AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #1 Skrevet 18. januar 2012 Min 16-åring, som blir 17 sent på høsten, vil så gjerne dra på ferie med en jevnaldrende venninne (hun blir 17 til våren). Min datters venninne har en venninne som går på vgs på gran canaria, hvor hun deler leilighet med en annen jente som også går på vgs. De vil isåfall bo hos disse to jentene. Spørsmålet er : skal jeg sende min datter sammen med venninnen hennes på ferie i vinterferien til gran canaria? De skal bo hos denne venninnen som går på vgs, og de forteller at det er et trygt område der det bor mange nordmenn. Jeg syns det er litt skummelt å sende datteren min avgårde, men de sier jeg kan få prate med foreldrene til denne venninne som går på skole i gran canaria. Jeg går jo utifra at om disse foreldrene velger å sende datteren sin alene i 3 år på vgs i syden, så er det trygt og godt? Min datters venninne har fått lov til å dra av sine foreldre, så da er det bare jeg som må bestemme meg. Jeg må innrømme at jeg er litt hønemor ... Håper på gode råd og tilbakemeldinger
klakkekatt Skrevet 18. januar 2012 #2 Skrevet 18. januar 2012 Send henne, ingen fare vil jeg tro. Hun vil nok kose seg, å når du får muligheten til å snakke med de andre foreldrene så... 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #3 Skrevet 18. januar 2012 Sånn seriøst, stoler du på datteren din? Hva slags type er hun? Dette vet du best selv.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #4 Skrevet 18. januar 2012 Send henne, ingen fare vil jeg tro. Hun vil nok kose seg, å når du får muligheten til å snakke med de andre foreldrene så... Foreldrene til denne jenta som går på vgs i gran canaria bor i Norge, men jeg vil nå ta en prat med de. De er vel like redde for sin datter som jeg er for min?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #5 Skrevet 18. januar 2012 I utgangspunktet tenker jeg at du burde la datteren din dra, men jeg mener det kommer an på en del ting. Det er ikke alle 16-åringer jeg hadde sendt avsted på den måten, men de aller fleste hadde det nok gått bra med. Hvis hun er en pliktoppfyllende, ærlig og grei jente, hadde jeg tatt kontakt med foreldrene til jenta som går på VGS der og forhørt meg litt om forholdene. Hvis jeg var fornøyd med informasjonen jeg hadde fått der, hadde jeg sendt jenta av gårde. Hvis hun er en trøblete tenåring som jeg ikke stolte helt på, hadde saken vært en annen. 4
Gjest Rastl0s Skrevet 18. januar 2012 #6 Skrevet 18. januar 2012 Mye rart som kan skje i syden på fylla... Er annerledes med gutter og jenter som drar alene.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #7 Skrevet 18. januar 2012 Norsk ungdom drikker som bare det når de kommer til syden. De drikker som bare det generelt også, men allikevel...naivt å sende henne. 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #8 Skrevet 18. januar 2012 Sånn seriøst, stoler du på datteren din? Hva slags type er hun? Dette vet du best selv. Ja, jeg stoler på datteren min, men jeg er redd for at hun skal bli ledet til ting hun ikke tør eller klarer å si nei til. Hun er en sprudlende og glad jente, og hun har jo en del gode verdier. Det jeg er redd for er at noen skal utnytte henne, eller kidnappe henne, fordi jeg vet hun har vansker med å si nei...men hun er blitt flinkere med årene til å sette grenser og å si nei. Venninnen hun skal dra med er veldig selvstendig og har bena godt plantet på jorden, så det føles trygt at hun er med isåfall. Flere innspill?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #9 Skrevet 18. januar 2012 Nå er jeg bare 21, men jeg kan jo fortelle at de fleste sydenturer der 16 åringer drar alene er fylt av fyll og risikosport.. Kan du fortelle hvilket område det der? For om hun bor i puerto rico eller playa del ingles så er det veldig mye festing og shady greier på gang. Selv dro jeg til magaluf når jeg var 17, og der er det veldig få lokale, nesten bare turister som raver rundt drita og uten hemninger. Jeg følte meg tryggere da, og da var vi bare to, men jeg ser jo nå at jeg ikke burde dratt. Er det en fylletur er det både stort press på å bruke penger og ha tilfeldig sex osv, fra flere kanter. Når vi dro en stor gjeng nå i høst til Puerto Rico så nektet jeg nesten å bli med ut etter den første kvelden.. Spørsmålet er om du er redd for at hun skal drikke, eller om du er skeptisk til at hun har det bra i det hele tatt. For gran canaria er en veldig fin øy, med mye og oppleve, og lokalbefolkningen er trivelige, og det er jo et pluss at venninna er kjent i området. Jeg skjønner godt at du er hønemor, jeg kunne nesten ønske at mamma nektet meg å dra når jeg først visste hva jeg da hadde gått glipp av, og det var ikke det store.. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #10 Skrevet 18. januar 2012 I utgangspunktet tenker jeg at du burde la datteren din dra, men jeg mener det kommer an på en del ting. Det er ikke alle 16-åringer jeg hadde sendt avsted på den måten, men de aller fleste hadde det nok gått bra med. Hvis hun er en pliktoppfyllende, ærlig og grei jente, hadde jeg tatt kontakt med foreldrene til jenta som går på VGS der og forhørt meg litt om forholdene. Hvis jeg var fornøyd med informasjonen jeg hadde fått der, hadde jeg sendt jenta av gårde. Hvis hun er en trøblete tenåring som jeg ikke stolte helt på, hadde saken vært en annen. Nei, hun er ikke trøblete. Hun er som tenåringer flest, ja, men hun er veldig grei jente og gjør det hun blir bedt om.