosent av U-landsstøtten Norge sender ut i året og server det skattefritt til kongefamilien 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #30 Skrevet 19. januar 2012 Jeg skal ikke uttale meg for eller i mot kongehuset her, men siden Kronprinsessen får så mye kritikk for sitt forbruk, synes jeg det er greit å skille snørr og bart. Så vidt jeg vet dekkes minimalt av kronprinsparets private forbruk (inkludert offisielle antrekk) av apanasjen. Hovedandelen av apanasjen går til drift og vedlikehold av eiendom, lønnskostnader til stab, utgifter til representasjon osv. Kongehuset er ikke regnskapspliktige, men det blir ført nøye kontroll over bruk av apanasjen, og et høyt privat forbruk av apanasje er ikke akseptert. Dronning Sonja får mye skryt for at hun driver "gjenbruk" av sine kjoler og smykker, men det mange glemmer, er at de kjolene og smykkene hun bruker flere ganger på ett tidspunkt har vært nye. Jeg håper, og antar, at Kronprinsessen vil følge i sin svigermors fotspor, og at de kjolene og smykkene hun kjøper nå, er kjoler og smykker vi vil se henne bruke flere ganger i årene som følger. Når det gjelder barnepasserne som tråden egentlig er om... Her er det spesielle omstendigheter. Jeg antar at barnepasserne også må gi hjemmeundervisning på reiser, og de må i tillegg være fast ansatte. Da må kronprinsparet følge de lover som er gitt i arbeidsmiljøloven. Jeg kjenner ikke detaljene, men jeg antar det er riktig som det står i artikkelen at loven sier at det på en reise med overnatting trengs det tre barnepedagoger. Nå er ikke VG alltid den beste kilden, men den er i alle fall hakket bedre enn Se og Hør, og artikkelen i VG er i alle fall litt mer utdypende. 3
I Grosny Skrevet 20. januar 2012 #31 Skrevet 20. januar 2012 Med tanke på at de får 8 mill i apanasje, burde det holde til at nabojenten kan sitte barnevakt, det er jo ingen av våre barn som har en pedagog tilgjengelig 24 timer i døgnet, så hvorfor i all verden skal de ha det?? 8 millioner er ikke all verden. Husk at denne familien er en slags pr-bedrift for landet Norge, som jobber drøye skift. De har også ekstraordinære utgifter til f.eks klær, siden kongelige klær er mye dyrere enn vanlig arbeidstøy. De bør ha flotte biler, og i det hele tatt framstå som kongelige.
I Grosny Skrevet 20. januar 2012 #32 Skrevet 20. januar 2012 ER ikke rart MM ikke har råd til å betale barnevaktene sine når hun kjøper seg "religiøse smykker" til en halv million kroner.... Skal liksom kronprinsessa ha dårligere smykker enn snittet av de andre representasjonsdamene de møter?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #33 Skrevet 20. januar 2012 På hvilken måte oppfører hun seg ikke som en rollemodell? Hvilke handlinger/uttalelser legger du til grunn for dette? Jeg lurer fordi jeg ikke kan peke på en spesifikk handling/uttalelse hun har gjort som går i retning av at hun skulle være en dårlig rollemodell. Slik jeg har sett det har hun, på tross av at "halve landet" mislikte henne da hun kom inn i kongehuset, taklet alt som er lagt på henne, ser ut til å få seg gode venner i alle lag (både "vanlige" nordmenn, kjente, artister, kongelige fra andre land osv.) - om dette ikke er grei norgesreklame vet jeg ikke helt hva du egentlig forventer? Med f.eks en president ville utgiftene vært like høye, om ikke mer, og alt han/hun foretok seg ville være del av et politisk spill om popularitet og egen vinning. Mette Marit vinner da ikke noe valg ved å løpe rundt i fine kjoler, og det synes egentlig jeg er helt greit Det kan godt hende at utgiftene ville vært like høye eller høyere, men en president er da folkevalgt, ikke noe noen tilfeldigvis er født i eller gifter seg inn i. Mette marits kjoler er tragiske, syns det er synd hun bruker så mye penger på noe som ser helt grellt ut, hun kunne fått kjoletips av de svenske prinsessene heller ( Men det var nå litt off topic) Hvis jeg skal komme med noe saklig her så syns jeg at de får nok fra før av, de kan vel i steden ta penger fra andre poster i budsjettet sitt.
