fridr Skrevet 14. januar 2012 #21 Del Skrevet 14. januar 2012 Nei, aldri. Om de har gjort det med vilje, ville jeg frykte at han kunne finne på å drepe meg. Var det gjort ved et uhell/selvforsvar så er jeg redd personen kanskje hadde blitt så psykisk belasta at denne personen kanskje blir veldig ustabil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg vel Skrevet 14. januar 2012 #22 Del Skrevet 14. januar 2012 Aldri under noen omstendigheter! Tanken på at han har drept uavhengig av grunn er kvalmt, og hadde aldri greid det. Fikk litt vondt selv av Gadaffi (?) da bildene florerte, det er tross alt et menneskeliv uansett grunn. No way! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #23 Del Skrevet 14. januar 2012 Kommer helt an på omstendighetene. Alle mennesker er i stand til å drepe, under riktige forhold, så dersom vi snakker nødverge ol hadde jeg ikke sett det som noe problem. Aktiv yrkesmilitær hadde jeg hatt helt andre problemer med å ha et forhold til, men drap er ikke et av dem. En som har drept tidligere partner hadde vært uaktuelt uansett omstendigheter, da jeg har opplevd grov partnervold selv, og er ute av stand til å se rasjonelt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linaria Skrevet 14. januar 2012 #24 Del Skrevet 14. januar 2012 Hvis det var i selvforsvar eller krig, eller en eller annen VELDIG god grunn, kanskje. Hadde ikke kunnet vært sammen med en som hadde drept en annen ved uhell dersom det var hans egen uforsiktighet som var grunnen til uhellet (kjøre for fort, fyllekjøre, etc). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #25 Del Skrevet 14. januar 2012 Kommer helt og holdent an på omstendighetene, så uten å vite det er det HELT umulig å svare! Med måten spørsmålet er stilt på, så kan du jo finne dine egne omstendigheter. Hvilke omstendigheter hadde gjort det greit, og hvilke hadde gjort det uaktuelt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppdupp Skrevet 14. januar 2012 #26 Del Skrevet 14. januar 2012 nei aldri.. vil ikke være venner med dem heller.. hvorfor? frykt tenker jeg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #27 Del Skrevet 14. januar 2012 Ja, det kunne jeg helt sikkert. Men så klart avhenger av hvordan vedkommende hadde drept et annet menneske. Overlagt drap/mord er absolutt ikke greit, men selvforsvar, på militært oppdrag eller trafikkulykke bør gå greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #28 Del Skrevet 14. januar 2012 Hvorfor/hvorfor ikke? Hvilke omstendigheter hadde gjort det akseptabelt/uakseptabelt? Jeg er sammen med en som har drept et annet menneske i en trafikkulykke, så ja... det kunne jeg. En som ikke har respekt for menneskelivet, og som med kaldt blod avgjør "liv eller død" for et annet menneske, kunne jeg ikke vært sammen med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #29 Del Skrevet 15. januar 2012 En som ikke har respekt for menneskelivet, og som med kaldt blod avgjør "liv eller død" for et annet menneske, kunne jeg ikke vært sammen med. Bedre med noen som med uhell avgjør liv eller død for et annet menneske ved å være uforsiktig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2012 #30 Del Skrevet 15. januar 2012 Bedre med noen som med uhell avgjør liv eller død for et annet menneske ved å være uforsiktig? Ja det er klart, fordi det kan jo ikke være den dessverre avdøde som var uforsiktig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 15. januar 2012 #31 Del Skrevet 15. januar 2012 Jeg kunne aldri ha vært sammen med noen som har gått inn for å drepe noen, ei heller trafikkulykke/ulykke på grunn av rus. Men selvforsvar og ulykker har jeg ikke problemer med. Krigsveteraner klarer jeg ikke ta stilling til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #32 Del Skrevet 15. januar 2012 ulykker kan skje, og hadde en mann feks kjørt på en driting ungdom som valset ut i svingen på veien uten refleks før han rakk å reagere, dermed kjørte på personen, og personen døde, kan jeg jo ikke dømme mannen for dette. samme med selvforsvar. la oss si en person ranet dem, kom inn i deres hjem, skjøt moren hans før mannen rakk å dytte til ham, så han ramlet ned trappen, brakk nakken og døde.. da kunne jeg jo ikke sagt at mannen var en ond mann. Og en slik man hadde jeg ikke dømt, og kunne sikkert vært i et forhold til. Hadde den samme mannen derimot knivstukket og drept kameraten sin fordi kameraten prøvde seg på dama mannen var interessert i, hadde det vært uaktuelt. Da ville jeg sagt mannen var svært ustabil, og jeg kunne aldri stolt på en slik mann. Tenk om vi noen sinne hadde hatt en stor krangel, misforståelse, mistenksomhet.. Hadde ikke følt meg trygg da nei.