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #11 Skrevet 18. januar 2012 Mye rart som kan skje i syden på fylla... Er annerledes med gutter og jenter som drar alene. Det er sant, men jeg tror de ikke kommer til å gå på fylla ... de er mest opptatt av å ligge på stranda og sole seg på dagen og å shoppe. Så går de vel ut å spise om kvelden. Jeg har pratet mye med datteren min om alkohol og at noen kan finne på å putte noe i drinker.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #12 Skrevet 18. januar 2012 Min 16-åring, som blir 17 sent på høsten, vil så gjerne dra på ferie med en jevnaldrende venninne (hun blir 17 til våren). Min datters venninne har en venninne som går på vgs på gran canaria, hvor hun deler leilighet med en annen jente som også går på vgs. De vil isåfall bo hos disse to jentene. Spørsmålet er : skal jeg sende min datter sammen med venninnen hennes på ferie i vinterferien til gran canaria? De skal bo hos denne venninnen som går på vgs, og de forteller at det er et trygt område der det bor mange nordmenn. Jeg syns det er litt skummelt å sende datteren min avgårde, men de sier jeg kan få prate med foreldrene til denne venninne som går på skole i gran canaria. Jeg går jo utifra at om disse foreldrene velger å sende datteren sin alene i 3 år på vgs i syden, så er det trygt og godt? Min datters venninne har fått lov til å dra av sine foreldre, så da er det bare jeg som må bestemme meg. Jeg må innrømme at jeg er litt hønemor ... Håper på gode råd og tilbakemeldinger De oppfører seg bra hjemme,men langt fra hønemor så er fristelsene store. Har du selv sett nattelivet der ungdommene drar ut på GC? jeg snakker ikke om der folk går ut og spise før midnatt,men der ungdommene er kl 2 om natten. Ikke f...om jeg hadde sagt ja. Tror du fristelsene er mindre der enn i Bulgaria,Tyrkia? Du kan sende en mail til kirken der nede å spørre (den norske) I dag syns jeg det er uansvarlig 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #13 Skrevet 18. januar 2012 Norsk ungdom drikker som bare det når de kommer til syden. De drikker som bare det generelt også, men allikevel...naivt å sende henne. Nå er ikke datteren min en typisk festejente. Det er ikke venninnen hun skal dra med heller, så jeg tviler på at det kommer til å bli så mye fest og fanteri. De er mest opptatt av å bli brune på stranda og å shoppe. Det jeg er mest redd for er at det skal komme noen for å utnytte de og å lure de. Men venninne datteren min drar med har ben i nesa, og kommer ikke til å la seg lure. Datteren min er veldig forsiktig og høflig mot fremmede, så jeg er nok mest redd for at hun skal bli lurt eller ledet til noe ...
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #14 Skrevet 18. januar 2012 Det er sant, men jeg tror de ikke kommer til å gå på fylla ... de er mest opptatt av å ligge på stranda og sole seg på dagen og å shoppe. Så går de vel ut å spise om kvelden. Jeg har pratet mye med datteren min om alkohol og at noen kan finne på å putte noe i drinker. Synes det høres rimelig trygt ut å sende denne jenta til syden. Bare ha kontakt med henne hver dag på telefon. Det kan hende jeg var en tenåring utenom det vanlige, men jeg misbrukte ikke mine foreldres tillit ved å drikke alkohol da de stolte nok på meg til å gjøre noe á la dette. Ikke var jeg interessert i det heller.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #15 Skrevet 18. januar 2012 Nå er jeg bare 21, men jeg kan jo fortelle at de fleste sydenturer der 16 åringer drar alene er fylt av fyll og risikosport.. Kan du fortelle hvilket område det der? For om hun bor i puerto rico eller playa del ingles så er det veldig mye festing og shady greier på gang. Selv dro jeg til magaluf når jeg var 17, og der er det veldig få lokale, nesten bare turister som raver rundt drita og uten hemninger. Jeg følte meg tryggere da, og da var vi bare to, men jeg ser jo nå at jeg ikke burde dratt. Er det en fylletur er det både stort press på å bruke penger og ha tilfeldig sex osv, fra flere kanter. Når vi dro en stor gjeng nå i høst til Puerto Rico så nektet jeg nesten å bli med ut etter den første kvelden.. Spørsmålet er om du er redd for at hun skal drikke, eller om du er skeptisk til at hun har det bra i det hele tatt. For gran canaria er en veldig fin øy, med mye og oppleve, og lokalbefolkningen er trivelige, og det er jo et pluss at venninna er kjent i området. Jeg skjønner godt at du er hønemor, jeg kunne nesten ønske at mamma nektet meg å dra når jeg først visste hva jeg da hadde gått glipp av, og det var ikke det store.. Nå er det snakk om min datter og hennes venninne som skal dra til syden for å besøke en venninne som bor der nede mens hun går på vgs. Så jeg tror ikke de har sex og stoff i tankene. Jeg vet de har gode verdier. Min store skrekk er om hun drikker seg sanseløs, ja ... om alle jentene gjør det, kan jo hva som helst skje. Men denne venninne som hun skal dra med, hun drikker ikke.
Grønt blad Skrevet 18. januar 2012 #16 Skrevet 18. januar 2012 De er altså fire tenåringsjenter som skal være sammen i en leilighet på Grand Canaria? Hva vet du om de to jentene hun skal bo sammen med? Jeg ville ikke latt henne dra, og jeg mener det er naivt å tro at hun ikke kommer til å drikke (seg full) og muligens finne på andre ting du ikke vil hun skal gjøre. Selvsagt, du kjenner din datter best. Det kan hende hun er av de få som ikke ville drukket eller funnet på sprell, men du MÅ også vite at venninnen til datteren din og de to de skal bo sammen med ikke finner på noen sprell, for da blir nok din datter med på sprellene selv om hun i utgangpunktet ikke er av den typen. Jeg mener du skal være den kjipe mammaen som sier nei til reisen. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #17 Skrevet 18. januar 2012 De oppfører seg bra hjemme,men langt fra hønemor så er fristelsene store. Har du selv sett nattelivet der ungdommene drar ut på GC? jeg snakker ikke om der folk går ut og spise før midnatt,men der ungdommene er kl 2 om natten. Ikke f...om jeg hadde sagt ja. Tror du fristelsene er mindre der enn i Bulgaria,Tyrkia? Du kan sende en mail til kirken der nede å spørre (den norske) I dag syns jeg det er uansvarlig Det jeg er mest redd for er at hun skal få i seg alkohol og miste alle hemninger ... eller at noen skal utnytte henne... kanskje jeg burde sende en mail til den norske kirken der nede? Men vi har pratet mye om alkohol, og hun sier at hun ikke skal drikke. Hun skal iallfall ikke røre sprit!
Gjest Rastl0s Skrevet 18. januar 2012 #18 Skrevet 18. januar 2012 Det er sant, men jeg tror de ikke kommer til å gå på fylla ... de er mest opptatt av å ligge på stranda og sole seg på dagen og å shoppe. Så går de vel ut å spise om kvelden. Jeg har pratet mye med datteren min om alkohol og at noen kan finne på å putte noe i drinker. Er mye foreldre ikke vet ja... Dro med kamerater alene før jeg var 18 selv, og jo det ble mye drikking selv om vi lovte foreldrene at det ikke ville skje. Man sier jo ikke sånt til foreldre om man vet det ikke ville sendt dem da. Så du må nok regne med at de drikker. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #19 Skrevet 18. januar 2012 Nå er ikke datteren min en typisk festejente. Det er ikke venninnen hun skal dra med heller, så jeg tviler på at det kommer til å bli så mye fest og fanteri. De er mest opptatt av å bli brune på stranda og å shoppe. Det jeg er mest redd for er at det skal komme noen for å utnytte de og å lure de. Men venninne datteren min drar med har ben i nesa, og kommer ikke til å la seg lure. Datteren min er veldig forsiktig og høflig mot fremmede, så jeg er nok mest redd for at hun skal bli lurt eller ledet til noe ... Det er fordi hun er 16 år. Det er mange som først begynner å drikke i denne alderen, gjerne når de er med venner og vil prøve nye ting. Mange ungdommer klarer også å lure foreldrene til å tro at de ikke er festfolk, fordi de er flinke til å lyve/ikke deler informasjon om den delen av livet deres. Tenk om din datters første opplevelse med flatfylla blir langt nede i syden, hvor du ikke kan hente henne om hun havner i trøbbel?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #20 Skrevet 18. januar 2012 Hvis datteren din er en ordentlig jente og du stoler på henne, så kan hun vel få lov til å dra? Men er det snakk om en den norske skolen i gran canaria? Hvis det er den jeg tror det er, så må du bare være klar over at det er mye festing der. Det var ihvertfall det når en bekjent av meg gikk der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå