Gå til innhold

Blir dette nok kalorier?


-lykke-

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for to måneder siden en nydelig datter. Bivirkningen var noen kilo ekstra ;)

Hadde fra før ca 20 kilo for mye og hadde slanket bort 6 når jeg ble gravid (fortsatte så klart ikke slankingen da).

Nå veier jeg 74,5 kilo noe som er for mye for mine 162 cm. Vil gjerne ned til 55 kg.

Når jeg kom hjem fra sykehuset veide jeg 80 kilo så det går jo riktige veien. Har vært flink til å gå turer hver dag, i starten veldig intensive trilleturer hvor jeg ble god og varm (la inn en del oppoverbakker og litt ekstra vekt på vogna). For to uker siden begynte jeg å trene til Jillian Michaels 30 day shred og allerede etter 5. dagen merket jeg en så stor bedring at jeg nå kjører to runder for hver økt. Trener til videoen fem dager i uka og presser meg selv skikkelig, blir godt sliten. Har kuttet ned på intensiteten på trilleturene, går fortsatt litt hver dag. Men tar det mer som en kosetur nå (tenker det er greit når jeg trener 45-50 min 5 dager i uka).

Begynte for en uke siden å telle kalorier da jeg vil være sikker på at jeg får i meg nok, men ikke for mye. Er like redd for å få i meg for lite som for mye da jeg ikke vil at det skal gå utover melken til vesla mi.

Har den siste uken ligget på 1800-1900 kalorier (teller meg absolutt ALT!) Vekten har siden sist lørdag stått stille...Synes jo så klart det er kjempe kjedelig. Men har gått ned 4,5 cm rundt magen siden sist lørdag. Overarmen har økt med 1 cm... Noe jeg ikke er så glad for da de hadde hatt godt av å slankes litt i likhet med hele meg.

Men så sjekket jeg litt inne på Grete Roede og ut i fra alder, kjønn, vekt, høyde og aktivitetsnivå så skulle jeg ha ligget på 1300 kcal dagen for å gå ned i vekt. Jeg satte aktivitetsnivået til lavt da dette er utenom treningsøkter. Så leste jeg at man skulle legge til 300 kalorier hvis man ammet. Dvs at jeg da kommer opp i 1600 kalorier om dagen.

Men er ikke dette litt lite for at jeg ammer?? Det vikttigste er jo at dette ikke blir usunt for jenta mi. Kan ellers si at jeg prøver å få i meg så sunn mat som mulig, mye fisk, kylling, salat og grønnsaker.

Takker på forhånd for evt. svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan legge til at jeg har planer om å begynne å jogge om ett par uker, skal starte rolig med en halvtime tre dager i uka (blir nok mye gåing i starten ;). Da vil jeg jo forbruke enda mer kalorier. Kan jeg evt. ligge på 1600 kalorier dagen da og uten at det går utover melken?

Altså om jeg jogger tre ganger i uka og trener til videoen fem ganger i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1300 kcal er for lite (dvs 1600 kcal er for lite for deg som ammer) til å dekke annet enn det hele minimum av kroppens evne til å opprettholde alle prosesser.

Om jeg var deg ville jeg fortsatt på rundt 1800 kcal og begynt med skikkelig, tung styrke. Og så ville jeg sett mer i speilet og mindre på vekta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om du kjører deg altfor hardt og stresser altfor mye med dette når du faktisk fødte for to måneder siden. Amming tar faktisk mye energi også. Ni måneder opp, ni måneder ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må huske at alle rådene du leser er for kvinner som lever et normalt liv. Du har en relativt nyfødt baby OG ammer. Glem det du leser. Få i deg nok mat pga amming. Tren det du føler for og for plass til i et liv med en liten baby. Trenings- og kostholdsregimet kan du ta igjen når barnet er året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ammer skal en ha 500 kalorier ekstra i tillegg til vanlig dagsbehov. Ditt vanlige dagsbehov er nok 1500 kalorier(om du vil gå i underskudd og gå ned i vekt)+ da 500 til melken.

Ikke stress med å miste babayvekten. Så lenge du spiser sunt og holder deg aktivt så vil det gå av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har bestemt meg for å slutte å telle kalorier og heller bare konsentrere meg om å spise sunt. Synes det rett og slett ble litt slitsomt å telle sånn. Ble stressa for å ikke få i meg nok eller å få i meg for mye.. Bedre å bare bruke fornuften og følge meg på vekta.