Gjest Rastl0s Skrevet 20. januar 2012 #34 Skrevet 20. januar 2012 1.3 mill for barnepass er drøyt synes jeg. Som nevnt; spar inn på andre poster. De bruker nok penger som det er. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. januar 2012 #35 Skrevet 20. januar 2012 De må vel ha en fast stab som skal ta vare på barna, og da er det vel ikke unaturlig at man trenger tre i turnus for å få det til å gå opp, og de bør jo være fast ansatt for å gi barna stabilitet. Det er vel ikke mange barn i landet som har to foreldre som mer eller mindre konstant er på reisefot? Nå vet jeg ikke hvor mange reisedøgn kronprinsparet har i året når de representerer for fullt (noe MM vel ikke har gjort i år + indiareise), men jeg vil tro det er ganske så mye.
Hm.. Skrevet 20. januar 2012 #36 Skrevet 20. januar 2012 Det er kun én ting å si om kronprinsparet: Avsett dem!
Gjest Sobril Skrevet 20. januar 2012 #37 Skrevet 20. januar 2012 Personlig så driter jeg i hele kongehuset. På generelt basis kan man vel si at de aller fleste trenger mer penger til et eller annet. Så at kongefamilien også har behov for mer midler kommer vel ikke som noen bombe akkurat.
Gjest Koala Skrevet 20. januar 2012 #38 Skrevet 20. januar 2012 Kronprinsparets apanasje er ganske beskjeden og veldig mye mindre enn det en president med stab ville fått. Sånn sett lønner det seg å ha et kongehus fremfor et presidentsystem. På grunn av den funksjonen de har vil de ha andre behov enn oss andre. Noen av disse behovene koster penger. Det har bl.a med sikkerhet å gjøre. Perosnlig er jeg langt mer bekymret for det voldsomme forbruket Jens Stoltenberg m/stab har. Her skal det reises verden rundt på luksusklasse både når det gjelder fly og hotell, og i motsetning til kongefamilien som er åpne om det de bruker penger på forsøker Jensegutt å skjule luksuslivet sitt mest mulig.
Måndagsbarn Skrevet 20. januar 2012 #39 Skrevet 20. januar 2012 Kronprinsparets apanasje er ganske beskjeden og veldig mye mindre enn det en president med stab ville fått. Sånn sett lønner det seg å ha et kongehus fremfor et presidentsystem. På grunn av den funksjonen de har vil de ha andre behov enn oss andre. Noen av disse behovene koster penger. Det har bl.a med sikkerhet å gjøre. Perosnlig er jeg langt mer bekymret for det voldsomme forbruket Jens Stoltenberg m/stab har. Her skal det reises verden rundt på luksusklasse både når det gjelder fly og hotell, og i motsetning til kongefamilien som er åpne om det de bruker penger på forsøker Jensegutt å skjule luksuslivet sitt mest mulig. For ikke å snakke om måten Jens og gjengen -faktisk- behandler kongen.. det har kommet frem mer enn én gang at Jens har vist dårlig dømmekraft/mangel på respekt for kongefamilien. Bl.annet den gangen han delte ut medaljer som kongen normalt sett skal gjøre, når han ikke dukker opp ved spesielle statsråd o.l.- det er kanskje "Bagateller", men det sier noe om hva slags etikette (og behandling) man kan forvente av statsministeren når han ignorerer eller trosser kongen sin.
jenascia Skrevet 20. januar 2012 #40 Skrevet 20. januar 2012 jeg syns det er helt forkastelig at de som får så forferdelig mye iløpet av året, ber om MER!!! kan ikke mette marit kjøpe, om så bare et par tusenkroners, billigere kjoler til hver annledning?!!? er det så forbanna vanseklig når du har en såpass feit inntekt å finne litt lommerusk hvis hun MÅ ha pedagog hele døgnet? de har altså ikke en shitt å klage på, de har det som plommen i egget og mye mer, også klager dem fordi det er for lite? skulle ønske jeg hadde en inntekt på 16 mill, da skulle jeg lett holdt kjeft og forvaltet med nok av overskudd!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå