Gå til innhold

Når burde barn.....

Fremhevede innlegg

Skrevet

stemmer det ikke fordi det ikke passer med dine erfaringer eller fordi det er gale faktaopplysninger fra min side?

jeg mener at foreldrene bør virkelig sette igang å prate MED barnet sitt, ikke bare lage lyder og tulle, men prate i fullstendige setninger for å vekke interesse hos barnet for å begynne å prate.. de bør også lese og synge mye for det!

Det kan det jo hende de faktisk gjør.

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

Jepp! Noe små barn gjør mest er å herme!

Dessuten er det naturlig for barn og utforske, teste og ville gjøre ting selv. Men det varierer litt for hvor tidlig de gjør det og når de knekker kodene.

joda, men da bør vel foreldrene la henne være litt mer selvstendig, slik at hun har en mulighet til å utforske og herme..

Det kan det jo hende de faktisk gjør.

njaaaaa....du kan jo lese startinnlegget en gang til.. han skrev nemlig at foreldrene ikke gjør noe for å oppfordre henne til å prate..

Endret av NozMonster
Skrevet

njaaaaa....du kan jo lese startinnlegget en gang til.. han skrev nemlig at foreldrene gjør noe for å oppfordre henne til å prate..

Jeg sitter heller ikke å oppfordrer sønnen min stort når andre er tilstede. Når vi er alene, så leser vi bøker, synger, og jeg prøver å fortelle han ting. Du aner ikke hva som skjer når foreldrene er alene med barnet. Du har TS som observert, men hva mener vet man?

Skrevet

Det som slår meg her, er at ikke alle foreldre oppfører seg likt med og uten andre tilstede. Jeg er selv sånn. Når jeg er alene med barna mine både synger jeg, danser, leser, tøyser og tuller. Men med en gang andre voksne er til stede så begrenser jeg meg, selv om jeg kjenner disse godt. Det kunne f eks ikke falle meg inn å synge med andre voksne tilstede. Nå er jeg sjenert da, og det kan jo ha noe med saken å gjøre..

Skrevet

stemmer det ikke fordi det ikke passer med dine erfaringer eller fordi det er gale faktaopplysninger fra min side?

Skrevet

Hva er vitsen med å sitere, og kun det? Er det noe jeg ikke har skjønt?

Gjest NozMonster
Skrevet

det er jo ikke galt det da ab...

"Den grammatikalske utviklingen starter når barnet begynner å sette sammen ord til setninger. Dette skjer vanligvis mellom 2 og 3-årsalderen. Når barnet setter sammen ord til toordsytringer, skjer dette uten at barnet bøyer ordene. Dette kalles i faglitteraturen telegramstil og preges av ytringer som "meg ball (den ballen er min)" , "bil mamma (dette er mammas bil) og tilsvarende. Mellom 24 og 36 måneders alder lærer barnet seg å bruke riktig bøyning av ordene og grammatikalsk korrekt ordstilling. Når barnet er mellom 3 og 4 år gammelt behersker det vanligvis de mest vanlige grammatikalske reglene i morsmålet (Tetzchner 2001). Det er vanlig å måle grammatikalsk utvikling i gjennomsnittlig ytringslende (GYL). "

http://www.elevsiden.no/sprak/1098314087

desuten så er dette noe jeg driver å utdanner meg til, og har ca 27 andre kilder også..

Skrevet

det er jo ikke galt det da ab...

"Den grammatikalske utviklingen starter når barnet begynner å sette sammen ord til setninger. Dette skjer vanligvis mellom 2 og 3-årsalderen. Når barnet setter sammen ord til toordsytringer, skjer dette uten at barnet bøyer ordene. Dette kalles i faglitteraturen telegramstil og preges av ytringer som "meg ball (den ballen er min)" , "bil mamma (dette er mammas bil) og tilsvarende. Mellom 24 og 36 måneders alder lærer barnet seg å bruke riktig bøyning av ordene og grammatikalsk korrekt ordstilling. Når barnet er mellom 3 og 4 år gammelt behersker det vanligvis de mest vanlige grammatikalske reglene i morsmålet (Tetzchner 2001). Det er vanlig å måle grammatikalsk utvikling i gjennomsnittlig ytringslende (GYL). "

http://www.elevsiden.no/sprak/1098314087

desuten så er dette noe jeg driver å utdanner meg til, og har ca 27 andre kilder også..

