Gå til innhold

burde dyrebutikken vite bedre?


Ewita

Anbefalte innlegg

hei!

jeg jeg for noen dager siden til innkjøp av mitt første aquarium. til dette aquariumet kjøpte jeg en kampfisk og noen guppyer. jeg spurte spesefikt etter fisker som kom til å gå fint med kampfisken. nå har kampfisken drept alle! kan eg gå inn igjen med de og forlange at de gir meg pengene tilbake? synes det er dårlig at en dyrebutikk gir sånne dårlige råd når det tydeligvis er en kjent sak at guppyer ikke går bra med kampfisk pga. halene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noen guppyer som greier seg fint sammen med kampfisk. Vet om mange som har guppy sammen med det og ikke har hatt noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal klage :)

Det hender at folk vi har utplassert osv selger helt feil fisk til helt feil akvarium (f.eks sølvhai til 150 liter, Neontetra sammen med Scalare osv). Hvis kunden kommer tilbake med kvittering og forklaring, får de ny fisk :) Dessverre er det slikt som kan skje, i en hektisk tid er det vannskelig å sjekke alt. Og dersom folk blir solgt noe som ikke passer sammen eller i akvariumet de har så får de ny fisk.

Når det er sagt så KAN guppy og kampfisk gå sammen, men det kommer helt ann på individet og plassen de har. Har du under 50-60 liter bør kampfisken gå alene. Har du drøssevis av planter KAN det gå med to-tre kampfisk jenter. Kampfisk kan også bli tatt selv, pga det fine sløret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at dette kan gå fint i større kar. men de fikk tross alt beskjed om at karet er på 17 liter og når spørsmålet var hvilke fisk går bra med kampfisk var vell ikke helt guppy det riktige svaret. jeg var jo ute etter noe som var selvsagt at gikk sammen og ikke et prosjekt for å se om de tilfeldigvis klarte å leve sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig klage, men det er ikke alltid de i dyrebutikkene vet hva som fungerer og de er der for å tjene penger.

Helt ærlig synes jeg det er vårt ansvar å lese oss opp skikkelig på levende dyr og fisk FØR vi kjøper dem i dyrebutikken.

edit: anonymbruker kom meg i forkjøpet :)

Endret av Chelmon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har hørt at dette kan gå fint i større kar. men de fikk tross alt beskjed om at karet er på 17 liter og når spørsmålet var hvilke fisk går bra med kampfisk var vell ikke helt guppy det riktige svaret. jeg var jo ute etter noe som var selvsagt at gikk sammen og ikke et prosjekt for å se om de tilfeldigvis klarte å leve sammen.

17 liter er LITE, og helst bør du bare ha reker/snegler der og ikke fisk overhode.

Men du kan ikke ha noen fler fisk enn en hann der. Ikke noen jenter heller.

Jeg ville invistert i et større akvarium.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting går med kampfisk i 17 liter er vel egentlig det eneste svaret.

Og du burde kjøpe større akvarium. Selv om kampfisker kan klare seg på "små" mengder vann, så er det små mengder vann i høyde, ikke bredde. De er faktisk ganske aktive fisker som danner seg rimelig store territorium.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Som andre sier: undersøk selv! Min erfaring er at de som jobber på dyrebutikk ikke har særlig peiling (ja, jeg dømmer dem alle på grunn av dem jeg har hatt kontakt med), du må selv vite hva du skal ha, og kjøpe det. Og har ikke butikken det du tenker på å kjøpe, så ikke fall for fristelsen å kjøpe noe annet de har inne fordi "den var sååå fiiiin!" Det er som regel du som sitter igjen med problemene etter en dag eller to og har valget mellom å skylle fiskene ned i do, eller å investere penger du ikke har på et eller flere nye akvarium med alt tilbehør. Selv om du hadde et veldig godt utgangspunkt hvor noen fisker kunne fått et godt og langt liv.

Og nei, jeg mener ikke at man skal skylle levende fisk ned i do, jeg satt det litt på spissen.

Jeg skjønner ikke hvordan de som driver slike butikker kan ha så lite respekt for dyrene de har med å gjøre. Om det bare er penger de er ute etter kan de finne seg en annen bransje.

Ewita: jeg har ikke selv hatt kampfisk i en 17-liter, men jeg tror absolutt du kan lage et godt liv til den (men bemerk at jeg ikke har erfaring med dem selv), men da må du lese deg opp på fisken, og investere tid og engasjement for at den skal ha det bra.

Du kan jo også lese litt inne på det svenske forumet www.zoopet.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putte levende dyr i en 17liter? Hvis du vil ha noe pent å se på som ikke er mye jobb så skaff deg en blomst som kun trengs å vannes en gang om dagen.

Eneste folka som skaffer seg fisk i bitte små akvarium er folk som ikke er interessert i å bruke tid på det og de kan like gjerne skaffe seg noe annet.

Fisk er levende dyr de også som er avhengig av et godt miljø for å trives. Jeg synes det er utelukkende din egen feil at du ikke gjør research før du skaffer deg dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes faktisk at du kan klage til butikken. Dyrebutikker er dyre fordi de liksom skal stille med god kompetanse. Det er derfor det kalles en spesialbutikk. Da må det gå an å forvente at de i hvert fall har elementære kunnskaper om akvariumsfisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg jeg for noen dager siden til innkjøp av mitt første aquarium. til dette aquariumet kjøpte jeg en kampfisk og noen guppyer. jeg spurte spesefikt etter fisker som kom til å gå fint med kampfisken. nå har kampfisken drept alle! kan eg gå inn igjen med de og forlange at de gir meg pengene tilbake? synes det er dårlig at en dyrebutikk gir sånne dårlige råd når det tydeligvis er en kjent sak at guppyer ikke går bra med kampfisk pga. halene deres.

