Gå til innhold

Spellemannprisen, Plumbo og mokkamann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, jeg kan ikke si at jeg har fordommer mot nordmenn, siden jeg er født og oppvokst her. At jeg fra barneskolen har måttet tåle og bli kalt pakkis, brunost, og diverse andre "morsomheter", har ikke kommet pga. mine fordommer mot etnisk norske. Tvert imot har jeg alltid følt og oppfattet meg som norsk.

Jeg er norsk, selv om kanskje mine etniske røtter ikke stammer fra vikingene, så er jeg norsk.

Om det har bygget seg fordommer mot mennesker som kommer med kommentarer som pakkis, er i grunn kanskje ikke så merkelig når du har vokst opp med slike fine tilnavn. Men jeg har aldri knyttet disse ordene opp mot etniske hvite nordmenn for å si det på den måten.

Så der faller i grunn ditt argument litt vekk - det er selve ordene jeg reagerer på, ikke personen. Man lærer å kjenne igjen tonefall, ansiktsuttrykk osv, det er med på å hjelpe deg å forstå hva den enkelte personen virkelig mener. Noen ganger er det lett, andre ganger er det vanskelig - og der er gjerne da misforståelser oppstår.

Slik som i denne situasjonen, jeg tolker ikke utsagnet som rasistisk. Jeg kan forstå at det kan tolkes på en negativ måte, mye pga. mine egne koblinger til ordet som ble brukt. Men rasisme er det ikke.

Når det gjelder fordommer, så mener jeg det er i grunn mye som bør tas tak i på begge sider, fordi mye av fordommene du beskriver kommer av, og blir avlet opp nettopp av fordommer mot en annen hudfarge, geografisk tilhørighet, annen farge på håret, merkelige klær osv.

Man kan da fint ha fordommer mot en folkegruppe selvom man bor her. Det faller på sin egen urimelighet. Det er jo som regel i disse tilfellen hvor det er fordommer. Nordmenn må da tåle å bli kalt hviting, potet, bleikfis, hore osv også. For ikke å snakke om alt grusomt som ikke går på hudfarge men som er akkurat like jævlig for den det gjelder men som media driter i. Det er mange som ønsker å tillegge nordmenn rasistiske motiver når det ikke er der og disse menneskene er både fordomsfulle og selv rasister. Husk på at tyskerne mente jødene var ondskapsfulle rasister overfor det tyske folk. Å fremstille andre som rasister er skummelt og svært krenkende.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at Madcon reagerte da de fikk med seg hva som ble sagt, det kan jo tenkes at de tenkte om utsagnet at møkkamann=moccamann, og at det ikke var det ordet i seg selv de reagerte på :vetikke:

Dette er min tolkning også. Det er ikke ordet "mokkamann" i seg selv som nødvendigvis er negativt (selv om ulike synonymer for menn med mørk hud gir assosiasjoner til eldre tider med apartheid og diskriminering, noe som ikke hjelper på). Det er mer sammenligningen med møkkamann og moccamann jeg tror de reagerte på. At MadCon lo først, kan rett og slett bare være av høflighet for ikke å lage en scene - helt til de så at folket i salen reagerte slik de kanskje også gjorde.

Jeg tror vel egentlig ikke Plumbo mente noe alvorlig med dette, men jeg synes det var en svært usmakelig og svært pinlig spøk som virkelig ikke passer seg under Spellemannsprisen (eller de fleste andre steder, for den saks skyld). Det var pinlig å se på. Jeg føler heller ikke jeg har rett til å nekte MadCon å bli fornærmet over dette. Som sagt så ligger det noen konnotasjoner og assosiasjoner her, selv om de ikke var bevisst, og med deres bakgrunn og erfaringer så kan jeg forstå at de reagerer.

Når det er sagt, så er jeg enig i at det hele har tatt litt av. Men det er jo ikke overraskende, media har alltid vært flinke til å blåse det meste ut av proporsjoner. Og det selger jo, så de som kjøper dette er jo like ille som de som skriver om det.

