Gå til innhold

Bowling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, dette er pinlig, men jeg er 28 år gammel og har aldri bowla. Og nå skal jeg bowle i morgen med noen venner, inkludert en fyr jeg er litt betatt av.

Noen tips, noen forklaringer til hva jeg skal gjøre? Hullene på kulene, hvilke fingre skal jeg ha i disse hullene? Hvordan foregår selve spillet? Det går på rundgang?

Kommer til å føle meg så utrolig teit! Kommer naturligvis til å si at jeg ikke har bowla før (logisk forklaring også, siden vi ikke hadde bowlinghall i hjembygda, og det gikk ikke buss til byen hvor det var mulig å bowle), men hadde allikevel vært greit med litt tips... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Raindrops

Kulen: Det kan lønne seg å lete litt etter riktig kule, siden både tyngden på kulen og størrelsen på hullene du skal ha fingrene i varierer. (jo høyere tall det står på kulen, jo tyngere er den). Ringefinger og langefinger skal i de to hullene som er ved siden av hverandre, og tommelen skal i det hullet som står alene.

Spillet: Ja, dere spiller på rundgang. Hver person har to sjangser (kast) til å få ned alle 10 kjeglene før det er nestemann sin tur. Får man ned alle på første kast får man ikke et kast til.

Hvis man får strike (velter alle kjeglene på første kast) på det siste kastet sitt, så får man et ekstra kast, og hvis man får strike igjen får man enda et, men det er det aller siste :P

Hvis du er usikker på hvordan du skal kaste så kan du jo se på noen videoer på youtube, men det er ikke så vanskelig når man først står der og skal kaste. Hold kulen opp mot ansiktet, gå et par skritt fremover mens du svinger armen som en pendel, og kast kulen når du stanser.

Jeg er litt dårlig til å forklare ser jeg, men jeg har jobbet på en bowlinghall så det burde hjelpe litt iallefall :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!!

Kjenner at jeg gruer meg litt, faktisk, og synes det er litt pinlig at jeg gjør det.

Får sjekke ut noen bowlingvideoer på youtube ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lange neiler? -pass på neilene dine.

Jeg pleier å file dem. Spesielt tommelen, filer den skakk, og tar med neilfil.

Har noia for flisete neiler, og jeg er så ivrig at de knekker inni kulen.

Bowlingbaner er glatte nære selve den lange banen, akkuratt der man kaster kulen fremover. Pass på at du ikke faller, og at du slipper kulen nesten lydstille ned. Ikke opp i luften med kulen så det smeller...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lange neiler? -pass på neilene dine.

Jeg pleier å file dem. Spesielt tommelen, filer den skakk, og tar med neilfil.

Har noia for flisete neiler, og jeg er så ivrig at de knekker inni kulen.

Bowlingbaner er glatte nære selve den lange banen, akkuratt der man kaster kulen fremover. Pass på at du ikke faller, og at du slipper kulen nesten lydstille ned. Ikke opp i luften med kulen så det smeller...

Hehe, jeg skal væåre forsiktig med neglene mine ;)

Hjelpe meg, begynner ellers å grue meg litt. Er nå redd for at det skal smelle og at jeg skal falle. Hihi, ikke det beste inntrykket jeg ønsker å gi... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke velg for lett kule (typisk knallrosa eller lignende). Kule nr 10 (vanligvis blå) eller 12 (vanligvis grønn) pleier være best for damer.

Fingrene i som beskrevet over, tommel i det enslige hullet, ring og langfinger i de to andre.

Du "kaster" kula med tommelen frem mot målet. Bruk gjerne de små pilene i parketten noen meter frem å sikte etter. Pendle armen, bøy litt i knærne og len deg litt mot den siden du kaster med (mot høyre om du er høyrehendt) slik at du slipper kula når armen er omtrent på det laveste og ikke alt for langt over gulvet. Prøv å gjøre dette mens du går fremover, men det er ingen skam å prøve stillestående de første gangene. :)

Se hvordan de andre gjør det. Slapp av og kos deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg for lett kule (typisk knallrosa eller lignende). Kule nr 10 (vanligvis blå) eller 12 (vanligvis grønn) pleier være best for damer.

Fingrene i som beskrevet over, tommel i det enslige hullet, ring og langfinger i de to andre.

Du "kaster" kula med tommelen frem mot målet. Bruk gjerne de små pilene i parketten noen meter frem å sikte etter. Pendle armen, bøy litt i knærne og len deg litt mot den siden du kaster med (mot høyre om du er høyrehendt) slik at du slipper kula når armen er omtrent på det laveste og ikke alt for langt over gulvet. Prøv å gjøre dette mens du går fremover, men det er ingen skam å prøve stillestående de første gangene. :)

Se hvordan de andre gjør det. Slapp av og kos deg!

Takk for tips! Er ganske sterk i armene, så da bør jeg kanskje velge nr 12?

Jeg er alltid mest nervøs når jeg tenker på noe i forkant :) Har masse konkurranseinstinkt, så kommer nok til å storkose meg når jeg først kommer i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neiler??

Ja det er noe møkk å knekke de rett av ved roten. Fingerne går jo ikke i bunnen av kula når man har neiler. Jeg ender alltid med vonde fingre når det går hett for seg, spes tommelen rives opp.

Veldig vanlig, og slik ser det ut; http://1.bp.blogspot.com/_chT7kHXvX9Y/TUPtGhxadzI/AAAAAAAAAIM/-rbpP5-yMd0/s1600/GEDC1068.JPG

Og ta med egene sokker som er rene til etterpå. Noen steder i utlandet har vi fått utdelt rene sokker sammen med bowlingskone. Her i Norge er de visst ikke like nøye på hygiene.

Tenk at du skal ta føttene dine oppi dine egene sko etter noen timer med bowling i svette, slitene og møkkete utleiesko! :jepp: Rene sokker da er deilig skal jeg love deg.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er noe møkk å knekke de rett av ved roten. Fingerne går jo ikke i bunnen av kula når man har neiler. Jeg ender alltid med vonde fingre når det går hett for seg, spes tommelen rives opp.

Veldig vanlig, og slik ser det ut; http://1.bp.blogspot.com/_chT7kHXvX9Y/TUPtGhxadzI/AAAAAAAAAIM/-rbpP5-yMd0/s1600/GEDC1068.JPG

Jeg tror AB prøvde å påpeke skrivefeilen din. Det heter negler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror AB prøvde å påpeke skrivefeilen din. Det heter negler.

hahahah det tenker jeg ikke på en gang... :takke: Takk for påminnelse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ta med egene sokker som er rene til etterpå. Noen steder i utlandet har vi fått utdelt rene sokker sammen med bowlingskone. Her i Norge er de visst ikke like nøye på hygiene.

Tenk at du skal ta føttene dine oppi dine egene sko etter noen timer med bowling i svette, slitene og møkkete utleiesko! :jepp: Rene sokker da er deilig skal jeg love deg.

DET var lurt! Da stikker jeg på bowling nå (skal spise ute først), så håper dette går bra. Flaks jeg sjekka forumet en ekstra gang før jeg stakk ut av huset, ellers hadde jeg ikke tenkt på sokker :)

TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Ok, dette er pinlig, men jeg er 28 år gammel og har aldri bowla. Og nå skal jeg bowle i morgen med noen venner, inkludert en fyr jeg er litt betatt av.

Noen tips, noen forklaringer til hva jeg skal gjøre? Hullene på kulene, hvilke fingre skal jeg ha i disse hullene? Hvordan foregår selve spillet? Det går på rundgang?

Kommer til å føle meg så utrolig teit! Kommer naturligvis til å si at jeg ikke har bowla før (logisk forklaring også, siden vi ikke hadde bowlinghall i hjembygda, og det gikk ikke buss til byen hvor det var mulig å bowle), men hadde allikevel vært greit med litt tips... :sjenert:

bare hiv i vei å håp du ikke treffer noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var gøy!

Gikk like bra med meg som med ei av venninnene mine som har bowla x antall ganger (må sies at hun også var svært dårlig, da..), og jeg storkoste meg.

Hadde mellom 60 og 90 poeng på hver serie, og fikk strike en gang :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...