Har selv jobbet i dyrebutikk i 5 år. Og ville nok aldri valgt å selge guppy sammen med kampfisk. Skulle jeg gjort det ville jeg nok tydelig forklart kjøper at dette ikke var noe jeg anbefalte og at det er på egen kappe.

Kampfisk kan gå med guppy i storekar som er tett beplantet. Men hvor jeg jobber anbefalte vi ikke disse sammen. Gå til dyrebutikken. Ta med fisken å klag (kan ofte være lurt å fryse fisken om man ikke kan dra i butikken samme dag). En seriøs forhandler vil nok gi deg penger tilbake da dette er en kjent sak at disse fiske typer sjeldent går sammen. Forhandlere vil tjene penger, men de tjener ikke noe på å få deg som missfornøyd kunde fordi dem har rådet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Putte levende dyr i en 17liter? Hvis du vil ha noe pent å se på som ikke er mye jobb så skaff deg en blomst som kun trengs å vannes en gang om dagen.

Eneste folka som skaffer seg fisk i bitte små akvarium er folk som ikke er interessert i å bruke tid på det og de kan like gjerne skaffe seg noe annet.

Fisk er levende dyr de også som er avhengig av et godt miljø for å trives. Jeg synes det er utelukkende din egen feil at du ikke gjør research før du skaffer deg dyr.

Feil. Om du er villig til å sette deg inn i det og bruke tid på det kan du absolutt få et fint og trivendes akvarium, selv om det er lite. Innbyggere og innredning må velges med omhu, men det må det i store akvarier også. En av de største feilene mange som skaffer seg akvarier for første gang gjør, er nettopp det å tro at et lite akvarie = lite jobb, stort akvarie = mye jobb.

Og Ewita, du må gjerne klage til butikken, bare vær forberedt på at du ikke nødvendigvis blir tatt på alvor. I min "akvariebarndom" stolte jeg fullt og helt på ekspertisen til dem som jobbet i en stor dyrebutikk, med akvarie som spesialfelt. Resultatet var at jeg endte opp med en fiskesort som absolutt ikke under noen omstendigheter burde dele tank med andre fisk (og ja, jeg vet jeg burde lest meg opp selv, men gjorde da altså ikke det), noe den gjorde hos meg. Ble så forbannet at jeg forlangte å snakke med sjefen for butikken. Hans svar? Jo, det at disse fiskenes forfedre opprinnelig kom ifra Afrika, og at jeg aldri ville klare å gjenskape miljøet deres i et akvarie. Så det spilte egentlig ingen rolle hvilke fisker jeg hadde i samme akvarium, fordi man aldri kunne vite om de ville trives sammen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PinkLeaf

Det er nok mange som bør ta seg et akvariumskurs når det gjelder dyrebutikk-ansatte. Her prøvde de å selge meg et 5-liters kar til tre kampfisk - en hann og to hunner.

Jeg valgte 28l med en hann og seks neontetra, det skal ingenting mer i det, hvertfall! Når vi får bedre plass skal de rett oppi et 150l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har sagt her, så burde man undersøke sånt selv. Det er ikke alltid du kan stole på de som jobber i dyrebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

man får ikke fagfolk til å jobbe for butikktariff, ergo vil de aller fleste som jobber i dyrebutikker slett ikke ha særlig mye peiling på dyrehold, med mindre de har dyr selv. Og da vil de jo ha kunnskap om rasen/dyretypen de selv holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, TS kunne ha sjekket litt på forhånd hvilke fisk som passer sammen. MEN, det er da vanlig å kunne stille spørsmål i butikken, likevel? Dersom personalet i butikken virkelig ikke har peiling, kan de vel bare si at de ikke vet, i stedet for å anbefale noe?

Jeg syns så absolutt du burde klage, TS!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne episoden minner meg om da jeg kjøpte en flott skinnveske, for så å oppdage at den ikke var i ekte skinn. Jeg spurte spesifikt i butikken om det var skinn (fordi jeg var usikker), og de mente at jo, det måtte det være. Etter en del søk på nettet, fant jeg til slutt ut at vesken ikke var av skinn, og bestemte meg for å levere den tilbake.

Fikk litt "kjeft" av butikksjefen, fordi han mente jeg burde skjønt selv at det ikke var ekte skinn (jeg lette virkelig etter en "made of"-lapp både utenpå og inni, uten å finne noe), men ekspeditøren som hadde solgt meg vesken beklaget og forklarte at det var hennes feil, så alt gikk bra til slutt.

Og nå har jeg lært hvordan man finner ut om noe er skinn: hvis det ikke står noe som helst, så er det mest sannsynlig ikke skinn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Jeg syns du skal klage, TS. Det er et velkjent faktum at dyrebutikker flest ikke har de beste kunnskapene. Noen av de ansatte kan mye om et dyr, og litt om de andre dyrene. Jeg ville aldri kjøpt et dyr uten å ha sjekket det ut på forhånd (via nett, forum, bøker osv). Dyrebutikker "teller" ikke, og jeg spør om råd/tips mest for å teste de ansatte. Altså se om de kan noe eller ikke. Jeg går konsekvent innom burene og ser etter hamstervatt også.

Dette skal selvsagt ikke skje i en dyrebutikk, og en klage her og en klage der vil muligens påpeke mangelen på info/kunnskap, og i en drømmesituasjon vil de kanskje gjøre noe med det.

Endret av IngvildSF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...