Gjest döderlein Skrevet 17. januar 2012 #21 Del Skrevet 17. januar 2012 Brukes i Buskerud også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #22 Del Skrevet 17. januar 2012 Og i Hedmark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #23 Del Skrevet 17. januar 2012 Brukes i Molde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #24 Del Skrevet 17. januar 2012 Har bodd mange ulike steder i Norge og hørt at det ordet brukes. Mest i forbindelse med regnvær, "det migregner ute!" .. pissregn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 17. januar 2012 Forfatter #25 Del Skrevet 17. januar 2012 Nå ble det mye pissprat her, eller rettere sagt migprat... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Omg Skrevet 17. januar 2012 #26 Del Skrevet 17. januar 2012 Da har jeg lært et nytt ord idag! Har aldri hørt ordet mige før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeaMichele Skrevet 17. januar 2012 #27 Del Skrevet 17. januar 2012 pappa sier det, og kjæresten og stefaren min.. og jeg hater det! synes det er så stygt ! vi er fra vestfold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 18. januar 2012 #28 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg HATER dette ordet synes det er grusomt stygt og grøsser hver gang jeg hører det, heldigvis er det ikke så ofte. Mamma kan finne på å si det og jeg gir henne blikket hver gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #29 Del Skrevet 18. januar 2012 Har hørt det i Elverum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. januar 2012 #30 Del Skrevet 18. januar 2012 Her er den fulle bøyningen for "å mige" : presens: miger, preteritum: meg el. meig, perfektum: har meget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #31 Del Skrevet 18. januar 2012 Her er den fulle bøyningen for "å mige" : presens: miger, preteritum: meg el. meig, perfektum: har meget Ja, det stemmer. Har for eksempel hørt det vært brukt slik: "Jeg var bare ute og meig en tur" Forresten har jeg også opplevd at ordet mige har vært brukt om maur hvor tissemaur blir kalt for migemaur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. januar 2012 #32 Del Skrevet 18. januar 2012 Også fra Toten, og der er det helt normal, dog nok mer brukt om tissing i buskene på fest enn noe annet. Finnes også forøvrig et sted som kalles "migroa", uten at jeg skal spekulere mer i hvorfor det blir kalt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 18. januar 2012 #33 Del Skrevet 18. januar 2012 Guttene jeg vokste opp med skulle mige i ett sett de. I allefall de som gikk med langt, fett hår, olajakke med teddyfór, naglebelte og Iron Maiden t-shirts Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. januar 2012 #34 Del Skrevet 18. januar 2012 Ja, det stemmer. Har for eksempel hørt det vært brukt slik: "Jeg var bare ute og meig en tur" Forresten har jeg også opplevd at ordet mige har vært brukt om maur hvor tissemaur blir kalt for migemaur Der hvor jeg er fra, var heller ikke ordet ukjent. Det ble mest brukt på tull, tror jeg. I talespråket vil jeg anta at man sier "har migi" . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 18. januar 2012 #35 Del Skrevet 18. januar 2012 "har migi" vil nok absolutt være den naturlige bøyningsformen der jeg kommer fra også ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 18. januar 2012 Forfatter #36 Del Skrevet 18. januar 2012 Ser at stavekontrollene både i Word og i Firefox gjenkjenner ordet mige, så det må tydeligvis være et godkjent ord i det norske språket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 18. januar 2012 #37 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg hører det ofte (i bergen), og reagerer ikke på at det er stygt på noen måte Syns det er bedre å si at man skal mige enn pisse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 22. januar 2012 #38 Del Skrevet 22. januar 2012 er fra oppland og der blir det brukt hele tiden. som et normalt ord, og ikke bare tull. men tror det er mer slang enn dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #39 Del Skrevet 23. januar 2012 pappa sier det, og kjæresten og stefaren min.. og jeg hater det! synes det er så stygt ! vi er fra vestfold. Er "tisse" noe bedre da? Jeg får ekle assosiasjoner av ordet, så alle omskrivninger mottas med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeaMichele Skrevet 23. januar 2012 #40 Del Skrevet 23. januar 2012 Er "tisse" noe bedre da? Jeg får ekle assosiasjoner av ordet, så alle omskrivninger mottas med takk! Ja jeg synes det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå