Gå til innhold

Hvordan dele opp samvær 60/40?


Caelyn

Anbefalte innlegg

Jeg fikk ikke OS når jeg hadde ungen hos meg 60% av tiden.

Tydelig at det er forskjell på Nav kontorenes praktisering. Veldig uheldig spes med tanke på fedrenes muligheter til å øke samværet. De må da velge mellom to ting: øke samvær og sende mor og barn på sosialstønad ( som igjen gjør det umulig for mor å studere for å få arbeid) eller minimums samvær og la mor og barn få OS og mulighet til å skaffe nødvendig kompetanse for å komme ut i arbeid.

( tenker da ikke på de som har en fullverdig utdannelse/ god arbeidserfarin/er i jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Hva som er jævligts vet ikke du.

50/50 eller 60/40 en flyr faktisk mer ved 60/40 enn 50/50 for ved 50/50 bor som regel ei uke i strekk. Mange 60/40 har samvær midtuke med.

Argumenet om hva som er mest "stresssende" for barnet kan en ikke si noe om. Alle samværsordniger eer dårligere om forldre hadde bodd sammen.

Hvorfor må man dele ????? Du har ikke lest innlegget mitt!!!!

Kan ikke barnet som ikke har noe skyld i foreldrenes rot få slippe å flytte på seg. Så kan pappa og mamma være sammen med barnet flere ganger gjennom uken, men barnet har et sted det i hovedsak sover og har rutinene sine.

Snakk om å gjøre seg vrang!

Jeg kjenner flere som er voksne i dag og har vært offer for sine foreldres egoistiske kjærlighet. De ble så streset av å beytte hver uke og ønsket bare å få være i ro. Samtidig syntes de så synd på den forelderen som evnt. ikke hadde dem boende at de ikke turte å si at de ville bo ett sted, men besøke så ofte de kunne (bo nære hverandre osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva som er jævligts vet ikke du.

50/50 eller 60/40 en flyr faktisk mer ved 60/40 enn 50/50 for ved 50/50 bor som regel ei uke i strekk. Mange 60/40 har samvær midtuke med.

Argumenet om hva som er mest "stresssende" for barnet kan en ikke si noe om. Alle samværsordniger eer dårligere om forldre hadde bodd sammen.

Hvorfor må man dele ????? Du har ikke lest innlegget mitt!!!!

Kan ikke barnet som ikke har noe skyld i foreldrenes rot få slippe å flytte på seg. Så kan pappa og mamma være sammen med barnet flere ganger gjennom uken, men barnet har et sted det i hovedsak sover og har rutinene sine.

Snakk om å gjøre seg vrang!

Jeg kjenner flere som er voksne i dag og har vært offer for sine foreldres egoistiske kjærlighet. De ble så streset av å beytte hver uke og ønsket bare å få være i ro. Samtidig syntes de så synd på den forelderen som evnt. ikke hadde dem boende at de ikke turte å si at de ville bo ett sted, men besøke så ofte de kunne (bo nære hverandre osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Sykt gammel debatt, men fant den når jeg googla OS ;)

Vil legg til noe her, jeg ble nettopp "alene" med en unge på ca 4 år. Vi skal ha 60/40. HVorfor? JO først go fremst fordi uten OS så hadd jeg sitti med mindre enn 10 000,- i mnd,og det går ikke! Jeg kan ikke ta noen jobb da jeg er syk(noe mer trenger jeg ikke å utdype det).

Og dessuten (!!), når vi var på mekling så sa mannen som vi hadde møte med klart og tydelig ifra med en gang at om vi ville ha 50/50, så kunne vi bare glemme det med en gang, for det likte han ikke! Barn skal være mer på EN plass,om det så bare er en dag eller 2!

INGEN kan få meg til å synes at dette er feil av meg! Jeg må ha OS for å overleve. Og argumentene til andre her inne om at barna ikke har godt av 50/50 er godt begrunnet når til og med fagfolk nekter en å ha det!

