AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Trenger all hjelp jeg kan få nå! Moren til kjæresten min er helt psykopatisk, og han har (endelig!) satt ned foten og sagt at han ikke ønsker eller orke å bo hjemme lenger. Han fikk også beskjed da han dro om å aldri vise seg i nærheten av huset igjen, og nå bor han midlertidig hos sin mormor. Han er 19 år, går ikke på skole og har heller ikke jobb (dermed heller ingen inntekt). Han sliter med sosial angst, noe som er grunnen til at han nå ikke har jobb. Han har fått tilbud om å jobbe gjennom NAV, men lønna der er kun 200 kr dagen, og dette er det jo umulig for han å leve på. Vi ønsker å flytte sammen - jeg har vært i jobb, men går nå sykemeldt (er også 19 år), så jeg har månedlig inntekt. Jeg lurer derfor på hvilke rettigheter man har i en sånn situasjon? Hvem kan hjelpe oss og med hva? Takker for alle svar :-)
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Han kan begynne i aktiv behandlig og få arbeidsavklaringspenger. Men bare så det er sagt, den stusselige lønnen blir mer enn dagssatsen på aap, så det lønner seg.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Trenger all hjelp jeg kan få nå! Moren til kjæresten min er helt psykopatisk, og han har (endelig!) satt ned foten og sagt at han ikke ønsker eller orke å bo hjemme lenger. Han fikk også beskjed da han dro om å aldri vise seg i nærheten av huset igjen, og nå bor han midlertidig hos sin mormor. Han er 19 år, går ikke på skole og har heller ikke jobb (dermed heller ingen inntekt). Han sliter med sosial angst, noe som er grunnen til at han nå ikke har jobb. Han har fått tilbud om å jobbe gjennom NAV, men lønna der er kun 200 kr dagen, og dette er det jo umulig for han å leve på. Vi ønsker å flytte sammen - jeg har vært i jobb, men går nå sykemeldt (er også 19 år), så jeg har månedlig inntekt. Jeg lurer derfor på hvilke rettigheter man har i en sånn situasjon? Hvem kan hjelpe oss og med hva? Takker for alle svar :-) Bortimot absolutt INGEN rettigheter. Han bør ta alt NAV kan tilby rett og slett. 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Herregud så lei jeg er av å høre om alle som har såkalt "sosial angst"!!! Virker som om det er mote å ikke gå ut! Hvis typen din ikke kan bo hjemme så får han få ræva si enten i jobb eller på NAV! Ikke sitte og syte om at han har sosial angst! Det er vel ingen oppegående mennesker som flytter uten å ha noen annen mulighet vel... 15
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 200,- er jo mer enn han har nå eller? Ikke så veldig motiverende med så lite, men det er jo noe. 6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Herregud så lei jeg er av å høre om alle som har såkalt "sosial angst"!!! Virker som om det er mote å ikke gå ut! Hvis typen din ikke kan bo hjemme så får han få ræva si enten i jobb eller på NAV! Ikke sitte og syte om at han har sosial angst! Det er vel ingen oppegående mennesker som flytter uten å ha noen annen mulighet vel... Gi deg.. Ja, sosial angst har blitt mer og mer vanlig virker det som. Men for de som virkelig sliter så kan døden virke som en hyggelig utvei. Har man levd hele livet alene og plutselig skal hives ut til haiene, så er angst for hele dritten ganske forståelig. Og noen trenger hjelp for å komme igang. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 Han kan begynne i aktiv behandlig og få arbeidsavklaringspenger. Men bare så det er sagt, den stusselige lønnen blir mer enn dagssatsen på aap, så det lønner seg. Dagsatsen på AAP er langt over 200 kroner. Minstesatsen er 6090 kroner utbetalt hver 14. dag. For å få AAP (arbeidsavklaringspenger) må man ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%, og man må følge en plan for å bli bedre/komme ut i jobb igjen.