Treninga skal jeg fortsette med fordi jeg synes det er gøy, gir meg mer energi og en mestringsfølelse. Og for å miste babyvekta så klart :) Er ekstra motivert siden jeg for første gang på mange, mange år er røykfri. Røyka tjue om dagen før jeg ble gravid og så da ingen "vits i" å trene siden kondisen var helt på trynet.

Men et litt annet spm. Vekta har stått stille i en uke som sagt (har hoppet litt opp og ned, men ikke stort. Er egentlig den samme vekten). Men totalt har jeg gått ned 7 cm div. steder på kroppen, 4,5 cm rundt magen.

Hva kommer dette av?? Altså, jeg må jo ha blitt litt mindre.. Men vekta viser ingen forskjell?? Skjønner virkelig ikke dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan komme på en forklaring?

Kan si at vekten hopper opp og ned fra 73,7 - 75,2 (altså alt i mellom disse tallene) fra dag til dag. Men ligger mest på omtrent 74,5 (som var vekta når jeg begynte å trene styrke).

Er det vann??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har bestemt meg for å slutte å telle kalorier og heller bare konsentrere meg om å spise sunt. Synes det rett og slett ble litt slitsomt å telle sånn. Ble stressa for å ikke få i meg nok eller å få i meg for mye.. Bedre å bare bruke fornuften og følge meg på vekta.

Treninga skal jeg fortsette med fordi jeg synes det er gøy, gir meg mer energi og en mestringsfølelse. Og for å miste babyvekta så klart :) Er ekstra motivert siden jeg for første gang på mange, mange år er røykfri. Røyka tjue om dagen før jeg ble gravid og så da ingen "vits i" å trene siden kondisen var helt på trynet.

Men et litt annet spm. Vekta har stått stille i en uke som sagt (har hoppet litt opp og ned, men ikke stort. Er egentlig den samme vekten). Men totalt har jeg gått ned 7 cm div. steder på kroppen, 4,5 cm rundt magen.

Hva kommer dette av?? Altså, jeg må jo ha blitt litt mindre.. Men vekta viser ingen forskjell?? Skjønner virkelig ikke dette..

Jeg er ingen ekspert, men tipper det kan komme av at du har fått mer muskler og mistet fett. 100 g muskler tar mindre plass enn 100 g fett, og det er fint mulig å ha samme vekt, men andre mål fordi fett-muskler-"sammensetningen" er endret.

Noen som kan komme på en forklaring?

Kan si at vekten hopper opp og ned fra 73,7 - 75,2 (altså alt i mellom disse tallene) fra dag til dag. Men ligger mest på omtrent 74,5 (som var vekta når jeg begynte å trene styrke).

Er det vann??

Jeg tror nok det er væske/vann som skaper de store variasjonene. Husk å veie deg på samme tidspunkt, f.eks. om morgenen etter du har vært på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men tipper det kan komme av at du har fått mer muskler og mistet fett. 100 g muskler tar mindre plass enn 100 g fett, og det er fint mulig å ha samme vekt, men andre mål fordi fett-muskler-"sammensetningen" er endret.

Jeg tror nok det er væske/vann som skaper de store variasjonene. Husk å veie deg på samme tidspunkt, f.eks. om morgenen etter du har vært på do.

Jeg veier meg på samme tidspunkt, altså på morningen etter jeg har vært på do og før jeg har spist... Blir litt forvirra kjenner jeg :gjeiper:

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trener som hardest går jeg ikke ned i vekt dagen og kanskje to dager etter. Jeg har hørt at musklene binder litt vann i kroppen under restituering, så det kan være årsaken.

Uansett går jo vekten ned litt i rykk og napp, etter hvor mye mye man spiser, hvor mye karbohydater, hvor mye salt og hvor mye væske man får i seg.

Du ammer og kommer sikkert til å gjøre det en stund fremover. Jeg ville passet på å få i meg nok mat og ikke minst væske. 1800 kcal høres flott ut, klart du kommer til å gå ned av det! Og så skal du jo ha litt krefter til å orke eventuelle våkenetter osv.

Hvis du vil ha fortere fremgaang, øk aktviteten, fler og lenger trilleturere osv.

Personlig merker jeg at det å kutte litt ned på karbohydrater funker veldig bra for meg, kanskje også fordi det er mye kalorier i brød f.eks. Uten å gå på lavkarbodiett.

Spis mye karbohydrater tidlig på dagen, mindre utover dagen, og ingen karber om kvelden. Det funker veldig bra for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...