Anonym poster: 950dd4457518ab4bab9e59295b1a0f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dessuten (!!), når vi var på mekling så sa mannen som vi hadde møte med klart og tydelig ifra med en gang at om vi ville ha 50/50, så kunne vi bare glemme det med en gang, for det likte han ikke! Barn skal være mer på EN plass,om det så bare er en dag eller 2!

Anonym poster: 950dd4457518ab4bab9e59295b1a0f0e

Ehh? Hvordan dere velger å organisere samværet har da virkelig ikke han noe med? En slik uttalelse hadde i allefall jeg gått videre med.

Det viktige må vel være at foreldrene kommer fram til en løsning som begge synes er ok slik at samarbeidet mellom den går så greit som det kan, samt at ungene får en hverdag som er bra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke dette et stjerneeksempel på hvordan "aleneforeldre" spekulerer i fordelingen for å maximere trygda... Barna har to foreldre som bidrar, hvorfor skal felleskapet betale for deres barn ...

Helt enig. Hvorfor skal et studentpar med barn klare seg på smuler, mens "aleneforsørgere" skal få masse penger? Det er helt sykt! Man blir belønnet for å hore rundt og ikke planlegge bedre hvem man får barn med.

At det er slitsomt for barn å ha to hjem er klart, så hvorfor gidder så få å gjøre en innsats for å holde sammen?

Anonym poster: 78c3cb4eb3853986440277a9c44117ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er vanskeligere enn det. Fordi jeg er avhengig av å få stønad fra NAV i en periode framover siden jeg er nyutdannet og jobbsøkende og dermed kan ikke samværet oversige en eller annen grense så jeg mister rettighetene til stønad.

FY F.. Nyutdannet snylter er det du er..

"Må passe på at det ikke blir for mye samvær slik at du mister støtten"??? Skulle ikke vært lov.. Du bruker rett og slett barna som inntekskilde.. Noe du egentlig ikke er beretiget siden far kan stille opp ..,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-

Vi driver og skal sette opp en samværsavtale på ca 60/40% deling på sønnen på 4,5 år og er usikre på hvordan vi skal sette det opp..

Man må telle med helligdager og ferier, men går ikke det opp i opp siden man har annethvert år? Kan man ikke bare gå ut fra ukedagene?

Usikker på det her.. Vil ikke lage noe krøll med NAV pga at vi har satt opp samværsavtalen feil, liksom..

Det er mange alternative måter men følgende er en av mange løsninger.

Løsningene bør også tilpasses barnas alder (dette betyr som oftest ofte samvær i korte perioder for barn under 6 år mens alternativet nedenfor er 6-12). Over 12 vil jeg tro at en bør velge den ene ukedagen som en del av den lengre perioden hos samværsforelder.

Samværsforelder har barna:

Torsdag ettermiddag til mandag morgen den ene uka.

Neste uke 1 overnatting (eks. onsdag-torsdag).

Annenhver jul og påske (delt i ca 5 dager hver)

Annenhver vinterferie.

Annenhver påskeferie

Annehver høstferie

Annenhver 17.mai, pinse og bursdag

2-3 ukers sommerferie med samværsforelder

Om jeg husker rett blir dette ca 43 /57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj! Noen som har dratt opp den gamle tråden min, ja ;)

Ser at folk fortsatt har heftige meninger :icon_lol:

Kan oppdatere litt jeg da og si at vi fikk fiksa det til sånn etter hvert at vi nå har 50/50 som var planen i utgangspunktet. Jeg mottar begge barnetrygdene etter avtale med barnets far, bostøtte for en person (siden barnet er bostedsregistrert hos far pga skolevalg) og AAP, og det går på hengende håret :P Vi deler mesteparten av utgiftene, og far og jeg har et supert samarbeid, barnet trives kjempegodt og alt er vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje flere av dere skal vente med å "vokse fra hverandre" til dere faktisk har råd til å realisere dere på egen bekostning og ikke på skattebetalernes?

Anonym poster: d6e0f5254c77685746148e31cc882fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke 'alle' "alenemødrene" her inne være så ærlige å innrømme at det er nettopp pga. stønadene at dere anser 50/50 som en "ekstemt dårlig/uaktuell løsning for barnet del", men hiver dere over 40/60.