Gjest GHJK Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 Herregud så lei jeg er av å høre om alle som har såkalt "sosial angst"!!! Virker som om det er mote å ikke gå ut! Hvis typen din ikke kan bo hjemme så får han få ræva si enten i jobb eller på NAV! Ikke sitte og syte om at han har sosial angst! Det er vel ingen oppegående mennesker som flytter uten å ha noen annen mulighet vel... Enig. Virker som om "alle" har en form for angst/depresjon nå.. Ingen kan gjøre noen ting lengre 7
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2012 #9 Skrevet 16. januar 2012 Herregud så lei jeg er av å høre om alle som har såkalt "sosial angst"!!! Virker som om det er mote å ikke gå ut! Hvis typen din ikke kan bo hjemme så får han få ræva si enten i jobb eller på NAV! Ikke sitte og syte om at han har sosial angst! Det er vel ingen oppegående mennesker som flytter uten å ha noen annen mulighet vel... Klapp igjen den der skittene smella di, og se å få hue ut av din egen ræv. Ikke alle flyter enkelt og angstfritt gjennom livet. Noen har slitt med en oppvekst i et dårlig hjem, mobbing, hatt en traumatisk oppvekst og opplevd ting folk som deg neppe noen gang har måtte ta stilling til. Det å vokse opp å være overlatt til seg selv, uten å føle varme og kjærlighet fra folk rundt seg kan virkelig gjøre det vanskelig å forholde seg til andre fremmede senere i livet. Bare se selv hvordan du svarer frekt og ondskapsfult i tråden - du demonstrerer selv hvor kalde og fæle mennesker kan være, og det er ikke rart mange vegrer seg fra å møte nettopp folk som er så intollerante som deg. 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #10 Skrevet 16. januar 2012 ble han begynne på skole igjen. da kan han kreve penger av moren via nav 2
Auroressa Skrevet 16. januar 2012 #11 Skrevet 16. januar 2012 Dagsatsen på AAP er langt over 200 kroner. Minstesatsen er 6090 kroner utbetalt hver 14. dag. For å få AAP (arbeidsavklaringspenger) må man ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%, og man må følge en plan for å bli bedre/komme ut i jobb igjen. Hei, bare hopper litt inn her jeg, men jeg går på aap og jeg får ikke 6090 vær 14 dag? jeg får mindre..så da kan vel ikke det være minstesatsen? jeg får nemlig ca 4000,- ...
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #12 Skrevet 16. januar 2012 Hei, bare hopper litt inn her jeg, men jeg går på aap og jeg får ikke 6090 vær 14 dag? jeg får mindre..så da kan vel ikke det være minstesatsen? jeg får nemlig ca 4000,- ... 6090 brutto, det vil jo selvsagt være mindre når skatten er trekt i fra
Cho Kon It Skrevet 16. januar 2012 #13 Skrevet 16. januar 2012 Dagsatsen på AAP er langt over 200 kroner. Minstesatsen er 6090 kroner utbetalt hver 14. dag. For å få AAP (arbeidsavklaringspenger) må man ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%, og man må følge en plan for å bli bedre/komme ut i jobb igjen. 6090 før skatt. Hvilket blir rundt 4800 hver 14. dag.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #14 Skrevet 16. januar 2012 Klapp igjen den der skittene smella di, og se å få hue ut av din egen ræv. Ikke alle flyter enkelt og angstfritt gjennom livet. Noen har slitt med en oppvekst i et dårlig hjem, mobbing, hatt en traumatisk oppvekst og opplevd ting folk som deg neppe noen gang har måtte ta stilling til. Det å vokse opp å være overlatt til seg selv, uten å føle varme og kjærlighet fra folk rundt seg kan virkelig gjøre det vanskelig å forholde seg til andre fremmede senere i livet. Bare se selv hvordan du svarer frekt og ondskapsfult i tråden - du demonstrerer selv hvor kalde og fæle mennesker kan være, og det er ikke rart mange vegrer seg fra å møte nettopp folk som er så intollerante som deg. Akkurat ja, du vet nok nøyaktig hva du snakker om... La meg bare avklare et par ting: jeg har vokst opp med narkomane foreldre, hvor min mor var prostituert og låste meg inne på badet når hun hadde med seg kunder hjem. Jeg bodde samme de til jeg var åtte år, etter det så har jeg vært innom elleve forskjellige fosterhjem. Tre forskjellige menn har misbrukt meg fra jeg var ni til jeg var seksten, deriblant min egen bestefar.. Og allikevel så har jeg klart å vokse opp til å bli et normalt oppegående menneske, tro det eller ei! Så kom ikke her og påstå at jeg ikke vet hvordan livet kan være! 8
Gjest Illiya Skrevet 16. januar 2012 #15 Skrevet 16. januar 2012 Trenger all hjelp jeg kan få nå! Moren til kjæresten min er helt psykopatisk, og han har (endelig!) satt ned foten og sagt at han ikke ønsker eller orke å bo hjemme lenger. Han fikk også beskjed da han dro om å aldri vise seg i nærheten av huset igjen, og nå bor han midlertidig hos sin mormor. Han er 19 år, går ikke på skole og har heller ikke jobb (dermed heller ingen inntekt). Han sliter med sosial angst, noe som er grunnen til at han nå ikke har jobb. Han har fått tilbud om å jobbe gjennom NAV, men lønna der er kun 200 kr dagen, og dette er det jo umulig for han å leve på. Vi ønsker å flytte sammen - jeg har vært i jobb, men går nå sykemeldt (er også 19 år), så jeg har månedlig inntekt. Jeg lurer derfor på hvilke rettigheter man har i en sånn situasjon? Hvem kan hjelpe oss og med hva? Takker for alle svar :-) Han bør ta det NAV tilbyr. Eller har du lyst til å ta over forsørgeransvaret hvis dere flytter sammen? 2
altflyter Skrevet 16. januar 2012 #16 Skrevet 16. januar 2012 Hei, bare hopper litt inn her jeg, men jeg går på aap og jeg får ikke 6090 vær 14 dag? jeg får mindre..så da kan vel ikke det være minstesatsen? jeg får nemlig ca 4000,- ... Du får 6090, men så skatter du av det... Derfor får du ikke utbetalt så mye..
