Gå til innhold

Hvordan kan jeg slutte å telle kalorier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har telt kalorier i ca tre år nå, og har gått ned det jeg har ønsket. Nå er jeg 49 kg, 160 høy, og vil stramme opp. Jeg VET at muskler vil få vekta til å øke, og jeg vil ikke tenke at jeg MÅ ligge på 3500 kcal i underskudd hver uke lenger, fordi jeg trenger det ikke mer.

Hvordan kan jeg fokusere på målebåndet og speilbildet istedet for den dumme vekta? Teller hele tiden, og måå liksom ligge minst 3000 i minus hver uke for å bli fornøyd. Spiser det jeg vil ha, og mye og sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter med det samme, og jo lengre jeg teller kalorier, jo færre kan jeg la meg selv spise. Bruker vekta som målestokk fordi jeg synes jeg ser feit ut i speilet uansett hvor tung jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme. Har blitt erklært frisk fra spiseforstyrrelser, og spiser rundt 2500 kcal. til dagen, men tellingen klarer jeg tydeligvis ikke å legge i fra meg....

Tipset fra pyskologen min var å begynne å spise matvarer jeg ikke aner hva inneholder. Ikke sjekke kaloriinntaket, men bare spise. Det skal feks. være helt nye produkter, eller produkter jeg aldri har spist før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De teller jo selv om vekta er borte!

Jada, men TS skriver i hovedinnlegget at hun fokuserer veldig på vekta. Og hvis hun ikke får veid seg kanskje hun mister fokuset på å telle kalorier. For det er jo ikke noe 100% riktig svar iforhold til vekt å telle de kaloriene, det er jo masse annet som også spiller inn. Men ved å telle kalorier får man en bekreftelse ved å veie seg i etterkant. Og når man mister den bekreftelsen mister man kanskje også behovet for å telle hsyterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett høyt proteininntak vil gi deg en lengre metthetsfølelse og du vil miste mindre muskler. Ville ha redusert kaloriunderskuddet til ca 1000 - 1500 i uka og, det går helt fint å ha ett moderat kaloriunderskudd hele tiden. Faktisk så vil det gi deg mange ekstra leveår ;) Bare pass på at du holder deg i form og at det ikke er for lavt, og hvis du ser vektskåla gå videre ned nå så vet du at det begynner å bli litt usunt.

En annen ting du kan gjøre er å ha ett kalorioverskudd på dager der du har trent med skikkelig tyngde på vektene (5-700 kcal). (Ikke pinglejentetrening med 100 reps og lav vekt men vekt nok til at du klarer 6-12 reps maks!) De dagene vil kalorioverskuddet gå til å bygge opp muskler i stedet for fett. Men husk å ha ett skikkelig proteininntak og fett fra nøtter er bra og! ;)

Hvis du ikke klarer å begrense vekttapet så vær modig! Ta deg en tur til legen og forklar problemet ;) Det ordner seg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men TS skriver i hovedinnlegget at hun fokuserer veldig på vekta. Og hvis hun ikke får veid seg kanskje hun mister fokuset på å telle kalorier. For det er jo ikke noe 100% riktig svar iforhold til vekt å telle de kaloriene, det er jo masse annet som også spiller inn. Men ved å telle kalorier får man en bekreftelse ved å veie seg i etterkant. Og når man mister den bekreftelsen mister man kanskje også behovet for å telle hsyterisk.

Dette tror jeg ikke stemmer. Jeg blir mye mer opphengt i kalorier når jeg ikke kan veie meg, for da "mistenker" jeg hele tiden at jeg går opp, så da blir det "enda viktigere" å holde kontroll på kaloriene.

Til TS: spis mat du ikke kjenner til kaloriinnholdet i! Og ikke tillat deg å lese på pakningene. Unngå å veie mat og prøv å spise ting du ikke vet hvor mye veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Hvis du skal slutte å telle kalorier så får du slutte å telle kalorier da! Er ikke en kur for det. Bare la være å se bak og regn på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må jo det hvis man skal ned i vekt iallefall.

Men TS skal jo ikke det?

Og hvis man aldri slutter å ligge i underskudd så vil man nødvendigvis fortsette å gå ned i vekt til man dør. Det kalles å sulte ihjel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...