Unger begynner vanligvis å gå når de er mellom 12 og 15 måneder. Tror du noen begynner å gå før de er 12 måneder, og at noen begynner å gå etter de er 15 måneder? Kan det være at noen faktisk ikke går før de er 2 år (uten at det er noe galt med dem)?

Gjest NozMonster
Skrevet

Unger begynner vanligvis å gå når de er mellom 12 og 15 måneder. Tror du noen begynner å gå før de er 12 måneder, og at noen begynner å gå etter de er 15 måneder? Kan det være at noen faktisk ikke går før de er 2 år (uten at det er noe galt med dem)?

:daane:

:klaske:

Skrevet

:daane:

:klaske:

Poenget mitt var at du ser fryktelig svart/hvitt på det.

Skrevet

jeg mener at foreldrene bør virkelig sette igang å prate MED barnet sitt, ikke bare lage lyder og tulle, men prate i fullstendige setninger for å vekke interesse hos barnet for å begynne å prate.. de bør også lese og synge mye for det!

Det stemmer ikke fordi det ikke stemmer. Det skjer voldsomt mye mellom 2 og 3 år, men det er ingenting galt i at barnet ikke snakker i setninger når de er 2 år. Det er helt normalt at det fremdeles går i ett og ett ord.

Jeg går utifra at de fleste foreldre snakker vanlig sammen (dvs. i hele setninger), og da får barnet med seg det. De lærer ikke kun av det som sies direkte til dem.

Skrevet

Har et vennepar med ei to år gammel datter.

Bare for å oppsummere kjapt: Har aldri sett foreldrene leke med barnet, hun sitter kun på fanget til foreldrene, hun blir matet, hun har aldri fått drikke fra et ordentlig glass, hun snakker ikke (det kommer bare noen rare lyder iblant og foreldrene jubler, men de oppmuntrer liksom ikke til mer prating, det er mer sånn "hurra, en lyd"), hun har ikke gått et minutt uten bleie, det er så mange småting, men dette får holde.

Når burde barn få prøve å spise selv?

Når burde barn drikke av ordentlig glass?

Når burde barn begynne å snakke?

Når burde barn begynne å gå uten bleie?

Har forståelse for at det er veldig individuelt, men ser samtidig at foreldrene overhodet ikke oppmuntrer barnet til å gjøre noe som helst.

En toåring kan som oftest:

-spise selv, og burde fått gjort det en god stund allerede.

-drikke av vanlig glass

-Hvor godt en toåring snakker er veldig individuelt,men skal vel helst ha begynt så smått, selv om mye er uforståelig for andre enn foreldrene.

- Noen har sluttet med bleie i den alderen, og mange kunne nok ha gått mer uten bleie deler mer eller mindre gjennom dagen. Likevel bruker mange barn bleier i 3-årsalderen også.

Uansett, det kommer veldig an på hvor mye foreldrene og andre voksne rundt lar de få lov å prøve seg.

Skrevet

:klo: Hvorfor er det viktig at de gjør disse tingene tidligst mulig?

utvikling av selvfølelse. mestringsfølelse.

Skrevet

Det stemmer ikke fordi det ikke stemmer. Det skjer voldsomt mye mellom 2 og 3 år, men det er ingenting galt i at barnet ikke snakker i setninger når de er 2 år. Det er helt normalt at det fremdeles går i ett og ett ord.

Jeg går utifra at de fleste foreldre snakker vanlig sammen (dvs. i hele setninger), og da får barnet med seg det. De lærer ikke kun av det som sies direkte til dem.

Men TS skriver jo at barnet ikke kan noen ord. :sjenert:

Skrevet

Som de fleste sier, er det vel individuelle forskjeller på det meste, men hvis barnet henger etter på ALLE områder, er det vel ikke noe galt i å undres. Det kan jo skyldes forhold i barnet eller rundt barnet -eller være tilfeldigheter som jevner seg ut etterhvert. Når det gjelder bleier, så tror jeg 2 år er ganske tidlig, så ser ingenting galt i det. Jenta mi på 20 mnd drakk av vanlig glass da hun var 14-15 mnd, men det skyldtes at hun aldri forsto prinsippet med tutekopp, så for at hun skulle drikke litt selv, jobbet vi litt med å få henne til drikke av vanlig glass -rett og slett for at hun skulle få i seg nok væske etter at det ble mindre pupp. Hun begynte vel så smått å spise med skje da hun var 13 mnd, og fortsatt går det litt smått, så hun tyr ofte til fingrene, men har alltid ei skje eller en gaffel tilgjengelig slik at hun kan prøve. Hun snakker i tre ords-ytringer ("mamma leke mer"), men har utydelig uttale på mange ord enda, forkorter ordene og samme lyd kan bety mange ord, noe som er helt normalt i språkutviklingen. Hun er nok tidlig språklig (men har aldri vært noen racer motorisk), men en kollega av meg har en sønn som straks er to år. Han har praktisk talt ingen ord enda, men var tidlig til å gå. Store forskjeller altså!

Gjest NozMonster
Skrevet

Poenget mitt var at du ser fryktelig svart/hvitt på det.

poenget mitt med dåne og klaske smailyer, var at jeg skrev at det er veldig individuelt- forskjellig fra person til person ( person i dette tilfelle er altså barnet) i et av de første innleggene mine!

nettopp!

Skrevet (endret)

Høres ut som vanlig oppførsel. Jeg sitter heller ikke på gulvet og leker med mine 2- årige tvillinger når jeg har besøk. Da sitter de ofte på fanget, eller styrer rundt på egen hånd. Mine sa ikke skikkelige setninger før fra 2- års alderen, men du skal ikke se bort fra at datteren til vennene dine sier masse som bare foreldrene skjønner. Jeg må fortsatt "oversette" til venner og familie mye av det tvillingene sier selv om det er helt klart og tydelig hva de

sier for meg om mannen. Vi vet at de sier bosse for bukse, takkimaten er takk for maten, osv osv. Mine er nå 2,5 og har hatt en enorm utvikling siden 2- års dagen.

Man skal være forsiktig med å trekke slutninger fra besøk som venn. De tror kanskje du blir kvalm av barnets matsøl og mater henne når du er der, samt gir henne tutekopp.

Mine fikk glass rundt 2 år, men så begynte de å helle ut alt de fikk hver eneste gang, og da gikk jeg tilbake til

tutekopp til nylig. Jeg pleier ofte å mate dem litt til middag også så de skal få i seg litt av alt, samtidig som de spiser selv. Vi har heller ikke begynt med noe særlig bleieavvenning. 2 år er litt tidlig, de sitter litt på do, men har null kontroll og skjønner ikke når de tisser.

Bare ta det med ro, ungen lærer nok det den skal:-)

Endret av Caramba
  • Liker 1
Skrevet

njaaaaa....du kan jo lese startinnlegget en gang til.. han skrev nemlig at foreldrene ikke gjør noe for å oppfordre henne til å prate..

De applauderer med hurrarop når hun lager lyder, er ikke det å oppfordre til prating så vet ikke jeg. Eller skal de heller si "nei, vennen min, du må snakke i hele setninger vet du!". :fnise:

Skrevet

Har et vennepar med ei to år gammel datter.

Bare for å oppsummere kjapt: Har aldri sett foreldrene leke med barnet, hun sitter kun på fanget til foreldrene, hun blir matet, hun har aldri fått drikke fra et ordentlig glass, hun snakker ikke (det kommer bare noen rare lyder iblant og foreldrene jubler, men de oppmuntrer liksom ikke til mer prating, det er mer sånn "hurra, en lyd"), hun har ikke gått et minutt uten bleie, det er så mange småting, men dette får holde.

Når burde barn få prøve å spise selv?

Når burde barn drikke av ordentlig glass?

Når burde barn begynne å snakke?

Når burde barn begynne å gå uten bleie?

Har forståelse for at det er veldig individuelt, men ser samtidig at foreldrene overhodet ikke oppmuntrer barnet til å gjøre noe som helst.

Ikke alltid ting er slik det ser ut for andre. Har det slått deg hvorfor foreldre jubler ved lyd? Kan det være noe med barnet, du ikke vet om? Foreldre sier ikke alt,selv om du er en venn. Kansje barnet er til utredning,for alt du vet.Bor du der? Det ser slik ut

Skrevet

Jeg tror ikke TS er den beste til å dømme det. Barnet kan si masse som bare foreldrene skjønner, det betyr ikke at det ikke snakker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...