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest py Skrevet 15. januar 2012 #33 Del Skrevet 15. januar 2012 Jeg kunne aldri ha vært sammen med en yrkesmilitær som drar ned til et annet land og tar livet av folk. Blir helt dårlig av tanken. Kjenner en fyr som har kjempet i et annet land og jeg klarer å være venn med ham men bare fordi han angrer som bare fy og har fått et veldig annet syn på det hele etter sin opplevelse. Jeg tenker ellers at det for min del har litt å si hvor lenge siden dette er. En person som drepte noen for femten år siden i en alder av nitten og så kommer ut fra fengsel, har fått behandling, angrer og fungerer i samfunnet igjen.. vel. Kanskje. Ulykker og selvforsvar er noe annet. Man kan ikke laste et menneske for å havne i en ulykke eller for å bli angrepet og forsvare seg selv om det får grusomt utfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 15. januar 2012 #34 Del Skrevet 15. januar 2012 Tja. Jeg sliter litt med krig også. Ble kjent med en og etterhvert gode venner med en som har tjent hæren i storbrittania og vært to turer i Irak. I et øyeblikks fortrolighet fortalte han at han har 23 liv på samvittigheten og var stolt av det. Ikke noe som ble sagt for å imponere meg, da vi kom inn på dette etter at jeg snakket om hvor avskyelig det er. Jeg endte med å ikke argumentere for mine synspunkter. Fyren er en venn av meg, og om han trenger å tro at det var nødvendig for å få sove om natta, da skal ikke jeg forsøke å få ham til å se mitt synspunkt. Alle er privatpersoner. På tross av konflikter og uniform. Jeg kjefter engang ikke på ansatte av firmaer som har behandlet meg bedritent, da de kun er ansatte i firmaet, så jeg skjønner ikke hvordan soldater kan ta livet av hverandre. Eller jo, jeg vet jo de får trening for å kunne ta livet av andre, men jeg synes det er grusomt. Alikavel så er vi fortsatt venner, jeg og denne eksmilitære unge mannen. Og jeg klarer å "ikke hold det i mot ham", så jeg antar jeg kunne klart å være sammen med noen som hadde drept også. Men om jeg og min eksmilitære venn hadde blitt venner om han hadde innledet med dette - mindre trolig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2012 #35 Del Skrevet 15. januar 2012 Tror nok jeg hadde hatt vanskeligere for å være sammen med en som ikke klarte holde igjen og drepte noen i selvforsvar, enn for å være sammen med noen som har drept i militær tjeneste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Envy Skrevet 15. januar 2012 #36 Del Skrevet 15. januar 2012 Det kommer helt an på omstendighetene. Jeg hadde sannsynligvis mistet jobben om jeg hadde blitt sammen med en drapsmann, siden jeg jobber opp i mot narkomane og kriminelle. Altså, det hadde skulle MYE til, for at jeg skulle blitt sammen med en drapsmann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest happy_me Skrevet 15. januar 2012 #37 Del Skrevet 15. januar 2012 Hvorfor/hvorfor ikke? Hvilke omstendigheter hadde gjort det akseptabelt/uakseptabelt? Egentlig tenkte jeg først tvert "NEI!" Men så begynte jeg å tenke på at det finnes så mange skjebner, og mange situasjoner der sånne ting kan skje. Men i bunn og grunn ville jeg umiddelbart blitt skeptisk og på vakt overfor en mann jeg vet har drept noen. Om mannen hadde drept noen i forbindelse med militærtjeneste i land i krig osv, så ville det stilt seg annerledes. En som har myrdet med kaldt blod, og begrunnet av hat mot den drepte ville jeg IKKE hatt noe kontakt med i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qwer Skrevet 15. januar 2012 #38 Del Skrevet 15. januar 2012 Det første jeg tenker er selvfølgelig nei. Men så har jeg aldri vært i en slik situasjon og forholdene rundt et drap kan være mange. Derfor vil det på en måte være helt umulig for meg å svare realistisk på noe sånt. Hadde det vært kaldblodig drap så hadde jeg nok aldri snakket med personen igjen, ettersom jeg mest sannsynlig hadde vært pissredd for at han kan drepe igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 15. januar 2012 #39 Del Skrevet 15. januar 2012 Omstendighetene har helt klart noe å si. Så lenge personen ikke har drept noen med overlegg, vil jeg tro jeg kunne vært sammen med ham. Jeg regner nok drap i internasjonale operasjoner delvis som med overlegg.. Å drepe etter ordre blir helt feil i mine øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2012 #40 Del Skrevet 16. januar 2012 Det kommer helt an på omstendighetene. Jeg hadde sannsynligvis mistet jobben om jeg hadde blitt sammen med en drapsmann, siden jeg jobber opp i mot narkomane og kriminelle. Altså, det hadde skulle MYE til, for at jeg skulle blitt sammen med en drapsmann. Men så er det jo fler enn "drapsmenn"/mordere som har tatt ett menneskeliv da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå