Drizzt Skrevet 15. januar 2012 #1 Del Skrevet 15. januar 2012 Jeg bruker bokmål fordi det var målformen vi lærte på norskkurset. Jeg har en venninne som også er utenlandsk og hun hevder at hun har gått på et norskkurs hvor målformen var nynorsk og hun sliter med det siden det er bokmål overalt. Jeg mener at det er unødvendig med 2 målformer. Siden de fleste bruker den ene, så kan den andre, som er kunstig skapt, godt fjernes. Hva mener dere? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 15. januar 2012 #2 Del Skrevet 15. januar 2012 Jeg bruker også bokmål i skrift. Jeg synes dog det er herlig å høre på nynorsk på tv/radio, men det gjelder egentlig de fleste dialekter fra distriktet. Synes ikke nynorsk skal være noe annet enn et valgfag i skolen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eitrande Skrevet 15. januar 2012 #3 Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Har nynorsk som hovedmål, men skriver bokmål her. Nynorsk bør forbli fordi jeg mener det er lagd slik et skriftspråk bør: ved å samle inn ord fra muntlig tale og finne en felles skriftlig form. I skolen mener jeg at undervisningen i sidemål bør økes, for å ha eksamen i noe man knapt nok har hatt timer i blir for dumt! So go ahead, shoot me! *fniser* PS: Nynorsk er forøvrig ikke en dialekt, men et skriftspråk. Endret 15. januar 2012 av eitrande 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sushi Skrevet 15. januar 2012 #4 Del Skrevet 15. januar 2012 Alle skriftspråk er da kunstig skapt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tulling Skrevet 15. januar 2012 #5 Del Skrevet 15. januar 2012 Alle bruker ikke samme målform. Så det at det ikke brukes er ikke argument for å få det fjernet. + Det har historisk verdi, og beriker vår språkarv. Jeg syns ikke vi skal innsnevre hva vi har av skriftspråk for at det skal bli lettere å lære norsk. I enkelte områder er nynorsk hovedmål, og da er det ikke så rart at de skal som skal kommunisere med offentlige instanser på de stedene lærer skriftspråket som brukes der ? Hvis nynorsk er ett problem, kunne gjerne alle som kommer til landet lært kun bokmål. men det er argumenter både for og mot for begge. Da jeg gikk på skolen var jeg ikke så begeistret for å måtte lære sidemål, og jeg er ikke så veldig flink i sidemål heller. Men jeg er alikevel glad for at vi har den bredden i språket som vi har her i landet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #6 Del Skrevet 15. januar 2012 Eg tykkjer det er viktig å bevare dei to målformene me har i dag. Mange som bur i distrikta, spesielt på vestlandet, snakkar ei dialekt som ligg nært opp mot det nynorske skriftspråket. Det vil såleis vere mykje lettare for oss å nytte nynorsk i staden for bokmål, i tillegg til at eg trur mange kan identifisere seg betre med nynorsken enn med bokmål. Eg kan forstå at folk på det sentrale austland tykkjer nynorsk er vanskeleg, men så må ein hugse på at Noreg er ikkje berre Oslo og omegn. Eg føler, når eg skriv bokmål, at det ikkje er "meg", det er ikkje mitt språk. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 15. januar 2012 #7 Del Skrevet 15. januar 2012 Nynorsk hovedmål, skriver bokmål. Vanesak, har bare blitt sånn etter at jeg flyttet til Oslo/Akershus-bobla. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SnowLeopard Skrevet 15. januar 2012 #8 Del Skrevet 15. januar 2012 Bruker begge deler, skriver bokmål akkurat her. Begge er likeverdige skriftspråk, og bør bevares. Jeg hadde nynorsk som hovedmål på skolen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ixnay Skrevet 15. januar 2012 #9 Del Skrevet 15. januar 2012 Synes man burde lært å lese og forstå bokmål/ nynorsk, men at man ikke burde lære å skrive begge målformer. Dermed skjønner man hverandre selv om den ene skriver på nynorsk og den andre har bokmål som målform og vice versa. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #10 Del Skrevet 15. januar 2012 Jeg bruker begge om hverandre, men i de senere årene har det blitt mest bokmål. Jeg hadde nynorsk som hovedmål gjennom hele grunnskolen og videregående skole, og føler på mange måte at det er mitt virkelige språk. For eksempel skriver jeg nynorsk i personlige brev, og når jeg fører dagbok. På nett, og i jobbsammenheng har det blitt mer og mer til at jeg skriver bokmål. Det har noe med at man ønsker å følge normalen, samt at mange rett og slett sliter med nynorsk. Her inne skriver jeg bokmål fordi innlegg skrevet på nynorsk (eller svensk for den sakens skyld), bryter litt med flyten. Selv om man kan språkene inderlig godt er det noe med at man må omstille seg når det plutselig dukker opp et innlegg med avvikende språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #11 Del Skrevet 15. januar 2012 Jeg bruker bokmål. Jeg vil ikke lese noe på nynorsk, syns det er tungt! Men det var ren tilfeldighet, jeg kunne havnet på en plass der nynorsk er hovedmålet. Jeg er utlending altså :gjeiper: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Corto Maltese Skrevet 15. januar 2012 #12 Del Skrevet 15. januar 2012 Bokmål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 15. januar 2012 #13 Del Skrevet 15. januar 2012 Har nynorsk som hovedmål, men bruker som regel bokmål. Ble bare drittlei av at folk alltid skulle kommentere på det når jeg brukte nynorsk, eller at folk på trass ikke orket å lese det jeg skrev nettopp fordi det var på nynorsk. Jeg synes ikke det gjør noe at vi har to målformer, og det ligger mye mer bak akkurat den debatten enn "nynorsk er vanskelig, stress å lære seg to, utlendinger forstår ikke nynorsk" osv. Hva med all den gamle litteraturen vår? Skal vi bare droppe nynorsk, og beholde bokmål? Eller kanskje vi skal lage en kombinasjon? Det er ingen som vil gi seg i denne debatten, og det er selvsagt. Nynorsk er en del av meg og stedet jeg kommer fra, det er rett og slett en del av kulturen. Ble også lei av at folk såg ned på meg som en slags uvitende bondeknøl når jeg skrev nynorsk. Det er jo ganske så idiotisk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 15. januar 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 15. januar 2012 Takk for spennende svar. Jeg kan ikke se gjennom norske øyne på nynorsk og jeg skjønner godt at nynorsk har sin plass i norsk kultur. Men for meg som utlending som har lært norsk bare gjennom bokmål, er nynorsk ubehagelig å lese. Det tar lengre tid og mer konsentrasjon og ofte dropper jeg hele artikkelen eller annet når jeg ser at det ble skrevet på nynorsk. Det samme med vise dialekter som er rett og slett for forskjellige enn "vanlig norsk" som vi lærte på kurset. Vanskeligere å forstå og man må være mye mer konsentrert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 15. januar 2012 #15 Del Skrevet 15. januar 2012 Bokmål, og selv om jeg er norsk har jeg aldri likt nynorsk. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr.Omg Skrevet 16. januar 2012 #16 Del Skrevet 16. januar 2012 Bokmål, og selv om jeg er norsk har jeg aldri likt nynorsk. Mvh Yvonne Samme her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 16. januar 2012 #17 Del Skrevet 16. januar 2012 Bokmål som hovedmål, men har allikevel glede av nynorsken. Det er en del av vår kulturarv, viser mangfold og er en del av vår historie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 16. januar 2012 #18 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg er en av få jeg vet om, som synes bokmål er mye penere enn nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 16. januar 2012 #19 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg bruker bokmål. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke orker å lese innlegg som er skrevet på nynorsk (eller på svensk for den saks skyld), særlig hvis det er litt lange innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #20 Del Skrevet 16. januar 2012 Jeg bruker bokmål fordi det var målformen vi lærte på norskkurset. Jeg har en venninne som også er utenlandsk og hun hevder at hun har gått på et norskkurs hvor målformen var nynorsk og hun sliter med det siden det er bokmål overalt. Jeg mener at det er unødvendig med 2 målformer. Siden de fleste bruker den ene, så kan den andre, som er kunstig skapt, godt fjernes. Hva mener dere? I motsetning til alle andre skriftspråk, som ikkje er kunstige? Ja, ok. Håpar det er opplæring i norsk historie på norskkurset, og at ein får innsikt i kvar bokmål kom frå. Det eine er ikkje meir kunstig enn det andre. Jeg bruker bokmål. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke orker å lese innlegg som er skrevet på nynorsk (eller på svensk for den saks skyld), særlig hvis det er litt lange innlegg Kanskje du hadde for lite nynorsk på skulen? For meg er bokmål så langt unna mitt talemål at det vert heilt unaturleg for meg å skrive det. Nynorsk er mitt språk, i mitt land! Sjølvsagt skriv eg det då. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå