Gjest BamseB Skrevet 16. januar 2012 #1 Skrevet 16. januar 2012 Har et vennepar med ei to år gammel datter. Bare for å oppsummere kjapt: Har aldri sett foreldrene leke med barnet, hun sitter kun på fanget til foreldrene, hun blir matet, hun har aldri fått drikke fra et ordentlig glass, hun snakker ikke (det kommer bare noen rare lyder iblant og foreldrene jubler, men de oppmuntrer liksom ikke til mer prating, det er mer sånn "hurra, en lyd"), hun har ikke gått et minutt uten bleie, det er så mange småting, men dette får holde. Når burde barn få prøve å spise selv? Når burde barn drikke av ordentlig glass? Når burde barn begynne å snakke? Når burde barn begynne å gå uten bleie? Har forståelse for at det er veldig individuelt, men ser samtidig at foreldrene overhodet ikke oppmuntrer barnet til å gjøre noe som helst.
Brukernavn Skrevet 16. januar 2012 #2 Skrevet 16. januar 2012 Er du sammen med disse menneskene til enhver tid? Siden du vet at barnet ikke øver på å spise selv eller drikker selv? Jeg ville nok for eksempel tatt øvingen på dette området hjemme på mitt eget kjøkken når det ikke var andre tilstede.. Når det gjelder snakking er dette VELDIG individuelt. Vårt barn var veldig tidlig ute med mamma og pappa, men så stoppet det helt opp, og hun snakket ikke noe særlig forståelige ord før hun var nærmere tre. Dersom dette barnet ligger litt bak i utviklingen når det gjelder å snakke kan man jo forstå foreldrenes iver når det kommer lyder, kanskje er det helt nye lyder også. Når det gjelder bleie...jeg synes to år er veldig tidlig å slutte med bleie, men det har kanskje med referansepunkt å gjøre; vårt barn sluttet ikke før h*n var nesten 4. Ikke fordi vi ikke prøvde før, men fordi barnet ikke var klart før. Etter hva jeg har lest/hørt er vel 3-års alder den mest vanlige tiden med bleieslutt. Og når det gjelder leking med barnet; jeg spør igjen: er du alltid sammen med disse menneskene siden du vet hva de bedriver til enhver tid? 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #3 Skrevet 16. januar 2012 Det kan jo hende at når du er sammen med dem, så er det en sosial setting som foreldrene gjerne inkluderer barnet i, jfr. at de har henne på fanget sammen med seg/dere. Drikke av ordentlig glass - kan jo hende at hun gjør det noen ganger? Når familien sitter samlet rundt et bord, og forholdene ligger til rette for litt søl? De fleste 2-åringen har en del ord (noen snakker mye), men vil ikke tro det er komplett unormalt at hun ikke snakker enda. Å slutte med bleier som 2-åring er veldig tidlig. Mine var begge 2 år og 6-7 måneder, de var tidlig ute.
Gjest BamseB Skrevet 16. januar 2012 #4 Skrevet 16. januar 2012 Ja, jeg var mye sammen med dem. Lot ungen spise og drikke selv en gang de var på besøk, tydelig at det hadde hun neppe gjort før. Da fikk jeg kjeft for det var aaaaltfor tidilig for en 2-åring å håndtere noe så skummelt som et vannglass
Kontormus Skrevet 16. januar 2012 #5 Skrevet 16. januar 2012 Som noen sier så finner barna ut av disse tingene når de er klar for det selv. Ser ikke hvorfor en skal stresse med dette. Innen hun er 4 vil jeg tro hun både snakker, drikker av vanlig glass og går på toalettet når behovet melder seg. 1
Chiyo Skrevet 16. januar 2012 #6 Skrevet 16. januar 2012 Niesen min på 1 år og 3 måneder spiser selv, hun sitter i egen stol, og hun har begynt å drikke litt fra vanlig glass. Jeg syns det virker litt rart at foreldrene mater henne når hun er to. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #7 Skrevet 16. januar 2012 Sønnen min er et år og en mnd. og han spiser selv med gaffel eller skje. Som regel drikker han av tutekopp fordi det hender han kaster den fra seg, men om vi ikke har tutekopp, drikker han helt fint av vanlig glass eller kopp med hank. Jeg synes vel kanskje en to-åring bør få prøve seg på å spise alene i det minste.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2012 #8 Skrevet 16. januar 2012 Vår datter på 6 og en halv mnd har fått prøve å spise brød selv, men det havner alltid på gulvet. Hun prøver ofte å drikke vann fra glass, men hun får det ikke helt til. Hun har kjempe interesse for våre glass når vi sitter ved middagsbordet, så ofte får hun prøve. Øvelse gjør mester...tenker vi
Kontormus Skrevet 16. januar 2012 #9 Skrevet 16. januar 2012 Hvorfor er det viktig at de gjør disse tingene tidligst mulig? 1
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2012 #10 Skrevet 16. januar 2012 Det er viktig å lære og å bli selvstendig. En 2 åring som ikke spiser selv høres ikke helt navla ut.