Dette her er jo helt håpløst..

Det blir litt vanskelig. Jeg har kranglet med far for å få han til å se barna. Det gikk, tilslutt.

Anonym poster: 598d5c01ac501e42e7d56f01a32db451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer... I stede for å sender barnet/barna ut i koffert til og fra. Hvorfor ikke prøve å bo 60/40,50/50 i koffert selv.. Tja skal vi si i første omgang ett år? For mer tror jeg ikke foreldrene klarer.., mens barna er prisgitt foreldrenes valg, kan foreldre velge dette selv. Barn trenger faste rammer og ETT barndomshjem..skulle ønske for mange barn at foreldre lot egoisme være egoisme og tenkte barna i stede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Jeg bare lurer... I stede for å sender barnet/barna ut i koffert til og fra. Hvorfor ikke prøve å bo 60/40,50/50 i koffert selv.. Tja skal vi si i første omgang ett år? For mer tror jeg ikke foreldrene klarer.., mens barna er prisgitt foreldrenes valg, kan foreldre velge dette selv. Barn trenger faste rammer og ETT barndomshjem..skulle ønske for mange barn at foreldre lot egoisme være egoisme og tenkte barna i stede..

Gammel diskusjon dette, men har jo vart i flere år og er fortsatt aktuell.

Jeg spør meg hva som er alternativet her ?

De fleste er enige om at oppegående foreldre burde ha vanlig samvær eller mer. Er du imot dette også ? Hvis nei, burde du se på argumentasjonen din. Vanlig samvær i standard form innebærer flere flyttinger enn den vanligste formen for 50/50. Dvs 6 miljøbytter i 14 dagersperioden for vanlig samvær, mot 2 for annen hver uke (50/50).

Hvis du mener at også vanlig samvær er skadelig (som igrunnen er konsekvensen av koffertargumentet), hvordan skal man få det til ? Bryte helt med den andre forelderen ? Det minste man burde kunne forlange av en som argumenterer mot noe er at denne kan vise til et bedre alternativ.

Koffertargumentet mot 50/50 faller på egen urimelighet. 60/40 er en tilnærmingsløsning til 50/50, som er dårligere for barnet, og utelukkende praktisert for å skaffe stønader fra NAV.

Alternativene til 60/40 er vanlig samvær (5/14), utvidet samvær (6/14) eller 50/50 (7/14).

De to sistnevnte er for mye til å få overgangsstønad.

Her er det snakk om å få to dager på rad, også i midtukesamværet, og dermed bedre kvalitet sammenlignet med vanlig samvær.

Tar man utgangspunkt i vanlig samvær, og utvider denne, kan man ved 60/40 få til dette på hvert fjerde midtukesamvær (11/28). Med utvidet samvær på annethvert, og ved 50/50 på hvert av midtukesamværene.

Stønadsordningene hindrer, som vi ser, en bedre kvalitet på samværet.

Det er et paradoks at man har full aksept for 50/50 i fritiden (annenhver helg), og i ferier, men ikke i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må spørre. Er i samme situasjon selv.

Fikk høre at vanlig samvær pga utvidet ferie ol, den dag i dag er 60/40?

5 dager pr 14 dag, 3 uker sommerferie, annenhver høytid, vinter, høst og påskeferie.
Eller
6 dager pr 14 dag, men da med feks 2 uker sommerferie, ----"----

Er jeg på villspor?

Jeg har sagt ja til "vanlig samvær", og barnefar (noe uenig, fordi han vil ha mest mulig) har gått med på dette. En 60/40 fordeling. Har jeg nå sagt ja til 6 dager pr 14 dag?

Ikke det at 2 dager i mnd er så veldig stor forskjell, men med våres konflikt nivå vil jeg holde samværet på et minimum for alle parter til konfliktnivået er mindre, og så muligens øke (hverken han eller hans familie er noe jeg faktisk klarer å forholde meg godt til pga oppførsel, prøver i herdig, meeeen). I tillegg så er bosituasjonen veldig ustabil, ettersom jeg er på let etter leilighet å kjøpe. Hvor det blir kommer an på penger ol, og da kan det bli problematisk med reiseavstand for BF i henhold til barnehage.





