Gå til innhold

Når burde barn.....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Med unntak av bleieavvenning så er jo dette ting som foreldrene burde oppmuntre ungen til å gjøre og prøve mener nå jeg! Ikke at det er noen stor omsorgssvikt men en glipp i alle fall.

Jenta mi var 1.5 da hun begynte å drikke fra eget glass som hovedregel og flaska var kun når vi var ute på tur.

Da hun var 9-10 mnd begynte vi med å spise skivebiter og pastaskruer etc selv og da hun var ca 12 mnd hadde vi avansert til å bruke skje selv temmelig godt.

Snakkingen kan en ikke kontrollere så godt annet enn å gi positiv tilbakemelding når barnet prøver å si noe og å sette ord på tingene en ser og gjør.

Nå er jenta mi 2, hun ville spise med kniv og gaffel i går og fikk det til og med ganske bra til noen ganger :) Men ellers er gaffel og skei normalen. Glass brukes til vanlige måltider, flaske til kos og imsdalflaske med på tur. Om jeg skulle telle antall ord hun har ville jeg fått trøbbel for hun er papegøye/ekkomaskin. Hun har lange setninger og gode resonementer.

Språk må komme av seg selv, men foreldrene bør stimulere og oppfordre i tillegg. Noen barn holder ordene sine for seg selv før de plutselig ved 3 kanskje 4 års alderen bare bryter gjennom demningen og snakker flytende. Å drikke av glass og spise selv er en av de tingene jeg tror at barn flest ønsker å herme etter foreldrene sine med, de tar jo virkelig etter oss voksne i alt de ser. Foreldrene burde gi henne muligheten og godta søl.

Bleieavvenning var tidligere vanlig ved en mye yngre alder enn nå. Svindyre bleier av dårligere kvalitet enn nå og hjemmeværende mødre og at det var dette som var vanlig bidrog til dette. Nå er ungene i bhg, godt påkledd i tykke dresser og ute og leker, det er vanskeligere å følge opp avvenning like tidlig som før og vi er i en tid da ungene skal være interessert og klare uten press. 2-3 års alder er vanlig sluttetid og da er sommeren den beste tiden å gjøre det på med tanke på mengde klær som skal av og på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig for en utenforstående å vite hva foreldre gjør og ikke gjør når de ikke har besøk. De færreste sitter vel og bedriver pedagogisk opplegg når man har besøk av en barnløs vennine. Man prøver vel helst å snakke med gjesten. Håper ingen av mine "venner" legger ut på nettet om hvordan jeg oppdrar ungene mine.....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...