Gå til innhold

Dårlig form


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så dårlig form at det er pinlig.

Jeg blir sliten og andpusten av å gå 20 meter. Må stoppe for å hvile.

På ellipsemaskin på treningssenteret klarer jeg maks 2 minutter i strekk før jeg nesten dør.

Jeg veier så mye, og det er så tungt å bevege seg. Får vondt i skjelettet fordi jeg er så tung. Akkurat nå er jeg plaget med vondt i hofta, den må være over 100 kg daglig, stakkars...

Jeg har planer om å trene meg ned i vekt. Men det er helt forferdelig å trene når man er så tung. Det er skikkelig demotiverende når kroppen din gir opp etter noen få minutter med fysisk aktivitet.

Jeg vil bare være slank og trent! Det er så lang vei å komme dit. Kondisjonen min blir jo ikke bedre heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott at du har begynt å trene. Kondisjonen din blir nok kjapt bedre. Forsøk viser at de som er helt utrente har en god stigning i starten. Lag deg egne mål som du strekker deg etter. Du klarer 2 minutter i dag. Neste uke klarer du 3. :) Press deg og du vil se at det går framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bra at du er i gang!!

Vært i startfasen jeg å er vel det enda? :P . veide godt over 100 kg....

Og elipse var fææl! men nå greier jeg faktiskt 60 min!

tok ikke lange tida før jg greide det=) . så bare stå på!

kommer du over 2 min kneika er mye gjort:)

hadde ei vennine som 'tvinga' meg til og bli! hehe!

og det gjorde susen! så om du fortsetter i detta tempoet, så merker du fooort bedring! lover=)

hold ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Dette kommer til å gå kjempebra! Jeg husker da jeg begynte å trene, 10 min og jeg var pumpa. Et par-tre økter senere var tiden jeg klarte å trene doblet! :jepp: Plutselig var jeg oppe i en halvtime, og så plutselig en time.

Det er tungt og det er jævlig de første par gangene, men når du ser og kjenner resultatene så er det verdt det!

Jeg anbefaler deg også å legge om kosthold (om det trengs) med en gang. Når du trener trenger du "sakte" karbohydrater og proteiner, og sunt fett. Fisk, nøtter, god olje, mye grønnsaker, fullkornsprodukter er gode ting. Det er også lurt å få i seg nok melkeprodukter. Sukker, lys bakst og mettet fett er vanskelig mat å trene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg så mye trening som mulig i vann! Svømming, vannjogg, vannaerobic.. det finnes til og med vann-spinning :) Det er bra trening, samtidig som du får avlastning på ledd og hofte og kan holde på mye lenger enn 2 minutter.

Lykke til! :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har mange ekstra kilo å bære på ut i fra innlegget ditt, og da kan du jo trøste deg med at du i begynnelsen vil kunne se større forandring enn de med tilnærmet normalvekt.

Det er kjempesporty av deg å begynne å trene! Jeg skjønner at det må være demotiverende å bli så raskt sliten, men hang in there! Du må bare starte på et realistisk sted, og jobbe deg oppover. Jeg har selv vært i praksis på et sted hvor overvektige får hjelp, og mange av dem var svært dårlig fysisk form da de begynte, men jeg så fremgang på brukerne bare i løpet av de ukene jeg var der. :tommelopp:

Svømming eller i det hele tatt bevegelse i vann kan også være flott. Det er ikke sikkert du orker så mye mer mtp. kondis, men dersom du i tillegg er preget av smerter vil jo disse lindres, og sjansen for skader er mindre. I tillegg synes jeg basseng er topp til trening, da en alltid har trent hardere enn man trodde når man kommer opp.

Jeg vil bare råde deg til å bruke litt mer tid på kosthold fremover, kutte ut det aller mest usunne, og prøv å være i aktivitet så mye som du har tid til. Bare regelmessige gåturer kan gjøre underverker og forberede deg på å trene lengre senere.

Masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig bra at du er i gang med treningen :)

Det blir lettere å lettere etter hvert som du kommer mer og mer i form. Men vær realistisk i starten. Det finnes ingen mirakelkur for å komme i form.

Har du et mål som å gå ned x antal kilo på x antall uker, så dropp det. Sett deg små mål. Som å holde ut litt lenger på ellipsemaskin hver uke. Setter du deg for store mål, vil du sansynligvis ikke klare dem, og du mister all motivasjon. Klarer du derimot et mye mindre mål, vil det gi deg nok motivasjon til å klare enda et.

Det spiller ikke en så stor rolle om du er i dårlig form fra før av, for det meste sitter nemlig i hode.

Det viktigste er å finne motivasjonen du trenger til å trene. I starten kan du prøve ut litt forskjellige treningsmetoder til du finner en du synes er gøy. Finner du en treningsmetode du virkelig liker tenker du ikke så mye over at du trener og du gir deg ikke så lett. Hva med zumba?

Kanskje du bør vurdere å ta noen PT-timer? (trening med personlig trener) Han eller hun kan hjelpe meg mye, spessielt med å komme i gang med treningen. Få hjelp til hva som passer deg best, hva du bør trene i tillegg til at han/hun vil presse deg mer enn du ville gjort på egen hånd. PT-timer kan være litt dyrt, men jeg ville sagt at det er en fin investering i en god helse.

Du kan også skrive en "trenings-dagbok" der du skriver ned øktene dine, og hvordan det gikk. Da kan du se din egen utvikling, og dette kan gi deg litt motivasjon.

Det viktigste er iallefall å komme seg opp av sofaen og ut på trening, og da har du rette innstillingen. Ønsker deg lykke til :)

- Og jo, kondisjonen blir bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Du sier du er "svær"... Bare det å kutte ut drittmat, godteri, brus, saft osv vil slanke vekk mange kiloer... I tillegg om du trener 4 dager i uka der 2-3 dager er intensiv styrketrening så er du langt på vei. Du kan egentlig trene kardio hver dag i mellom disse øktene. Da kan du gjøre alt som gjør deg sliten, siden det sikkert ikke skal så veldig mye til som du sier. Men prøv å å holde ut i 20-30 minutter. Gå, sykle, ro, gå på elipsemaskina osv.

Men kostholdet er nøkkelen til suksess. Det nytter ikke å trene om du fortsatt ikke har orden på kostholdet.

Det er veldig vanlig at svære folk sier de spiser "lite", mens lite for dem er rett over det nivået der de heller legger på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...