Anonymous poster hash: 594d4...f90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må spørre. Er i samme situasjon selv.

Fikk høre at vanlig samvær pga utvidet ferie ol, den dag i dag er 60/40?

5 dager pr 14 dag, 3 uker sommerferie, annenhver høytid, vinter, høst og påskeferie.

Eller

6 dager pr 14 dag, men da med feks 2 uker sommerferie, ----"----

Er jeg på villspor?

Jeg har sagt ja til "vanlig samvær", og barnefar (noe uenig, fordi han vil ha mest mulig) har gått med på dette. En 60/40 fordeling. Har jeg nå sagt ja til 6 dager pr 14 dag?

Ikke det at 2 dager i mnd er så veldig stor forskjell, men med våres konflikt nivå vil jeg holde samværet på et minimum for alle parter til konfliktnivået er mindre, og så muligens øke (hverken han eller hans familie er noe jeg faktisk klarer å forholde meg godt til pga oppførsel, prøver i herdig, meeeen). I tillegg så er bosituasjonen veldig ustabil, ettersom jeg er på let etter leilighet å kjøpe. Hvor det blir kommer an på penger ol, og da kan det bli problematisk med reiseavstand for BF i henhold til barnehage.

Anonymous poster hash: 594d4...f90

Jeg er uenig i at 2 dager ikke utgjør en stor forskjell.

De to gangene far kan ha barnet to dager på rad, opplever det mer hjemmefølelse og stabilitet enn når det bare er en kjapp overnatting. For (små) barn er dette en stor forskjell.

Slik det fungerer i dag, med vanlig samvær, så har man 50/50 på helgesamvær, høytider og ferier. Det er hverdagene ma,ti,on,to (fredag tilhører helgen) man har en forskjell (75/25). En dag ekstra her, og vips er også hverdagene også 50/50.

De av ukene hvor far kan ha barnet to dager i midtuken, praktiserer dere 50/50 på hverdagssamværet, mens dere altså praktiserer 25/75 på de andre ukene.

Hvorfor tar dere ikke skrittet fullt ut, og avtaler to midtukesamvær hver uke (50/50), og får bedre kvalitet på barnets samvær med far?

Svaret er, som du sier, økonomi, og det er jo trist at stønadsordningene skal straffe dem som samarbeider om å få best mulig kvalitet på samværsordningene.

Dessverre er også 6/14 for mye på de fleste NAV kontor til å få overgangsstønad, da dette utgjør mer enn 42% samvær allerede før ferie tas med i beregningen.

NAV har i sin 40% grense tatt utgangspunkt i vanlig samvær, og lagt inn et slingringsmonn på 5-10 dager i året, avhengig av hvordan man praktiserer påske, pinse, jul og nyttårsferie.

Jeg tror grunnen til at noen foreldre får aksept for varianter av 60/40 løsninger på de vanlige samværsukene er tolkningsmulighetene, inkompetanse og ekstra velvillighet hos noen NAV ansatte.

Etter mine beregninger skal en avtale ikke innebære mer enn 146 dager samvær i året.

Dersom man regner 6 uker ferieavvikling pluss 2 uker hver for avviklingen av påske, pinse, jul/nyttår, hvor man har barnet halvparten av tiden, så får man 12 uker med ferie og 40 uker med vanlig samværsordning. Ved vanlig samvær (5/14) gir dette 142 dager samvær og 4 dagers slingringsmonn.

Opprinnelig skulle bostedsforelder ha mer enn 2/3 av omsorgen for å få status som aleneforsørger. Ved utvidelse av vanlig samvær i 2010 fra 4/14 til 5/14 har man vært nødt til å endre dette i samordningen mellom barneloven og trygdeloven.

Nevner også at "vanlig samvær" er et misvisende begrep, da et flertall praktiserer mer enn lovens norm.

Anonymous poster hash: 6be1c...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...