Gå til innhold

Sende 16-åring alene til syden...

Fremhevede innlegg

Skrevet

De er altså fire tenåringsjenter som skal være sammen i en leilighet på Grand Canaria? Hva vet du om de to jentene hun skal bo sammen med?

Jeg ville ikke latt henne dra, og jeg mener det er naivt å tro at hun ikke kommer til å drikke (seg full) og muligens finne på andre ting du ikke vil hun skal gjøre.

Selvsagt, du kjenner din datter best. Det kan hende hun er av de få som ikke ville drukket eller funnet på sprell, men du MÅ også vite at venninnen til datteren din og de to de skal bo sammen med ikke finner på noen sprell, for da blir nok din datter med på sprellene selv om hun i utgangpunktet ikke er av den typen.

Jeg mener du skal være den kjipe mammaen som sier nei til reisen.

Ja, de blir fire jenter. To av de bor i en leilighet der nede og går på vgs, men de kjenner jeg ikke.

En ting jeg vet er at hun kommer ikke til å ha sex. Det vet jeg. Men jeg tror nok hun kan finne på å smake på alkohol om de andre smaker...

Hva mener dere egentlig med sprell og å finne på ting???

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vet at jeg ville oppført meg bra som 16åring, og ikke drukket alt for mye, men jeg vet også at jeg er 1 av 50 når jeg ser på annen norsk ungdom rundt meg. Helt ærlig, 90% drikker seg beyond når de først får sjansen, spesielt når de ikke trenger å bekymre seg om å bli oppdaget når de kommer hjem.

Fire jenter på 16 i syden? Kan ikke la være å se for meg "girls gone wild"-stemning, med body shots, blotting av pupper, vill dansing og bli med villt fremmede hjem. At det blir sånn, trenger ikke være så ille. Nok av jenter har gjort mye "slutty" i sin ungdomstid og vokst opp til å bli greie jenter likevel. Spørsmålet er om du kan godta at din datter mest sannsynlig vil gjøre slikt. Ganske naivt å regne med at de bare kommer til å være på stranden og shoppe.

Endret av melly666
Skrevet

Jeg hadde holdt meg til samme regel som foreldrene mine hadde for sine barn: Ingen ferietur uten voksne før vi var for gamle til at de kunne si noe på det lenger, dvs etter fyllte 18 år. Dere er ansvarlige for jenta, og det er mye som kan skje, ikke bare fyll og voldtekter, men tyveri, sykdom etc., som er vanskeligere å takle når det skjer på fremmed sted fremfor hjemme.

Skrevet

Datteren min har alltid vært/virket ordentlig og jeg merket aldri at hun drakk eller gjorde dumme ting. I ettertid har hun fortalt om tiden som tenåring og ting de gjorde.

De drakk, som de fleste og sov ikke alltid der de sa de sov. Hun gjorde ikke noe galt men de drakk.

Jeg hadde aldri latt datteren min dra til syden som 16-åring. Hun fikk ikke lov til å dra på Hove-festivalen to måneder før hun ble 18 heller.

Vi har jo vært tenåringer selv og vet hva som skjer, mer eller mindre. Jeg håper virkelig ikke datteren min var som mine venninner når de var 15-16. Jeg begynte ikke å drikke før jeg var over 18 men var alltid på fester og der ting skjedde, så jeg fikk med meg hvor dum man kan være. Man behøver ikke å være full for å gjøre dumme ting heller :sjenert:

Skrevet

Hverken jeg eller mine barn hadde fått lov til å reise til syden før fylte 18 - helt uaktuelt.

Jeg vil gå så langt som å si at det er uansvarlig å sende så unge avgårde alene til en sånn plass.

• Liker 2
Skrevet

Jeg reiste selv for første gang på tur med venninner til Rhodos når jeg var 17,husker at jeg fikk nesten ikke bli med fordi jeg ikke var fyllt 18 (fyllte 18 om 3mnder). Husker at vi gleda oss veldig, og vi gikk ut på byen nesten hver kveld. Vi er sånn en typisk venninne gjeng så koste oss på byen,solte oss og bada. Ingen som endte med å gå alene hjem eller bli sanseløst drita.

jeg tror nok ikke jeg ville latt datteren min dratt siden hun kun er 16år og ikke er myndig enda. Men det virker som dere har et ganske åpent forhold da,men foreldre vet som sagt ikke alt. Jeg hadde ei venninne som foreldrene trodde var en flink å snill pike,men bak ryggen deres hadde hun sex og drakk i 15års alderen. Men dette kommer selvfølgelig mye an på personligheten og foreldrene, er man for strenge frister det mer å gjøre de tingene man ikke får lov til.

Mine foreldre og jeg har alltid vært ganske åpne og de visste nok at jeg drakk på ferieturen,men de stoler såpass på meg å vet hvilken type jeg er og at det var en bra jentegjeng som aldri hadde blitt med noen solbrune typer hjem i en mørk bakgate.

nå skal det sies at vi mimrer ennå om denne sydenturen,så du kan jo love henne at hun får dra i framtiden ivertfall :)

Skrevet

Det er snakk om to jenter som går på vgs der nede, og to venninner som skal komme på besøk.

Jeg tviler på at de kommer til å drikke seg drita, flashe pupper, ha sex med vilt fremmede... Har vært 16 jeg også en gang, og vi var veldig snille. Ingen av mine venninnner holdt på sånn.

Vi ventet til vi var 18, men selv da hadde vi gode verdier, men vi drakk alkohol, og ventet med sex til vi fikk en kjæretse.

TS.

Skrevet

Det er snakk om to jenter som går på vgs der nede, og to venninner som skal komme på besøk.

Jeg tviler på at de kommer til å drikke seg drita, flashe pupper, ha sex med vilt fremmede... Har vært 16 jeg også en gang, og vi var veldig snille. Ingen av mine venninnner holdt på sånn.

Vi ventet til vi var 18, men selv da hadde vi gode verdier, men vi drakk alkohol, og ventet med sex til vi fikk en kjæretse.

TS.

Virker som du allerede har bestemt deg da. Hørres litt ut som mine venninner,altså snille og greie jenter. nå er ivertfall ikke grand canaria akkurat kjent som europas største partyøy heller da, så det går nok bra.

Skrevet (endret)

TS.

Spiller da ingen rolle. Jeg hadde for øvrig ikke fått reist på jentetur til Hemsedal, heller, før jeg var 18 år og myndig. Nettopp fordi foreldrene mine var ansvarlige for meg i tilfelle det skjedde noe. Og jeg var heller ikke typen som flashet pupper, hadde skrubbsår oppetter ryggen etter pulings oppetter veggen bak hjørnet på festen man var på eller liknende.

Spør deg selv: Kan du tilgi deg selv om det skjer din 16 år gamle datter noe, være seg alt fra alkoholforgiftning til nesten-drukning, og du er timesvis unna å komme henne til unsetning, og du vet at det heller ikke er andre voksne hun kjenner til stede for henne?

Endret av Rosalie
  • Liker 1
Skrevet

Spiller da ingen rolle. Jeg hadde for øvrig ikke fått reist på jentetur til Hemsedal, heller, før jeg var 18 år og myndig. Nettopp fordi foreldrene mine var ansvarlige for meg i tilfelle det skjedde noe. Og jeg var heller ikke typen som flashet pupper, hadde skrubbsår oppetter ryggen etter pulings oppetter veggen bak hjørnet på festen man var på eller liknende.

Spør deg selv: Kan du tilgi deg selv om det skjer din 16 år gamle datter noe, være seg alt fra alkoholforgiftning til nesten-drukning, og du er timesvis unna å komme henne til unsetning, og du vet at det heller ikke er andre voksne hun kjenner til stede for henne?

Sier som Rosalie; kan du tilgi deg selv om noe skulle skje? Hun er tross alt bare 16 år... Jovisst kan mye skje med en som er 18 år på tur, men det er tross alt langt fra 16 til 18 år. De fleste foreldre er nok litt naive når det gjelder barna og hva de egentlig gjør. Nå vil datteren din være på laaaaaaangt unna, og du kan ikke klare å nå henne på kort tid om noe skulle gå galt.

Jeg hadde IKKE latt min sekstenåring dratt på tur så langt uten at det var andre voksne ansvarlige som kunne sjekke litt (om det skulle være behov) og som kunne trå til om noe skjedde.

• Liker 1
Skrevet

Mine døtre fikk ikke reise til syden alene før de ble myndige. Om noe hadde skjedd med min 16-årige datter ville vi foreldre vært ansvarlige. Kanskje ville jeg aldri tilgitt meg selv i ettertid heller, fordi vi hadde vært så dumme å la hehne få reise.

Jeg har vært ung og dum selv i min tid, og vet at leie ting lett kan skje enten man vil eller ei. Er man myndig så bestemmer man over seg selv, selvsagt kan man rote seg bort i mye rart da også, men det ansvaret er ikke foreldrenes.

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke ta en uke ferie og reise ned sammen med dem? Dere kan jo bo på et hotell i nærheten?

Min 16-åring vil ha meg med på skiferie til et populært vintersted nå i vinterferien sammen med noen venninner. Jeg blir med dem, jeg, står på ski sammen med dem på dagen og vi koser oss med god mat om kvelden. Tror nok at de synes det er greitt at en voksen er sammen med dem, da ingen av dem er over 18 år og det er litt "ugreitt" å være der alene (ingen av dem har vært der før). Gleder meg til turen, tror vi får det koselig!

• Liker 2
Skrevet

har du sett filmen TAKEN? to unge jenter drar til paris og er trygge i sin leilighet, neida, plutselig kommer den albanske mafiaen og kidnapper dem og skal dope dem ned og gjøre horer av dem. uansett hvor forsiktig man er kan fæle ting skje. for det fins onde mennesker. selv på koselige familieøya gran canaria.

Skrevet

Jeg har 3 voksne barn og ingen av de ville fått lov til å reise uten voksne til syden i en alder av 16. ikke fordi jeg ikke stolte på dem,men situasjoner kan oppstå som 16 åringer ikke er modne/ voksne nok til å takle. Forstår at du synes det er kjipt å nekte datteren din å dra på denne turen,men i og med at du lufter det her så sier nok magefølelsen din at dette er noe du ikke har så veldig lyst til. Hør på den du. Kan hende datteren din blir sur,men det går over og hennes tur til syden kommer når hun blir eldre.

Det er jo noe av jobben med å være foreldre at vi også må ta de upopulære avgjørelsene når vi føler det er til det beste for våre håpfulle selv om de ikke alltid ser det selv.

Skrevet

Tidene har forandret seg, og 16-åringer er faktisk (i de fleste tilfeller) såpass ansvarsfulle at de ikke drikker seg dritings og mister hverandre på fylla på et ukjent sted. Når jeg var 15 var jeg med ei venninne til ei leilighet de har i utlandet (foreldrene var der også, så blir ikke helt det samme som dette), vi ble kjent med noen andre ungdommer og ble med de en tur til byen. Vi forsto at dette ikke var gode, gamle, trygge Norge - delte ei stor flaske rusbrus og ringte hverandre omtrent med en gang vi ikke så hverandre lenger. Hvis du tar deg en ordentlig prat med jenta di om hvor fort gjort det er at ting går galt, og gir hun div. forholdsregler hun bør følge, så syns jeg du skal la henne dra. Jeg tror det er en fin opplevelse for henne å få komme seg ut i verden uten mor og far, og det er faktisk bare to år til hun blir myndig og kan flytte hvor som helst i verden uten at dere egentlig skulle hatt noe å si. Da syns jeg det er greit at hun har litt erfaringer å spille på.

Skrevet

Jeg hadde aldri sendt en 16-17 åring til sør-Europa, Gran Canaria etc. uten at det var voksne anvarspersoner med på turen.

Språkreise, der barnet bor hos en familie, og har voksne reiseleder med, hadde vært en annen sak.

Noen ganger må en være den som setter grensene.

Å være forelder handler ikke om å gjøre seg mest mulig populær ;)

• Liker 1
Skrevet

Nå er det snakk om min datter og hennes venninne som skal dra til syden for å besøke en venninne som bor der nede mens hun går på vgs.

Så jeg tror ikke de har sex og stoff i tankene. Jeg vet de har gode verdier.

Min store skrekk er om hun drikker seg sanseløs, ja ... om alle jentene gjør det, kan jo hva som helst skje.

Men denne venninne som hun skal dra med, hun drikker ikke.

Det er akkurat det jeg tenker på, først kommer drikkepress, så kommer press om det andre. Jeg har jo ingen peiling om de kommer til å drikke, men allerede når man er ute og spiser kommer presset om drikking fra kelnere osv. Gratis drikke.

Min erfaring var at det var de sportsglad jentene som aldri drakk hjemme som dro først til syden og drakk seg drita, da de ikke var vant til dette hjemme og virkelig ville skeie ut på ferie. Da er faren stor for at hun ikke vet hvor mye hun tåler, ikke vet hvordan du kan oppføre seg osv. En drink blir til mange i syden, man trenger ikke gå inn for at man skal bli drita for å bli det ganske fort når man ikke er vant til å drikke.

Skrevet

Det som gjør at jeg er positiv til dette er at disse to jentene, som datteren og venninne skal besøke, er der i regi av den videregående skolen, så jeg tenkte det ville være trygt siden de bor i et norsk miljø.

Det som holder meg igjen er alt det skumle som kan skje ... men Gran Canaria er vel ganske trygt, eller?

Hva syns dere om foreldrene til denne venninnen til datteren min, som sier ja til turen?

Jeg går ut ifra at de sier ja, fordi hun skal besøke og bo hos denne venninnen, og at de mener det er trygt?

Aller mest vil jeg at hun skal bli hjemme til hun er 20, men samtidig tenker jeg at denne turen er en trygg tur som hun kan vokse på.

Gjest MorAase
Skrevet

Om du vil ha jentungen alene på grisefester så ja jøss, send henne sporenstreks avgårde.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...