Gå til innhold

innlegges på dps

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jah... Etter utallige psykologtimer, depresjoner og destruktive ting, har psykologen bestemt at jeg skal legges inn på DPS. Har samtykket, så det er frivillig. Jeg vet at jeg har et problem... Jeg har aldri vært innlagt før, så jeg har noen spørsmål:

Det jeg lurer på er: Hva kan jeg vente meg?

Noe spesielt jeg bør/ikke bør ha med? (klær, bøker, pc, mobil, strikketøy....)

Er det regler for ting man ikke får ha? (Tar de fra meg kniven min om jeg har med meg den?)

Er det noen organiserte aktiviteter, eller kommer jeg bare til å sitte alene på rommet?

Hjelper det?

Må man gjøre noe annet enn å bare sitte i ro?

Hvor lenge er det vanlig å være innlagt når man legges inn for depresjon med selvmordsfare?

Ellers noen som vil dele erfaringer av noe slag?

Veldig takknemlig om noen svarer.

på forhånd takk

Hilsen Aurora

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hatet det.

Skrevet

Jah... Etter utallige psykologtimer, depresjoner og destruktive ting, har psykologen bestemt at jeg skal legges inn på DPS. Har samtykket, så det er frivillig. Jeg vet at jeg har et problem... Jeg har aldri vært innlagt før, så jeg har noen spørsmål:

Det jeg lurer på er: Hva kan jeg vente meg?

Er det regler for ting man ikke får ha? (Tar de fra meg kniven min om jeg har med meg den?)

Er det noen organiserte aktiviteter, eller kommer jeg bare til å sitte alene på rommet?

Hjelper det?

Hvor lenge er det vanlig å være innlagt når man legges inn for depresjon med selvmordsfare?

Veldig takknemlig om noen svarer.

på forhånd takk

Hilsen Aurora

Ved en planlagt innleggelse vil du som regel få en forvernssamtale, så da kan du spørre selv. :) Eventuelt kan du spørre psykologen din.

Svarene kommer an på hva slags avdeling du skal på, en stabiiseringsavdeling/korttidsavdeling kan være annerledes enn en mer langtidsorientert avdeling.

Klær, bøker, mobil, strikketøy er greit, noen tillater ikke egen PC.

Du kan selvfølgelig ikke ha med deg kniv, og ja, den vil bli tatt fra deg.

Det er mening at du skal få aktiv behandling, så å sitte alene på rommet trenger du ikke være bekymret for. Noen legger vekt på trening og fysisk aktivitet. Lengden på oppholdet kommer an på din bedring, kapasitet og en rekke andre ting. Om det hjelper akkurat deg er umulig å svare på. Du får størst utbytte om du deltar aktivt i egen behandling og følger opp planene, sier fra om hva du ønsker deg og ikke ønsker deg osv.

Siden det er frivillig kan du jo bare skrive deg ut når du vil.

Skrevet

Men hvor lenge er det vanlig å være innlagt? Liksom en dag eller en måned?

Skrevet

Det jeg lurer på er:

Hva kan jeg vente meg?

Det blir laget en behandlingsplan for deg (du er med på å utforme den). Der inngår samtaler med psykiater/psykolog, evt. medisiner, evt. gruppeterapi/samtaler. Det blir satt opp delmål for behandlingen.

Du får eget rom. Dagen starter ofte med møte med de andre pasientene og ansatte på din avdeling. Så er det ulike aktiviteter man kan være med på. HVis det er åpen post på DPS, kan du ofte få permisjon i helgene hvis du er i stand til det. Sannsynligvis ikke første helgen.

Ta med klær du føler deg vel i. Du kan vaske klær der. Bøker er greit å ha med, men mange steder har de bøker du kan låne. PC kan du ta med, men usikker på om reglene for dette er likt overalt. Mange steder vil de ikke at du skal sitte isolert med pc hele tiden. Mobil er greit å ha med. Strikketøy hvis du liker det (ikke sikkert du får ha det hos deg hele tiden pga spisse gjenstander, men de ansatte kan oppbevare det for deg).

Hvorfor skal du ha med kniv? Ikke ta med det, heller ikke saks og andre spisse/skarpe gjenstander. Er du en som skader deg selv, så ikke ta med barberblader.

Det er organiserte aktiviteter, men sannsynligvis vil du få tilbud om dette litt etter litt.

Hjelper det?

Ja! :jepp:

Det hjelper å være aktivisert, men du styrer det i noen grad selv. Men det forventes at du deltar på det som er på behandlingsplanen din.

Vanskelig å svare på. Sannsynligvis vil du få vite omtrent hvor lenge når du legges inn. Det avhenger litt av når du er klar for å skrives ut til ettervern.

Vær forberedt på å møte mange forskjellige folk, det kan ofte være en utfordring å omgås noen av de andre pasientene. Men da har du lov til å skjerme deg selv, men si gjerne fra til de ansatte hvis det er noen det er ubehagelig å være rundt.

Skrevet

Ingen som vet hvor lenge det er vanlig å være innlagt?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet hvor lenge det er vanlig å være innlagt?

det går det ikke an å svare på for det er forskjellig fra person til person. Noen blir noen få dager, andre blir mange måneder.

Skrevet

Huff. jeg er helt fortvilet. Er så redd for at det blir lenge... Tror jeg dropper det. Får panikk om jeg ikke har kniven tilgjengelig

Skrevet

Huff. jeg er helt fortvilet. Er så redd for at det blir lenge... Tror jeg dropper det. Får panikk om jeg ikke har kniven tilgjengelig

Du er selv med å bestemme hvor lenge.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Du legger deg inn frivillig, da kan du dra samme dagen som du kommer om du har lyst til det.

Skrevet

Du er selv med å bestemme hvor lenge.

Men hva er realitstisk? Det er indirekte tvang, fordi jeg ville blitt tvangsinnlagt om jeg ikke hadde gått med på innleggelsen...

Skrevet

Men hva er realitstisk? Det er indirekte tvang, fordi jeg ville blitt tvangsinnlagt om jeg ikke hadde gått med på innleggelsen...

I så fall vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til frivillig innleggelse.

Realistisk innleggelseslengde kommer an på hvor dårlig du er, hvordan du responderer på behandlingen og hvor lang tid det tar. Det er helt umulig å si. Et par-tre uker i første omgang? Du får lov til å dra hjem med følge etter en stund, du får ta i mot besøk, du får sikkert dagspermisjon og helgepermisjon etterhvert hvis du får et lengre opphold.

Skrevet

Hvis jeg slutter å møte opp hos psykologen, og slår av telefonen... Gjør de noe med det, eller vil jeg slippe mer mas da? TS

Skrevet

Hvis jeg slutter å møte opp hos psykologen, og slår av telefonen... Gjør de noe med det, eller vil jeg slippe mer mas da? TS

Vil du ikke bli bedre, bli frisk?

• Liker 1
Skrevet

Vil du ikke bli bedre, bli frisk?

Annen AB: Det lurte jeg også på.

Skrevet

I verste fall kommer de på døra og tar deg med tvang...

Har du mulighet til å reise fra landet, så går det kanskje, men bare å låse seg inne hjemme vil oftest bare gjøre vondt verre.

Jatt med, og smil pent. Så lenge de kan skrive i papirene at du fremstår stabil og samarbeidsvillig så slipper du MYE raskere ut.

Skrevet (endret)

Jeg var innlagt da jeg var yngre, men da altså på barne/ungdomsavdeling. Jeg vet ikke hvor forskjellig det er. Jeg synes ihvertfall det var herlig. En liten pause fra hverdagen. Jeg hvilte mye, men ellers så var det jo et fellesrom med TV, piano og slikt. Veldig fargerikt og fint. Det var lagt opp til daglige aktiviteter, som svømming, klatring, fjellturer, kino osv. Daglige samtaler med psykolog. Evig varmtvann så man kunne dusje så lenge man ville :fnise:

Masse god mat var det også! :jepp:

Jeg hadde med meg en bærbar DvD-spiller som jeg hadde om kvelden da jeg skulle sove(kan ikke sove uten TV/film om jeg er alene), PC vet jeg ikke noe om for det hadde jeg ikke på den tiden uansett.

Den første tiden gikk jeg også på privatskole på sykehuset for å ta igjen det tapte, men det nektet jeg etterhvert. Var der alt i alt ca. 3 uker tror jeg, men da tuslet jeg til slutt av gårde på sokkelesten for da hadde jeg fått nok. Det var før behandlingstiden egentlig var ferdig, men de gjorde ikke noe. Det var jo mitt valg.

Edit: Jeg var også lagt inn for depresjon med selvmordsfare.

Endret av Aspera
Skrevet

De går gjennom bagasjen din når du kommer, så om du har med deg kniv tar de den fra deg. Men er du på åpen avdeling kan du jo gå ut og inn som du vil, så det er jo ikke noe problem å skaffe nytt.. Jeg har vært mye innlagt og er selvskader, og jeg har ikke opplevd at de har gått gjennom tingene mine selv om de vet at jeg har ting jeg kan skade meg med. Jeg blir oppfordret til å levere ting fra meg, men de sier de ikke kan/vil tvinge meg.

Ta med deg ting for å aktivisere deg. Strikketøy, bøker, filmer, pc.

Det er mening at du skal få aktiv behandling, så å sitte alene på rommet trenger du ikke være bekymret for.

Behandling i mitt tilfelle vil si en time med psykiater i uka. Da blir det ganske mange timer alene på rommet...

Skrevet

Hva kan jeg vente meg?

Vanskelig å svare på, egentlig. Men du møter nok likesinnede. Felles måltider. Felles aktiviteter

Det spørs hvordan det er på den avdelingen du havner på. Når jeg var innlagt, tok de fra meg mobilen, og jeg fikk ikke være tilkoblet internett på dataen. Mobilen fikk jeg når jeg var ute av avdelingen, slik at det ikke skulle være forstyrrende for andre. De reglene tror jeg er forandret nå, slik at du får ha mobilen på rommet, men ikke ute på avdelingen

Du må regne med at de sjekker bagasjen din, og tar fra deg ting de mener du kan skade deg med. Slik som kniv, barberhøvel osv.

Du vil nok få fred de første dagene. Jeg slapp å spise felles måltider og være med på felles aktiviteter de første dagene. Etterhvert må du nok delta på de felles aktivitetene, og de er vel opptatt av at du skal få en normal døgnrytme, og at du møter til felles måltider.

Hjelper det?

Veldig individuelt. Det spørs hvor mye du selv legger i det.

Ja, etterhvert må du det.

Hvor lenge er det vanlig å være innlagt når man legges inn for depresjon med selvmordsfare? Jeg var innlagt i fire mnd. Fikk perm dersom jeg oppfylte de kravene de satte til meg. Skrev meg selv ut etter 4 mnd, da jeg mente jeg ble verre

Ta det som det kommer. Det er ikke farlig å være på en slik plass. Du får snakket med fagpersonal, og du møter personer i like situasjoner.

Lykke til. Jeg regner med at du VIL bli frisk, derfor tar du i mot dette tilbudet. Prøv iallefall. Ja, det virker skummelt og jævlig, men jeg kan tenke meg at du er glad når du ser at det funker.

Jeg vet ikke hva du har tenkt å gjøre med kniven, men dersom du driver med selvskading så skal jeg love deg at du kommer til å angre på de arrene når du blir eldre. Det gjør jeg. Det ser ikke særlig pent ut å gå i en pen kjole, med masse arr oppover armene.

Skrevet

Behandling i mitt tilfelle vil si en time med psykiater i uka. Da blir det ganske mange timer alene på rommet...

Deltok du ikke i miljøterapien? Det er jo først og fremst denne som er behandling på avdeling, ikke de individuelle samtaletimene.

Var dette en DPS-avdeling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...