Gå til innhold

Å mige - et ord for å tisse


Perelandra

Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til, eller bruker, ordet mige om det å tisse?

Jeg er fra Sørlandet og har inni mellom hørt noen bruke det. For eksempel "Skal bare ut og mige en tur!" Noe dagligdags uttrykk har det likevel ikke vært. Det har helst blitt sagt når noen prøver å være morsomme. Jeg forsto det måtte være et gammelt ord for jeg så det i folkediktning.

Inntil for få år siden trodde jeg det var et typisk dialektord fra mine hjemtrakter, men så hørte jeg plutselig kjæresten min som er fra Romerike si det. Heller ikke for han er det et ord som brukes til daglig, men noe som ble sagt for spøk.

Etter et kjapt søk ser jeg nå at ordet mige også er utbredt ellers i landet. Det finnes også i bokmålsordboka/nynorskordboka og Wiktionary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjenner til det, men har stort sett bare hørt det brukt om kuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er noe man sier i bergen! Eller de fleste sier tisse, men da de skulle lære meg noen bergenske ord nevnte de 'å mige'..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner til det, men har stort sett bare hørt det brukt om kuer.

Du mener ikke kvige og ikke mige, da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nordland, og her er det også noe man sier når man skal være morsom/leke gammeldags, eller når man er full og skal tisse i buskene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har svevet i den villfarelse at det var et uttrykk de brukte kun på Jæren, så det var interessant å lese at det også brukes andre steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener ikke kvige og ikke mige, da?

Nei, jeg mener at de sier at kuer gjør det. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Interessant at så mange kjenner til ordet. Wiktionary skriver blant annet dette om mige

Av norrønt míga. Dette er trolig det mest opphavlige ordet vi har for denne kroppsfunksjonen. Avløserordene er nyere eufemismer og lånord.

Dette forklarer trolig hvorfor ordet finnes i så mange dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlending her, og vi (familien min i alle fall..) bruker det istedenfor 'tisse'. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...