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2012 #17 Skrevet 16. januar 2012 Akkurat ja, du vet nok nøyaktig hva du snakker om... La meg bare avklare et par ting: jeg har vokst opp med narkomane foreldre, hvor min mor var prostituert og låste meg inne på badet når hun hadde med seg kunder hjem. Jeg bodde samme de til jeg var åtte år, etter det så har jeg vært innom elleve forskjellige fosterhjem. Tre forskjellige menn har misbrukt meg fra jeg var ni til jeg var seksten, deriblant min egen bestefar.. Og allikevel så har jeg klart å vokse opp til å bli et normalt oppegående menneske, tro det eller ei! Så kom ikke her og påstå at jeg ikke vet hvordan livet kan være! Normalt oppegående og likevel klarer du ikke sette deg inn i andres situasjon? At du har klart deg før du brøt sammen skal du være takknemlig for. Antageligvis har du hatt noen som har hjulpet deg, eventuelt fått venner, en kjæreste eller noe, og innsett at du er god nok for noen. Denne gutten er ikke velkommen hos mora si en gang, så er ikke så rart han har utviklet den angsten. Dette er ikke noe å bare å si pytt pytt til. 4
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #18 Skrevet 16. januar 2012 Han bør søke på sosialstønad først. Så kan saksbehandler der være behjelpelig med å søke på AAP. Er ting skikkelig dokumentert så har han en mulighet til å få AAP. 1
The Kitten Skrevet 16. januar 2012 #19 Skrevet 16. januar 2012 Akkurat ja, du vet nok nøyaktig hva du snakker om... La meg bare avklare et par ting: jeg har vokst opp med narkomane foreldre, hvor min mor var prostituert og låste meg inne på badet når hun hadde med seg kunder hjem. Jeg bodde samme de til jeg var åtte år, etter det så har jeg vært innom elleve forskjellige fosterhjem. Tre forskjellige menn har misbrukt meg fra jeg var ni til jeg var seksten, deriblant min egen bestefar.. Og allikevel så har jeg klart å vokse opp til å bli et normalt oppegående menneske, tro det eller ei! Så kom ikke her og påstå at jeg ikke vet hvordan livet kan være! Mistet du dine empatiske evner på veien eller ble du født uten? Selv om du har klart deg bra til tross for en hard oppvekst, så vil ikke det si at alle klarer seg like bra. 7
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2012 #20 Skrevet 16. januar 2012 Akkurat ja, du vet nok nøyaktig hva du snakker om... La meg bare avklare et par ting: jeg har vokst opp med narkomane foreldre, hvor min mor var prostituert og låste meg inne på badet når hun hadde med seg kunder hjem. Jeg bodde samme de til jeg var åtte år, etter det så har jeg vært innom elleve forskjellige fosterhjem. Tre forskjellige menn har misbrukt meg fra jeg var ni til jeg var seksten, deriblant min egen bestefar.. Og allikevel så har jeg klart å vokse opp til å bli et normalt oppegående menneske, tro det eller ei! Så kom ikke her og påstå at jeg ikke vet hvordan livet kan være! Og omverden oppfatter oss jævla forskjellig og behandler oss veldig forskjellig. Noen får mye oppmerksomhet og blir behandlet godt av dem de passerer og møter i hverdagen, noen blir oversett og til og med trykt ned. Så selv om du også har hatt en hard oppvekst, betyr ikke det at du ikke har hatt bedre forutsetninger senere i livet enn hva denne gutten kanskje har. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå