Gå til innhold

Å mige - et ord for å tisse


Perelandra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har bodd mange ulike steder i Norge og hørt at det ordet brukes.

Mest i forbindelse med regnvær, "det migregner ute!" .. pissregn :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pappa sier det, og kjæresten og stefaren min.. og jeg hater det! synes det er så stygt !

vi er fra vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER dette ordet synes det er grusomt stygt og grøsser hver gang jeg hører det, heldigvis er det ikke så ofte. Mamma kan finne på å si det og jeg gir henne blikket hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den fulle bøyningen for "å mige" :fnise: :

presens: miger, preteritum: meg el. meig, perfektum: har meget

Ja, det stemmer. Har for eksempel hørt det vært brukt slik: "Jeg var bare ute og meig en tur"

Forresten har jeg også opplevd at ordet mige har vært brukt om maur hvor tissemaur blir kalt for migemaur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Også fra Toten, og der er det helt normal, dog nok mer brukt om tissing i buskene på fest enn noe annet.

Finnes også forøvrig et sted som kalles "migroa", uten at jeg skal spekulere mer i hvorfor det blir kalt det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene jeg vokste opp med skulle mige i ett sett de. I allefall de som gikk med langt, fett hår, olajakke med teddyfór, naglebelte og Iron Maiden t-shirts :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Ja, det stemmer. Har for eksempel hørt det vært brukt slik: "Jeg var bare ute og meig en tur"

Forresten har jeg også opplevd at ordet mige har vært brukt om maur hvor tissemaur blir kalt for migemaur

Der hvor jeg er fra, var heller ikke ordet ukjent. Det ble mest brukt på tull, tror jeg.

I talespråket vil jeg anta at man sier "har migi" :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at stavekontrollene både i Word og i Firefox gjenkjenner ordet mige, så det må tydeligvis være et godkjent ord i det norske språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hører det ofte (i bergen), og reagerer ikke på at det er stygt på noen måte :klo: Syns det er bedre å si at man skal mige enn pisse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er fra oppland og der blir det brukt hele tiden. som et normalt ord, og ikke bare tull.

men tror det er mer slang enn dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pappa sier det, og kjæresten og stefaren min.. og jeg hater det! synes det er så stygt !

vi er fra vestfold.

Er "tisse" noe bedre da? Jeg får ekle assosiasjoner av ordet, så alle omskrivninger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "tisse" noe bedre da? Jeg får ekle assosiasjoner av ordet, så alle omskrivninger mottas med takk!

Ja jeg synes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...