SmallTalk Skrevet 16. januar 2012 #11 Skrevet 16. januar 2012 Hvorfor er det viktig at de gjør disse tingene tidligst mulig? Det å f.eks spise selv er en del av den motoriske utviklingen. Det å smake på ting og å kjenne på konsistensen på ting er en del av sanseutviklingen. Det er ikke nødvendigvis viktig at et barn gjør disse tingene tidligt mulig, men det høres litt rart ut at en 2-åring aldri har fått prøve å spise selv, drikke av vanlig glass og ikke snakker noe særlig.
Gjest True Khaleesi Skrevet 16. januar 2012 #12 Skrevet 16. januar 2012 Her nekter han å bli matet, og begynte å spise selv for ca 6 mnd siden tror jeg. Han blir 2 om tre mnd. Jeg vil tro at de fleste toåringer spiser og drikker selv, og at dette er normalen. Det vil ikke si at de spiser helt perfekt og lar være å søle. Min trener ennå på å få visse ting på gaffelen. Foretrekker å spise med hendene. Angående bleieslutt, så er det ikke helt normalt at toåringer er bleiefri. Angående snakking så er dette det mest individuelle punktet. I 2årsalder er det vanlig at de har ca 200 ord per dag, men så lenge utviklingen er progressiv, så er det ingen grunn til å bekymre seg dersom det inneholder færre ord enn 200. Her prater han ikke annet enn "mamma". Men han har ennå noen måneder på seg, så jeg bekymrer meg ikke.
Kontormus Skrevet 16. januar 2012 #13 Skrevet 16. januar 2012 Det er viktig å lære og å bli selvstendig. En 2 åring som ikke spiser selv høres ikke helt navla ut.
Gjest Thessie! Skrevet 16. januar 2012 #14 Skrevet 16. januar 2012 (endret) Det er ikke så viktig at de kan det så tidlig som mulig, men synes allikevel at det er viktig at de får prøve seg fram. Dersom ikke barnet har fått prøvd noe hittil, hvortid skal foreldrene finne ut at de skal begynne å trene på slike ting? Eller tror de barnet bare plutselig får disse ferdighetene? Endret 16. januar 2012 av Thessie!
Harlekin Skrevet 16. januar 2012 #15 Skrevet 16. januar 2012 Når burde barn begynne å snakke? Jeg vil nå kalle "hurra, en lyd!" for oppmuntring ... det er ikke vanlig at toåringer snakker i setninger, akkurat, noen har knapt begynt å snakke. Det er heller ingenting foreldrene kan gjøre for at barnet skal snakke mer, annet enn å prate selv, både med hverandre og med barnet. Og det regner jeg med at de gjør? Det er kun grunn til bekymring dersom barnet ikke kan ytre noe som helst forståelig som 2-åring. Når burde barn få prøve å spise selv? Når de vil selv. Litt søl bør man tåle. Likevel, jeg mater min 2,5-åring fremdeles av og til, fordi hun, hvis hun er opptatt av andre ting, glemmer å spise, og jeg er opptatt av å få i henne mat da hun spiser lite. Men hun kan likevel spise selv. Når burde barn drikke av ordentlig glass? Jeg synes vel en 2-åring bør få gjøre det, samtidig ser jeg ikke noe galt i å bruke tutekopp også. Vi har en tutekopp eller flaske med kork fylt med vann hele tiden tilgjengelig, denne kan hun springe rundt med. Ved bordet får hun glass, ofte med sugerør i. Når burde barn begynne å gå uten bleie? Normalen er 3 år, tror jeg, så det er ikke noe galt i å bruke bleie i 2-årsalderen, det er tvert i mot det vanligste. Det er ikke alle unger som er klare for bleieavvenning da, og det er ikke noe man bør tvinge frem, i hvert fall ikke når barnet er såpass lite. ---- Kanskje behandler de datteren litt vel mye som en baby, men sånn som du sier det, høres det ikke skadelig ut. Det viktigste er vel at de er glade i henne og opptatt av hennes ve og vel? Det andre kommer nok ... 1
Gjest NozMonster Skrevet 16. januar 2012 #16 Skrevet 16. januar 2012 (endret) Som noen sier så finner barna ut av disse tingene når de er klar for det selv. Ser ikke hvorfor en skal stresse med dette. Innen hun er 4 vil jeg tro hun både snakker, drikker av vanlig glass og går på toalettet når behovet melder seg. tror du at alle unger lærer det automatisk, uten at noen lærer dem det altså?? Bamse, jeg synes synd på den ungen der jeg.... det er jo forskjell fra person til person da, men en 2 åring bør kunne si en setning med 2 ord i, for. eks: jeg spise... du sove... mamma spise.. hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt det opp med dem, at de bør sette seg mer inn i hvordan og hvorfor den sosiale kompetansen, den motoriske utviklingen, samt sosialiseringsprosessen fungerer/ er veldig viktig! og Bamse- jeg synes det er kjempesøtt av deg at du har lagt merke til det, og at du bekymrer deg og bryr deg Endret 16. januar 2012 av NozMonster
Harlekin Skrevet 16. januar 2012 #17 Skrevet 16. januar 2012 tror du at alle unger lærer det automatisk, uten at noen lærer dem det altså?? ts, jeg synes synd på den ungen der jeg.... det er jo forskjell fra person til person da, men en 2 åring bør kunne si en setning med 2 ord i, for. eks: jeg spise... du sove... mamma spise.. hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt det opp med dem, at de bør sette seg mer inn i hvordan og hvorfor den sosiale kompetansen, den motoriske utviklingen, samt sosialiseringsprosessen fungerer/ er veldig viktig! Det stemmer ikke. Unger utvikler seg forskjellig, og er mange som knapt snakker, før de plutselig kan si nesten perfekte setninger (min samboer var en av dem). Hva mener du foreldrene i denne saken skal gjøre da, for å få henne til å snakke mer? 1
Gjest NozMonster Skrevet 16. januar 2012 #18 Skrevet 16. januar 2012 Det stemmer ikke. Unger utvikler seg forskjellig, og er mange som knapt snakker, før de plutselig kan si nesten perfekte setninger (min samboer var en av dem). Hva mener du foreldrene i denne saken skal gjøre da, for å få henne til å snakke mer? stemmer det ikke fordi det ikke passer med dine erfaringer eller fordi det er gale faktaopplysninger fra min side? jeg mener at foreldrene bør virkelig sette igang å prate MED barnet sitt, ikke bare lage lyder og tulle, men prate i fullstendige setninger for å vekke interesse hos barnet for å begynne å prate.. de bør også lese og synge mye for det!
Gjest Thessie! Skrevet 16. januar 2012 #19 Skrevet 16. januar 2012 Jeg synes ikke det gjør noe at barnet ikke kan disse tingene, da det er individuelt. Synes det er mer urovekkende dersom foreldrene ikke gidder å stimulere jenten og la henne prøve ut ting. Man må da SNAKKE med barnet og la det få spise selv for at det skal lære seg det.
Kontormus Skrevet 16. januar 2012 #20 Skrevet 16. januar 2012 tror du at alle unger lærer det automatisk, uten at noen lærer dem det altså?? Bamse, jeg synes synd på den ungen der jeg.... det er jo forskjell fra person til person da, men en 2 åring bør kunne si en setning med 2 ord i, for. eks: jeg spise... du sove... mamma spise.. hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt det opp med dem, at de bør sette seg mer inn i hvordan og hvorfor den sosiale kompetansen, den motoriske utviklingen, samt sosialiseringsprosessen fungerer/ er veldig viktig! og Bamse- jeg synes det er kjempesøtt av deg at du har lagt merke til det, og at du bekymrer deg og bryr deg Jepp! Noe små barn gjør mest er å herme! Dessuten er det naturlig for barn og utforske, teste og ville gjøre ting selv. Men det varierer litt for hvor tidlig de gjør det og når de knekker kodene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå