Gå til innhold

Er dette ok trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trener spinning minimum 4 ganger i uka, av og til 5, etterfulgt av vekter på arm og rygg, pluss ekstra styrke med pilatesball på nedre del av rygg. Tidligere så jogget jeg for det meste, men etter en ryggoperasjon så fikk jeg forbud mot jogging.

Er 35 år, normalvektig, og har trent helt siden tenårene......men jeg har ikke så mye erfaring med spinning....

Har ikke slankeplaner, men vil opprettholde den kroppen og kondisen jeg hadde før operasjonen (sykling er greit i følge legene)

Kan spinning erstatte jogging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trener jo kondisjon ja, men på en litt annen måte. Du kommer til å få veldig god kondis på sykkelen, men om du skulle løpt på mølla ville du nok merket at du var i dårligere form enn du ville trodd. Men dette er helt normalt, kroppen blir god på det den gjør.

Om jeg hadde vært deg hadde jeg nok hatt enda mer fokus på styrke, og heller trent kanskje 3 spinningøkter i uka og to dager med et fullkropps styrkeprogram, f.eks. Men det er så klart veldig bra det du gjør - all trening er bedre enn ingen trening :) Og jeg vil tro du vil klare å opprettholde kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener jo kondisjon ja, men på en litt annen måte. Du kommer til å få veldig god kondis på sykkelen, men om du skulle løpt på mølla ville du nok merket at du var i dårligere form enn du ville trodd. Men dette er helt normalt, kroppen blir god på det den gjør.

Om jeg hadde vært deg hadde jeg nok hatt enda mer fokus på styrke, og heller trent kanskje 3 spinningøkter i uka og to dager med et fullkropps styrkeprogram, f.eks. Men det er så klart veldig bra det du gjør - all trening er bedre enn ingen trening :) Og jeg vil tro du vil klare å opprettholde kroppen din.

Ts her;

Jeg trener både spinning og styrke når jeg først er på treningsenteret, dvs 4-5 ganger i uka, dvs en time spinning, etterfulgt av vekter. Jeg blir rimelig svett av spinninga for å si det sånn, så får iallefall opp blodpumpa....

Har stivet av nedre del av rygg med skruer og transplantert hoftebein, så siden jeg har null demping i korsryggen er jogging det verste jeg kan gjøre.....(savner det da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her;

Jeg trener både spinning og styrke når jeg først er på treningsenteret, dvs 4-5 ganger i uka, dvs en time spinning, etterfulgt av vekter. Jeg blir rimelig svett av spinninga for å si det sånn, så får iallefall opp blodpumpa....

Har stivet av nedre del av rygg med skruer og transplantert hoftebein, så siden jeg har null demping i korsryggen er jogging det verste jeg kan gjøre.....(savner det da....)

Ja, jeg synes ikke det ser dumt ut, men tenker at det kan være greit med litt mer variasjon så kroppen din får litt mer utfordring.

Kan du forresten bruke ellipsemaskin? Det kan i alle fall være med på å variere treningsdagene dine litt.

Sier forresten ikke at det er galt det du gjør, håper ikke du tenker det, men tror bare jeg selv ville lagt det opp litt annerledes. Men nå skal det sies at jeg blir veldig lei av å gjøre det samme hele tiden, og jeg har blitt veldig hekta på styrketrening. Så det former nok svaret mitt litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Spinning er knall, det... Brenner fett og gir deg en helsikes kondisjon om du står på. Men 4-6 dager i uka synes jeg var en del. Du kan jo begrense litt og slenge inn litt styrke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her;

Før operasjonen så trente jeg mye mere enn jeg gjør nå...trening er den beste medisin for ryggen min. Trener jeg mindre enn 4 økter i uka sliter jeg med smerter.

