Gå til innhold

Elektrisitet


momo

Anbefalte innlegg

I dag er det skikkelig kaldt her hvor vi bor, ca 20-.

Og da fungerer elektrisiteten helt elendig hos oss, kan nesten ikke ha på noe som krever elektrisitet før strømmen går. På sommern eller når det er mildere ute fungerer det helt utmerket.

Er det noen som vet hvorfor det er sånn og hva vi eventuelt kan gjøre.

Når vi kjøpte huset for 11/2 år siden, hadde vi elektrikere her for å legge om mesteparten av elektrisiteten. Vi ga de frie hender og sa at de måtte gjøre alt de mente at trengtes, siden vi da hadde 70 000 kr og bruke på det da, noe vi ikke har nå. Det kosta oss bare 20 000 og de sa de hadde gjort alt som trengtes.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ikke ut som ting er helt i orden.

Jeg ville ringt en elektriker og fått dem til å ta en titt. Mulig at du får dem til å komme med et uforpliktende tilbud, uten at det koster deg noe. Spør gjerne flere og be dem om å ta en titt.

En annen mulighet er at dere har jordfeil. Hvis dere har en jordfeilbryter, så vil denne slå ut om det er feil på noe av utstyret deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg vel bare si at det er kun på stua vi har det problemet. I resten av huset går det veldig bra.

Og i stua har vi ikke noen form for elektrisk varme, siden vi fyrer med ved.

Vi har kun en kurs til stua, vet ikke om det kan ha noe og si.

Når vi hadde elektrikere her sist gang, ba jeg om at de skulle legge til en kurs til i stua, men de sa at det holdt mer enn nok med en kurs så det var bare bortkasta.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sikringen for stua som går eller er det hovedsikringen?

Dersom det er stuesikringen, er det noe som står og trekker strøm i stua. Vanlig måte å feilsøke på da, er å dra ut en og en ting og se om det hjelper. Kanskje er det feil på TVen, kanskje en lampe eller rett og slett ledningene i veggen.

Dersom det er hovedsikringen, så bruker dere for mye strøm totalt. Det er ikke unormalt når det er kaldt og man har elektriske varmekilder. Man bruker gjerne også mer strøm på lys nå på vinteren (og enkelte lyskilder drar noe vanvittig med strøm).

20.000,- for totalrenovering av et elektrisk anlegg høres veldig lite ut. Hvor gammelt er anlegget/bygget?

Vi må ut med 60.000,- for nestentotalrenovering av det elektriske anlegget her i huset nå. Originalen er urørt siden 1965. :-( Men da skal så godt som alt byttes (ledninger, kontakter, sikringsskap osv.).

Grunnen til at vi gjør denne renoveringen er fordi vi har sett lysbuer i enkelte brytere og fordi vi sliter med at noe til tider står og trekker 4kw på kjøkkenkursen (oppvaskmaskin og komfyr har egen kurs). Helt umulig å finne ut hva selv etter ørten gangers feilsøking. Tidvise feil er et mareritt å finne ut av! Heldigvis har vi wattmåler på veggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare sikringa til stua som går.

Vi skifta nesten alle ledninger og stikkontakter og lysbrytere.

Vet ellers ikke hvor gammelt det elektriske er, huset er fra 1948, men har blitt renovert i 1980.

Nå har ikke vi så stort hus og vi skifta ikke sikringsboksen, så det kan jo hende at det er derfor det ble billig.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det er sikringen til stua som går, er det nå bare å gå på leting etter kilder som trekker mer strøm enn dere ønsker... Har ikke sånnt wattmeter noe sted vel?*

Husk at det kan være kontakter som ikke står i stua som allikevel går på stuekursen. Vi har et par sånne til kjøkkenet. Så de to kontaktene vi kunne brukt vannkokeren på rett på utsiden av kjøkkenet kan vi ikke bruke. Midt i gangen og midt på gulvet står vannkokeren (når det er noe som trekker, ofte kan vi bruke den uten problemer på kjøkkenet).

* Vi har wattmeter og det hjelper oss med å se når det er noe som trekker unaturlig mye. Som oftest har det en naturlig forklaring, men på kjøkkenet er det altså noe som trekker 4kw uten av vi vet hva. Så snart vi tar ut sikringen til kjøkkenet, daler wattmeteret 4kw. Bravida gjorde jobben på kjøkkenet (ble bygd om i fjor) og ville på død og liv ha ut wattmeteret. Jeg ville på død og liv beholde wattmeteret - og fikk min vilje. Og i fjor vinter gikk Viken Energi ut med gratis (eller billige) wattmetere til folk - for at folk skulle se si eget forbruk bedre. Så da Bravida var her for å feilsøke på kjøkkenet ett år senere, var de overlykkelige over wattmeteret - og lurte på om vi ville ha ett nytt! Men noen feil fant de ikke - og fakturaen fikk vi, ja! Og gjett om de skal få fakturaen på feilen sin (om vi finner den) nå som vi har leid inn et annet firma for å renovere det elektriske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis wattmeter er det jeg tror det er, så har vi en sånn i sikringskapet, så da er det vel bare og prøve å finne ut hva det er.

Takk for svar.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man har ikke wattmeter i sikringsskapet. Det er en strømmåler man har der. Men hvor fort den går rundt, vil kunne gi en liten indikasjon på om noe trekker mye strøm, ja. De som har hatt wattmåler som jeg har sett, har hatt den på kjøkkenet. Før i tiden ble de brukt fordi man fikk høyere strømpris om man brukte over et visst nivå på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...