• Liker 1
Gjest Lotusblomsen
Skrevet

Ble nesten litt flau jeg av Madcon når de var sikkert de eneste i publikum som buet når Plumbo takket for prisen..

• Liker 1
Skrevet

Derfor kan jeg forstå at Madcon ikke synes spøken var morsom. Resten av Norge derimot, har ingen grunn til å gå av hengslene fordi de ikke har noen grunn til å føle seg støtt på Madcon sine vegne. Det klarer Madcon helt fint selv.

Hvis dette resulterer i at Plumbo ikke får delta i Grand Prix så er den kollektive fornærmetheten dratt alt for langt.

Ikke bare det, da blander staten (nrk er statlig) seg inn i folks vitser .

Men de vil jo da bevise at oppdrag fra NRK ikke gis på grunnlag av talent men riktige meninger .

• Liker 2
Skrevet

Man kan da fint ha fordommer mot en folkegruppe selvom man bor her. Det faller på sin egen urimelighet. Det er jo som regel i disse tilfellen hvor det er fordommer. Nordmenn må da tåle å bli kalt hviting, potet, bleikfis, hore osv også. For ikke å snakke om alt grusomt som ikke går på hudfarge men som er akkurat like jævlig for den det gjelder men som media driter i. Det er mange som ønsker å tillegge nordmenn rasistiske motiver når det ikke er der og disse menneskene er både fordomsfulle og selv rasister. Husk på at tyskerne mente jødene var ondskapsfulle rasister overfor det tyske folk. Å fremstille andre som rasister er skummelt og svært krenkende.

Det har jeg heller aldri påstått? Det finnes fint fordommer mot andre folkegrupper selv om man bor her. Men det har jeg ikke sagt at noen har, eller at jeg har. Så dermed forstår jeg ikke helt hvorfor du hele tiden vil tilbake til dette.

Slik jeg forstod ditt innlegg så mente du at jeg hadde fordommer mot hvite nordmenn fordi jeg har selv blitt opplevd å bli kalt negative ting, og at disse tingene gjorde at jeg hadde fordommer mot alle etniske norske. Jeg prøvde å vise at det ikke er slik for meg, at det er ordet, ikke personen eller dens etnisitet som er viktig.

Jeg synes det er like ille å kalle noen for bleikfis, hore osv, som å bli kalt pakkis, eller brunost. Det er skjellsord man ikke skal bruke. Ord sårer, og spesielt måten det blir sagt på.

Jeg har på ingen måte tillagt verken Plumbo eller noen andre rasistiske motiver, jeg skrev i mitt første innlegg at jeg kan forstå at det tolkes negativt, mye på grunn av mine egne erfaringer og koblinger til ordet. Ikke at de er rasister, eller har rasistiske motiver. Det har jeg også understreket flere ganger i ettertid. Jeg har heller ikke noe ønske om det, det eneste jeg ville var å si min mening om dette, og vise at jeg kan se begge sider.

Nå føler jeg i grunn at dette blir avsporing, kan godt fortsette diskusjonen i en annen tråd. :)

• Liker 1
Skrevet

Dette er min tolkning også. Det er ikke ordet "mokkamann" i seg selv som nødvendigvis er negativt (selv om ulike synonymer for menn med mørk hud gir assosiasjoner til eldre tider med apartheid og diskriminering, noe som ikke hjelper på). Det er mer sammenligningen med møkkamann og moccamann jeg tror de reagerte på. At MadCon lo først, kan rett og slett bare være av høflighet for ikke å lage en scene - helt til de så at folket i salen reagerte slik de kanskje også gjorde.

Jeg tror vel egentlig ikke Plumbo mente noe alvorlig med dette, men jeg synes det var en svært usmakelig og svært pinlig spøk som virkelig ikke passer seg under Spellemannsprisen (eller de fleste andre steder, for den saks skyld). Det var pinlig å se på. Jeg føler heller ikke jeg har rett til å nekte MadCon å bli fornærmet over dette. Som sagt så ligger det noen konnotasjoner og assosiasjoner her, selv om de ikke var bevisst, og med deres bakgrunn og erfaringer så kan jeg forstå at de reagerer.

Når det er sagt, så er jeg enig i at det hele har tatt litt av. Men det er jo ikke overraskende, media har alltid vært flinke til å blåse det meste ut av proporsjoner. Og det selger jo, så de som kjøper dette er jo like ille som de som skriver om det.

Ser for meg at Plumbo hadde reagert på tilsvarende vis om de hadde blitt kalt bleikfiser eller blendahvite som jo faktisk er negativ karakteristikk i motsetning til f.eks fløyelshvit eller mokkabrun. Plumbo hadde blitt fremstilt som selvhøytidelige bondejævler, pepet ut og fått tomater i panna og bedt om å komme seg tilbake til bygda.

• Liker 3
Skrevet

Ser for meg at Plumbo hadde reagert på tilsvarende vis om de hadde blitt kalt bleikfiser eller blendahvite som jo faktisk er negativ karakteristikk i motsetning til f.eks fløyelshvit eller mokkabrun. Plumbo hadde blitt fremstilt som selvhøytidelige bondejævler, pepet ut og fått tomater i panna og bedt om å komme seg tilbake til bygda.

Det blir bare spekuleringer, og det gjør uansett ikke utsagnet fra Plumbo noe bedre.

Skrevet

Ja, min tolkning er jo ikke universell :) Det var mer fordi jeg husker fra jeg var yngre, så minnet den figuren på mokkabønnene meg om en slave, enten fordi jeg hadde sett lignende figurer i bøker osv. Så da ble det litt negativt, i tillegg så har jeg og eksempler på bruk av mokkamann som negativt skjellsord under oppvekst.

Men igjen, det begynner å bli nok så overdrevet...leste nettopp at Plumbo er i krisemøte med Nrk. Hvorfor? De har jo bedt om unnskyldning, så det burde ikke påvirke noe mer.

Jeg tror ærlig talt du er alene om å assosiere figuren på Moccabønner med slaver.

I Norge hvor man har endret på barnesanger, barnefortellinger (Pippi Langstrømpe og Torbjørn Egner), produktnavn som Negerboller, Black Boy-krydder, Negro sukkerkulør, og man "forbyr" det helt nøytale norske ordet "neger", så tror jeg vi ville ha hatt en diskusjon om dette, om din tolkning av denne figuren ville ha vært vanlig.

• Liker 9
Skrevet

Det blir bare spekuleringer, og det gjør uansett ikke utsagnet fra Plumbo noe bedre.

Nei det blir ikke spekuleringer. Det er ingen som reagerer når slike kommentarer kommer. Det viser dobbeltmoralen og hykleriet, og skaper slett ikke mer respekt og forståelse på tvers av folkegruppene. Det virker som om anti-rasisme industrien føler at de er nødt til å holde rasisme-spøkelset varmt, og hysterisk overreaksjon og hykleri som bare skaper mindre forståelse er en del av agendaen.

• Liker 1
Skrevet

Igjen: Det gjør fortsatt ikke denne saken og denne uttalelsen noe bedre.

Skrevet

Hva FEILER det folk her inne???

Klarer dere ikke skille det Plumbo sa i DIREKTESENDT tv med Tshaves reaksjoner på bakrommet?

Tshave tok ikke imot Plumbo med kommentaren "Gratulerer, fittehøl". Da hadde nok reaksjonene vært like sterke. Faktum er at Plumbovokalisten presterer å komme med en så steinalderrasistisk, hjernedød kommentar på direktesendt TV. Det er sårende, det er provoserende, og det er flaut. At noen i det hele tatt prøver å rettferdiggjøre en sånn handling, sier mer om dere enn om Tshave.

Jeg blr så flau over kommentarene og plussene her inne at jeg tror jeg melder meg ut av hele KG.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Det beste er vel og ikke si noe til en mann eller kvinne som ikke er hvit. Siden de roper jo rasist for alt og ingenting

vel noen av dem ikke alle.

• Liker 2
Skrevet

Igjen: Det gjør fortsatt ikke denne saken og denne uttalelsen noe bedre.