Har prøvd elipsemaskin, men det var ikke noe for meg..holdt på å kjede meg ihjel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts igjen;

En vanlig treningsøkt for meg er;

1t spinning, 30min styrke, 15min pilatesball ( påkrevd av fysio), og uttøying. I tillegg trener jeg slynge to ganger i uka hos fysio. Og jeg går en time tur med hunden min i ulendt terreng hver dag (nei, jeg jobber ikke nå, er sykemeldt pga ryggoperasjonen, og min jobb er å bli frisk i ryggen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du har fått en rutine som funker for deg. Men om vi skal svare på om det er ok trening, kanskje du kan si litt mer om målene dine, bortsett fra smertelindring og det å bli frisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du har fått en rutine som funker for deg. Men om vi skal svare på om det er ok trening, kanskje du kan si litt mer om målene dine, bortsett fra smertelindring og det å bli frisk :)

Ts;

Målet er vel som jeg skrev smertelindring, sterk rygg, god kondis, holde kroppen ved like, unngå at tyngdekraften får ta overhånd over rumpe, lår, armer mage.....

Jeg er generelt glad i trening, det gir meg energi og bedre nattesøvn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å gjøre styrketreningen før spinningen.

Du trener ikke styrke ben, oppfatter jeg? Selv om du kjører spinning, så ville jeg ikke unnlatt gjøre knebøy/utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å gjøre styrketreningen før spinningen.

Du trener ikke styrke ben, oppfatter jeg? Selv om du kjører spinning, så ville jeg ikke unnlatt gjøre knebøy/utfall.

Ts her;

Jeg kan ikke/får ikke lov til å gjøre utfall/knebøy pga min avstivede korsrygg, jeg har plate, 4 skruer og transplantert hoftebein i ryggen. Men, jeg får trent bein ved gange i ulendt terring og spinninga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver 30 min styrke. Hva består det av?

Ts;

Jeg gjør forskjellige øvelser på apperater på treningsenteret som går på armer, rygg, skuldre (satt opp program på treningsenteret av instruktør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her;

Jeg kan ikke/får ikke lov til å gjøre utfall/knebøy pga min avstivede korsrygg, jeg har plate, 4 skruer og transplantert hoftebein i ryggen. Men, jeg får trent bein ved gange i ulendt terring og spinninga..

OK, da skjønner jeg. Men for å ha det sagt, spinning alene er ikke nok beintrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å gjøre styrketreningen før spinningen.

Du trener ikke styrke ben, oppfatter jeg? Selv om du kjører spinning, så ville jeg ikke unnlatt gjøre knebøy/utfall.

Ts;

Hvorfor før spinningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da skjønner jeg. Men for å ha det sagt, spinning alene er ikke nok beintrening.

Ts;

Jeg har ganske god styrke i beina, tydelige muskeler i lår og legger. Men uansett så får jeg ikke gjort utfall/knebøy (gjorde det mye før jeg begynte å slite med ryggen)

Ryggskaden kom av min tidligere ballettkarriere forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du kan prøve svømming? Det belaster ikke leddene like mye som annen trening, og er en fin variasjon. Det er lurt å variere treningen, siden kroppen har en tendens til å tilpasse seg det man gjør, om man bare gjør det samme hele tiden. Er svømming ok ifølge legene forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ryggoperert bør du vel helst få anbefalinger/ program fra fysioterapeut? Best å være på den sikre siden :)

Når det er sagt har jeg vært gjennom mye med ryggen selv, og jeg har hatt gode erfaringer med å trene sykkel (vanlig ergometer)/ styrkeøvelser (tilpasset min rygg) samt ryggøvelser.

Turer i ulendt terreng har også funket bra for meg.

Lykke til!

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ryggoperert bør du vel helst få anbefalinger/ program fra fysioterapeut? Best å være på den sikre siden :)

Når det er sagt har jeg vært gjennom mye med ryggen selv, og jeg har hatt gode erfaringer med å trene sykkel (vanlig ergometer)/ styrkeøvelser (tilpasset min rygg) samt ryggøvelser.

Lykke til!

Ts;

Jeg trener også hos fysio, da med slynge. Har pilatesball hjemme som jeg gjør endel ryggøvelser med, i tillegg så gjør jeg de tøyeøvelsene jeg fikk av fysio..

Rygg er nå herk når den slår seg vrang........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts;

Jeg trener også hos fysio, da med slynge. Har pilatesball hjemme som jeg gjør endel ryggøvelser med, i tillegg så gjør jeg de tøyeøvelsene jeg fikk av fysio..

Rygg er nå herk når den slår seg vrang........

Ja, det er virkelig sant!

Men, da kan du vel sikkert få gode anbefalinger for deg og din situasjon hos din fysio? Tror det er smart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...