Selvsagt gjør den det. Dette er en helt uskyldig spøk uten noe negativt bak, som kun får oppmerksomhet pga hysterisk politisk korrekt anti-rasismeindustri. Hysteriet gir seg utslag i smakløs lynsjestemning og gapestokk som hører hjemme i middelalderen. Pinlig!

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Selvsagt gjør den det. Dette er en helt uskyldig spøk uten noe negativt bak, som kun får oppmerksomhet pga hysterisk politisk korrekt anti-rasismeindustri. Hysteriet gir seg utslag i smakløs lynsjestemning og gapestokk som hører hjemme i middelalderen. Pinlig!

Ja PINLIG er ordet. Pinlig at ingen jekker ned Kaizers gitaristen. Pinlig at ingen jekker ned NRK. Pinlig, pinlig og atter pinlig.

Skrevet

Jeg synes holdningen din blir litt for unyansert og enkel. Jeg kan forstå at de reagerte, og jeg synes det var en svært pinlig og dårlig spøk. Jeg synes også det hele blir blåst opp for mye, men jeg vil ikke avfeie det så blankt som du gjør.

Skrevet

Jeg tror ærlig talt du er alene om å assosiere figuren på Moccabønner med slaver.

I Norge hvor man har endret på barnesanger, barnefortellinger (Pippi Langstrømpe og Torbjørn Egner), produktnavn som Negerboller, Black Boy-krydder, Negro sukkerkulør, og man "forbyr" det helt nøytale norske ordet "neger", så tror jeg vi ville ha hatt en diskusjon om dette, om din tolkning av denne figuren ville ha vært vanlig.

:fnise: Kan godt være, men det var nå den tolkningen jeg fikk som yngre. Men nå som student har jeg faktisk hørt om flere som mente at den lignet veldig på gamle tegninger om plantasjeslaver, eller de amerikanske komikerne som pleide å male ansiktet sort og lot som om de var slaver osv.

Uansett synes jeg ikke det er en fornærmelse å ha den figuren på pakken, fordi jeg vet det kun er en figur. Og at den ikke har noen assosiasjon med min oppfatning jeg fikk som yngre. Jeg har kjøpt mokkabønner flere ganger og gitt det i gave osv. så jeg har i grunn ikke problemer med det.

Men selve ordet mokkamann har jeg negativ assosiasjon med, og dermed kan jeg forstå hvorfor det ble oppfattet så negativt. Om det går an å forstå dette bedre.

Skrevet

Hva FEILER det folk her inne???

Klarer dere ikke skille det Plumbo sa i DIREKTESENDT tv med Tshaves reaksjoner på bakrommet?

Tshave tok ikke imot Plumbo med kommentaren "Gratulerer, fittehøl". Da hadde nok reaksjonene vært like sterke. Faktum er at Plumbovokalisten presterer å komme med en så steinalderrasistisk, hjernedød kommentar på direktesendt TV. Det er sårende, det er provoserende, og det er flaut. At noen i det hele tatt prøver å rettferdiggjøre en sånn handling, sier mer om dere enn om Tshave.

Jeg blr så flau over kommentarene og plussene her inne at jeg tror jeg melder meg ut av hele KG.

Det at plumbo vokalisten sa det på tv beviser vel at han ikke tenkte at det ville bli oppfattet som det ble, han vet sikkert like godt som alle andre at det er den værste dødsynd du kan begå i norge .

• Liker 4
Skrevet

"Det var ikke særlig klokt sagt, Brum" sa Nasse Nøff.

Ole Brum: "Det var klokt når det var inni hodet mitt, men så skjedde det noe på veien ut "

• Liker 3
Skrevet

hahahaha det er så morsomt å se hvor mye folk gidder å bry seg om denne saken her. Bare fordi det er kjendiser. Folk driver å diskuterer og tar lag på facebook her.....

Kjendiser kan ikke være mennesker ass. De må være gudommelige vesener. Han kaizers mannen er som Tor. Når han blir forbanna så smeller det for hele menneskeligheten. Dårlig gjort av han plumbo-mannen å terge på seg selve tordenguden....

se&hør ftw

Skrevet

Stemmer det at Madcon har kalt Thomas og Harald bleikfisker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...